Mitä mä oikein teen, ettei ihan rahattomaksi jouduta??
Pelottaa ensimmäistä kertaa tulevaisuus näiden leikkauksien vuoksi. As.tuki laskee ja ansiosidonnainen laskee, millä me kohta eletään? Teen keikkatöitä ilman pätevyyttä. Työttömyyspäiviltä olen saanut päivärahaa. Yleensä niitä työttömyyspäiviä on kuukaudessa ehkä viikon verran. Siltä ajalta en taida saada enää mitään tulevien leikkauksien vuoksi?
Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, joten eihän minulla ole mitään mahdollisuutta opiskellakaan, kun on lapsiakin elätettävänä.
Mitä mahdollisuuksia tässä enää on, että voisi saada kunnon työn ja parempaa palkkaa?
Yksi lapsista täyttää pian 18v. Lasketaanko hänen mahdolliset kesätyörahat mukaan asumistukeen?
Tämä on aivan paskaa, että meidät pienituloiset ajetaan ihan ahdinkoon ja mennään Amerikan malliin, että on rikkaat ja rutiköyhät. Ja muka maailman onnellisin kansa!
Minkäs minä sille voin, että tyhmänä nuorena opiskelin ammatin, jota ei käytännössä tänä päivänä enää ole.
Kommentit (87)
Miten musta tuntuu että tämän päivän normi on nostaa etuuksia, tukia ja avustuksia. Tuet tippuu sitä ja köyhältä leikataan tätä. Menkää herran jumala töihin ja turha ainakaan minulle on sanoa että ei sinne niin vaan mennä tai työttömiä on määrä X ja vapaita työpaikkoja vain määrä X.
Täyttäkää ne vapaat paikat ensin ja mietitään sitten lisää työpaikkoja ja hakekaa muunkin alan hommia, jos niitä omia ruusun terälehtien sommittelua ei ole nyt saatavilla niin tehkää jotain muuta kun etsitte sitä oman alanne hommaa.
Minä valmistuin vajaa vuosi sitten, olin vapaaehtosesti työtön jokusen kuukauden ja nyt ollut työelämässä jo kauan aikaa ja palkkakin noussut yli 16€/h. Kaikilla kavereilla sama tilanne haettu on ja päästy on. Miten joillekin se töihin pääsy voi olla niin ankaran vaikeaa?
Kuten tämäkin viestiketju osoittaa, niin valtion leikkaukset alkavat toimia todella hyvin ja osuvat juuri oikeaan ryhmään.
Jokainen on alkanut pohtimaan miten jatkossa elättävät itsensä ja kaikki pohtivat yhdessä niitä keinoja joilla se onnistuu parhaiten. Ennen näitä leikkauksia he vain istuivat tyytyväisinä mahallaan ja pohtivat minkä kela lomakkeen täyttäisi seuraavaksi kun olut ja makkara on käymässä vähiin ja lapsetkin pitäisi viedä huvipuistoon. On niin hienoa, että ihmiset pyrkivät itsenäisiksi edes ajatuksen tasolla vaikka heistä ei sellaiseen ole aiemmin ollutkaan. Näin saadaan talous kuriin kun ihan pikkuisen kiristetään olosuhteita.
Näin se vaan menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalterit ikkunoiden eteen kuten maailmalla, ettei köyhät ja huono-osaiset varasta jääkaappia ja taloa tyhjäksi hienostoalueella. Vartiointipalvelut kiittävät. Voit kouluttautua vartijaksi eikä työttömyys ja rahapula vaivaa enää koskaan, tosin töissä ollessasi omaisuutesi nyysittiin kun vartioit jonkun vielä rikkaamman omaisuutta.
Sulle tuo toisten oman hyödyntäminen on näköjään ihan luontaista? Jos ei muut elätä sinua verovaroin niin varastat.
Katsoisit uutisia Suomen ulkopuolelta tai matkustelisit oman kuplasi ulkopuolelle niin huomaisit millaista elo on köyhissä maissa. Tuskin köyhät ovat osaansa ja vaihtoehtojansa valinneet. Mielelläni maksan veroni ja nukun yöni hyvin.
No nythän alkaa olemaan ajankohtainen sanonta että "kyllä sillä palkalla vaan sittenkin pitää tulla toimeen". Eli miten olisi jos vaikka syksyllä sellaiset palkankorotukset että tämä pitäisi oikeasti paikkansa. Jos palkat nousevat niin arvatkaas mitä? Valtiokin saa lisää verotuloja 😁😁 Eikö vaan Purra??? Sinä sellainen pieni "duunarin best friend" 🤣🤣🤣
"Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, joten eihän minulla ole mitään mahdollisuutta opiskellakaan, kun on lapsiakin elätettävänä. "
Miksi teit lapsia ENNEN kuin olit opiskellut itsellesi ammatin,saanut työpaikan ja taloutesi siihen kuntoon,että sinulla on varaa niitä lapsia pitää,kasvattaa ja elättää? Miksi toimit niin typerästi? Jos ja kun kiimoissasi olisit älynnyt ajatella edes sen verran, että olisit käyttänyt ehkäisynä vaikka edullisinta preservatiivia, sinulla ei olisi nyt näitä ongelmia. Tilanne jossa sinulla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia lapsiasi pitää on ratkaistavissa ottamalla yhteyttä kuntasi lastensuojeluun ja he auttavat sinua etsimällä lapsillesi uuden sijoituspaikan jossa heistä pidetään hyvää ja parempaa huolta kuin sinä koskaan kykenisit.
Vierailija kirjoitti:
No nythän alkaa olemaan ajankohtainen sanonta että "kyllä sillä palkalla vaan sittenkin pitää tulla toimeen". Eli miten olisi jos vaikka syksyllä sellaiset palkankorotukset että tämä pitäisi oikeasti paikkansa. Jos palkat nousevat niin arvatkaas mitä? Valtiokin saa lisää verotuloja 😁😁 Eikö vaan Purra??? Sinä sellainen pieni "duunarin best friend" 🤣🤣🤣
Ay-liike menettää uskottavuutensa, jos ei syksyllä ulosmittaa sosiaaliturvaleikkauksia työnantajilta. Kun kerran oikeisto haluaa, että palkalla on tultava toimeen, niin siitä vaan ay-liike ja vasemmisto kannattamaan aivan samaa asiaa. Toivottavasti nähdään varsinkin matalapalkka-aloilla ennätysmäiset palkankorotusvaatimukset, joista myös pidetään kiinni.
Kun lapsesi täyttää 18 vuotta elatus ja huoltovelvoitteesi katkeaa joten lapsesi muuttuu aikuiseksi joka on vastuussa itse itsestään. Hän muuttaa luonnollisesti omaan kotiinsa ja huolehtii elannostaan itse itsenäisenä ihmisenä.
Sinulla on siis jatkossa yksi suu vähemmän ruokittavana ja tilantarvekin vähenee joten voit muuttaa edullisempaan pienempään asuntoon. Tilanteesihan ei ole nyt niin paha kun yrität nyt selittää.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsesi täyttää 18 vuotta elatus ja huoltovelvoitteesi katkeaa joten lapsesi muuttuu aikuiseksi joka on vastuussa itse itsestään. Hän muuttaa luonnollisesti omaan kotiinsa ja huolehtii elannostaan itse itsenäisenä ihmisenä.
Sinulla on siis jatkossa yksi suu vähemmän ruokittavana ja tilantarvekin vähenee joten voit muuttaa edullisempaan pienempään asuntoon. Tilanteesihan ei ole nyt niin paha kun yrität nyt selittää.
Ongelmahan tuossa on se, että yksinhuoltaja äitinä hän ei ole kasvattanut lastaan itsenäiseksi ihmiseksi vaan tuo 18 vuotias on edelleen lapsen tasolla eikä tule pärjäämään kodin ulkopuolella kovinkaan pitkään. Yh äitien tapa kasvattaa jälkeläisistään tissiposki ihmisiä on pilannut monen kehityskelpoisen nuoren elämän.
Sad,but tru
Aina voi muuttaa edulliseen telttaan
Vierailija kirjoitti:
Otat toisen keikkatyön siihen rinnalle. Ne päivät mitkä olit ennen työttömänä, niin teet vaikka S-ryhmällä Alepoissa hyllyttämässä tavaroita. Se ei haittaa ettei sun koulutus osu juuri siihen.
Mikä kauppa ottaa kenetkään töihin niin, että on aina yhden viikon kuukaudesta töissä ja muulloin poissa? Ei mikään. Ihan ihme fantasioita taas.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset yh äidit ovat saaneet aikaan tilastollisen muutoksen sillä tilastojen mukaan ylipainoisten ihmisten määrä on vuonna 2023 ensikerran ylittänyt alkoholistien määrän. Tilastoa hieman vääristää se tosiasia, että suuri osa yh äideistä kuuluu molempiin ryhmiin.
Sulla on kusta päässä. Pyydä lääkäriltä diureetit.
Omaehtoinen tuki ja kouluun? Opinnot työn ohessa etänä/monimuotona? Vaikkakin ottaen huomioon erittäin jyrkästi nousevan progressiivisen verotuksen, olisi varmaan helpointa miettiä tulot ja menot uudelleen.
Farkkurotsimies kirjoitti:
Miten musta tuntuu että tämän päivän normi on nostaa etuuksia, tukia ja avustuksia. Tuet tippuu sitä ja köyhältä leikataan tätä. Menkää herran jumala töihin ja turha ainakaan minulle on sanoa että ei sinne niin vaan mennä tai työttömiä on määrä X ja vapaita työpaikkoja vain määrä X.
Täyttäkää ne vapaat paikat ensin ja mietitään sitten lisää työpaikkoja ja hakekaa muunkin alan hommia, jos niitä omia ruusun terälehtien sommittelua ei ole nyt saatavilla niin tehkää jotain muuta kun etsitte sitä oman alanne hommaa.
Minä valmistuin vajaa vuosi sitten, olin vapaaehtosesti työtön jokusen kuukauden ja nyt ollut työelämässä jo kauan aikaa ja palkkakin noussut yli 16€/h. Kaikilla kavereilla sama tilanne haettu on ja päästy on. Miten joillekin se töihin pääsy voi olla niin ankaran vaikeaa?
Räyhää vielä. Karma kostaa. Mikä on kauan aikaa? Valmistuit vajaa vuosi sitten, olit työtön jokusen kuukauden ja ollut työelämässä kauan aikaa.
Kyllähän Suomen hallitus ja päättäjät tietää miksi Kelan menot kasvoivat männä vuosina. Syylliset tulee idästä. Sinne pitää kumartaa ja ottaa kaikki hivin levittävät tänne asumaan.
Mitäs äänestitte näitä venkoilijoita tai mitäs ette äänestäneet!
Kaikki lakkoon joilta leikataan. Ei mitään palveluita, ostoksia yrittäjiltä.
Tilatkaa kaikki ulkomailta ja ruoka Lidlistä.
Yritä saada oppisopimuspaikka tai päästä työvoimakoulutukseen esim. hoitoalalle. Muiltakin aloilta varmaan noita löytyy.
Mitä ihmeen ammatteja teillä oikein on kun kaikki on vanhentuneet tai niitä ei enää ole?
Helppo neuvo välttää työttömyys ja päästä kiinni ihan kohtuulliseen kuukausituloon: hoitoalan työt. Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää työttömyyskoulutuksena noin 1,5 vuotta, jos pohjalla on 2. asteen muu tutkinto ja tai korkeampi tutkinto. Varma työpaikka ja jossain saa jopa itse sanella palkkansa.
Ai ei kiinnosta ihmisten eritteet eikä huutavat lapset? No, sitten turha valittaa, ettei töitä ole. Menkää hommiin niille aloille, joissa on työvoimapula. Jos se ei teille käy, niin kuolkaa sitten nälkään ja viluun, ei kiinnostele jos nyrpistää nenäänsä joka hommalle johon olis mahdollista päästä.
Työskentelen itse palvelualalla tällä hetkellä ja jos työttömyys uhkaa, vaihdan sukkana hoitoalalle, koska siellä on työtä. Teille ei synny teille räätälöityä työpaikkaa missään, jos sitä odotatte.
Mitä ihmettä täällä tapahtuu ?! Kasarilla vielä terve ajattelu että joilla ei ole taloudellisesti rahkeita lapsiin, ne jäävät tekemättä. Se on nuorena jo iskostunut ajattelu-maailmaani. Oli todella häpeällistä saada yhteiskunnalta minkäänlaista tukiaista mihinkään. Ne harvat jotka saivat, oli mielenterveys ongelmaisia suurperheitä. Töitä tehtiin ja tultiin toimeen. Välillä oli vähän rahaa, välillä vähän enemmän. Eikä naristu yhteiskuntaa vastaan tai että se jotenkin oikeutetusti maksaisi elämisen ja tarpeet. Ihmiset olivat ahkeria ja vähään tyytyväisiä. Paljon onnellisempiakin.
Olen yh, oma bruttopalkka noin 3000, netto n. 2100, opiskelevat lapset 17v ja 18v. Asumistukea emme saa, 18v lapsen sivuansiot vaikuttaa. Tosin asumistukea ei tulisi muutenkaan. Vuokra on edullinen, kolmio alle 700. Nuoremmasta tulee elatustukea n. 200 euroa/kk, eli tulot yhteensä 2300 ja minimimenot on 2600 €/kk. Ei ole harrastuksia, ei suoratoistohärpäkkeitä, ostetaan halvimpia merkkejä ruokakaupasta, omaa autoa ei ole, käytämme kolmestaan samaa laina-autoa töihin ja kouluun, jne. Mitään ylimääräistä elämässä ei ole, ja palkka ei vaan riitä. Tuntuu pahalta että työttömiä haukutaan, kun heillä ei rahat riitä. Työssä oleminen ei ole nykyisellä hintatasolla ja verotuksella mikään ratkaisu, kun sillä palkallakaan ei elä.