Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mä oikein teen, ettei ihan rahattomaksi jouduta??

Vierailija
24.03.2024 |

Pelottaa ensimmäistä kertaa tulevaisuus näiden leikkauksien vuoksi. As.tuki laskee ja ansiosidonnainen laskee, millä me kohta eletään? Teen keikkatöitä ilman pätevyyttä. Työttömyyspäiviltä olen saanut päivärahaa. Yleensä niitä työttömyyspäiviä on kuukaudessa ehkä viikon verran. Siltä ajalta en taida saada enää mitään tulevien leikkauksien vuoksi? 

Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, joten eihän minulla ole mitään mahdollisuutta opiskellakaan, kun on lapsiakin elätettävänä. 

Mitä mahdollisuuksia tässä enää on, että voisi saada kunnon työn ja parempaa palkkaa? 

Yksi lapsista täyttää pian 18v. Lasketaanko hänen mahdolliset kesätyörahat mukaan asumistukeen? 

Tämä on aivan paskaa, että meidät pienituloiset ajetaan ihan ahdinkoon ja mennään Amerikan malliin, että on rikkaat ja rutiköyhät. Ja muka maailman onnellisin kansa! 

Minkäs minä sille voin, että tyhmänä nuorena opiskelin ammatin, jota ei käytännössä tänä päivänä enää ole. 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ammatteja teillä oikein on kun kaikki on vanhentuneet tai niitä ei enää ole?

Helppo neuvo välttää työttömyys ja päästä kiinni ihan kohtuulliseen kuukausituloon: hoitoalan työt. Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää työttömyyskoulutuksena noin 1,5 vuotta, jos pohjalla on 2. asteen muu tutkinto ja tai korkeampi tutkinto. Varma työpaikka ja jossain saa jopa itse sanella palkkansa.

Ai ei kiinnosta ihmisten eritteet eikä huutavat lapset? No, sitten turha valittaa, ettei töitä ole. Menkää hommiin niille aloille, joissa on työvoimapula. Jos se ei teille käy, niin kuolkaa sitten nälkään ja viluun, ei kiinnostele jos nyrpistää nenäänsä joka hommalle johon olis mahdollista päästä.

Työskentelen itse palvelualalla tällä hetkellä ja jos työttömyys uhkaa, vaihdan sukkana hoitoalalle, koska siellä on työtä. Teille ei synny teille räätälöityä työpaikkaa missään, jos sitä odotatte. 

Kaikista ei oo lähäreiksi, toisilla ei kestä keho esim potilaiden nostelua ja toisilla ei kestä pää jatkuvaa kiirettä, saati lääkkeitä käsitellä esim narkkarit joita jonkin verran työttömissä. Eikä kaikilla onnistu kolmivuorotyöt mitenkään esim osatyökykyiset, yksinhuoltajat, joita myös työttöminä. Joillekin sopii toki, mutta ei lähäri millää tavalla mikää kaikkien paikka ole. 

Vierailija
62/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ammatteja teillä oikein on kun kaikki on vanhentuneet tai niitä ei enää ole?

Helppo neuvo välttää työttömyys ja päästä kiinni ihan kohtuulliseen kuukausituloon: hoitoalan työt. Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää työttömyyskoulutuksena noin 1,5 vuotta, jos pohjalla on 2. asteen muu tutkinto ja tai korkeampi tutkinto. Varma työpaikka ja jossain saa jopa itse sanella palkkansa.

Ai ei kiinnosta ihmisten eritteet eikä huutavat lapset? No, sitten turha valittaa, ettei töitä ole. Menkää hommiin niille aloille, joissa on työvoimapula. Jos se ei teille käy, niin kuolkaa sitten nälkään ja viluun, ei kiinnostele jos nyrpistää nenäänsä joka hommalle johon olis mahdollista päästä.

Työskentelen itse palvelualalla tällä hetkellä ja jos työttömyys uhkaa, vaihdan sukkana hoitoalalle, koska siellä on työtä. Teille ei synny teille räätälöityä työpaikkaa missään, jos sitä odotatte.

Ei täällä ole töitä edes hoiva-avustajille. Hyvinvointialue leikkasi hoitohenkilöstöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, joten eihän minulla ole mitään mahdollisuutta opiskellakaan, kun on lapsiakin elätettävänä. "

Miksi teit lapsia ENNEN kuin olit opiskellut itsellesi ammatin,saanut työpaikan ja taloutesi siihen kuntoon,että sinulla on varaa niitä lapsia pitää,kasvattaa ja elättää? Miksi toimit niin typerästi? Jos ja kun kiimoissasi olisit älynnyt ajatella edes sen verran, että olisit käyttänyt ehkäisynä vaikka edullisinta preservatiivia, sinulla ei olisi nyt näitä ongelmia. Tilanne jossa sinulla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia lapsiasi pitää on ratkaistavissa ottamalla yhteyttä kuntasi lastensuojeluun ja he auttavat sinua etsimällä lapsillesi uuden sijoituspaikan jossa heistä pidetään hyvää ja parempaa huolta kuin sinä koskaan kykenisit.

Juurikin näin. Haaroja levitellään ja kiimassa ulvotaan, jopa naapureiden häiriöksi ja sitten vingutaan kun elättäminen vie rahaa. Kakarat sijoituksiin vauraimpiin perheisiin ja akoilta piuhat poikki.

Vierailija
64/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten olisi jos harkitsisi edes KERRAN elämässäsi kustantaa ITSE elämäsi.

Käsittämätöntä on,että on kasvanut kokonainen sukupolvi,joka olettaa valtion maksavan elämisen.

Nollakorolla otettiin velkaa asuntoon, autoihin ja elämiseen ilman ajatustakaan riskien hallintaan.

Ja nyt sitte valtiota/hallitusta, jota on johdettu samalla tyylillä vuosikymmenet ,ilman huolta huomisesta!

Vierailija
65/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei tee keikkatyötä koko kuukautta tai miten voi jatkuvasti olla niin, että juuri viikko jää työttömyyttä?

Millä alalla voi työskennellä olematta pätevä? Joihinkin ammatteihin on kelpoisuusehtona jokin koulutus, mutta silloin ei voi ko. työtä ilman pätevyyttä edes tehdä.

Vierailija
66/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, oma bruttopalkka noin 3000, netto n. 2100, opiskelevat lapset 17v ja 18v. Asumistukea emme saa, 18v lapsen sivuansiot vaikuttaa. Tosin asumistukea ei tulisi muutenkaan. Vuokra on edullinen, kolmio alle 700. Nuoremmasta tulee elatustukea n. 200 euroa/kk, eli tulot yhteensä 2300 ja minimimenot on 2600 €/kk. Ei ole harrastuksia, ei suoratoistohärpäkkeitä, ostetaan halvimpia merkkejä ruokakaupasta, omaa autoa ei ole, käytämme kolmestaan samaa laina-autoa töihin ja kouluun, jne. Mitään ylimääräistä elämässä ei ole, ja palkka ei vaan riitä. Tuntuu pahalta että työttömiä haukutaan, kun heillä ei rahat riitä. Työssä oleminen ei ole nykyisellä hintatasolla ja verotuksella mikään ratkaisu, kun sillä palkallakaan ei elä.

Mitä tarkoittaa, että minimimenot 2600 e/kk? Sinullehan jää vuokran jälkeen yli 1600 e/kk. Miten se ei riitä kolmen hengen syömisiin, mahdollisesti veteen, sähköön ja kännykkäliittymiin. Kouluunkin pääsee vain laina-autolla? Kai näillä lapsilla isä ja sukuakin on, joilta yleensä ainakin jonkin verran tukea ja vaatetta joskus saa. Lisäksi on kirpputorit. 18-vuotias jo tienaa itsekin.

Vierailija
67/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten olisi jos harkitsisi edes KERRAN elämässäsi kustantaa ITSE elämäsi.

Käsittämätöntä on,että on kasvanut kokonainen sukupolvi,joka olettaa valtion maksavan elämisen.

Nollakorolla otettiin velkaa asuntoon, autoihin ja elämiseen ilman ajatustakaan riskien hallintaan.

Ja nyt sitte valtiota/hallitusta, jota on johdettu samalla tyylillä vuosikymmenet ,ilman huolta huomisesta!

Tämä on sosialismin kauhistuttava seuraus. Toisten työllä elämisestä tulee normaalia. Tämän sairaan kulttuurin muuttamiseen menee parhaassakin tapauksessa vuosikymmeniä.

Vierailija
68/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.

Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä? Koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Kun noustaan kuolleista, ei oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Laiskurit ovat kuin enkelit taivaassa kun heiltä loppuu leipä, eikä jumala heitä enää ruoki.

Ohitse ovat ne ajat kun he ottavat  etumaiset istuimet ja pidoissa kunniapaikat,vievät leskiltä talot ja työteliäin rahat, latelevat pitkiä rukouksiaan kelalle vain näön vuoksi saadakseen enemmän kuin tarvitsevat. 

Koittakaa kristuksen talipäät ymmärtää, että loiston aikanne on ohi ja teistäkin on tullut vain tavallisia kuolevaisia. Ottakaa itseänne niskasta kiinni, ryhdistäytykää ja MENKÄÄ TÖIHIN!! 

Vierailija
69/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, oma bruttopalkka noin 3000, netto n. 2100, opiskelevat lapset 17v ja 18v. Asumistukea emme saa, 18v lapsen sivuansiot vaikuttaa. Tosin asumistukea ei tulisi muutenkaan. Vuokra on edullinen, kolmio alle 700. Nuoremmasta tulee elatustukea n. 200 euroa/kk, eli tulot yhteensä 2300 ja minimimenot on 2600 €/kk. Ei ole harrastuksia, ei suoratoistohärpäkkeitä, ostetaan halvimpia merkkejä ruokakaupasta, omaa autoa ei ole, käytämme kolmestaan samaa laina-autoa töihin ja kouluun, jne. Mitään ylimääräistä elämässä ei ole, ja palkka ei vaan riitä. Tuntuu pahalta että työttömiä haukutaan, kun heillä ei rahat riitä. Työssä oleminen ei ole nykyisellä hintatasolla ja verotuksella mikään ratkaisu, kun sillä palkallakaan ei elä.

Nuo ovat ihan valintakysymyksiä.

Olen sinkkumies,lapseton,asun omassa omakotitalossa järven rannalla,työskentelen kotona,lisätuloina pieniä vuokratuloja kahdesta vuokra-asunnosta ja yhdestä kesämökistä.kuluni ovat pienet joten pärjään vallan mainiosti vaikka vuosituloni onkin alle 42 th euroa vuodessa. Autoja minulla on kaksi, mutta säästösyistä vain yksi vene ja yksi moottoripyörä, koska ymmärrän ettei minulla ole ylelliseen elämään varaa. Sinunkin kannattaisi ymmärtää sellainen seikka, että ei minulla ja kaltaisillani tavallisilla työtätekevillä ihmisillä ole varallisuutta kustantaa sinun ylellistä elämääsi. Se on sula mahdottomuus. Vaikka sinusta tuntuukin, että elämässä eivät nallekarkit mene aina tasan,niin ei se johdu siitä, että minä teen töitä, vaan siitä, että sinä et tee. Olen kiltti ja ymmärtäväinen mies ja lähetän sinulle JaXuhalin. 🤗 Tui tui

Vierailija
70/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei tee keikkatyötä koko kuukautta tai miten voi jatkuvasti olla niin, että juuri viikko jää työttömyyttä?

Millä alalla voi työskennellä olematta pätevä? Joihinkin ammatteihin on kelpoisuusehtona jokin koulutus, mutta silloin ei voi ko. työtä ilman pätevyyttä edes tehdä.

Kyllähän keikkalaiset tekisivät töitä koko kuukauden, jos töitä olisi koko kuukaudelle. Meitä keikkalaisia kun on kärkkymässä niitä sijaisuuksia muutama muukin. 

Kaupassa voi työskennellä ilman pätevyyttä, pk:ssa myös. 

Vierailija
71/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikee penaalin terävin kynä kysyjä. Kysy ressukka siltä työnantajalta.

Vierailija
72/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat ihan valintakysymyksiä.

Olen sinkkumies,lapseton,asun omassa omakotitalossa järven rannalla,työskentelen kotona,lisätuloina pieniä vuo

Etköhän sinä ole ihan palstan täti, yksinäinen trolli. Sinua ei kukaan kaipaa kun kuolet.

Vierailija
73/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että minimimenot 2600 e/kk? Sinullehan jää vuokran jälkeen yli 1600 e/kk. Miten se ei riitä kolmen hengen syömisiin, mahdollisesti vet

Mitenkä 18v tienaa kirpputorilla? Missä. Kiinteissöissä on tosi isot vuokrat. Saattaa just jäädä paikkavuokrista tonni kk:ssa jos tuuri käy. 

Vierailija
74/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesänä hoitoalalla. Muutaman kuukauden sisällä selvisi miksi sieltä haluaa kaikki pois.

Työpaikkakiusaaminen on samaa tasoa kuin naisilla tässä keskustelussa. Suomalainen, tienaava nainen on yksinäinen ja katkea vanhapiika/poika.

Vierailija
75/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotiaana loppuu työn saaminen. Ei enää palkata minuakaan ja aivan sama onko 20 vuotta kokemusta nii ei kelpaa enää.

Vierailija
76/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aina sanoo koulutus on paras tapa saada töitä. No ei varmaan saa, itellä 3 ammattia niin ei kelpaa enää yli 40 vuotiaana töihin.

Vierailija
77/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on ja on aina ollut.

Ennemmin laiska kuolee kuin töihin menee.

Musta kylki makoilusta,puolikuuta peipposesta,viikko köyhäin avustuksesta ja taas on muijalla tauti. 

Syökää välillä ja laittakaa se Korkki kiinni!!

Vierailija
78/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa tienaa ja Viikon ryyppää.

Ei ihme jos ei rahat riitä vaikka lapset kuskaa selkä vääränä tyhjiä tölkkejä kauppaan saadakseen makarylliä.

Tyypillinen yksinhuoltaja äiti.

En yhtään ihmettelisi jos varastelisi mummon astmalääkkeet ja riehuisi höyrymopin kanssa..

Vierailija
79/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikee penaalin terävin kynä kysyjä. Kysy ressukka siltä työnantajalta.

Taisit kadottaa pointin. Et ymmärrä kirjoitettua kieltä?

Vierailija
80/87 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko joku AMK-tutkinto monimuotokoulutuksena? Päivät töissä ja opiskelua iltaisin. Rankkaa, mutta jos lapset on jo sen ikäisiä, etteivät tarvitse jatkuvaa peräänkatsomista, niin siinä olisi yksi keino opiskella työn ohessa.

Ai mutta niin, jos saa soviteltua päivärahaa, niin tuohonkin pitää kysyä työkkäriltä lupaa. Hankalaa. Mutta nythän sitä opiskelupaikkaa ehtis hakea ja selvittäis asiaa sitten, kun on saanut paikan ja miettinyt, haluaako yrittää opiskella.

Vaikka jäisikin pienellä palkalla töihin, niin kyllä se rahatilanne helpottaa kun lapset muuttavat omilleen. Tietty kurjaa, jos ei heitä pysty ollenkaan avustamaan opintojen alussa, kun varmasti on tiukkaa heilläkin.