Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pizzakivi. Vuosituhannen kusetus.

Vierailija
24.03.2024 |

15 vuoden ajan olen yrittänyt tehdä pizzaa kotona käyttäen pizzakiveä koska kuulema se on ainoa oikea tapa.

Tein aluksi pizzaa uunissa pellillä huonoilla jauhoilla. Tyytymättömänä tähän päätin alkaa valmistamaan hyvää pizza.

Neuvottiin että käytä oikeanlaista jauhoa, pizzakiveä sekä pizzalapiota.

Nyt on tullut 15 vuotta täyteen kun olen leikkinyt näiden kanssa saaden aikaiseksi vain sotkua hyvistä raaka aineista.

Kuinka te siirrätte pizzan sen kiven päälle onnistuneesti?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzerioissa siirtävät pizzalapiolla sen pizzan.

Vierailija
2/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän leivinpaperia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pakastepizzojen lämmittämiseen, siinä toimii paremmin kuin pelkkä pelti.

Vierailija
4/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin pizzakiven hiiliteräksiseen pyöreään pannuun ja kivi on ollut sen jälkeen tyhjän panttina. Lopputulos tavallisessa kiertoilmauunissa on parempi nopeasti lämpöä johtavalla pannulla kuin hitaasti lämpöä varaavalla kivellä.

Vierailija
5/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzalapiolla se kannattaa siirtää. Oletko kokeillut valmiita pizzataikinoita? Esim. Pizzanpaistajien taikinapalloja saa ainakin K-kaupoista. Muutenkin oletko tutustunut Pizzanpaistajien sivuihin? Ehkä valmiilla taikinapalloilla aloittaminen voisi olla helpompaa. Lisäksi täytteitä ei saa laittaa liikaa, ettei pohja vety.

Vierailija
6/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää en ole saanut koskaan aikaiseksi. Jollei ole pohja lähinnä pullaa niin sitten liki näkkäriä. Sain neuvon jo parikymmentä vuotta sitten, että taikina pitää tehdä edellispäivänä ja säilöä jääkaapissa. Ihan sama lopputulos tein niin tai näin. Ja joo se pizzakivi on ollut käytössä myös. Heitin roskiin.

Vierailija
7/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinpaperilla siirrät. Hetken päästä kiskaiset paperin pois.

Vierailija
8/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän leivinpaperia.

Olen ymmärtänyt että leivinpaperia ei kuulu jättää pizzan ja kiven väliin.

-AP

Vierailija
9/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pizzalapiolla se kannattaa siirtää. Oletko kokeillut valmiita pizzataikinoita? Esim. Pizzanpaistajien taikinapalloja saa ainakin K-kaupoista. Muutenkin oletko tutustunut Pizzanpaistajien sivuihin? Ehkä valmiilla taikinapalloilla aloittaminen voisi olla helpompaa. Lisäksi täytteitä ei saa laittaa liikaa, ettei pohja vety.

Lapiolla olen lapioinnut nyt 15 vuotta. Siksi juuri kysynkin että mikähän auttais?

Muutama tuttu kokkikin on käynyt koittaa mutta ei onnistu heiltäkään. väittävät että huonoa tuuria eivätkä myönnä että ihan mahdoton tehtävä.

-AP

Vierailija
10/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivinpaperilla siirrät. Hetken päästä kiskaiset paperin pois.

Pizza tulee mukana.

-AP

Vierailija
11/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös kokeilla niin, että laitat sen pitsakiven ritilän päälle uuniin ja sitten siihen pellin suoraan päälle. Kun ne on kuumia ja uuni kuuma, otat pellin pois ja vedät siihen leivinpaperin kanssa pitsan. Ja laitat sitten pellin uuniin suoraan sen pitsakiven päälle. Eli pelti siis kiinni siinä pitsakivessä.

Meillä on pitsalapio.

Vierailija
12/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lämmittänyt sen pizzakiven uunissa tulikuumaksi ja sitten siirtänyt pizzan sen kiven päälle lapiolla. Ihan hyvin on onnistunut.

Vierailija
13/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. Tosin olen yrittänyt vasta pari kertaa. Yleensä se pizza jämähtää siihen pizzalapioon kiinni, kun yrittää siirtää sinne kivelle. Kerran lävähti pelkät täytteet kivelle. Ihan hirveesti tarvii käyttää jauhoja, eikä se sit ole kiva, kun pizzan pohjassa on kerros palaneita jauhoja. Valmistaikinaakin olen käyttänyt ja on se vähän helpompi.

Vierailija
14/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun levität sitä pizzataikinaa, käytä karkeita vehnäjauhoja alla. Silloin ei tartu pizzalapioon ja tulee se aromi pohjaan, mikä on pizzerian pizzassa. Pizza pyörii karkeiden jauhojen päällä herkemmin ja osa jää pohjan ja pizzakiven väliin antaen lisää makua ja estää pohjan palamista.

Vierailija
15/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kiveä pitää lämmittää ainakin 2h ennenkuin on yhtä kuuma kuin uuni. Vasta sen jälkeen pizz siihen.

Vierailija
16/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja reilusti lämpöä, ainakin 250 ja 225 on liian vähän, sanoi ohje mitä tahansa.

Vierailija
17/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ne haksahtaa kaikenlaisiin ostoksiin tämän tästä. Yksi huvittava uutuus on ollut pizzauunit, siis selkaiset kannettavat ja pienet millä ei tuu kuin sutta ja sekundaa. Mutta minkäs näille voi.

Vierailija
18/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeeta...

Vierailija
19/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on mennyt 15 vuotta hukkaan ihmisen elämässä pizzan kanssa painien...

Vierailija
20/37 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaan saa pizzakivellä rapeutta ihan niinkin, että teet sen pizzan suoraan sen kiven päälle. Sitten kaasugrilliin niin, että liekit kuumentaa kiven. Kun valmista, niin koko roska grillistä ulos ja leikkaat palasiksi pizzan.