Pizzakivi. Vuosituhannen kusetus.
15 vuoden ajan olen yrittänyt tehdä pizzaa kotona käyttäen pizzakiveä koska kuulema se on ainoa oikea tapa.
Tein aluksi pizzaa uunissa pellillä huonoilla jauhoilla. Tyytymättömänä tähän päätin alkaa valmistamaan hyvää pizza.
Neuvottiin että käytä oikeanlaista jauhoa, pizzakiveä sekä pizzalapiota.
Nyt on tullut 15 vuotta täyteen kun olen leikkinyt näiden kanssa saaden aikaiseksi vain sotkua hyvistä raaka aineista.
Kuinka te siirrätte pizzan sen kiven päälle onnistuneesti?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Pohjaan saa pizzakivellä rapeutta ihan niinkin, että teet sen pizzan suoraan sen kiven päälle. Sitten kaasugrilliin niin, että liekit kuumentaa kiven. Kun valmista, niin koko roska grillistä ulos ja leikkaat palasiksi pizzan.
Tämä vaan ei oikein taida toimia, kun pizzoja pitää paistaa vähintään neljä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma. Tosin olen yrittänyt vasta pari kertaa. Yleensä se pizza jämähtää siihen pizzalapioon kiinni, kun yrittää siirtää sinne kivelle. Kerran lävähti pelkät täytteet kivelle. Ihan hirveesti tarvii käyttää jauhoja, eikä se sit ole kiva, kun pizzan pohjassa on kerros palaneita jauhoja. Valmistaikinaakin olen käyttänyt ja on se vähän helpompi.
Ja yleensä sitä pizzaa ei saa ehjänä pöydältä lapiolle. No, en osaa leipoa esim. pullaakaan, tulee joko kivikovia tai liisteritaikinaa, että ei varmaan ihme, ettei pizzankaan siirtely onnistu.
Vaivaatko taikinaa liiaksi etkä anna se kunnolla kohota vielä pellillä ennen uuniinlaittoa? Liika vaivaaminen ainakin tekee niistä kivikovia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kiveä pitää lämmittää ainakin 2h ennenkuin on yhtä kuuma kuin uuni. Vasta sen jälkeen pizz siihen.
Mikä tässä muka on niin vaikeaa uskoa?
Se kivi on siellä tasaamassa uunin lämmönvaihtelua ja voitte vaikka kysyä insinööriltä tai tekoälyltä joka laskee kauanko kys. kiven massalla menee aikaa lämmetä +20 asteesta +250 asteeen. Se ei lämpene yhtä nopeaa kuin uuni!
Pizza pitäisi paistaa yli 400-asteisessa uunissa ja sen pitäisi paistua 60-90 sekunnissa.
Tämä on täysin mahdotonta kotiuuneissa, eikä siihen mikään pizzakivi auta. Kotiuunit lämpiävät maksimissaan 250 asteiseksi eikä se kivi lämpiä yhtään sen enempää.
Mä olen tyytynyt ihan vaan peltipizzaan kotona. Sellaiseen "pan pizza" -tapaiseen. Vähän pullava tai piirakkamainenhan se on mutta siihen on tyydyttävä kun ei oikean pizzan teko vaan onnistu kotioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Pizza pitäisi paistaa yli 400-asteisessa uunissa ja sen pitäisi paistua 60-90 sekunnissa.
Tämä on täysin mahdotonta kotiuuneissa, eikä siihen mikään pizzakivi auta. Kotiuunit lämpiävät maksimissaan 250 asteiseksi eikä se kivi lämpiä yhtään sen enempää.
Mä olen tyytynyt ihan vaan peltipizzaan kotona. Sellaiseen "pan pizza" -tapaiseen. Vähän pullava tai piirakkamainenhan se on mutta siihen on tyydyttävä kun ei oikean pizzan teko vaan onnistu kotioloissa.
Mikä ihmeen halppisuuni sulla on???
Pizzapohjia ei kannata tehdä/kaulia odottamaan. Venyttele tai käytä piirakkakaulinta että saat pohjasta halutun kokoisen. Pohjan alla täytyy olla jauhoja ohut kerros, että sen saa pizzalapiolle. Täytteet nopeasti pizzan päälle ja pizza lapiolla uuniin. Voit myös laittaa pizzalapion päälle hieman jauhoja ja täyttää pizzan suoraan lapion päälle (meillä on kaksi lapiota).
Pizza irtoaa lapiosta kivelle kun ranteella tekee pientä ravistavaa liikettä niin, että pizza liikkuu pieninä nykäisyinä lapiosta kivelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kiveä pitää lämmittää ainakin 2h ennenkuin on yhtä kuuma kuin uuni. Vasta sen jälkeen pizz siihen.
Mikä tässä muka on niin vaikeaa uskoa?
Se kivi on siellä tasaamassa uunin lämmönvaihtelua ja voitte vaikka kysyä insinööriltä tai tekoälyltä joka laskee kauanko kys. kiven massalla menee aikaa lämmetä +20 asteesta +250 asteeen. Se ei lämpene yhtä nopeaa kuin uuni!
Mutta ei se kahta tuntia vaadi! Puoli tuntia riittää hyvin ja uunissa voi käyttää grillivastuksia. Ja kotiuuni toki niin lämpimäksi, kun vain siitä tehoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma. Tosin olen yrittänyt vasta pari kertaa. Yleensä se pizza jämähtää siihen pizzalapioon kiinni, kun yrittää siirtää sinne kivelle. Kerran lävähti pelkät täytteet kivelle. Ihan hirveesti tarvii käyttää jauhoja, eikä se sit ole kiva, kun pizzan pohjassa on kerros palaneita jauhoja. Valmistaikinaakin olen käyttänyt ja on se vähän helpompi.
Ja yleensä sitä pizzaa ei saa ehjänä pöydältä lapiolle. No, en osaa leipoa esim. pullaakaan, tulee joko kivikovia tai liisteritaikinaa, että ei varmaan ihme, ettei pizzankaan siirtely onnistu.
Vaivaatko taikinaa liiaksi etkä anna se kunnolla kohota vielä pellillä ennen uuniinlaittoa? Liika vaivaaminen ainakin tekee niistä kivikovia.
Mistähän senkin tietää, mikä on liikaa ja mikä ei...
Pizza on weetee-porukoiden safkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen halppisuuni sulla on???
Kerrohan millainen uuni sinulla on kotikeittiössäsi.
Vierailija kirjoitti:
noniin joku muukin huomannut saman!
-AP
Vierailija kirjoitti:
Kun levität sitä pizzataikinaa, käytä karkeita vehnäjauhoja alla. Silloin ei tartu pizzalapioon ja tulee se aromi pohjaan, mikä on pizzerian pizzassa. Pizza pyörii karkeiden jauhojen päällä herkemmin ja osa jää pohjan ja pizzakiven väliin antaen lisää makua ja estää pohjan palamista.
Ensimmäinen hyvä neuvo!
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noin vaikeeta...
Helppoa se on pellille tähdätä. Pizzakivi on hieman eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Pizzapohjia ei kannata tehdä/kaulia odottamaan. Venyttele tai käytä piirakkakaulinta että saat pohjasta halutun kokoisen. Pohjan alla täytyy olla jauhoja ohut kerros, että sen saa pizzalapiolle. Täytteet nopeasti pizzan päälle ja pizza lapiolla uuniin. Voit myös laittaa pizzalapion päälle hieman jauhoja ja täyttää pizzan suoraan lapion päälle (meillä on kaksi lapiota).
Pizza irtoaa lapiosta kivelle kun ranteella tekee pientä ravistavaa liikettä niin, että pizza liikkuu pieninä nykäisyinä lapiosta kivelle.
Olen 15 vuoden aikana nykinyt tätä pizza lapion vartta enemmän kuin omaa kyrp...
-AP
Bakplåtspapper och grill på dryga 300 c. Klipp bort papprets kanter.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän leivinpaperia.
Olen ymmärtänyt että leivinpaperia ei kuulu jättää pizzan ja kiven väliin.
-AP
Niin, vielä en oo havainnut haittaa, låhinnä hyötyä. Meillä tuo kivi on puulieden uunissa jatkuvasti, varaamassa lämpöä.