Miksi rikkaat on niin kateellisia?
Rikkaiden arvot on monesti hyvin vinksahtaneet. Moneltakin kannalta katsottuna. Puuttuu tosiystävät ja elämän tarkoitus. Elämäntyyli on kehuskelu ja näyttäytyminen. Ollaan kateellisia kaikille kaikesta. Jopa köyhille siitä että elelevät heidän verorahoillaan. Turmeleeko valta ihmisen lopullisesti? Rahahan tuo tunnetusti valtaa.
Kommentit (31)
Kilpailu tekee kateelliseksi. Kilpailu pitäisi kieltää lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään homogeenistä ryhmää nimeltä "rikkaat" kun emme elä enää missään keskiajalla jossa ainoa tapa olla rikas oli olla aatelinen joka kirjaimellisesti sortaa 99%:ia väestöstä nälkäkuoleman partaalle ryöstöverotuksella ja myymällä näiden työn tuotot ulkomaille.
Nykyään voi niin monenlaiset eri ihmiset olla rikkaita, oli sitten muusikoita, arpajaisvoittajia, urheilijoita, yrittäjiä, bitcoin-sijoittajia tai tuhatta muuta eri lajia, että näistä ei voi tehdä mitään yleistyksiä.
Vanhasta rahasta voi kyllä tehdä yleistyksiä, ja hesari tutki näitä. He ovat keskimäärin huomattavasti sosiopaattisempia, epäempaattisempia ja kateellisempia köyhille kuin muu väestöä. Vaikka heillä siis on omaisuutta kymmenien tai satojen miljoonien eurojen edestä.
HS teki kyseisen "Näin promille ajattelee"-artikkelin 2019. Tuo ei siis koske 'tavisrikkaita' tai jotain yrityksensä myyneitä vaan vanhan rahan sukuja jotka suostui
Vaikuttaa aikalailla nollatutkimukselta kun tutkittavia ei ole pystytty täysin sattumanvaraisesti valitsemaan. Tuollaiseen lähtee mukaan ne joita joku harmittaa ja ajattelevat että saavat sanaansa tuon kautta kuuluviin. Tyytyväisenä omassa rauhassaan elelevä rikas ei todellakaan ota osaa tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aidan takana ruohokin on vihreämpää.
Tämä sanonta on psykologiaa.
Niin että rikas on kateellinen köyhälle?
Mutta kateudesta puheen ollen mikä kansa maailmassa on yhtä kateellinen kuin suomalaiset toisilleen? Missään en ole kokenut sitä katkeruuden ja keteuden ja pahansuopuuden määrää mitä Suomessa olen nähnyt. Se on aivan sairasta! Ei millään muotoa tervettä enää, ja se lisääntyy koko ajan.
Tämän olen pistänyt merkille jo vuosia sitten, ja silloin kun siitä Suomessa asuville tutuille ihmettelin, he olivat ihan että eihän täällä mitään kateutta ole. Silmät pyöreinä. Kaipa se on niin normaalia ettei sitä enää tajuta. Ja tuosta ajasta se on kasvanut ja voimistunut valtavasti. En jaksaisi asua Suomessa, ei ihme että siellä voidaan niin kovin huonosti henkisesti ja vielä kun valitsitte niin ihanan kansan parasta ajattelevan hallituksen..... Huh huh sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat pelkäävät menettävänsä kaiken.
Ja köyhällä ei ole mitään, mitä menettää.
Jaa on vai? Mistä niin päättelet? Tunnetko edes ketään rikasta? Kenelle pitäis olla kateellinen? Itse taidat olla kateellinen kaikille.
Minussa on varmaan joku perustavanlaatuinen vika, kun en ole koskaan osannut olla kenellekään mistään kateellinen.
Kyllä se on ajan henki, että kaikki panettelevat kaikkia ja ovat kateellisia kaikille.
Kilpsiluhenkiset ihmiset ovat kateellisia, monet rikkaat kilpailuhenkisiä? Olen myös huomannut, että rikkailla hillitön tarve vertailla. Noloa ja rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myäs huomannut että kovin ovat kateellisia siitä että ihminen joka ei saa työtä saa syödä joka päivä.
Aivan tämä rikkain väestö ei kuitenkaan maksa kaikkia veroja eivät edes puoltakaan. Tämä on erittäin tärkeä seikka. Varakkuus selvästi vaikuttaa ihmisen luonteeseen hyvin ikävällä tavalla ja jos ajatellaan aikaa ennen noita palkkioiden ja palkkojen nousua ollutta aikaa esim. 70-80 luvulla niin puheet on rikkailla vain koventuneet mitä enemmän varakkuus kasvanut pääomatulojen kevyemmän verotuksen myötä. Tässä osuus tekstistä kopiona miten hankitaan varallisuutta pääomatulojen kautta kevyemmällä verotuksella.
Varallisuuden keskittymistä on osaltaan vauhdittanut Suomen viime vuosikymmenten verotus, joka suosii omistamista työnteon sijaan. Pääomatuloja verotetaan kevyemmin kuin palkkatuloja, ja ylin promille onkin alkanut ottaa tulonsa 1980-luvun jälkeen entistä enemmän pääomatuloina.
Tuo ylin varakas väestö maksaa veroja vain noin 40%. Eli kuitenkin noin 60% osuus kaikista veroista tulee niiden pienempää palkkaa saavien tuloista. Ja huomioitava on, että myös sosiaalituista esim. työmarkkinatuesta maksetaan veroina peräti 20% vaikka tuen suuruus on vain noin 700 e/kk. Eli todella iso veroprosentti.
Kyllähän se on pakko myöntää että varakkuus vaikuttaa ihmisen luonteeseen ikävällä tavalla.
Aivan höpöpuhetta.