Millaiset ihmiset käyvät kansalaisopistojen kursseilla?
Ja millaiset eivät? Ovatko kaikki tervetulleita vai onko yleensä klikkejä kuten työpaikoilla?
Kommentit (41)
No ihan kaikenlaiset. Opiskelen ensimmäistä vuotta kielikurssilla, ja en tunne ketään tietenkään entuudestaan. Miten meillä voisi olla jotain klikkejä, kun me toisillemme vieraat ihmiset opiskelemme kerran viikossa.
Ne, jotka haluavat oppia jotain uutta ja kehittää itseään.
Pitääkö nyt näitäkin ruveta haukkuu?
Täällä usein sanotaan että mene kansalaisopiston kurssille niin saat uusia ystäviä ja verkostoja. Kokemukseni mukaan harvinaista että samalle kurssille osuisi niin täyspäisiä ihmisiä. Tosi paljon selvästi mt-ongelmaisia sekä elämäänsä kyllästyneitä eläkeläisiä valittamassa jne.
Vierailija kirjoitti:
No ihan kaikenlaiset. Opiskelen ensimmäistä vuotta kielikurssilla, ja en tunne ketään tietenkään entuudestaan. Miten meillä voisi olla jotain klikkejä, kun me toisillemme vieraat ihmiset opiskelemme kerran viikossa.
Entä jos opiskelisitte kolmatta vuotta? Tai on pienehkön kaupungin käsityöryhmä?
Hyvä kysymys miksi kyselet vakooja. Normaalit käy.
Itse kävin liikuntaryhmissä ja siellä oli ihan kaikenlaista porukkaa. Harmi ettei ollut aikaa harrastaa muuta koska paljon mielenkiintoisia kursseja on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö nyt näitäkin ruveta haukkuu?
Ei, ei tarvitse. Sano sinäkin ihmisistä välillä jotakin kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä usein sanotaan että mene kansalaisopiston kurssille niin saat uusia ystäviä ja verkostoja. Kokemukseni mukaan harvinaista että samalle kurssille osuisi niin täyspäisiä ihmisiä. Tosi paljon selvästi mt-ongelmaisia sekä elämäänsä kyllästyneitä eläkeläisiä valittamassa jne.
millä kursseilla sinä olet käynyt?
Taide 1 taide2 valokuvaus 1 valokuvaus 2
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Missä kaupungissa ja millä kursseilla on tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Missä kaupungissa ja millä kursseilla on tuollaista?
Parissa eri pikkukaupungissa, esimerkiksi puutyöt ja ompelu.
No ihan tavalliset. Mitä ihmeen klikkejä tarkoitat? Saattaahan jollain pienellä paikkakunnalla olla ihmisiä, jotka tuntevat toisensa, mutta enpä ole itse törmännyt. Jos olen käynyt esimerkiksi jollain jumppakurssilla, niin olen mennyt, jumpannut ja lähtenyt kotiin. Miten tämä klikkiytyminen mahtaisi käytännössä ilmetä?
Ihan kaikenlaiset normaalit ihmiset siellä käyvät, jos jotain mielenkiintoista sattuu löytymään ja aikataulu sopii.
Voi niitä klikkejä olla, jos ihmiset kokoontuu vuodesta toiseen saman opettajan kanssa ja ryhmän vaihtuvuus on pientä. Varsinkin jos kurssin jäsenet on ennestään toisilleen tuttuja.
Käyn itse yhdessä tämmöisellä hieman klikkiintyneellä kurssilla, ja huomaan muiden jutuista päätellen heidän olevan tekemisissä toistensa kanssa ryhmän ulkopuolella. Minulle on tullut kuva, että ovat vähän sellaisia juoruämmiä. Pysyttelen mielellään heistä vähän etäämmällä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan tavalliset. Mitä ihmeen klikkejä tarkoitat? Saattaahan jollain pienellä paikkakunnalla olla ihmisiä, jotka tuntevat toisensa, mutta enpä ole itse törmännyt. Jos olen käynyt esimerkiksi jollain jumppakurssilla, niin olen mennyt, jumpannut ja lähtenyt kotiin. Miten tämä klikkiytyminen mahtaisi käytännössä ilmetä?
Jos pitäisi tehdä pari tai ryhmätöitä, ei oteta mukaan. Ja ei olla ehkä tuntien ulkopuolella tuntevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisi tehdä pari tai ryhmätöitä, ei oteta mukaan. Ja ei olla ehkä tuntien ulkopuolella tuntevinaan.
jos sinua ei kukaan halua mukaan muutenkaan missään elämässäsi, niin eiköhän se ole ihan sama siellä kansalaisopistossakin
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä klikkiytyminen mahtaisi käytännössä ilmetä?
Vaikkapa sillä tavalla, että osa ryhmän jäsenistä on puhunut asiasta X opettajan kanssa jossain puhelimessa tmv. Ja sitten kun ryhmä kokoontuu, niin he jatkavat keskustelua siitä mihin jäivät.
Tämmöiseen jutusteluun käytetään myös aikaa kurssista. Muut ulkopuoliset kurssilaiset joutuu tumput suorina ihmettelemään näiden klikkiintyneiden keskusteluja.
nimimerkki Kokemusta on
Pari kertaa Kreikassa käytyäni menin työväenopistoon kreikankielen kurssille. Suosittelen jotain kielikurssia jos matkailet.
Eiköhän siellä ole kaikenlaisia.