Asumistuen leikkaus
Uutisartikkelista:
"...opiskelijan, joka ei työskentele opintojensa ohella, asumistuki putoaa 357,60 eurosta 312,90 euroon. Esimerkkihenkilön ainoa kuukausittainen tulo on 279 euron suuruinen opintoraha, ja hänen asuntonsa vuokra on 500 euroa"
Siis opiskelijalle jää n. 92€/kk ruokaan, sähköön, puhelimeen, matkoihin, opiskelumateriaaleihin, vaatteisiin, terveydenhoitoon, hygieniaan, vapaa-ajan toimintaan.
3€/pv ei mitenkään riitä edes ruokaan.
Miten tilanteessa voi selviytyä? Opiskelu on tiivistä ja kurssimuotoista, luennoilla läsnäolopakko.
Sopivaa ansiotyötä ei niin vain löydykään.
Kommentit (52)
Tekee sitten töitä tai kotiväki auttaa.
Näin palautetaan menneiden aikojen luokkayhteiskunta; vain varakkaiden lapset pystyvät opiskelemaan.
Suomen vahvuus on ollut, että kaikki lahjakkuus, myös köyhemmän väestön, on saatu käyttöön kun opiskelu on ollut mahdollista myös vähävaraisille. Tästä halutaan nyt luopua. Hallitus viisaudessaan tietänee, että tämä on Suomen etu.
Nyt ollaan asian ytimessä. Turhaan maksetut tuet vähenevät ja sohvan pohjalla makoilusta ei saa enää luksusta
3€ saa helposti päivän ruoat kun tekee itse.
Vierailija kirjoitti:
3€ saa helposti päivän ruoat kun tekee itse.
Leipää ei kannata leipoa itse. Muuta tuolla ei juuri saa. Ostin Lidlistä margariinirasian 35 sentillä(!)
Se 3€ menee kaikki ruokaan. Millä maksetaan muut pakolliset kulut?
Jos vuokran jättää maksamatta, häätöön voi mennä hyvässä lykyssä vuosikin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättää.
Mulla toinen vanhempi kuollut, toinen sairaseläkkeellä. Niin?
Puhelin, nettilasku, mahdolliset lääkkeet yms. Voi voi
Vierailija kirjoitti:
Näin palautetaan menneiden aikojen luokkayhteiskunta; vain varakkaiden lapset pystyvät opiskelemaan.
Suomen vahvuus on ollut, että kaikki lahjakkuus, myös köyhemmän väestön, on saatu käyttöön kun opiskelu on ollut mahdollista myös vähävaraisille. Tästä halutaan nyt luopua. Hallitus viisaudessaan tietänee, että tämä on Suomen etu.
Tältähän se vaikuttaa. Köyhän perheen fiksut lapset eivät enää voi opiskella.
Ennen pääsi opiskelun ohella helposti hanttihommiin. Nyt kaikkeen työhön vaaditaan ties mitä tutkintoa ja sertifikaattia.
Valtion takaama opintolaina on opiskelijan menoihin tarkoitettu. Näin pystyy opiskelemaan jopa vuosia. Ei valtion olekaan tarkoitus elättää kaikkia kymmeniätuhansia opiskelijoita suorilla tulonsiirroilla. Toimeentulotukea ei opiskelija voi hakea, jos ei ensi ole opintolainaa nostanut, mikä on on ensisijainen tuen muoto.
Opiskelijalounaskin on jo sen 3 €. Kuukaudessa päälle 60 €.
Tietysti saa surkean kuuloisen tarinan aikaan, kun tarkoituksella tiputetaan opintolaina pois. Se on sitten oma valinta, nostaako sitä, kitkutteleeko pyhällä hengellä, käykö töissä vai myykö vaikka sitä *****ttä. Vaiko kenties kaikkea noista.
Vierailija kirjoitti:
Tekee sitten töitä tai kotiväki auttaa.
Jättää homman kesken ja rupeaa pitkäaikaistyöttömäksi.
10 neliön kopissa ja pleikkaa loppuelämä.
Itse olin opiskellessa töissä viikonloppuisin 18-06 pe ja la yöt. Rahaa tuli. Kesät töissä niin jäi säästöjä. Muuttakaa ulkomaille jos ei meno kiinnosta täällä.
Onhan se kamalaa, kun opiselijalounaskin maksaa sen 3€, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Millä luulette yhteiskunnan elättävän kaikki ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskellessa töissä viikonloppuisin 18-06 pe ja la yöt. Rahaa tuli. Kesät töissä niin jäi säästöjä. Muuttakaa ulkomaille jos ei meno kiinnosta täällä.
Harmi että ne on ne osaajat, jotka sinne muuttaa.
Asumistuen leikkaus lienee äärioikeistohallitukselta moka. Eihän vuokralainen tuesta hyödy vaan vuokranantaja, asuntosijoittaja.
Ehkäpä ovat laskeneet, että kun omista asunnoista poistetaan tuet niin niitä tulee edullisesti pakkomyyntiin ja grynderit hankkivat niitä halvalla vuokra-asunnoiksi. Hankintalainoihin korkotuki.
Homma kannattaa kun operaation pyörähdettyä palautetaan vuokratuet. Tod.näk. vuokratulot tulevat verovapaiksi yli yhden vuokrakohteen vuokralle antaneille.
H E I L !
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättää.
On monia jotka ei tätä etuutta saa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä. Turhaan maksetut tuet vähenevät ja sohvan pohjalla makoilusta ei saa enää luksusta
Tervejärkisiä ja työkykyisiä on muutenkin jo helkkarin vaikeaa löytää sieltä työvoimareservistä, joten tuhotaan loputkin.
Pyhällä hengellä kai