Lainojen koroista
Lainojen korot nousee ja talojen/asuntojen hinnat romahtaa. Kertokaa minulle tyhmälle että miten se meihin vaikuttaa, kun meillä on lainaa hiukan yli 100000 ja aikeissa ei ole myydä taloa, vaan asua tässä ihan eläkeikään asti.
Joka puolelta kuulee uhkakuvia kuinka talot menetetään jne. Miksi me menetämme talomme jos hinnat laskevat. Siksi kun korot nousee? Eikö ne korot nyt ole aina nousseet ja laskeneet, ja pitkällä aikavälillä välillä maksetaan enemmän korkoa ja välillä taas lyhennetään enemmän?
Valaiskaa nyt minua vähän tästä asiasta? Vai nekö vain menettään kaiken kenellä on lainaa yli 200 000:)?
Kommentit (2)
Talon arvo on pankin arvion mukaan 30% korkeampi kuin lainamme. Ja maksukykyäkin olisi tarpeen mukaan enemmän kuin mitä nyt lyhennämme. Ehkä me selviämme:). Kiitos.
ongelmissa ovat ne, joilla lainaa on kovin suuri osa talon arvosta. Kun kiinteistöjen arvo laskee, talo ei ehkä enää riitä vakuudeksi. Pankki kyselee sitten lisävakuuksia TAI irtisanoo lainan. Jos sitä ei irtisanomistilanteessa pysty maksamaan, se menee myyntiin. Tätähän pankki ennakoi sillä, että koskaan itse kiinteistö ei riitä vakuudeksi koko ostohinnan mukaiselle lainalle, vaan ainoastaan 75 prosentille ostohinnasta. Tosin aika harva nykypäivänä ottaa edes sitä 75% prosenttia lainaa ostohinnasta. Ja vielä useammat ovat maksaneet lainastaan jo ison osan, joten tätä ongelmaa ei heille tule.
Toiseksi ongelmiin joutuvat ne, joiden rahat eivät riitä lainan lyhentämiseen ja korkojen maksuun kun korot nousevat. Pitkällä aikavälillä korot laskevat ja nousevat aina, mutta jos ne nousevat juuri silloin kun sinulla on hirveästi lainapääomaa, korkosummat ovat isompia ja hankalampia maksaa kuin silloin kun korko nousee ja sinulla on enää ihan vähän lainapääomaa. Mutta useimmat ihmiset ovat tietysti mitoittaneet lainansa niin järkevästi,että pystyvät maksamaan nousevatkin korot myös alkuvaiheessa, onhan tästä noususta nyt jo monta vuotta tiedetty...
Eli oletko sinä ongelmissa, ei oikeastaan riipu siitä, paljonko euroissa sinulla on lainaa, vaan siitä, paljonko lainaa on suhteessa a) talosi todelliseen arvoon ja b) maksukykyysi.