Pariskunnat tai muut kaksistaan asuvat, mikä on neliömääränne?
Mietitään yhteenmuuttoa asuntooni, jossa on 45 neliötä. Onko joku asunut kahdestaan puolison tai esim. lapsen kanssa tämän kokoisessa tai pienemmässä asunnossa? Miten on sujunut? Onko kyseessä iso yksio vai kaksio?
Kommentit (63)
Mä asun kahdestaan aikuisen lapseni kanssa omakotitalossa jossa asuinneliöitä 145. Lisäksi on vintti- ja kellaritilaa. Kun lapsi oli alle kouluikäinen ja alakoululainen, niin asuimme 60 neliöisessä kaksiossa. Kyllä suoraan sanottuna vitutti asua rivarissa ja tuon kokoisessa asunnossa koska vietin lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa, niin olen tottunut tilaan ja omaan rauhaan.
En kyllä haluaisi asua 45 neliöisessä asunnossa puolison kanssa. Olen tottunut tähän tilaan.
Pieni asunto ei riitä siksi koska tavaralle ei ole tarpeeksi tilaa. Yksin asuessa ja niin että kumppani vierailee luona, riittää hyvin, sillä molempien vaatteet sun muut sijaitsevat omissa komeroissa omissa kämpissä. Harmi vain, 45 neliötä ei muutu tilavammaksi sillä että siellä asuu 2 ihmistä.
Pyykin pesukon on maltillista yhden hlön asunnossa, mutta lähes tuplaantuu kun siihen tulee toinenkin pesemään pyykkiä. Eli 4 koneellista viikossa kahden sijaan, ja vaatteet levitelty kuivumaan ympäri kämppää jatkuvasti, mikäli kuivuria ei ole, tai pesutupaa käytetä.
Asuimme 3 vuotta 47,5m2 kaksiossa, mutta se kävi koiran hankinnan jälkeen nopeasti pieneksi. Nykyään asumme 63m2 kolmiossa, missä on 2 tilavaa makuuhuonetta mistä toisessa teen tavallisesti etätöitä ja puolisoni menee toimistolle. Mikäli meille tulisi perheenlisäystä, erikseen etätöille tarkoitetusta huoneesta pitäisi luopua aikaisintaan, kun lapsi täyttää kaksi. Sen jälkeisesti ajasta on tietysti vaikea sanoa miten tila riittäisi.
Meitä asuu 5 henkeä 68,5 m2, että luulisi kaksi mahtuvan
Tällä hetkellä 180, mutta yritämme myydä taloamme pois. Kahdestaan ei ole järkeä asua näin suuressa, sillä emme edes käytä kaikkia huoneita, jotka aikaisemmin olivat lasten. Nyt etsimme sellaista 70-85 neliöistä, jotta olisi hieman tilaa, mutta ei liikaa siivottavaa. 45 neliötä menee, jos on nuori ja rakastunut :D.
Helsingissä tuo 45 on ihan peruskauraa isommallekin perheelle, jos haluaa asua kantakaupungissa väkisin.
Asuttiin noin vuosi kahdestaan miehen kanssa 35 neliön kaksiossa (virallisesti miehen asunto, minä vain olin tyttöystävänä kylässä usein, käytännössä asuin) se tuntui pidemmän päälle ahtaalta ja muutettiin virallisesti avopariksi 52 neliöiseen kaksioon, mikä on toiminut meille paljon paremmin. 45 neliötä riittäisi varmasti myös hyvin.
120 m2. Meillä on kolme huonetta ja kunnollinen keittiö.
itä enemmän on lämmitettävää pinta-alaa sitä parempi luonnon kannalta. Omakotitalo paras koska lämpöhukka suurempi.
Meillä on omakotitalo, jossa on 5 huonetta + keittiö. Neliöitä 120. Riittää ilmaa. Just sopivan kokoinen.
Olen asunut vaimoni kanssa vuosia noin 30 neliön asunnossa. Alkuaikoina tyttäretkin tulivat joka toinen viikonloppu minulle mutta se sujui ihan hyvin. Vaimo pysyi omassa asunnossaan. Minä kinasin nuoremman kanssa siitä kuka saa nukka lattialla. Hän sai, mutta leikillään taisteltiin. Sitten tuli tarjolle tämä 60 neliön kaksio. Minusta tämä on todella mukava, vaikka on ns. luhtitalo, piha on todella iso ja pihalle voi astua suoraan terassilta vaikkapa saunan jälkeen. Olkkarissa on iso vuodesohva jossa tytöt, vaimon poika perheineen ja kuka vaan vieras saa nukuttua. Oli aikoinaan 150 neliön omakotitalokin mutta eipä se niin kummoinen ollut. Paljon siivottavaa ja isot kulut.
Meillä on noin 140 m2, neljä makkaria ja iso tupakeittiö eikä yhtään liikaa neliöitä silloin, kun lapset ja lastenlapset tulee kylään
60 neliöinen kaksio, saunalla ja isolla terassilla ja pihalla, kaksikeroksinen rivitalo vai mikä tämä on, kahdeksan asuntoa. Todella mukava, kadun päässä, metsän reunalla. Kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Riittäisi hyvin yksi- tai kaksilapsiselle perheellekin, toinen lapsi voisi nukkua olkkarissa, toinen makkarissa. Kun meillä lapset oli pieniä niin oli tilaa parisataa neliötä mutta kumminkin nukuttiin kaikki samassa isossa makkarissa. Ihan turhaa tilaa enimmäkseen. Onneksi saatiin talo myytyä ja hyvään hintaan.
170 neliötä. Pienempäänkin tietysti mahduttaisiin, mutta ei tilaa varsinaisesti liikaakaan ole. Ison asunnon siivoaminen kyllä tökkii välillä.
Meillä on vähän yli 200 m2. Mukava kun on tilaa ja ylimääräisiä huoneita. Vieraita käy usein yökylässä.
Meillä on 66 neliötä, yksi huone työhuoneena. Kaksioonkin varmasti mahduttaisiin sitten kun eläkkeelle jäädään.
Meillä kahdestaan 150 neliötä. Lapset muuttaneet kotoa. Talo on meille liian suuri ja etsimme kolmiota. Minua vain pelottaa kerrostaloon muuttaminen, kun on omaan rauhaan tottunut.
Vierailija kirjoitti:
45 neliötä menee, jos on nuori ja rakastunut :D.
Ja 33 neliötä, jos on vanha ja edelleen rakastunut 😂
45 neliön yksiö. Kaksi ihmistä ja koira. Helsingissä.