Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon sun veroprosentti on?

Vierailija
23.03.2024 |

Näin jonkun taulukon ja ihmettelin. Sen mukaan mun veroprosentti olisi 2, kun tienaan 1500e kk. Ei todellakaan ole, vaan 13%. Kun tienasin 3000e, veroprosentti oli 25%.

Tiedän että riippuu monesta asiasta, mutta vertailun vuoksi, paljon sun palkka on bruttona ja mikä on veroprosentti?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja, palkka n. 4700e/kk Veroprosentti 28%

Mulla eläke 2500e/kk ja vero 28%. Onko kohtuullista.

Vierailija
102/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan pyöreä nolla.-työtön

Miten? 1000e:n eläkkeestä tai työkyvyttömyyseläkkeestä ei mene veroa lainkaan ja saavat tehdä töitä sen vähentämättä tuloa. Työmarkkinatuesta (740e) menee veroa 20% ja työtulo vähentää sitä ensimmäisestä eurosta lähtien. Ansiosidonnaisesta menee veroa 25% ja sama kuin edellä.

Muuten oikein, mutta ei työttömyystuista mene 20/25 % veroa, nuo ovat vain ne prosentit, jotka tuista otetaan maksaessa (Kela/kassa) ELLET toimita verokorttia, jossa on täsmälliset tulosi ja vähennyksesi, ikäsi ja asuinkuntasi.

Mutta esim. työmarkkinatuesta menee kyllä varmasti vähintään siinä 14 % veroa missä päin Suomea vaan, ellei ole huollettavia, tai muita vähennyksiä. Toisin sanoen, jos saman summan tienaisi palkkana, vero olisi luultavasti 0 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei työnteolla rikastu.

Ei rikastu, mutta vaurastua kyllä voi, kun laittaa osan palkastaan säännöllisesti osakesijoituksiin. Olen itse lähtöisin köyhästä perheestä, mutta opiskellut opintotuella ja -lainalla DI:ksi. Nyt olen 35 vuoden työuran aikana kerännyt puolen miljoonan omaisuuden (josta puolet on kiinni asunnossa ja puolet sijoituksissa) ihan palkkatuloista säästämällä ja sijoittamalla.

Sama homma, tosin siihen riitti 18 vuoden työura ja yksinkertaisen inssin paperit. Siinäkin puolet liikaa.

Vierailija
104/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 2770e/kk, veroprosentti 17.

Vierailija
105/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1881€, veroprosentti 13,5%. Työmatkavähennykset yms. Laitan myöhemmin, tällä tapaa saan palautuksia noin 250€. 

Vierailija
106/106 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

32% eläke 3900€/kk

30 %,  eläke 3 530 e/kk

Tässä on hyviä esimerkkejä siitä, miten korkeasti jo keskituloisia eläkkeitä verotetaan. Samansuuruisesta pljasta menee lähes puolet vähemmän veroa, Ja sitten täällä palstalla on usein haukuttu eläkeläisiä loisiksi, vaikka nämä useimmiten tuottavat enemmän veroeuroja valtiolle kuin haukkujat yhteensä,

Oletko hieman yksinkertainen? Veroprosentin lisäksi työstä menee n.24% lisää, että saadaan eläkeläisille se eläke maksettua.

Se on 24% on TYÖNANTAJAN JA PALKANSAAJAN YHTEINEN osuus.

Palkansaaja maksaa siitä vain 7,15% (17-52 -vuotias) tai 8,56% (yli 53-vuotias).

Lisäksi tiedäthän, että eläkeläiset maksavat eläkkeestään korkeampaa veroprosenttia kuin palkansaajat samasta rahasta. Ja lisäksi nyt vähennetään eläketulovähennystäkin.