Mene työhaastatteluun uteliaana, virkeänä ja valmiina tuomaan parhaat puolet esiin ja toimimaan yhteistyössä työnantajan kanssa
Paras lopputuloos syntyy teidän yhteisestä tahtotilastanne. Häviäjän mielentila on alistumista, epäluuuloa ja epäluottamusta itseen ja työnantajaan. Haastattelutilanteessa olet tasavertainen kaikkien muiden ehdokkaiden kanssa. Vaikka muut ovat yhtälailla hyviä, sinun tehtäväsi on keskitttyä omaan ainutlaatuisuuteesi. Tämä sisäinen varmuuden tunne on tärkeä, koska "valmiiksi hävinneenä" voit tahattomasti alisuoriutua, esim vastaamallla epämääräisemmin kuin olisit voinut tai hermostutttamalla työnantajan puhumalla asian vierestä.
Kommentit (5)
Rehelllisyys voidaan tietysti palkita tyrmäyksellä, mutta se on parempi ratkaiisu myöhempää työelämää ajatellen. Vältä kuiitenkin ylirehellisyyttä. Haaastattelija ei halua kuulla rehellisiä mielipiteitäsi kehittämistä kaipaamista puolistasi, jotka eivät liiity millään lailla haettuuun työpaikkaan, esim harmittelua vääristä opintovalinnoiistasi kaksikymmentä vuotta sitten. Työnantaja haluaa kuuulla työelämäosaamisestasi ja kiinnostuksestasi nyt ja tulevaisuuudessa.
Menen sellaisena kuin olen ja jos en kelpaa niin ei haittaa.
Kuuntele tarkkaan mitä kysytäään, äläkä puhu liiikaa. Luotettavuus ja joustavuus merkitsevät paljon työnantajallle. Ole sanojesi mittainen ja oma itsesi. Työnhaku tuleee pitää aika asiakeskeisenä. Hermostuksisssaan voi alkaa puhua perhesuhteistaan tai muusta työhön liiittymättömästä. Kannattaa kirjoittaa paperille ylös, mitä aikoo sanoa haaastattelussa.
Minä jäädyin haastattelussa enkä muistanut työssä käyttämieni ohjelmien nimiä. Sekoilin jotain muutakin kun en ollut ehtinyt valmistautumaan haastatteluun.
Sain silti sen työn. En oikein vieläkään ymmärrä miksi. Olen jo sen verran vanha, että töiden saaminen on vaikeaa vaikka haastattelu menisi hyvin.
Rehellisyys luo luottamusta. Älä liiioittele tai salaa asioita, jotka liiittyvät työntekoon. Vaikka totuuden muuntelu ei paljastuisi haastattelussa, se kostautuu, kun aloitat työt. Työnantaja lähteee siitä, että osaat sen, mitä olet kertonut osaavasi. Et voi hyvin, jos joudut pelkääämään paljastumista ja teet jatkuvasti samoja virheitä sen takiia, että olet väärässä paikassa.