Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta

Vierailija
22.03.2024 |

Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html

Kommentit (292)

Vierailija
161/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.

Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa. 

Riippuu poimijan ahkeruudesta.

Kännyä tuijottamalla mansikat ei siirry astiaan.

Vierailija
162/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvi ihmetellä miksi työ ei monelle sovi. Kaikilla ei ole omaa kulkuvälinettä eikä bussit useinkaan kulje mansikkatilalle. Sosiaalitilojen puute on paha ja ruokailumahdollisuus on pakko olla. Paras vaan alaittaa asiat kuntoon ja maksaa kunnon palkkaa. Rahastahan töitä tehdään, kuka haluaa ilmaiseksi tehdä, ihan vapaasti.

Niin, mutta kun ei näitä pidä olla muillakaan työpaikoilla. Ei työpaikat tarjoa ruokaa, itse se pitää ostaa, ottaa eväät tai käydä jossain. Itse myös pitää matkat maksaa. Sosiaalitilojakaan ei välttämättä tarvitse olla kummoisia.

Meidän työpaikalla on keitiö mikrolla ja kahvinkeitin, veski sekä vaatevaihtopaikka lukittavalla kaapilla ja siellä on kälynen  suihku. Jokainen tulee työpaikalle omalla tavallaan omakustanteisesti ja tuo joko eväät tai sitten käy jossain syömässä. Työterveyteen pääse joskus jos oikeasti tarvitsee, ei kylläkään mihinkään erikoishoitoihin. Kuukausipalkk

Onko sinun työpaikkaltasi kymmenen kilometriä lähimmälle bussipysäkille, jossa tosin ei enää ole bussiliikennettä. Kuten kerroit, sinun työpaikkasi sosiaalitilat eivät käsitä kylmävesihanaa homeisen navetan seinässä. Joudutko maksamaan työnantajallesi erikseen mikrosta ja keittiötilojen käytöstä? Sinulla sentään on niihin mahdollisuus. Työterveydestä noilla marjayrittäjien firmoista en tiedä, mutta varmaankin ne ambulanssin soittavat, jos sattuu onnettomuus. Onko työnantajaasi epäilty ihmiskaupasta vai mitä tarkoitat tuolla, että vielä hyvää palkkaakin pitäisi maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvi ihmetellä miksi työ ei monelle sovi. Kaikilla ei ole omaa kulkuvälinettä eikä bussit useinkaan kulje mansikkatilalle. Sosiaalitilojen puute on paha ja ruokailumahdollisuus on pakko olla. Paras vaan alaittaa asiat kuntoon ja maksaa kunnon palkkaa. Rahastahan töitä tehdään, kuka haluaa ilmaiseksi tehdä, ihan vapaasti.

Niin, mutta kun ei näitä pidä olla muillakaan työpaikoilla. Ei työpaikat tarjoa ruokaa, itse se pitää ostaa, ottaa eväät tai käydä jossain. Itse myös pitää matkat maksaa. Sosiaalitilojakaan ei välttämättä tarvitse olla kummoisia.

Meidän työpaikalla on keitiö mikrolla ja kahvinkeitin, veski sekä vaatevaihtopaikka lukittavalla kaapilla ja siellä on kälynen  suihku. Jokainen tulee työpaikalle omalla tavallaan omakustanteisesti ja tuo joko eväät tai sitten käy jossain syömässä. Työterveyteen pääse joskus jos oikeasti tarvitsee, ei kyll

Tämä vastaus liittyy, kuten näkyy, siihen valitukseen, että kyllä pitää jonkun muun kustantaa matkat työpaikalle ja siellä pitää olla ruokailumahdollisuus. Ja tämän päälle sitten vielä kunnon palkkaa. Eli että ensin pitää saada ilmaiseksi ruoka ja työmatka ja siihen päälle vielä kunnon palkaa. Ei sellaista ole muuallakaan.

Tämä ei liity siihen, etteikö pitäisi olla mahdollisuus ruoanlaittoon tai jonkinasteisiin sosiaalitiloihin. Siitä ei ollut tuossa lainatussakaan viestissä puhe vaan vaadittiin asioita joita ei ole suurimmassa osassa työpaikoista. En todellakaan pidä riistämisestä ja alipalkkauksesta, mutta siitähän ei tässä lainatussa viestissä ollut edes kyse.

Vierailija
164/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimppikin on varmaan kalliimpaa loppuvuoden🤔

Vierailija
165/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiloille ei palkata suomalaisia. Olen itse hakenut näihin hommiin silloin korona-aikana, kun työntekijöiden puutteesta oli paljon juttua, eikä tiloilta kuulunut mitään takaisin. Sama kävi useammalle tutulle, mutta kieltämättä meistä ei kukaan ole varsinaisesti nuori. Tämä kuitenkin taitaa kuulua niihin töihin, joihin kelpuutetaan vain ulkomaalaiset hakijat.

Vierailija
166/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.

Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa. 

Juuri näin.  Thaipoimijoille ei ole tarvinnut maksaa juuri mitään ja majoitus joku avuton parakki.  Koko ala on suomalaisilta nuorilta tapettu.  Muistan vielä 80-luvulla kun nuoret lähti innoissaan mansikanpoimintaan, siellä pidettiin mansikkakarnevaaleja ja valittiin joku vuoden Suomen mansikkaneito tai vastaava.  Yhtenä kesänä naapurin tyttökin oli osallistujana, ei ihan voittanut mutta kaikilla tuntui olevan kauhean hauskaa, katselin telkkarista.  

Mikä saakelin rahanhimo tämänkin asian on pilannut?  

Vierailija
167/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..mitäköhän tässä yhtälössä tosiaan on tapahtunut? Miksiköhän näillä mansikka(orja)keisareilla on satojentonnien vuositulot ja mersut, samoin kuin muuten ruokakauppiailla. Oikein hämmästyttää ja kummastuttaa mitä tässä tosiaan on tapahtunutkaan :D

Vierailija
168/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtöntä ei velvoiteta tähän työhön, tämän osaa tehdä ilman koulutusta jokainen, eikä tarvitse edes kielitaitoa, tai osata edes lukea tai kirjoittaa, vain fyysiset rajoitukset voivat olla joillain este, heidät jätettäköön ukopuolelle?

Vierailija
169/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtöntä ei velvoiteta tähän työhön, tämän osaa tehdä ilman koulutusta jokainen, eikä tarvitse edes kielitaitoa, tai osata edes lukea tai kirjoittaa, vain fyysiset rajoitukset voivat olla joillain este, heidät jätettäköön ukopuolelle?

30 000 haki pari vuotta sitten, mutta ei ne kelvannut. Suomessa on huuuutava työvoimapula.

Vierailija
170/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut marjat halpoja vaikka on ihmiskaupalla järjestetty kerääminen.

Vierailija
171/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiloille ei palkata suomalaisia. Olen itse hakenut näihin hommiin silloin korona-aikana, kun työntekijöiden puutteesta oli paljon juttua, eikä tiloilta kuulunut mitään takaisin. Sama kävi useammalle tutulle, mutta kieltämättä meistä ei kukaan ole varsinaisesti nuori. Tämä kuitenkin taitaa kuulua niihin töihin, joihin kelpuutetaan vain ulkomaalaiset hakijat.

Niinhän ne mansikanviljelijät silloin selitteli. Ei ole halukkaita, sitten alkoikin tulla hakemuksia tuhansittain, muuttui selitykset, ei kuulemma olekkaan ammattitaitoa ym soopaa.

Eli pelkäsivät että suomalaiset ymmärtävätkin oikeutensa.

Vierailija
172/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eivät kantasuomalaisia ole töihin huolineet.

Vierailija
173/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hyväksikäytettävät kelpaa. Olette edustaneet riskiä työnantajalle, varsinkin kun irtisanomista ei ole vielä helpotettu.

Vierailija
174/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret ovat niin heikossa hapessa etteivät jaksa tehdä oikeastaan mitään?( huom on myös ahkeria , yrittäviä ja osaaviakin nuoria). Tuttu parturi juuri kertoi , että nuoret työntekijät eivät jaksa, eivätkä osaakkaan perusasioita kunnolla. Pitkäjänteisyys oppimiseen puuttuu. 

Vierailija
175/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sitten mansikanviljeliän tyytyä 200 000e vuosituloihin 300 000 sijasta.

Voisihan valtio jotain yritystukeakin maksaa jo tulot noin tippuisi.

Vierailija
176/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosuhteet ja asiat kuntoon, niin poimijoita saa? Muualtakin. Sitten on enää käsien puhtaus ja ei aivasteta mansikkaan.

Vierailija
177/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen täytyy olla jotain laillisia esteitä. Ehkä perustuslaissa tai ihmisoikeussopimuksissa on jotain mikä estää toimimasta kuten ehdotat, muutenhan metsissä olisi kerääjiä jo valmiina odottelemassa lumien sulamista hallituksen työn linjan mukaisesti.

Vierailija
178/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne halpoja olleet, vaikka olikin Thaimaasta poimijoita.

Vierailija
179/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi käydä marjansa itse keräämässä.

Kas kun et sanonut että menkää työttömät keräämään, saatte rahaa!

Tuo olisi hyvä idea jos saisi kunnollisen korvauksen.

Vierailija
180/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi käydä marjansa itse keräämässä.

Kas kun et sanonut että menkää työttömät keräämään, saatte rahaa!

Ehdottomasti näin.

Kyllä! Eikä mitenkään vapaaehtoisesti, vaan aseilla ja ruoskilla pakottaen. Junakyydit karjavaunuissa, niin marjatiloille kuin metsiinkin. Ja jos ei sankot täyty riittävän rivakasti, tulee raippoja! Työstä kieltäytyvät jätetään ruoatta!

Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen!

Työ vapauttaa!