Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta

Vierailija
22.03.2024 |

Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html

Kommentit (292)

Vierailija
141/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästä saa mustikkaa ja puolukkaa valtavat määrät jos vain viitsii kerätä. Ei täällä varattomuuden takia ilman marjoja tarvitse elää.

Tää on kyllä mahtavaa kun jotkut saavat näitä marjoja metsistä valtavat määrät vaan kun viitsii poimia. Itse asun täällä kainuussa näiden marja apajien vieressä ja voin sanoa ettei ne asiat välttämättä näin ole. Esim. 2 viime vuotta mustikoita on ollut todella huonosti, samoin puolukoita. Viime vuosi oli hyvä hilla vuosi, mutta voin kertoa että ei niitä niin vaan löydetä jos ei tiedä paikkoja. Samahan pätee myös esim. näihin mustikoihin. Ei niitä jokaisessa metässä ole.

Ne jotkut ovat näitä, jotka junan ikkunasta katsahdettuaan huokaisevat Oih! Metsä! Sinne työtön risusavottaan ja pulleita mustikoita keräämään erilaisista satokausista piittaamatta

Olen työtön. Lähtisin ilolla Kainuun metsiin samoilemaan. Mistä näitä matkoja saa? Olisi mukavaa vaihtelua. En paljoa pysty mitään keräämään mutta ei kait se olekaan tärkeää.

Vierailija
142/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thaimaalainen poimijat keräsi kuukaudessa jopa 5000€. 

Jos poimijoita ei saada, niin työttömät poimimaan metsien marjat. Työttömyyskorvaukset pitäisikin lakkauttaa heinä-elokuun tai jopa syyskuun ajaksi. 

TE-toimistot tosiaan voisivat määrätä marjastamaan. Se on työtä mikä muukin. On typerää kun suomalainen ei halua poimia marjoja ja täytyy thaimaalaisten maapallon toiselta puolelta tulla näyttämään ahkeruuden mallia.

Kait ne vähät marjat saa itse pitää? Odottelen milloin lähdetään matkaan. En ole koskaan nähnyt suomalaisille tarjottavan matkoja ja majoitusta marjanpoimijoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut vaikka kuinka monta kertaa että olen heti valmis mihin vaan työhön. Kunhan hommaatte kuljetuksen sinne mansikkapaikalle, kunnon sosiaali- ja taukotilat ja ruokailut. Niin ja työterveyshuolto myös. Pääsisi pitkästä aikaa terveystarkastukseen.Ei ole näkynyt missään tietoa missä tämmöistä järjestetään. Niin no se että en paljoakaan voi poimia, sehän on sivuseikka, pääasia että työttömiä  mollitaan. Missähän kuplassa mansikkatilan vieressä nämä mollaajat asuvatkaan. Kertokaa niin osaan kysyä.

No työhön ei ketään kuljeteta, vaan se on omalla vastuulla maksaa matkat työpaikalle ihan vakituisessa työsuhteessakin. Ruokailukin on omalla vastuulla, eväät ja jonkunasteinen keittiö tai maksu lounaspaikkaan, 30 min. tauko tai tunteja menee työajasta. Sosiaalitilat on sitten jo siinä ja tässä, vessamahdollisuus pitää olla mutta eipä välttämättä mitään suihkuja tms.

No työterveydestä olet kyllä oikeassa, mutta niissäkin on eroja mitä tarjolla ja mitä työnantaja suostuu maksamaan.

En siis ole kommentoimassa, että työttömien pitäisi mennä mihin tahansa työhön tms. mutta vaan muutama kommentti noihin vaatimuksiisi.

Vierailija
144/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että ei tule hintojen dumppaajat mustikka metsiin niin saan itse myytyä mustikka ämpärillisen 50e ja vielä laillisesti verottomana tuon sai koronana aikana.

Kyllä. Ja saavat ne kitisijät siellä poimia itse marjansa kun aikaisemmin ne on kuulemma ryövätty metsistä. Minä en noita marjoja kaipaa, ostan mansikatkin tutulta marjatilalta.

Vierailija
145/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois hyvä jos sais mustikkaakin ostettua thaimaalaiselta joka on ne poiminut niin suoraan ilman välikäsiä ja tietäis että raha menee tosiaan sille joka on sen ansainnut eli poimija. Marjatilalliset porsaat jäis ilman rahaa haha riistäjät

Just. "Suomalaiset ovat rehellisiä ja luotettavia"... salli mun nauraa. Kieroja koijareita. Onneksi touhu loppui.

Vierailija
146/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästä saa mustikkaa ja puolukkaa valtavat määrät jos vain viitsii kerätä. Ei täällä varattomuuden takia ilman marjoja tarvitse elää.

Tää on kyllä mahtavaa kun jotkut saavat näitä marjoja metsistä valtavat määrät vaan kun viitsii poimia. Itse asun täällä kainuussa näiden marja apajien vieressä ja voin sanoa ettei ne asiat välttämättä näin ole. Esim. 2 viime vuotta mustikoita on ollut todella huonosti, samoin puolukoita. Viime vuosi oli hyvä hilla vuosi, mutta voin kertoa että ei niitä niin vaan löydetä jos ei tiedä paikkoja. Samahan pätee myös esim. näihin mustikoihin. Ei niitä jokaisessa metässä ole.

Ne jotkut ovat näitä, jotka junan ikkunasta katsahdettuaan huokaisevat Oih! Metsä! Sinne työtön risusavottaan ja pulleita mustikoita

NÄin lumien aikaan varsin mukavaa, lähtisin.

Vierailija
147/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teininä mansikoita poimimassa, en kyllä yhtään muista kuinka kauan, 1-2vkoa? Tienasin  600mk, josta meni varmaan vielä junamatkat. Ostin cd-radion (jotain oli säästettunä entuudestaan) , joka oli parasta mitä saattoi olla. Ei se miltään ryöstöltä tuntunut. Oli ihan hauskaa. Kuinkahan moni nykyteini suostuisi poimimaan mansikoita päiväkausia aamista iltaan, että saa jonkun soittimen? 

Vierailija
148/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.

Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa. 

Koska sossusta saa helpommin rahaa kuin työtä tekemällä. Näin se valitettavasti on.

Ja nekin jotka viitsivät joskus käydä töissä lakkoilevat nyt niin että toiset kärsivät heidän (=lue kommunisti AKT:läisten) työhaluttomuudesta. 

Kuinka monta sataa litraa olet kerännyt luonnonmarjoja esim. mustikkaa?

Minä olen kerännyt tuhansia li

Asun myös maalla mutta metsien marjoja en ole tykännyt koskaan kerätä. Se alakoulunkin pakollinen puolukkalitra vai kaksi tuli äidiltä. Sienessä käyn kyllä mutta mustikat ja muut lähikaupan pakkasesta, ne pitää niitä siellä ja jää omaan pakastimeen tilaa muulle. Mutta joo ihan sama, eipähän tarvi valittaa että muut vie marjat.

Vierailija
149/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko, että jäisin ilman mansi-musti-puolu-juolu-kirsikoita? Ei saa pelotella.

Vierailija
150/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois hyvä jos sais mustikkaakin ostettua thaimaalaiselta joka on ne poiminut niin suoraan ilman välikäsiä ja tietäis että raha menee tosiaan sille joka on sen ansainnut eli poimija. Marjatilalliset porsaat jäis ilman rahaa haha riistäjät

Just. "Suomalaiset ovat rehellisiä ja luotettavia"... salli mun nauraa. Kieroja koijareita. Onneksi touhu loppui.

Koko kansa missään ei ole ahkeria, luotettavia, rehellisiä, valehtelevia, orjuuttavia tai muutakaan. Aina on yksilöitä, jotka haluavat hyötyä toisesta tavalla tai toisella mutta on sitten toisenlaisiakin. Epäilen, että nämä suomalaisilla koijareilla on ihan vastaavat koijarit siellä toisella maalla ja sitten tehdään kauppoja puoleen ja toiseen.

Vierailija
151/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämpärin saa eurolla.

Vierailija
152/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epäeettistä, jos alan toiminta perustuu kehitysmaista kerättyyn halpatyövoimaan. Maksetaan huonoa palkkaa, mistä vielä veloitetaan korkeita majoituskuluja surkeasta majoituksesta. Kun kyse kausityöläisistä, niin voidaan maksaa alempia veroja. 

Aika epäeettistä maksaa tukia kotiin ja aiheuttaa masennusta, tarpeettomuuden tunnetta jne Sen sijaan, että edellytettäisiin jonkin päivärytmin pitämistä vaikka osallistumalla töihin lähistöllä. 

Vierailija
153/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseen käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min. 

Siinä saa olla jo punnituksessa muutama kivenmurikka mukana, että puolessa tunnissa saa poimittua 5 kg mustikkaa. Käypä kokeilemassa ensi kesänä ja kerro sitten kauanko meni viiden kilon poimimiseen.

Juuri näin. Näille jutuille saa nauraa vedet silmissä ja kovat ovat puheet, jos 30min kerää mustikoita 5kg. Tietääköhän ne mikä on mustikka? Vai kuvittelevatko, että lapiolla lapioidaan marjat ämpäriin.  Jutuissa ei ole päätä eikä häntää. 

t. yli 50v mustkoita poiminut. 

Saman verran vuosissa olen myös poiminut metsämarjoja. Nuorena jaksoi kiivetä, tarpoa, rämpiä ja kulkea kymmeniä kilometrejä. Varpuja käsiteltiin varovasti, repimättä ja luontoa muutenkin kunnioittaen. Surulliselta näyttää revitty ja raastettu varvikko näiden haravahuitojien jäljiltä. Nyt jo ikä rajoittaa ja ne punkit ja hirvikärpäset, jotka viime vuosina ovat tulleet marjanpoimijan kiusaksi ja pelottavaksi uhaksi. Nämä työttömiä marjanpoimintaan vänkääjät varmaan luulevat mustikoiksi niitä isokokoisia pensasmustikoita ja että ne ovat siellä metsänreunassa kasvaneet ja rasioihin hypelleet. Senkun vaan työtön hakee ne sieltä.😂

Vierailija
154/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut vaikka kuinka monta kertaa että olen heti valmis mihin vaan työhön. Kunhan hommaatte kuljetuksen sinne mansikkapaikalle, kunnon sosiaali- ja taukotilat ja ruokailut. Niin ja työterveyshuolto myös. Pääsisi pitkästä aikaa terveystarkastukseen.Ei ole näkynyt missään tietoa missä tämmöistä järjestetään. Niin no se että en paljoakaan voi poimia, sehän on sivuseikka, pääasia että työttömiä  mollitaan. Missähän kuplassa mansikkatilan vieressä nämä mollaajat asuvatkaan. Kertokaa niin osaan kysyä.

No työhön ei ketään kuljeteta, vaan se on omalla vastuulla maksaa matkat työpaikalle ihan vakituisessa työsuhteessakin. Ruokailukin on omalla vastuulla, eväät ja jonkunasteinen keittiö tai maksu lounaspaikkaan, 30 min. tauko tai tunteja menee työajasta. Sosiaalitilat on sitten jo siinä ja tässä, vessamahdollisuus pitää olla mutta eipä välttämättä mitään suihkuja tms.

No työterveydestä olet kyllä

Eipä tarvi ihmetellä miksi työ ei monelle sovi. Kaikilla ei ole omaa kulkuvälinettä eikä bussit useinkaan kulje mansikkatilalle. Sosiaalitilojen puute on paha ja ruokailumahdollisuus on pakko olla. Paras vaan alaittaa asiat kuntoon ja maksaa kunnon palkkaa. Rahastahan töitä tehdään, kuka haluaa ilmaiseksi tehdä, ihan vapaasti.

Vierailija
155/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan pakastamaan puoli-ilmaisia ulkolaisia punaisia ja valkoisia mansikoita. Miksi itkeä moista asiaa, pitäköön suomalainen viljelijä marjat itsellään.

Vierailija
156/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai muka kalliita?Ne on ollut jo nyt kalliita.En osta jos tuosta vielä kallistuvat."

Aivan. Sitä paitsi monet mansikkalajikkeet eivät nykyään edes maistu hyviltä. Toki riippuu lajikkeesta ja kesän sääolosuhteistakin, mutta metsästä poimimani vatut ovat aina maukkaampia kuin usein vetiset mansikat.

Hyvää mustikkapaikkaa en ole uudelta kotipaikkakunnaltani löytänyt.

Vierailija
157/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No työhön ei ketään kuljeteta, vaan se on omalla vastuulla maksaa matkat työpaikalle ihan vakituisessa työsuhteessakin. Ruokailukin on omalla vastuulla, eväät ja jonkunasteinen keittiö tai maksu lounaspaikkaan, 30 min. tauko tai tunteja menee työajasta. Sosiaalitilat on sitten jo siinä ja tässä, vessamahdollisuus pitää olla mutta eipä välttämättä mitään sui

Mistä ihmeestä keksit, että työpaikalla pitää olla ruokailumahdollisuus? Suurin osa suomalaisista yrityksistä ei täytä tuota kriteeriä saati sitä, että työnantaja järjestäisi bussikuljetuksen. Jos nuo molemmat haluat, niin maksettava palkkasi jää aika pieneksi, verottaja katsoo moiset edut osaksi palkkaa.

Vierailija
158/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi ihmetellä miksi työ ei monelle sovi. Kaikilla ei ole omaa kulkuvälinettä eikä bussit useinkaan kulje mansikkatilalle. Sosiaalitilojen puute on paha ja ruokailumahdollisuus on pakko olla. Paras vaan alaittaa asiat kuntoon ja maksaa kunnon palkkaa. Rahastahan töitä tehdään, kuka haluaa ilmaiseksi tehdä, ihan vapaasti.

Niin, mutta kun ei näitä pidä olla muillakaan työpaikoilla. Ei työpaikat tarjoa ruokaa, itse se pitää ostaa, ottaa eväät tai käydä jossain. Itse myös pitää matkat maksaa. Sosiaalitilojakaan ei välttämättä tarvitse olla kummoisia.

Meidän työpaikalla on keitiö mikrolla ja kahvinkeitin, veski sekä vaatevaihtopaikka lukittavalla kaapilla ja siellä on kälynen  suihku. Jokainen tulee työpaikalle omalla tavallaan omakustanteisesti ja tuo joko eväät tai sitten käy jossain syömässä. Työterveyteen pääse joskus jos oikeasti tarvitsee, ei kylläkään mihinkään erikoishoitoihin. Kuukausipalkka tietty, mutta aika pieni.

Mutta ei kait kukaan voi olettaa, että ensin vaikkapa mansikkatila maksaa sulle kuljetuksen työpaikalle, antaa ruoan ja sitten vielä päälle kunnon palkka?

Vierailija
159/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika epäeettistä, jos alan toiminta perustuu kehitysmaista kerättyyn halpatyövoimaan. Maksetaan huonoa palkkaa, mistä vielä veloitetaan korkeita majoituskuluja surkeasta majoituksesta. Kun kyse kausityöläisistä, niin voidaan maksaa alempia veroja. 

Aika epäeettistä maksaa tukia kotiin ja aiheuttaa masennusta, tarpeettomuuden tunnetta jne Sen sijaan, että edellytettäisiin jonkin päivärytmin pitämistä vaikka osallistumalla töihin lähistöllä. 

Tässä puhutaan epäillystä ihmiskaupasta, jota nämä marjayrittäjät harrastavat, eikä mistään työttömän päivärytmin pitämisestä. Orjatyöstä.

Vierailija
160/292 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseen käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min. 

Siinä saa olla jo punnituksessa muutama kivenmurikka mukana, että puolessa tunnissa saa poimittua 5 kg mustikkaa. Käypä kokeilemassa ensi kesänä ja kerro sitten kauanko meni viiden kilon poimimiseen.

Kyllä noita on tullut punnittuakin. Hyvänä satovuotena 10kg puhdistamatonta mustikkaa tunnissa ei ole ollenkaan harvinainen tulos, eikä edes kivenmurikoita ole seassa.  

Ja lehmät lentää!