Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta
Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalainen poimijat keräsi kuukaudessa jopa 5000€.
Jos poimijoita ei saada, niin työttömät poimimaan metsien marjat. Työttömyyskorvaukset pitäisikin lakkauttaa heinä-elokuun tai jopa syyskuun ajaksi.
TE-toimistot tosiaan voisivat määrätä marjastamaan. Se on työtä mikä muukin. On typerää kun suomalainen ei halua poimia marjoja ja täytyy thaimaalaisten maapallon toiselta puolelta tulla näyttämään ahkeruuden mallia.
Vierailija kirjoitti:
Miten vielä 80-90 luvulla kaikki tehtiin suomalaisvoimin.
Rakennustyöt, hoitotyöt, marjanpoiminta. taksit, bussit...
Voisiko joku selventää.
Isä teki rakennustöitä, äiti hoitotyötä. Kummallakin vakinainen kokopäivätyö, joista saivat oikeaa palkkaa ja lomia. Opiskelijat ja koululaiset keräsivät marjoja ja saivat työstä kohtuullisen korvauksen. Sokerijuurikasta harvennettiin polvillaan kilometreittäin ja palkalla sai ostettua itselleen esim vaatteita. Anne B ei ollut tehnyt taksiuudistusta. Takseihin saattoi luottaa ja osasivat sekä ajaa liikenteessä että löysivät pyydettyyn osoitteeseen. Maksu valvotun taksan mukaan ilman vapaan kilpailun tuomia yllätyksiä. Bussinkuljettajilla oli säännöllinen vuorotyö, joka ei tarkoittanut satunnaisia hajatunteja aamulla klo 5-8, päivällä 15-18, jos tunteja sattuu saamaan. Liikenteessä nykyisin bussi usein kääntyykin ihan muualle, kuin reitin mukaan piti, tai taksi vetää polanteista vasenta kaistaa satanen lasissa ja jättää taakseen läpinäkymättömän lumiseinämän talviajoon tottuneiden kiusaksi, sitä kyllä ihmettelee, että mitenköhän ennen selvittiin vaikka ammattilaisille maksettiin oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poimijoita ei saada, niin työttömät poimimaan metsien marjat. Työttömyyskorvaukset pitäisikin lakkauttaa heinä-elokuun tai jopa syyskuun ajaksi.
TE-toimistot tosiaan voisivat määrätä marjastamaan. Se on työtä mikä muukin. On typerää kun suomalainen ei halua poimia marjoja ja täytyy thaimaalaisten maapallon toiselta puolelta tulla näyttämään ahkeruuden mallia.
Nyt haastan teidät molemmat poimimaan marjoja marjayrittäjien ehdoilla. Varmasti saatte järjestettyä kolme vapaata kuukautta omista töistänne, kun olette niin hvetin päteviä neuvomaan työttömiä. Asutte, ruokailette ja elätte samoilla ehdoilla kuin thaimaalaiset. Sitten teillä on oikeus tuohon jauhamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se artikkeli ja mene sitten thaimaalaisten ja työttömien sijaan näyttämään ahkeruuttasi ja viisauttasi heinä-elo ja jopa syyskuun ajaksi. Ihmiskaupasta syytetyille ei vaan tahdo suomalainen työntekijä kelvata. Sattuneesta syystä, joka selviää sinullekin, jos luet artikkelin ja vieläpä ymmärrät lukemasi. Ehkäpä työttömät sitten oppivat, kun oikein rautalangasta näytät mallia.
Vierailija kirjoitti:
5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseen käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min.
Siinä saa olla jo punnituksessa muutama kivenmurikka mukana, että puolessa tunnissa saa poimittua 5 kg mustikkaa. Käypä kokeilemassa ensi kesänä ja kerro sitten kauanko meni viiden kilon poimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää.
Ei ollut orjatyövoimaa saatavilla. Sitten keksittiin sana "Työvoimapula".
Onneksi kerään omat marjani. Pakastin on vieläkin täynnä edellis vuoden marjoista.
N.22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää.
Ei ollut orjatyövoimaa saatavilla. Sitten keksittiin sana "Työvoimapula".
Maailmaan iski globalisaatio, pörssikurssien palvonta, juppius ja ääretön rahanahneus sekä kvartaalitalous.
Vierailija kirjoitti:
5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseenri käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min.
Kerro ihmeellä miten onnistuu poimia 5kg mustikkaa eli ämpärillinen 30min. Ja vielä laskea jotakin keskituntipalkkaa?
Olen marjastanut yli 50v ja marjametsät on lähellä, mutta jos on hyvä sato, 5kg poimimiseen menee 1.5-2h tuntiin, ellei sammaleita kerää joukkoon.
Ja kuka jaksaa poimia kumarassa 8h päivä, jo 2-3 ämpärin poiminen on työn ja tuskan takana päivässä, oli miten nuori ja hyväkuntoinen tahansa.
Ihanko oikeasti nämä mustikan poimijat hehkuttajat ovat itse poimineet marjan marjaa, niin epärealiset on puheet.
Ja vaikka me, jotka asutaan näiden marja- apajien äärellä, tunnetaan omat metsämme, emme pääse tulaisiin tuloksiin.
Esim. mustikassa on ollut hyvä sato v. 2015, jonka jälkeen mustikoita on saanut etsimällä etsiä ja metsissä menee suurin osa ajasta kävelimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästä saa mustikkaa ja puolukkaa valtavat määrät jos vain viitsii kerätä. Ei täällä varattomuuden takia ilman marjoja tarvitse elää.
Tää on kyllä mahtavaa kun jotkut saavat näitä marjoja metsistä valtavat määrät vaan kun viitsii poimia. Itse asun täällä kainuussa näiden marja apajien vieressä ja voin sanoa ettei ne asiat välttämättä näin ole. Esim. 2 viime vuotta mustikoita on ollut todella huonosti, samoin puolukoita. Viime vuosi oli hyvä hilla vuosi, mutta voin kertoa että ei niitä niin vaan löydetä jos ei tiedä paikkoja. Samahan pätee myös esim. näihin mustikoihin. Ei niitä jokaisessa metässä ole.
Ne jotkut ovat näitä, jotka junan ikkunasta katsahdettuaan huokaisevat Oih! Metsä! Sinne työtön risusavottaan ja pulleita mustikoita keräämään erilaisista satokausista piittaamatta ja parhaimmillaan ympäri vuoden leipänsä tienaamaan.
Hyvä mustikka apaja niin tuon 5kg olen poiminut noin 1h mutta se on sitten todella hyvä paikka.
Jutussa puhutaan luonnonmarjoista mutta porukka täällä puhuu mansikoista. Minä poimin kyllä ja moni muukin, mutta ei me välittäjille poimita. Kyllä niistä ihan hyvin maksetaan kun myy suoraan tutuille ilman välikäsiä. Niin paljon menee kuin vain jaksaa poimia.
Meillä ostetaan mansikoita noin 50- 100 eurolla vuodessa. Suurin osa tutulta tilalta, ei ne halvimpia ole mutta parhaita. Puolet ehkä syödään tuoreena, puolet menee pakkaseen. Mitätön summa vuositasolla, ei viitsi itse poimia. Muitakin marjoja saa kaupasta.
Ja kuka jaksaa poimia kumarassa 8h päivä, jo 2-3 ämpärin poiminen on työn ja tuskan takana päivässä, oli miten nuori ja hyväkuntoinen tahansa.
Mutta homman nimihän on se, että nyt ei enää poimita kumarassa kasvua hellien vaan pystyssä haravalla ja poimurilla tai jollain vastaavalla työkalulla repien. Ja siten tuhotaan osa kasveista.
Mutta kauniisti poimien olet kyllä oikeassa, on se sellaista hommaa että ainakin minä mieluusti maksan sellaiselle, joka minun puolestani poimii niin kauan kuin minulla on varaa se ämpärillinen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseen käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min.
Siinä saa olla jo punnituksessa muutama kivenmurikka mukana, että puolessa tunnissa saa poimittua 5 kg mustikkaa. Käypä kokeilemassa ensi kesänä ja kerro sitten kauanko meni viiden kilon poimimiseen.
Juuri näin. Näille jutuille saa nauraa vedet silmissä ja kovat ovat puheet, jos 30min kerää mustikoita 5kg. Tietääköhän ne mikä on mustikka? Vai kuvittelevatko, että lapiolla lapioidaan marjat ämpäriin. Jutuissa ei ole päätä eikä häntää.
t. yli 50v mustkoita poiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita on tullut punnittuakin. Hyvänä satovuotena 10kg puhdistamatonta mustikkaa tunnissa ei ole ollenkaan harvinainen tulos, eikä edes kivenmurikoita ole seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut vaikka kuinka monta kertaa että olen heti valmis mihin vaan työhön. Kunhan hommaatte kuljetuksen sinne mansikkapaikalle, kunnon sosiaali- ja taukotilat ja ruokailut. Niin ja työterveyshuolto myös. Pääsisi pitkästä aikaa terveystarkastukseen.Ei ole näkynyt missään tietoa missä tämmöistä järjestetään. Niin no se että en paljoakaan voi poimia, sehän on sivuseikka, pääasia että työttömiä mollitaan. Missähän kuplassa mansikkatilan vieressä nämä mollaajat asuvatkaan. Kertokaa niin osaan kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5kg puhdistamatonta mustikkaa poimija on tienannut keskimäärin 10€ verottomana tietenkin. Hyvänä vuonna poimimiseenri käytetty aika 5 kg:lle on ollut ~30min.
Kerro ihmeellä miten onnistuu poimia 5kg mustikkaa eli ämpärillinen 30min. Ja vielä laskea jotakin keskituntipalkkaa?
Olen marjastanut yli 50v ja marjametsät on lähellä, mutta jos on hyvä sato, 5kg poimimiseen menee 1.5-2h tuntiin, ellei sammaleita kerää joukkoon.
Ihanko oikeasti nämä mustikan poimijat hehkuttajat ovat itse poimineet marjan marjaa, niin epärealiset on puheet.
Ja vaikka me, jotka asutaan näiden marja- apajien äärellä, tunnetaan omat metsämme, emme pääse tulaisiin tuloksiin.
Es
Tuo on totta. Ihmettelen näitä, jotka saa tosi hyviä tuloja marjoista mm. mustikasta. Itse olen kerännyt, mutta en ole tienannut paljoa. Syitä: ensin pitää löytää ne paikat, et voi tietää varmaksi mistä löytää, ennenkuin löytää eli menee aikaa matkoihin, löytämiseen. Sitten itse kerääminen ei suju itseltä nopeasti :) ja sekin riippuu että jos on sinisenään mustikkaa, niin silloin ei ole kuin lappaa sankkoon. Mutta hienoa, jos joku istuu mustikkameressä ja vain lappaa :). Siltikin, marjanpoiminta on ihan mukavaa hommaa kivalla säällä, muttei sitä jaksa monta päivää peräkkäin sillä selkä ja jalat väsyy terveemmältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mustikka apaja niin tuon 5kg olen poiminut noin 1h mutta se on sitten todella hyvä paikka.
Ja niitä sattuu ihmisen elinaikana todella harvoin ja muistaa kauan.
Täällä on niin epärealistiset puheet, ettei järjen hiventäkään. Jopa työttömät ollaan usuttamassa metsään. Kuka maksaa kulut? Pahimmillaan joudutaan laittamaan suuretsinnät käyntiin.
No tuossa ketjussa puhuttiin mustikasta jota kerätään metsästä, ei siis suinkaan mansikasta tahi vilejllystä mustikasta. Lukemisen ymmärrys on tietty joillekuille aika vaikeaa mutta sitäkin voi harjoitella