Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta

Vierailija
22.03.2024 |

Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html

Kommentit (292)

Vierailija
281/292 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerään itse ne marjat ja sienet mitä haluan

Itse kerään jonkin verran myös muille. Mutten myyntiin, vaan lahjaksi heille, jotka eivät enää itse metsään pääse.

Vierailija
282/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kalliimpia kuin ennenkään, kun kotipihalta pääsee suoraan poimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan mielelläni. Thaikkuja ei tarvita nyt kuten ei ennenkään.

Vierailija
284/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suomesta löydy poimijoita?

Vierailija
285/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperse suomalaiset ei mene metsään poimimaan marjoja vaan mukavampi on valittaa köyhyyttä. 

Vierailija
286/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Vierailija
287/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Voisin mennä poimimaan metsästä mustiklaa ja myydä kunnon hinnalla, käteisellä tietenkin.

T: työtön työmarkkinatuella, asumistuella ja perustoimeentulotuella

Olen joskus etsinyt ostajaa marjoille. En ole löytänyt. V-S.

Jos olet Turussa niin ostan mielelläni mustikkaa ja puolukkaa. 

Vierailija
288/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy. Joka vuosi ostan mustikat ja suppilovahverot suoraan paikallisilta, _suomalaisilta_ poimijoilta. Niitä löytyy paikkakunnan fb-ryhmästä pilvin pimein.

Mitään välistävetäjäfirmoja ei siihen tarvita. 

Vierailija
289/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.

Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa. 

Thaimaalainen poimija voi saada palkkaa 750 euroa kuukaudelta. Sillä rahalla ei eurooppalaisia pellolle saada 

Jos köyhät maksaisi mansikoista enemmän, niin silloin suomalaisia tietysti palkattaisiin.

Suomalaiselle nuorelle 750 euroa kuukaudelta olisi hyvä lisä kun he asuvat usein vielä kotona ja vanhemmat maksaa elämisen ja ruuan. 

Mansikkamaalle mentiin aamuvarhais

Asuit sitten lähellä. Nykynuoriso taitaa asua pääosin isoissa kaupungeissa ja tarvitsisi majoituksen sieltä tilalta. Eikä tietenkään kukaan vanhempi päästä homeisiin parakkeihin joista joutuu maksamaan puoli palkkaa ja kalanpääkeitosta loput palkasta. 

Vierailija
290/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermaperse suomalaiset ei mene metsään poimimaan marjoja vaan mukavampi on valittaa köyhyyttä. 

Fiksu suomalainen myy somen kautta, kysyntää riittää ja rahat saa kokonaan itse. Mä ostan kaverilta marjat ja sienet, yhdeltä tutulta kalat ja kolmannelta polttopuut. Samoin teetän pienet työt joita en osaa tai kykene itse hoitamaan. Ei tarvita ulkomaalaisia orjia.

Vierailija
291/292 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassa sitten yrittäjä menettää enemmän; jättämällä marjat maahan mätänemään ja kokonaan poimimatta tai palkkaamalla työtä vailla olevia suomalaisia kunnon palkalla poimimaan niitä marjoja? Eläkeläisenä voisin itse uhrata pari viikkoa kesästäni jossain lähialueella marjan pomijana jos siitä saisi kohtuullisen palkan.

Vierailija
292/292 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava ilkeili minulle, kun en mene metsään poimimaan. Oli itse käynyt keräämässä monta litraa. Minun on vähän vaikea mennä, kun olen pyörätuolissa tällä hetkellä. Naureskeli että voin ihan hyvin mennä pyörätuolilla tien viertä pitkin ja käyttää sellaista jatkovartta millä poimia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän