Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta
Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html
Kommentit (292)
Meidän mökin kylätiellä on ollut hylättyjä mustkoita, jotka ovat olleet elokuun helteillä jätesäkissä, kärpäsiä täynnä ja marjat lilluneet vedessä, jopa useamman päivän.
Ollaan ihmetelty, mihin teollisuus käyttää näitä marjoja ja täyttävätkö ne todella hygenia- ja laatuvaatimukset. Vai myyvätkö soseena, ettei siinä toukat, kärpäset ja sammaleet haittaa, kun poimivat kasvista marjat juurineen.
Vierailija kirjoitti:
"Otsikossa mainitut mansikat eivät yleensä ole metsämarjoja eli niiden keruutulot eivät ole verotonta tuloa."
Juuri näin. Niistä maksetaan veroa.
Myös mansikanpoimijat maksavat tulostaan veroa ja palkasta menevät palkansivukulut. Ihan samalla tavalla, kuin peruna tai muut kasvit, viinimarhat, omenat jne.
Samoin mansikan ja muiden tuotteiden myynti on veronalaista tuloa tilalle.
Verottomuus koske vain luonnonmarjoja ja niiden poiminta.
Poimijoiden ja marjatilojen erona toki on se, että tilallinen on maatalousyrittäjä joka saa laittaa vähennyksiin kaikki menonsa ja maksaa veroja vain siitä tulosta, joka vähennysten jälkeen jää "viivan alle". Poimija taas joutuu verojen jälkeen jäävällä nettotulollaan maksamaan asumisensa ym. menonsa eli tulouttaa valtiolle enemmän rahaa.
Jokin ei nyt ihan täsmää. Kotimaiset marjat ovat olleet järkyttävän kalliita jo vuosikausia, siis niin kalliita, ettei keskivertokuluttajalla ole ollut varaa ostaa niitä niin paljon enää kuin joskus aikaisemmin.
Samalla jo vuosikausia poimimisen ovat suorittaneet ulkomailta tuodut halpatyöläiset. Ja näistä on ollut ja on tälläkin hetkellä rikossyytteitä meneillään ihmiskaupasta, pahimmillaan näille tuontityöläisille ei ole maksettu palkkaa lainkaan, vaan he ovat jääneet marjayrittäjälle velkaa, eli sama kuvio kuin perinteisesti ihmiskaupassa. Yhdeltä epäillyltä marjayrittäjältä oli takavarioitu omaisuutta miljoonan edesta, eli hyvät voitot he on näillä tehneet.
Tämmöiset yrittäjät sitten haukkuu niin suomalaiset nuoret kuin suomalaiset työttömät mediaan, kun eivät ilmaiseksi tee.
Lähes ilmaisia ovat tulevana kesänä kuten monena vuonna aiemminkin. Omalta pihalta poimin ja syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi käydä marjansa itse keräämässä.
Kas kun et sanonut että menkää työttömät keräämään, saatte rahaa!
Minä en puhu työttömistä, mutta ihmettelen miksi ihmiset eivät voisi itse poimia marjojaan sekä epähedelmiään.
Tiedän toki, ettei jokainen vuodepotilas tai jalkavammainen voi sinne mennä, mutta suurin osa ihmisistä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otsikossa mainitut mansikat eivät yleensä ole metsämarjoja eli niiden keruutulot eivät ole verotonta tuloa."
Myös mansikanpoimijat maksavat tulostaan veroa ja palkasta menevät palkansivukulut. Ihan samalla tavalla, kuin peruna tai muut kasvit, viinimarhat, omenat jne.
Ap:n lainaamassa ja kommentoimassa uutisessa ei puhuttukaan yhtään mitään mansikoista vaan nimenomaan metsämarjoista.
"Keskustelu" on siis harhaan johtavasti otsikoitu! Taas kerran!
Vierailija kirjoitti:
Jokin ei nyt ihan täsmää. Kotimaiset marjat ovat olleet järkyttävän kalliita jo vuosikausia, siis niin kalliita, ettei keskivertokuluttajalla ole ollut varaa ostaa niitä niin paljon enää kuin joskus aikaisemmin.
Samalla jo vuosikausia poimimisen ovat suorittaneet ulkomailta tuodut halpatyöläiset. Ja näistä on ollut ja on tälläkin hetkellä rikossyytteitä meneillään ihmiskaupasta, pahimmillaan näille tuontityöläisille ei ole maksettu palkkaa lainkaan, vaan he ovat jääneet marjayrittäjälle velkaa, eli sama kuvio kuin perinteisesti ihmiskaupassa. Yhdeltä epäillyltä marjayrittäjältä oli takavarioitu omaisuutta miljoonan edesta, eli hyvät voitot he on näillä tehneet.
Tämmöiset yrittäjät sitten haukkuu niin suomalaiset nuoret kuin suomalaiset työttömät mediaan, kun eivät ilmaiseksi tee.
Jos ostomarjat ovat "järkyttävän kallita", mikset kasvata tai kerää itse edes omaa tarvettasi? Ajattele, miten hyville tuntipakoille pääsisit helposti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhu työttömistä, mutta ihmettelen miksi ihmiset eivät voisi itse poimia marjojaan sekä epähedelmiään.
Tiedän toki, ettei jokainen vuodepotilas tai jalkavammainen voi sinne mennä, mutta suurin osa ihmisistä voi.
Ihan rahakysymys, kaikilla ei vain ole rahaa laittaa metsämarjojen poimimiseen.
Meillä omaa metsää kymmeniä hehtaareita ja olen tuntenut jo yli 50v, mutta niin vain kävi viime kesänäkin, vaikka ajoin autolla varmaan sata tai kaksisataa kilometriä ja kävelin kymmeniä kilometrejä, saalis oli muutama litra mustikkaa. Marjat eivät kasva joka vuosi samassa paikkassa, sääolosuhteet vaihtelevat, hallayöt, sateet ja kuivuus.
Ja siksi ihmettelen, miten löydätte ne marja-apajat missä marjaa mustanaan ja puolessa tunnissa kerää ämpärillisen?
Minusta metsamarjojen poiminen ja sienestys on harrastus ja se maksaa. Itse maksoin viime kesänä ämpärillisestä mustikkaa 50€, jotka olivat poimittu jostakin kaukaa saaresta, johon ei olisi ollut itselläni mitään asiaa, vaan olisin sinne eksynyt. Ja minusta se oli halpa hinta.
Ja niitä epähedelmiä eli mansikkaa ei käydä noin vain poimimassa, vaan niistä maksetaan kova hinta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi keskustelu parin vuoden takaa. Mielestäni niitä oli useampiakin, mutta varmaan poistettu koska ratztztztzismi.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4319179/miksi-marjat-heitettiin-pois
Muistan hyvin nämä keskustelut. Niitä oli useampia. Poistettiin.
Ja juurikin tuosta syystä, ettei saa sanoa kyseessä olleen "tietynlaiset kerääjät" ja heidän palkat ja työolot. Oli todella kamalaa törmätä metsissä näihin ojiin kaadettuihin marjakasoihin. Jopa jossain paikallislehdessäkin oli siitä pieni juttu. Tuntui, että meidän metsiin on tunkeuduttu pelkästään rahastus mielessä. Eikö niitä ylimääräisiä marjoja olisi voinut jättää nätisti johonkin tien varteen? Miksi niissä oli aina tämä, että jos en mä saa näsitä mitään, et sinäkään saa näitä ilmaiseksi ottaa? Mutta toisaalta, miksi kukaan heistä olisi ajatellut niin? Kun tulivat tänne meidän riistettäväksi?
Ne marjat, keräämättöminäkin on kuitenkin myös metsiemme eläinten ruokaa. Ei ne mitään "mätäne", vaan lisääntyy entisestään kun eläimet niitä syö ja kakkii niiden siemenet leviää ympäriinsä eläinten kakkojen mukana.
Paitsi kerättyinä ja ojiin tumpattuina, kyllä mätänee. Eikä lisäänny. Jäljelle jää vain kuivahtunut metsän pohja. Mä yritin silloin muutama vuosi sitten mölistä tästä asiasta, mutta kukaan ei tarttunut siihen ja kaikki kommenttini poistettiin. Olis varmaan pitänyt ottaa yhteyttä suoraan johonkin lehteen, mutta kun en yhtään tykkää saada pärstääni mihinkään julkisuuteen.
Joten se asia sitten vain jäi. Hyvä vaan kun ei tule enää niitä tietynlaisia enää tule tänne. Tuhotkoon omat metsänsä. Tartte tänne tulla tuhoamaan meidän metsiä.
Ja oikeesti nyt, haloo. Ei muka löydy marjanpoimijoita suomesta? Mitä ihmettä? Kaikki tuttuni poimii mustikoita ja poimisivat enemmänkin jos olisi töiltään aikaa. Eikös meillä nyt just ole ihmisiltä otettu tukia pois, niin siitä vaan kutsuntoja mustikanpoimintaan. Ei voi olla niin vaikeeta, me ne ennenkin kerättiin. Ihan mun elinaikanakin, en mä mikään fossiili ole=D
Marjafirmojen kannattaa ryhtyä ostamaan mustikkaa yksityisiltä poimijoilta ja maksaa kunnon hinta. Viime vuonna meillä eräs johtava paikallinen yritys ei ostanut ollenkaan mustikkaa yksityisiltä poimijoilta. Edellisvuonna puhdistetun, kannattoman mustikan kilohinta 1,30€/kg. Naurettavan surkea kilohinta, siksi annoin ylimääräiset keräämäni mustikat ilmaiseksi sukulaisille ja hyvin kelpasi.
Kun marjafirma myytiin ulkomaille pari vuotta sitten, mustikan ostohinta laski kuin lehmän häntä ja sitten loppui yksityisiltä ostaminen. V.2020, kun firma oli suomalaisomistuksessa, roskaisesta mustikasta maksettiin muistaakseni alimmillaan 1,70€/kg.
Täällä päin on marjoja metsät täynnä, ja poimijoitakin löytyisi ihan kotimaasta, eläkeläisiä, työttömiä ja nuoria. Ongelma on se, että marjaa saa kaupaksi vain Facebookin kautta, kun ostajafirmoja ei ole. Kaikki poimijat eivät halua siihen Facebookissa puljaamiseen ryhtyä, sillä ei sielläkään ostajia kaikille marjoille riitä, ostajat peruvat eivätkä todellakaan kaikki poimijat edes ole facebookissa.
Typerää tuo marjafirmojen ulina, kun itse ovat mustikkapulaa aiheuttamassa. Nyt sitten itkevät, kun eivät saa orjatyövoimaa Thaimaasta riistettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä kerään omat marjani ja sieneni, mutta kai sä taavetti tajuat, että marjoja tarvitaan muuallekin kuin omaan pakastimeen?
Vai teetkö sä ite kaikki sun mehut, jogurtit, smuutiet, sitten marjoja tarvitaan leipomoihin leivonnaisiin, osa menee jopa kuivattamisen kautta käyttöön moniin erilaisiin tuotteisiin, esimerkiksi kekseihin, teevalmisteihin, alkoholituotteisiin, kosmetiikkaan, hygieniatuotteisiin, luontaistuotteisiin jne.
Mutta se, että meillä on Suomessa jokamiehen oikeus kerätä metsiemme antimia
(mikä muuten on poikkeuksellista ja yksi syy siihen, miksi olemme tutkitusti maailman onnellisin kansa)
ei tarkoita, että tänne saa roudata toiselta puolelta maailmaa nyhtämään metsistä antimia surkkupalkalla, jolla kuitenkin siellä omassa maassa elää leveästi.
Ja seuraavaksi tähän tulee joku sanomaan, että: "teet itse samaa tilaamalla tuotteita Kiinasta." Nii-i. En voi ostaa ihan kaikkea suomalaisten tekemiä tuotteita, koska enää ei kaikkea tuoteta täällä.
Saisimmeko kuitenkin pitää edes metsämme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalainen poimijat keräsi kuukaudessa jopa 5000€.
Jos poimijoita ei saada, niin työttömät poimimaan metsien marjat. Työttömyyskorvaukset pitäisikin lakkauttaa heinä-elokuun tai jopa syyskuun ajaksi.
Onkin hyvin todennäköistä, että TE- toimisto alkaa patistaa työttömät marjanpoimintaa. Yhteiskunnallekin hyvä asia, saadaan marjat metsistä ja työttömät töihin 2-3 kuukaudeksi.
Onhan tätä hämmästyttävää, että tarvitaa tuoda poimijoita lentokoneella maapallon toiselta puolelta, kun suomalaiset on niin laiskoja.
Ei se marjanpoiminta työstä käy, eli siitä saatavalla palkalla ei Suomessa elä. Thaimaassa taas sillä rahalla, mitä he saavat marjanpoiminnalla, saa ostettua enemmän siellä.
Maaseudun irstaat yrittäjät haluavat ukrainalaisia nuoria naisia hyväksikäytettäviksi. Veloittavat 60€ / yö homeisessa ladossa olevasta patjasta ja yrittävät päästä pukille. Jos ei onnistu niin kähmivät ja voivat yrittää ottaa väkisin!
Suomalainen nuori ei enää alistu niin kuin 80- ja 90-luvuilla. Siksi tarvitaan suuri ryysyköyhälistön alaluokka, jotta myös suomalainen nöyrtyy!
Juuri näin. Mulla on eräs iäkäs työkaveri, jolta ostan mustikoita niinä vuosina kun en itse kerää (keskityn useimmiten vain sieniin).
Hänen mies on kehittänyt jonkun "harjasysteemin" jolla mustikat ovat täysin roskattomia. Marjat voi suoraan heittää kippoihin ja pakkaseen. Innovaatioita löytyy meiltä suomestakin. On täällä ennen noita muualta tulleitakin pärjätty. Eikä siitä edes ole aikaa kuin parikymmentä vuotta.
Joten, nyt on kyllä kyseessä ongelma, johon ei vain tahdota kekksiä ratkaisua.
Jossain vaiheessa alle 18v sai tienata jonkin verran nollaprosentilla, onko tämä vielä voimassa? Se lisäisi työn kannattavuutta jonkin verran kuitenkin.
Luulen, että poimijoita voisi löytyä, jos joku järjestäisi kuljetuksia marjastuspaikoille, maksua vastaan toki. Mutta kuinka nopeasti sitten tämä alkaisi näyttää liiketoiminnalta?
Mutta eiköhän sen joku kokoomuslainen keksi, miten saisi muutettua rahaksi kuskaamisen ja marjojen ostamisen ilman, että täytyy maksella mitään työsuhteeseen liittyviä maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.
Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa.
Thaimaalainen poimija voi saada palkkaa 750 euroa kuukaudelta. Sillä rahalla ei eurooppalaisia pellolle saada
Jos köyhät maksaisi mansikoista enemmän, niin silloin suomalaisia tietysti palkattaisiin.
Jotain on tapahtunut kun ennen näitä itämaan halpuutettuja työläisiä suomalaiset poimi ne itse. Oliko sitten nuoret kesätöissä
Miksi verotietojen mukaan mansikkamiljonäärejä ei ole ollenkaan? Keskimääräinen mansikkatilan tulos on pienempi kuin kahden helsinkiläisen työttömän saama vuosikorvaus siitä, että eivät tee töitä ja suostuvat asumaan pääkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimijoiden ja marjatilojen erona toki on se, että tilallinen on maatalousyrittäjä joka saa laittaa vähennyksiin kaikki menonsa ja maksaa veroja vain siitä tulosta, joka vähennysten jälkeen jää "viivan alle". Poimija taas joutuu verojen jälkeen jäävällä nettotulollaan maksamaan asumisensa ym. menonsa eli tulouttaa valtiolle enemmän rahaa.
Maatalouden vähennyksiin ei saa autoaan, asuntoaan, ruokaansa, tilaan kohdistumattomia vakuutuksia jne. Maatalouskirjanpito on todella tarkkaa ja verottaja puuttuu asiaan välittömästi, jos esim. asuinrakennuksen palovakuutuksen yrittää ujuttaa vähennyksiin auton käytöstä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan rahakysymys, kaikilla ei vain ole rahaa laittaa metsämarjojen poimimiseen.
Meillä omaa metsää kymmeniä hehtaareita ja olen tuntenut jo yli 50v, mutta niin vain kävi viime kesänäkin, vaikka ajoin autolla varmaan sata tai kaksisataa kilometriä ja kävelin kymmeniä kilometrejä, saalis oli muutama litra mustikkaa. Marjat eivät kasva joka
Avainsana on hakkuut. Metsämarjat tarvitsevat valoa, parhaa mustikka-apajat ovat hakkuualueiden reunalla, jonne tulee sopivasti valoa. Ns. luonnonmetsässä mustikalle ja puolukalle olosuhteet muuttuvat 50 vuodessa todella epäsuotuisiksi, marjoja löytyy myrskynkaatojen luota ja luontaisilta aukeilta eli suolta ja kallioiden reunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.
Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa.
Kunnollinen palkka = ylittää kolminkertaisesti vastikkeetta saadut sosiaalituet.
Sen verran on taphtunut, että silloin 80-90-luvuilla ei mansikkatilallisella ollut Hummeria, poreallasta, miljoonataloa ja huvipurtta. Silloin maksettiin reilua palkkaa Suomen hintatasoon nähden, ja mansikkatilallinen oli ihan tavallista keskiluokkaa Datsun-lainoineen. Nyt ne mansikkarahat menee mansikkamiljonäärin ylelliseen elämään.