Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta

Vierailija
22.03.2024 |

Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html

Kommentit (292)

Vierailija
241/292 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Voisin mennä poimimaan metsästä mustiklaa ja myydä kunnon hinnalla, käteisellä tietenkin.

T: työtön työmarkkinatuella, asumistuella ja perustoimeentulotuella

Vierailija
242/292 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Voisin mennä poimimaan metsästä mustiklaa ja myydä kunnon hinnalla, käteisellä tietenkin.

Olen joskus etsinyt ostajaa marjoille. En ole löytänyt. V-S.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/292 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksesi, että mansikka ei ole mikään marja.

Mitä voi tältä palstalta olettaa. Ääliömammat kutsuvat pohjushedelmiä "marjoiksi". Kertoo kaiken tämän foorumin kirjoittajien keskimääräisestä ymmärrystasosta.

Sinä tässä ääliö  olet, kun et  ymmärrä yleiskieltä. Todella valaiseva esimerkki olet kirjoittajien ymmärrystasosta, keskimääräistä alhaisemmasta. Ei tavallinen mamma arjessaan pohdiskele luonnontieteellisiä yksityiskohtia tai täsmällisiä tieteellisiä käsitteitä, mutta suurin osa  tämänkin palstan tekstin ymmärtää.

Vierailija
244/292 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nuoret toihin pohjushedelmätiloille? Saatte hyvät tilit kun poimitte pohjushedelmää.

Vierailija
245/292 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Olen joskus etsinyt ostajaa marjoille. En ole löytänyt. V-S.

Et ole saanut myytyä marjoja vai pohjushedelmää? Onko sinulla ollut oma pohjushedelmätila?

Vierailija
246/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
247/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin mennä poimimaan ,mutta ei ne ota vanhoja ämmiä mihinkään missä ne voi olla näkyvillä.

Vierailija
248/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin käydä ketju läpi laskien moniko on esittänyt briljantin ja omaperäisen idean: Menkää keräämään itse marjat! Niin minä teen joka vuosi ja laitan sitten pakkaseen."

Vierailija
249/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa marjanpoiminta kiinnostaa pulleita suomalaisiakin kun työttömyyskorvaukset katkeavat marjastusaikaan. 2kk aluksi, kokeillaan.

Vierailija
250/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa marjanpoiminta kiinnostaa pulleita suomalaisiakin kun työttömyyskorvaukset katkeavat marjastusaikaan. 2kk aluksi, kokeillaan.

Thaimaassa veronmaksajat eivät elätä löhöilijöitä. Sen ero Suomeen huomaa kun sieltä kannattaa lentää tänne poimimaan marjoja ja hankkimaan elantonsa.

Vierailija
251/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mä toivon että oisin syksylläkin työtön niin olisi aikaa rymytä metsissä marjojen perässä 

Vierailija
252/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä hävettävää, että maapallon toiselta puolelta tulee ihmisiä tekemään suomalaisen työ. Ja samaanaikaan suomalainen odottete jotain TE-työtä ja saa korvauksen, ei mistään syystä.

Vierailija
253/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes haluaa ostaa orjatyövoimalla poumittuja marjoja. Marjanpoimintaan liittyvät ihmiskauppatuomiot eivät tuo lainkaa sympatioita marjayrityksille.

Ihme vinkujia ovat. Itkevät että ei saa ulkomailta halvalla työntekijöitä ja suomalaisia eivät edes palkkaa. Syyllistävät kuitenkin, että marjat jäävät poimimatta, nyyhkyti nyyh.

Vierailija
254/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen työtön kaveri poimii marjoja ja paljon enemmän menisi kuin ehtii poimia. Yhtenä kesänä kun sai palkkatöitä, ihmiset olivat tosi pettyneitä kun ei ehtinyt poimia heille ja joutuivat ostamaan torilta kalliimpia. Hän kulkee enimmäkseen pyörällä ja viikonloppuisin saattaa saada kyydin. 

Itse saan päättää loma-aikani ja otan aina niin että on parhaaseen mustikka-aikaan. En vaan ehdi poimia kuin itselle ja lähipiiriille. Poimin mustikat käsin, on siistimpää siivota sitten. 

Vierailija
255/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä marjoja saakin jäädä metsään. Linnut, karhut ja muut metsäneläimet tarvitsevat niitä myös. Ei ihmisten tarvitse kaikkia viedä.

Kun itse olen marjassa kulkenut, huomio on kiinnittynyt siihen, ettei nuo ulkomaalaiset mihinkään hankaliin paikkoihin lähde. Kylmästi vaan mummon takapihalle. Miehen sisarella on talo syrjäisellä maaseudulla ja heillä on pihassa myös puutarhavadelmaa. Niitäkin on menty poimimaan, ihan alle 50 metrin päässä talosta. 

Vierailija
256/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä toivon että oisin syksylläkin työtön niin olisi aikaa rymytä metsissä marjojen perässä 

Minä toivon myös, että työttömyyskorvaukset katkeaa marjastusajaksi. Olisi kohtuullista meitä veronmaksajia kohtaan.

Vierailija
257/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä hävettävää, että maapallon toiselta puolelta tulee ihmisiä tekemään suomalaisen työ. Ja samaanaikaan suomalainen odottete jotain TE-työtä ja saa korvauksen, ei mistään syystä.

Luuletko sinä että nämä yrittäjät palkkaisivat suomalaisia missään tilanteessa töihin? Eivät ne palkkaa. Mieluummin lopettavat bisneksensä.

Vierailija
258/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä marjoja saakin jäädä metsään. Linnut, karhut ja muut metsäneläimet tarvitsevat niitä myös. Ei ihmisten tarvitse kaikkia viedä.

Kun itse olen marjassa kulkenut, huomio on kiinnittynyt siihen, ettei nuo ulkomaalaiset mihinkään hankaliin paikkoihin lähde. Kylmästi vaan mummon takapihalle. Miehen sisarella on talo syrjäisellä maaseudulla ja heillä on pihassa myös puutarhavadelmaa. Niitäkin on menty poimimaan, ihan alle 50 metrin päässä talosta. 

Vain 10% kerätään. 90% jää metsään. Siinä on metsäneläimille riittävästi.

Vierailija
259/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.

Koska tarvitaan erityisosaajia ulkomailta. Suomessa paljon Urkainalisia tällä hetkellä jo valmiina siirtymään tätähän "vaativaan" työhön. 

Vierailija
260/292 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon myös, että työttömyyskorvaukset katkeaa marjastusajaksi. Olisi kohtuullista meitä veronmaksajia kohtaan.

Tai eläkkeet. Ai että mä nauttisin kun nää palstaeläkeläiset eksyisi tuonne metsään. Tai se taitaa taas tulla kalliiksi kun poliisi ja helikopterit etsii. Mut tehän kulutatte jo nytkin joten mitä välii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi