Vaikuttaako ihmisen nimi (joko etu- tai sukunimi) suhtautumiseesi ao. henkilöön?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Etunimi Päivi ja sukunimi Hassan. Ainoa ajatus on, että pitää olla päässä vikaa.
Miksi?
t. israelilaisen isän tytär, jolla on tuontyyppinen nimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen hyvin suurella todennäköisyydellä tietää millaisista perheistä tulee Veeti, Jimmy, Luca, Jannica, Pinja, Dina, Disa ja muut tulevat tuentarpeiset. Eivät anna yhteiskunnalle mitään, mutta resursseja palaa kymmenen mukulan edestä.
Ja sitten on nämä Mustikat, Pihkat, Myrskyt, Kannot ja Apilat. Odottaa sopii muunsukupuolista, ties miksi identifioituvaa, lävistettyä ja shokkivärjättyä hiusreuhkaa.
Onneksi et ole yhtään stereotyyppinen ajattelultasi.
t. Pinja, joka kasvoi ihan tavallisessa työssäkäyvässä perhessä
Perustan omaan kokemukseen. Koulussamme on n. 800 lasta. Olen tehnyt töitä yli 20 vuotta. Siinä ajassa ehtii kertyä aika hyvä perstuntuma.
Eli luot stereotypioita vain siksi, että olet jossain wt-koulussa töissä. Etkä tajua, että 800 on äärettömän pieni otanta koko Suomen väestöstä.
Itänaapuriin kalskahtavat nimet saavat samantien vastenmielisen leiman aikaan. En ole eläessäni tavannut yhtäkään kaikin puolin mukavaa r y ssää. Vaikea kuvitella, että sellaista koskaan tulee tapahtumaankaan. Aina ovat nokkavia, vaativia, ylpeitä, röyhkeitä, etuilevia, tympeän oloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen hyvin suurella todennäköisyydellä tietää millaisista perheistä tulee Veeti, Jimmy, Luca, Jannica, Pinja, Dina, Disa ja muut tulevat tuentarpeiset. Eivät anna yhteiskunnalle mitään, mutta resursseja palaa kymmenen mukulan edestä.
Ja sitten on nämä Mustikat, Pihkat, Myrskyt, Kannot ja Apilat. Odottaa sopii muunsukupuolista, ties miksi identifioituvaa, lävistettyä ja shokkivärjättyä hiusreuhkaa.
Perustan omaan kokemukseen. Koulussamme on n. 800 lasta. Olen tehnyt töitä yli 20 vuotta. Siinä ajassa ehtii kertyä aika hyvä perstuntuma.
Eli luot stereotypio
Miksi oletat, että olen wt-alueen koulussa töissä? En ole. Olen koulussa, johon tulee laajemmalta kuin yhdeltä alueelta oppilaita. Ja onhan niitä kouluja tullut kierrettyä toki opiskeluaikana ja uran alussa jos jonkinlaisilla alueilla. Mutta ole sinä rauhassa eri mieltä. Veikkaan, että päiväkotien ja koulujen henkilökunnalla on keskimäärin aika hyvä otanta näihin. Poikkeuksiakin aina on. Jokainen Nico ei ole häirikkö. Mutta keskimääräistä useammin häirikkö on nimeltään jotain siihen suuntaan. Harvemmin Jaakko, Hilla, Anna tai Henrik.
Vierailija kirjoitti:
No näin itse, kun olen naimisissa Matin kanssa (sukunimi Muha) niin en näe ongelmaa. Kuten sanonta kuuluu: "Parempi Matti, kuin Alvari-Ali"
Sellainenkin sanonta on, että Matti pettää kaikki, Matti pettää pirunkin.
Ei. Olen oppinut, että ihmisillä voi olla erilaisia nimiä ja taustoja eikä nimi itsessään kerro ihmisestä automaattisesti yhtään mitään.
Esimerkiksi itselläni on alunperin Belgian ja Saksan alueella yleisempi sukunimi, mutta en ole eläessäni asunut siellä suunnalla vaan yksi isovanhempien vanhemmista on sieltä kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nimi kertoo paljon kantajasta
Niiku Jussi Virtanen. Millainen se on?
Tottakai vaikuttaa ja tulee ennakko-odotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Itänaapuriin kalskahtavat nimet saavat samantien vastenmielisen leiman aikaan. En ole eläessäni tavannut yhtäkään kaikin puolin mukavaa r y ssää. Vaikea kuvitella, että sellaista koskaan tulee tapahtumaankaan. Aina ovat nokkavia, vaativia, ylpeitä, röyhkeitä, etuilevia, tympeän oloisia.
Tämä on siinä mielessä aika kurja, ettei me suomalaiset kyllä nimestä, ulkonäöstä eikä kielestäkään pystytä erottamaan kuka on esim venäläinen, viron-venäläinen, ukrainalainen, valkovenäläinen, suomenvenäläinen. Ei ihmekään että vastaanotto on nuivaa jos menet ja ryssittelet tietämättömyyttäsi vaikka ukrainalaista.
Vierailija kirjoitti:
Pokkuroin kaikkia -strand, -hjälm ja -sund - päätteisiä ha potkin persiille kaikkia - nen, -la ja -sto -päätteisiä. Epätasa-arvo rules o.k.
Sen nen-päätteisenkin suvusta voi puolet olla affeja tai jotain Wredejä tai voneja, et voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa vakavasti mitään Nathan Pöntistä tai Nemo Mannerheimiä. Että kyllähän se suhtautumiseen vaikuttaa.
Entä Christian Mökkönen? Umpisavolainen perhe...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli luot stereotypioita vain siksi, että olet jossain wt-koulussa töissä. Etkä tajua, että 800 on äärettömän pieni otanta koko Suomen väestöstä.
Mikä ihme on wt-koulu? Vastakohta bt- tai S2-koululle?
Vierailija kirjoitti:
Epärehellisiä ja kaksinaamaisia valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin itse, kun olen naimisissa Matin kanssa (sukunimi Muha) niin en näe ongelmaa. Kuten sanonta kuuluu: "Parempi Matti, kuin Alvari-Ali"
Sellainenkin sanonta on, että Matti pettää kaikki, Matti pettää pirunkin.
Se on nykyään Petteri...
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa vakavasti mitään Nathan Pöntistä tai Nemo Mannerheimiä. Että kyllähän se suhtautumiseen vaikuttaa.
Miksi?
Mitä jos Nathanilla isänsä sukunimi ja äitinsä sukunimi on Jones tai Taylor?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siinä mielessä aika kurja, ettei me suomalaiset kyllä nimestä, ulkonäöstä eikä kielestäkään pystytä erottamaan kuka on esim venäläinen, viron-venäläinen, ukrainalainen, valkovenäläinen, suomenvenäläinen. Ei ihmekään että vastaanotto on nuivaa jos menet ja ryssittelet tietämättömyyttäsi vaikka ukrainalaista.
No en kyllä ryssittele yhtään ketään. Ihan normaalisti kohtelen. Mutta odotukset eivät ole korkealla ja järjestäen ihan syystä. Oli minkä alueen venäläinen tahansa, tuntuu että linja pitää.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Minä taas olen montakin. Tosi kivoja.
Tosin ne, keitä tapaan ja kyläillytkin olen on tietty niitä jotka sieltä lähteneet pois.
Mutta nimet heillä edelleen ihan niitä Venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä jos Nathanilla isänsä sukunimi ja äitinsä sukunimi on Jones tai Taylor?
En minä ala arvuuttelemaan kellä on kenenkin sukunimi. Koomiselta se nyt joka tapauksessa kuulostaa kun lukee listaa ja eteen tulee Jacek Paavola, Liam Väätäinen tai Damien Korhonen. Odotan, että ovesta astuu pikkuteiniksi puettu 2v. ja töröhuulinen mutsi antavassa topissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nimi kertoo paljon kantajasta
Kyllä se kertoo niistä vanhemmista ketkä sen nimen on antanut eikä siitä kellä se nimi on.