Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela hylkäsi sairaslomani

Vierailija
21.03.2024 |

Lääkäri määräsi minut sairaslomalle, mutta Kela hylkäsi sairauspäivärahahakemuksen. Hylkäyspäätöksessä ei lukenut muuta kuin, että Kelan työntekijän mielestä olen työkykyinen. Näkemättä minua kumotaan erikoislääkärin lausunto.

Mikä neuvoksi? Menenkö takaisin lääkäriin vai laitanko valituksen Kelan päätöksestä? Voiko lääkäri tälle tilanteelle edes mitään?

Vähän huolestuttava tilanne. Kuka ottaa vastuun jos töissä tapahtuu työkavereille tai asiakkaille onnettomuuksia sen takia, että lääkärin sairaaksi toteama ihminen on pakotettu työhön, jota hän on sanonut olevansa kykenemätön jatkamaan?

Hyvinvointivaltio.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lähetettiin Kelasta samalla päiväyksellä kaksi kirjettä. Toisessa luki että en ole työkyvytön joten minulle ei makseta sairauspäivärahaa, ja toisessa että en ole työkykyinen joten minulle ei makseta työmarkkinatukea.

Selvisin tilanteesta, koska satuin asumaan vuokralla tuttavani asunnossa joka ymmärsi tilanteen ja jollesopi, etten maksa nyt vuokraa muutamaan kuukauteen, sekä ystäväni varakas vanhempi teetti minulla pimeänä sellaista pikkuaskaretta, johon pystyin.

Nyt on toisenlainen tilanne. Olen hakeutumassa työelämään vaikkei terveydentila ole tuosta vuosien takaisesta kohentunut, mutta olen miettinyt, miten vältän jatkossa saman. Ajattelin, että teen työsopimuksen jatkossa vain kuukaudeksi kerrallaan. Sen ajan jaksaa sinnitellä töissä, vaikka olisi kipeä ja jos sitten tarvitsee toipua, toipuu työmarkkinatuella. Sitä ei voi evätä työkyvyttömyyden takia, kun ei ole lääkärintodistusta.

Minulle kävi samoin. Olen täysin aviomieheni armoilla. En pysty sinnittelemään edes päivää töissä. Vuosia ilman rahaa. Jäänyt tärkeä leikkauskin tekemättä sen takia. Siihen ei kuole mutta vaikeuttaa elämistä enkä ilman sitä pääse tekemään mitään itsenäisesti.

Vierailija
62/62 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääkäri mitään määrää, hän tutkii mikä sinua vaivaa. Hän siitä sitten kirjoittaa diagnoosin ja sen pohjalta ihan muut ihmiset määrittää mitä pystyt tai et pysty tekemään työksesi. Ilmeisesti sairautesi ei estä työntekoa.

Ihan sairasta :D. Ihanaa että joku Kelan kuspää tietää paremmin kuin OIKEA lääkäri <3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla