Kela hylkäsi sairaslomani
Lääkäri määräsi minut sairaslomalle, mutta Kela hylkäsi sairauspäivärahahakemuksen. Hylkäyspäätöksessä ei lukenut muuta kuin, että Kelan työntekijän mielestä olen työkykyinen. Näkemättä minua kumotaan erikoislääkärin lausunto.
Mikä neuvoksi? Menenkö takaisin lääkäriin vai laitanko valituksen Kelan päätöksestä? Voiko lääkäri tälle tilanteelle edes mitään?
Vähän huolestuttava tilanne. Kuka ottaa vastuun jos töissä tapahtuu työkavereille tai asiakkaille onnettomuuksia sen takia, että lääkärin sairaaksi toteama ihminen on pakotettu työhön, jota hän on sanonut olevansa kykenemätön jatkamaan?
Hyvinvointivaltio.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu masennuksen tasosta pääseekö sairasp.rahalle. jos katsovat että on lääkkeillä hoidettavissa niin ei pääse välttämättä. Työtön ainakaan.
Miksi kaikki aina olettaa että masennus? En ole masentunut, prkl!
t. AP
Kuulostat kyllä masentuneelta. Pitäisikö sinun harkita siihen lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Jos päätöskirjeessä ei ole perusteluja, soita Kelaan ja kysy. Et kerro, minkä kestoisesta sairauslomasta on kyse, alusta vai jatkosta, ja onko tehty B-lausunto. Periaatteessa lääkäri todistaa käsityksensä työkyvystä, mutta ei määrää sairauslomalle. Lääkärin arvio työkyvyttömyydestä on painava peruste olla sairausperusteisesti poissa työstä työnantajan kanssa sopien, vaikka Kela ei olisikaan tehnyt myönteistä sairauspäivärahapäätöstä.
Suurinta osaa kuitenkin kiinnostaa saada sairauspäivärahat. Itse olin vuoden ilman mitään tuloja, ei ole kivaa.
Aivan järkyttävää tuon KELA:n toiminta nykyää noissa(kin) asioissa! Varmaan Orpon ja Purran määräys on toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää valittaa. Suomessa ei saa asioita läpi ennenkuin valittaa. Perustele valitus hyvin.
Minulla on lähdössä eläkeyhtiölle parikymmensivuinen valitus. Olen miettinyt, onko se liioittelua, mutta on sellainen olo, että käyttävät minkä tahansa porsaanreiän esittääkseen näkemyksensä työkyvyn jäljelläolosta.
Mikään ei ole noiden kanssa liioittelua. Kuten tiedätkin ovat ihan kafkamaisia prosesseja. Läheisen asioita paljon hoitanut ja siksi omaakin kokemusta on. Voimia tuhannesti kaikille, mitä tahansa tapahtuu on asiat aina helpoin hyväksyä kun on itse tehnyt kaikkensa ja kääntänyt jokaisen kiven. Olette vahvoja ja sitkeitä ihmisiä vaikka ei varmasti siltä aina tunnu. Voimaa 🙏
Pitääkö Suomessa olla vaaraksi itselleen tai toisilleen ennenkö uskotaan että tämä ukko tarvii hermolepoa?
Todella toksinen järjestelmä.
Kuka ottaa vastuun?
Vierailija kirjoitti:
Jos päätöskirjeessä ei ole perusteluja, soita Kelaan ja kysy. Et kerro, minkä kestoisesta sairauslomasta on kyse, alusta vai jatkosta, ja onko tehty B-lausunto. Periaatteessa lääkäri todistaa käsityksensä työkyvystä, mutta ei määrää sairauslomalle. Lääkärin arvio työkyvyttömyydestä on painava peruste olla sairausperusteisesti poissa työstä työnantajan kanssa sopien, vaikka Kela ei olisikaan tehnyt myönteistä sairauspäivärahapäätöstä.
Hei, AP tässä.
Minulla on B-lausunto ja saikun kesto on 3 kuukautta. Työkyvyttömyyden syitä en halua tässä lähteä avaamaan muiden viihteeksi, koska somessa on tosi paljon sellaisia energiavampyyrejä joilla ei ole muuta mielenkiintoa kuin lähteä lyttäämään itselleen tuntemattomia ihmisiä omaksi ilokseen. En usko että vauva.fi:ssä on juuri nyt paikalla erikoislääkäreitä jotka minun viestieni perusteella pystyvät tekemään minusta parempia diagnooseja kuin lääkäri, jolla käymisestä olen maksanut. En näe, miten hyötyisin siitä, että laittaisin paperit tänne. Te saisitte viihdettä, hupia. Oikeuden TUHOTA toinen ihminen digiväkivallalla jota harjoittaisitte joka tapauksessa mutta toisen epäonni tai sairaus käy siihen syyksi.
Minun fysiatrini sanoi, että Kelan kanssa on hankalaa. Joko b-lausunto ei ole heidän mielestään tarpeeksi kattava tai se on niin pitkä, ettei sitä lueta kunnolla. Näin on käynyt muillakin, oon lukenut juttuja.
Itse olen lähettämässä tk-eläkettä varten lääkärinlausuntoja ja potilaskertomuksiani yht. 16 sivua plus oman selvitysliitteeni plus itse hakemuksen kohtapuoliin taas Kelaan. Saa nähdä miten käy. Eihän tämä olekaan "vasta" kuin neljäs tk-eläkehakemus edellisiin hylkäyksiin tekemieni valitusten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän dataa aiheesta:
Kelassa sairauspäivärahan ratkaisemiseen osallistuu tarvittaessa asiantuntijalääkäri. Asiantuntijalääkärit ovat vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. He arvioivat hoitavan lääkärin lausunnon perusteella asiakkaan työ- ja toimintakykyä sekä sitä, täyttyvätkö työkyvyttömyyden lainsäädännölliset kriteerit.
Ja vakuutuslääkäri voi kumota itsensä lausunnon jonka tehnyt yksityislääkärinä. Näin on käynyt.
Joku jo tuolla aijemmin huomautti että se lääkärin lausunto on kuvaus sinun terveydentilastasi lausunnon teko hetkellä, vakuutuslääkäri sitten päättä oletko kykenevä töihin ja perustaa tietonsa mm siihen lausuntoon joka on laadittu terveydentilastasi eli ei se lääkäri ole omaa lausuntoaan kumonnut on vaan todennut että terveytesi ja toimintakykysi on tarpeeksi hyvä siihen että voit tehdä työtä.
Onhan Suomessa aivovammainenkin joka on KELA:n mielestä täysin työkykyinen???
Mullakin hylättiin loppuvuodesta sairauspäiväraha diagnooseilla, joilla olen ennen sitä saanut. Valitus on vetämässä. Olen ollut työkyvytön kuusi vuotta, ja tilanteeni on vain pahentunut. On varmaan trendi, että Kela hylkää aina vain useammin s- päivärahan hakijoiltaan. Kohta tässä maassa ei enää pysty elämään, ellei ole 100 % työkykyinen JA suojatyöpaikassa, tai sitten äveriäs pääomasijoittaja.
Kela keksii alkaa kaivaa ruumiit ylös, kun väestö vähenee. Näyttääpähän ainakin, että on väkeä jalkeilla. Lähempi tarkastelu saattaa osoittautua makaaberiksi ja haiskahtaa raadolta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö Suomessa olla vaaraksi itselleen tai toisilleen ennenkö uskotaan että tämä ukko tarvii hermolepoa?
Todella toksinen järjestelmä.Kuka ottaa vastuun?
Sepä se. Kun kukaan ei todellakaan ota vastuuta. Omillaan täällä ollaan, ikävämpi juttu jos sattuu pahasti sairastumaan tai joutuu vaikka onnettomuuteen eikä ole tukiverkkoa kun joutuu byrokratialimboon
Vierailija kirjoitti:
Riippuu masennuksen tasosta pääseekö sairasp.rahalle. jos katsovat että on lääkkeillä hoidettavissa niin ei pääse välttämättä. Työtön ainakaan.
Missä sanottiin, että työkyvyttömyyden syy AP:llä oli masennus?
No kai oli. Pakko sanoa, että ihmisten masennusdiagnoosit lähinnä tympii, jollei taustalla ole jotain todellisia vaikeita asioita. Ei siis mitään että 40+ yhtä-äkin muistaa, että minun lapsuutenihan oli todella traumaattinen, ja siksi en pysty...
Vierailija kirjoitti:
Todella toksinen järjestelmä.Kuka ottaa vastuun?
1. Pitää
2. Ei kukaan
Kyseinen KELA-tyyppi on saanut päätöksestään joko euromääräisen provision tai Jallupulloja.
Hän on myös harjoittanut lääkärintointa. Oletettavasti laitonta.
....muttakun maailman onnellisin maa!
Vierailija kirjoitti:
Mullakin hylättiin loppuvuodesta sairauspäiväraha diagnooseilla, joilla olen ennen sitä saanut. Valitus on vetämässä. Olen ollut työkyvytön kuusi vuotta, ja tilanteeni on vain pahentunut. On varmaan trendi, että Kela hylkää aina vain useammin s- päivärahan hakijoiltaan. Kohta tässä maassa ei enää pysty elämään, ellei ole 100 % työkykyinen JA suojatyöpaikassa, tai sitten äveriäs pääomasijoittaja.
Ootko statuksella työkyvytön työnhakija? Mä katsoin taannoin MOT-ohjelman, en muista jakson nimeä, mutta siinä mainittiin, että työttömien työkyvyttömyyshakemuksista hylätään 90%. Aika paljon.
Löysin tällaisen artikkelin:
https://www.ku.fi/artikkeli/3887619-tyokyvyttomyyshakemuksen-hylkypaato…
Ei masennusdiagnooseista kela hylkää sairauspäivärahaa automaattisesti. Oman kokemuksen mukaan vain sellaiset joissa sairauspäivärahan kriteerit eivät täyty. Tarkoittaa usein sitä, että hoitava lääkäri on kirjoittanut lausuntonsa huolimattomasti. Lisäselvityksillä, onkin sitten taas myönnetty.
En muista oman urani aikana kelan asiantuntijalääkärin hylänneen kertaakaan masennusdiagnoosin takia, mikäli hoitavan lääkärin lausunto on asianmukainen ja selkeät lain vaatimat kriteerit löytyvät.