Kela hylkäsi sairaslomani
Lääkäri määräsi minut sairaslomalle, mutta Kela hylkäsi sairauspäivärahahakemuksen. Hylkäyspäätöksessä ei lukenut muuta kuin, että Kelan työntekijän mielestä olen työkykyinen. Näkemättä minua kumotaan erikoislääkärin lausunto.
Mikä neuvoksi? Menenkö takaisin lääkäriin vai laitanko valituksen Kelan päätöksestä? Voiko lääkäri tälle tilanteelle edes mitään?
Vähän huolestuttava tilanne. Kuka ottaa vastuun jos töissä tapahtuu työkavereille tai asiakkaille onnettomuuksia sen takia, että lääkärin sairaaksi toteama ihminen on pakotettu työhön, jota hän on sanonut olevansa kykenemätön jatkamaan?
Hyvinvointivaltio.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päätöskirjeessä ei ole perusteluja, soita Kelaan ja kysy. Et kerro, minkä kestoisesta sairauslomasta on kyse, alusta vai jatkosta, ja onko tehty B-lausunto. Periaatteessa lääkäri todistaa käsityksensä työkyvystä, mutta ei määrää sairauslomalle. Lääkärin arvio työkyvyttömyydestä on painava peruste olla sairausperusteisesti poissa työstä työnantajan kanssa sopien, vaikka Kela ei olisikaan tehnyt myönteistä sairauspäivärahapäätöstä.
Hei, AP tässä.
Minulla on B-lausunto ja saikun kesto on 3 kuukautta. Työkyvyttömyyden syitä en halua tässä lähteä avaamaan muiden viihteeksi, koska somessa on tosi paljon sellaisia energiavampyyrejä joilla ei ole muuta mielenkiintoa kuin lähteä lyttäämään itselleen tuntemattomia ihmisiä omaksi ilokseen. En usko että vauva.fi:ssä on juuri nyt paikalla erikoislääkäreitä jotka minun viestieni perusteella pystyvät t
Hittoako täällä sitten kysyt neuvoa?
Kysy kelasta.
Ja jos käyttäydyt Kelaa kohtaan noin, kuten nyt käyttäydyt täällä, niin olet täysin työkykyinen.
Muuta ei ole vialla kuin pahanlaatuinen asennevamma, ja se ei oikeita palkallisen sairaslomaan.
Juu, olen siis ns. työvoiman ulkopuolella oleva työnhakija, ja saan työttömyysturvaa, kun sairauspäivärahan enimmäisaika tulee täyteen - paitsi siis nyt, kun sitä ei myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen siis ns. työvoiman ulkopuolella oleva työnhakija, ja saan työttömyysturvaa, kun sairauspäivärahan enimmäisaika tulee täyteen - paitsi siis nyt, kun sitä ei myönnetty.
Äh, tämä oli vastaus sille, joka laittoi linkin KU- lehden juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu masennuksen tasosta pääseekö sairasp.rahalle. jos katsovat että on lääkkeillä hoidettavissa niin ei pääse välttämättä. Työtön ainakaan.
Missä sanottiin, että työkyvyttömyyden syy AP:llä oli masennus?
No kai oli. Pakko sanoa, että ihmisten masennusdiagnoosit lähinnä tympii, jollei taustalla ole jotain todellisia vaikeita asioita. Ei siis mitään että 40+ yhtä-äkin muistaa, että minun lapsuutenihan oli todella traumaattinen, ja siksi en pysty...
Taidat olla itse masentunut. Ei minua ainakaan toisten ihmisten masennusdiagnoosit tymmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päätöskirjeessä ei ole perusteluja, soita Kelaan ja kysy. Et kerro, minkä kestoisesta sairauslomasta on kyse, alusta vai jatkosta, ja onko tehty B-lausunto. Periaatteessa lääkäri todistaa käsityksensä työkyvystä, mutta ei määrää sairauslomalle. Lääkärin arvio työkyvyttömyydestä on painava peruste olla sairausperusteisesti poissa työstä työnantajan kanssa sopien, vaikka Kela ei olisikaan tehnyt myönteistä sairauspäivärahapäätöstä.
Hei, AP tässä.
Minulla on B-lausunto ja saikun kesto on 3 kuukautta. Työkyvyttömyyden syitä en halua tässä lähteä avaamaan muiden viihteeksi, koska somessa on tosi paljon sellaisia energiavampyyrejä joilla ei ole muuta mielenkiintoa kuin lähteä lyttäämään itselleen tuntemattomia ihmisiä omaksi ilokseen. En usko että vauva.fi:ssä on juuri nyt paikalla erikoislääkäreitä jotka minun viestieni perusteella pystyvät t
Psykoosille tuo minusta kuulostaa. Mahdollisesti skitsofrenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, AP tässä.
En pyytänyt sinua kertomaan täällä diagnoosiasi tai mitään muutakaan kuin vain sen hylkäävän päätöksen sanamuodon ja onko annettu mitään ohjeita jatkoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu masennuksen tasosta pääseekö sairasp.rahalle. jos katsovat että on lääkkeillä hoidettavissa niin ei pääse välttämättä. Työtön ainakaan.
No kai oli. Pakko sanoa, että ihmisten masennusdiagnoosit lähinnä tympii, jollei taustalla ole jotain todellisia vaikeita asioita. Ei siis mitään että 40+ yhtä-äkin muistaa, että minun lapsuutenihan oli todella traumaattinen, ja siksi en pysty...
Huomaa taas kommentoijan tason. Se on aika tavallista, että keski-iässä lasahtaa sitten terveys ja työkyky, kun sitä traumalapsuutta ei ole hoidettu kuntoon. Toki, jos on riittävän hyvät rakenteet elämässä, saattaa pärjätä elämänsä loppuun. Itselläni tuo vaihe tuli 48-vuotiaana ja tiedän monta muutakin. Koko elämäni on ollut terveyshaasteita, joiden kanssa olen pärjännyt töissä. Kunnes en enää pärjännyt, kun tuli se viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas kommentoijan tason. Se on aika tavallista, että keski-iässä lasahtaa sitten terveys ja työkyky, kun sitä traumalapsuutta ei ole hoidettu kuntoon. Toki, jos on riittävän hyvät rakenteet elämässä, saattaa pärjätä elämänsä loppuun. Itselläni tuo vaihe tuli 48-vuotiaana ja tiedän monta muutakin. Koko elämäni on ollut t
Höpöti löpöti. 48 vuoden iässä totesit (ohimenevän hetken) sössineesi ihan itse oman elämäsi jo 40 vuotta, mutta et voinut kantaa vastuuta surkeista valinnoistasi itse. Etsit syylliset muista ihmisistä ja hakeuduit sairaslomalle sekä Kelan terapiaan kuormittaaksesi julkista terveydenhuoltoa.
Voit aloittaa vaikka varaamalla lääkärille soittopyyntöä ja valmistaudu puheluun niin, että sinulla on lausunto edessäsi ja pystyt kertomaan että miksi Kela hylkäsi anomuksen. Siinä hylkäyspäätöksessä lukee aina se perustelu ja mahd. lisäselvityspyynnöt.
Se riippuu myös siitä miten lekuri on päätöksestä kirjoittanut
Kelassa on asiantuntijoita, myös lääkäreitä. Ne tunnistaa lorvijat ja pyytää menemään töihin. Ei se Kela ole mikään taikaseinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän dataa aiheesta:
Kelassa sairauspäivärahan ratkaisemiseen osallistuu tarvittaessa asiantuntijalääkäri. Asiantuntijalääkärit ovat vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. He arvioivat hoitavan lääkärin lausunnon perusteella asiakkaan työ- ja toimintakykyä sekä sitä, täyttyvätkö työkyvyttömyyden lainsäädännölliset kriteerit.
Ja vakuutuslääkäri voi kumota itsensä lausunnon jonka tehnyt yksityislääkärinä. Näin on käynyt.
Hoitava lääkäri tulkitsee asiaa ainoastaan hoidon kannalta. Vakuutuslääkärin tehtävä on tulkita asiaa lainsäädännölliseltä kannalta. Esimerkkinä masentunut tai ylipainoinen henkilö, jolla on paljon kulumaa polvissa (voi olla vain yksikin näistä). Sitten tälle henkilölle sattuu polven tapaturma, joka ei yllätys yllätys paranekaan normaalisti, kun taustalla on ylipaino tai kulumasairautta (=eivät kuulu lain mukaiseen tapaturmavakuutuksen korvauspiiriin). Tähän kun lisätään esimerkiksi masennus, joka myöskään ei ole vakuutuksesta korvattavaa, vakuutuslääkäri tulkitsee asiaa vain korvattavan vamman kannalta, jonka puolesta olisi jo työkykyinen ilman muita tapaturmasta riippumattomia asioita. Hoitavan lääkärin tehtävä on arvioida kokonaisuutta. Nämä ovat täysin eri asioita, ja suurin osa ihmisistä ei tunnu ymmärtävän tätä.
Mulle lähetettiin Kelasta samalla päiväyksellä kaksi kirjettä. Toisessa luki että en ole työkyvytön joten minulle ei makseta sairauspäivärahaa, ja toisessa että en ole työkykyinen joten minulle ei makseta työmarkkinatukea.
Selvisin tilanteesta, koska satuin asumaan vuokralla tuttavani asunnossa joka ymmärsi tilanteen ja jollesopi, etten maksa nyt vuokraa muutamaan kuukauteen, sekä ystäväni varakas vanhempi teetti minulla pimeänä sellaista pikkuaskaretta, johon pystyin.
Nyt on toisenlainen tilanne. Olen hakeutumassa työelämään vaikkei terveydentila ole tuosta vuosien takaisesta kohentunut, mutta olen miettinyt, miten vältän jatkossa saman. Ajattelin, että teen työsopimuksen jatkossa vain kuukaudeksi kerrallaan. Sen ajan jaksaa sinnitellä töissä, vaikka olisi kipeä ja jos sitten tarvitsee toipua, toipuu työmarkkinatuella. Sitä ei voi evätä työkyvyttömyyden takia, kun ei ole lääkärintodistusta.
Itse sain kanssa hylyn kelasta sairauspäivärahalle,tähän asti olen ollut ihan työssä ja palkallisella sairaslomalla joka loppui ja tipuin kelansairauspäivärahalle.
Kelan antama perustelu oli " yksinomaan lääkäri ei voi diagnosoida työkyvyttömyyttä tai hakija itse olettaa niin".
Mitä tuokin nyt sitten tarkoittaa..vakavat löydökset itsellä terveydellisesti ja valitettavasti loppu elämäkin samalla romuttui ja nyt pitäisi vielä olla työkykyinenkin..
Voi olla että määrätään sairauslomaa, on OK työnantajalle olla pois, mutta ei makseta palkkaakaan. Riippuu diagnoosista. Jotkut F muistin mukaan sellaisia. Työnantajan ei tarvi maksaa, voi riippua työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää tuon KELA:n toiminta nykyää noissa(kin) asioissa! Varmaan Orpon ja Purran määräys on toimia noin.
Voi luoja näitä joka ketjun Orpo-Purra-hulluja. Kelan omintakeisista hylky-päätöksistä on saanut lukea jo vuosikausia. Ihan sama, mikä hallituspoppoo on istunut puikoissa.
Sama ongelma. Kela tuntuu nyt hylkäävän kaiken. Vielä vuosi sitten meni samoilla perusteluilla läpi. Liekö osa säästötoimenpiteitä?
Tuohon, kun lisää sen, ettei oikeanlaista hoitoa saa (olen julkisen terveydenhuollon varassa), niin tilanne on todella huono. Hyvinvointivaltio tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän dataa aiheesta:
Kelassa sairauspäivärahan ratkaisemiseen osallistuu tarvittaessa asiantuntijalääkäri. Asiantuntijalääkärit ovat vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. He arvioivat hoitavan lääkärin lausunnon perusteella asiakkaan työ- ja toimintakykyä sekä sitä, täyttyvätkö työkyvyttömyyden lainsäädännölliset kriteerit.
Lähihoitaja päättää?
Kovaa syyttelyä... Mikä viittannee stressiin ja vihaan. Viha voi tosin johtua kivuistakin, mutta luuloharha on selvää. Saitko hullunpaperit vai onko kyseessä vain loppuunpalaminen?