Tein aloittelijan virheen tehdessäni lihapullia
Uskoin eri ohjeisiin ja tungin massaan kaikkea mitä käskettiin, nyt paistettuna ne eivät maistu lihalta lainkaan ja ovat sangen höttöisiä.
Seuraavan kerran en laita taikinaan kuin mausteet ja ehkä yhden kananmunan.
Kommentit (39)
Sipuli pitää paistaa eikä laittaa raakana lihapullaan. Mustapippuria , suola, paprika jauhetta, persiljaa, mausteeksi.
Lihapulla saa olla kiinteä mutta se ei saisi olla kuiva tai kova.
Vierailija kirjoitti:
Lihapulla saa olla kiinteä mutta se ei saisi olla kuiva tai kova.
Eikö se pysy mehevänä kun tekee sikanaudasta ja ei paistele niitä ihan mustaksi?
Ala-asteella pienessä kyläkoulussamme keittäjätäti paistoi lihapullat niin, että päällä oli kova kuori joka piti läpäistä.
Meheviin pulliin tulee kermaviili, korppujauho, paistettu sipuli ja ne mausteet. 22% jauheliha on paras.
Ohjeet on tehty pilaantuneelle lihalle. Ei ole tarkoituskaan maistua alkuperäiselle raaka-aineelle. Samoin uunilohi reseptit. Mausta ei huomaa onko alla lohi vai lahonnut lankunpätkä.
Vierailija kirjoitti:
Meheviin pulliin tulee kermaviili, korppujauho, paistettu sipuli ja ne mausteet. 22% jauheliha on paras.
Paistetaanko se sipuli hieman ruskeaksi vai vain pehmitetään pannulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistetaanko se sipuli hieman ruskeaksi vai vain pehmitetään pannulla?
Olen paistanut hieman ruskeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama, just tuo paistettu sipuli, ei raaka. Ja yksi kananmuna.
Syön tässä eilen tekemiäni pullia mikrossa lämmitettynä muusin kera.
Kyllähän nuo menettelee, mutta rakenne on aika lötkö, vaikka kermaviiliä laitoin ohjeen mukaan ja sen yhden kananmunan. Kermaviili jää seuraavalla kerralla kokonaan pois, mitä hittoa maitotuote tuossa lihapullassa oikeastaan tekeekään?
Muna on turha. Se tekee lihapullat kumimaisiksi.
Korppujauho kannattaa tehdä itse leivästä - ei kaupan moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Korppujauhoja ei kannata laittaa lainkaan. Aivan turhia ovat lihapulliin.
Moni laittaa lihan lisäksi muita ainesosia saadakseen vaihtelua makuun. Itse laitan toisinaan paprikaa, toisinaan sieniä.
Eli ei lihapulliin munaa, kermaviiliä tai korppujauhoja. Niin vähän arvelinkin.
Jätän seuraavan kerran sipulinkin pois. Mausteeksi laitan suolaa, mustapippurirouhetta mylkystäni, valkosipulitahnaa purkista ja kuivattua persiljaa purkista.
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Jätän seuraavan kerran sipulinkin pois. Mausteeksi laitan suolaa, mustapippurirouhetta mylkystäni, valkosipulitahnaa purkista ja kuivattua persiljaa purkista.
Näin.
Jos laitat korppujauhoja, täytyy laittaa myös maitoa/ muuta nestettä kosteuttamaan se. Siitä seuraa edelleen tarve lisätä kananmunaa, jotta pulla pysyy koossa. Nämä ovat pula-ajan keinoja jatkaa taikinaa.
Naudan*paisti*jauhelihasta tehdessä ei tarvita kuin suolaa ja pippuria lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Jos laitat korppujauhoja, täytyy laittaa myös maitoa/ muuta nestettä kosteuttamaan se. Siitä seuraa edelleen tarve lisätä kananmunaa, jotta pulla pysyy koossa. Nämä ovat pula-ajan keinoja jatkaa taikinaa.
Ilman sipulia ei maistu miltään ja sianlihan tuoma rasva parantaa makua myös.
Jauheliha, kuulottettu sipuli, valkosipuli, kananmuna, mausteet, korppujauhoja ( ei pakollinen, onnistuu ilmankin), muuta ei tarvitse. Älä vaivaa taikinaa liikaa. Paisto paistinpannulla. Ihanan meheviä ja takuulla maukkaita. Noin olen itse tehnyt jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Nyt ymmärrän: kuivuneet leivänjämät on laitettu maitoon turpoamaan, maitoon jota maataloissa oli saatavilla, samoin kuin kananmunia.
Näillä on saatu jatkettua kallista lihaa ja tapa on jäänyt päälle näihin päiviin asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kananmunan syy, vaan liika taikinan käsittely ja uunissa paistaminen. Lihapulliin kannattaa käyttää jauhelihaa jossa on vähän enemmän rasvaa.
"Näillä on saatu jatkettua kallista lihaa ja tapa on jäänyt päälle näihin päiviin asti."
Ei se ole mikään tapa vaan se on miten lihapullat niminen ruoka tehdään. Jos teet sen silkasta lihasta niin kyse on jostain eri ruokalajista. Se on kyllä pullan muotoista lihaa mutta ei ruoka nimelta lihapullat.
Minä laitan vähän vettä, johon lisään mausteet ja jauhelihan. Kypsennän uunissa, tulee kiinteitä pullia, pihvejä.