Millaista elämää keskiluokka elää? Millaiset ovat tulot ja menot? Mihin se raha riittää?
Kommentit (82)
Me olemme keskiluokkaa. Tulot n. 300 000 e vuodessa. Mies johtavassa asemassa, minä ylempi toimihenkilö, akateemiset koulutukset. Asumme tavallisessa omakotitalossa, laina maksettu. Matkustelemme tavallisissa Välimeren kohteissa. Syömme ihan tavallista ruokaa, kalakeittoa, pastaa jauhelihakastikkeella tms. Autot ovat ehkä vähän paremmat, uudet ja sähkö-. Tarpeen tullen voimme käydä yksityisellä lääkärillä. Jos jokin kodinkone menee rikki, ostamme uuden sen enempää miettimättä. Ostamme keskihintaisia vaatteita. En usko, että elämämme näyttäytyy ulospäin mitenkään erityisenä. Mutta en joudu miettimään, onko varaa ostaa jotain, ehkä siinä se suurin ero. Vapaus ja turvallisuudentunne.
Olen tienannut parhaimillaan reilut 5 tonnia. Riippuu vähän duunipaikasta ja olen vaihtanut usein. Minulla ei ole lapsia, joten rahat on riittänyt kaikkeen mitä olen halunnutkin ja säästöön on jäänyt enemmän kuin tarpeeksi. En ole koskaan ollut kova törsäämään. Tällä hetkellä koen olevani taloudellisesti vapaa. Eläkeikään on vielä kymmenisen vuotta ainakin ja olen terve, joten nyt on aika nauttia elämästä.