Millaista elämää keskiluokka elää? Millaiset ovat tulot ja menot? Mihin se raha riittää?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
"Kuinnaka usein tätä samaa asiaa pitää käytä täällä läpi?
"OECD:n mukaan keskituloinen on ihminen, jonka käytettävissä olevat tulot ovat yli 75 prosenttia, mutta alle 200 prosenttia mediaanitulosta. Kun tätä mallia sovelletaan palkkarakennetilastoon: Keskituloinen tienaa Suomessa 2 4866 630 euroa kuukaudessa,"
Ja kyseessä ovat siis bruttotulot."
Ei näemmä suora lainaus onnistunut, joten yllä kopioitu teksti. Eli mitä tämä tarkoittaa? En ymmärrä yhtään!
Tarkoittanee 2486-6630€ kuukaudessa brutto.
Me ollaan keskituloinen perhe, jolla yksi lapsi. Miehen bruttotulot n. 2800 e/kk ja mun bruttotulot n. 5300 e/kk, plus lapsilisä, lomarahat ja vähän bonuksia tekee vuodessa n. 5000 e. Nettona nämä kaikki on n. 5600-5700 euroa kuukaudessa.
Mun työtunnit viikossa n. 45 h plus työmatkat ja miehellä samoin n. 45 h/vko plus työmatkat. Työmatkoihin tarvitaan auto, ei ole julkista liikennettä. Onneksi molemmilla n. 10 viikkoa lomaa tai muuta vapaata vuodessa. Miehellä kaksi liikuntaharrastusta viikossa (n. 10 e/kk), lapsella musiikki, laulu ja pari liikuntaharrastusta, n. 60 e/kk yhteensä. Minun harrastukseni ilmaisia (kuoro, kävely ja kirjat). Perheen koiran ylläpitoon menee n. 50 e/k. Asumme v. 2017 valmistuneessa kodissa, lisäksi on sijoitusasunto, josta saatavat vuokratulot menevät vastikkeeseen ja lainan maksuun. Asuntolaina ja kaksi autolainaa vievät 2000 euroa kuukaudessa. Vakuutukset ovat 230 e/kk. Bensaan menee 200-300 e/kk. Muut asumisen kustannukset n. 450 e/kk.
Ruokakauppaan (Lidl) menee n. 700 e kuukaudessa, sisältää myös muita kodintarvikkeita. Isovanhemmille maksetaan siivous, puhelin ja kaapelitv, nämä tekevät n. 120 e/kk. Vaatteet, tavarat, synttärilahjat, kaikki sekalainen yht. n. 300 e/kk. Paljon ostetaan käytettynä, mutta esim. kengät aina uutena.
Perussairauksiin menee kahdella perheenjäsenellä lääkekatto täyteen vuodessa eli apteekkiin menee 100 e/kk.
Kerran vuodessa käydään viikko ulkomailla tai Lapissa. Noin neljä kertaa vuodessa käydään teatterireissulla tai kylpylässä. Lisäksi kumpikin vanhempi käy pari kertaa vuodessa ystävien kanssa viikonloppureissussa. Nämä kaikki reissut yhteensä n. 4000 e/v eli kuukausittain laitetaan säästöön n. 350 e reissuja varten.
4700 euroa menee kuukaudessa. Elämä on kiireistä, mutta mukavaa. Tunnen suurta kiitollisuutta, että meidän perheellä kaikki menee hyvin ja voidaan auttaa isovanhempia ja huolehtia meidän terveydestä. Lapsi pystyy harrastamaan mitä haluaa. Oma lapsuuteni oli täysin toisenlainen, joten arvostan tätä keskiluokkaista onnea kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskituloinen perhe, jolla yksi lapsi. Miehen bruttotulot n. 2800 e/kk ja mun bruttotulot n. 5300 e/kk, plus lapsilisä, lomarahat ja vähän bonuksia tekee vuodessa n. 5000 e. Nettona nämä kaikki on n. 5600-5700 euroa kuukaudessa.
Mun työtunnit viikossa n. 45 h plus työmatkat ja miehellä samoin n. 45 h/vko plus työmatkat. Työmatkoihin tarvitaan auto, ei ole julkista liikennettä. Onneksi molemmilla n. 10 viikkoa lomaa tai muuta vapaata vuodessa. Miehellä kaksi liikuntaharrastusta viikossa (n. 10 e/kk), lapsella musiikki, laulu ja pari liikuntaharrastusta, n. 60 e/kk yhteensä. Minun harrastukseni ilmaisia (kuoro, kävely ja kirjat). Perheen koiran ylläpitoon menee n. 50 e/k. Asumme v. 2017 valmistuneessa kodissa, lisäksi on sijoitusasunto, josta saatavat vuokratulot menevät vastikkeeseen ja lainan maksuun. Asuntolaina ja kaksi autolainaa vievät 2000 euroa kuukaudessa. Vakuutukset ovat 230 e/kk. Bensaan menee 200-300 e/kk. Muut asumisen kustannu
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, toivottavasti en loukkaa, miten jaatte kulut?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on elintaso laskenut 50 vuodessa. Siinä kun -60 luvulla perheellä oli omakotitalo, kesämökki ja auto, niin tänään omakotitalon lainan maksu kestää 30 vuotta, auto on 10 vuotta vanha, ja kesämökki on se omien vanhempien silloin -60 luvulla hankkima, jonka remontointiin rahat ei riitä.
60-luvulla kaikilla ei ollut autoa lainkaan. 70-luvun autot olivat aikamoisia kotteroita. Ja 60-luvun omakotitalot olivat pieniä, ja sisävessa ylellisyys. Kesämökeistä en osaa sanoa, kun asuin itse maalla, eikä kenenkään tarvinnut lähteä erikseen mökkeilemään.
Nimim. sisävessa tuli meille 80-luvulla, eikä oltu mitenkään köyhiä.
Kauhean tylsää ja ankeaa robottimaista, pystyyn kuollutta elämää teillä.
No meillä ainakin menee aikas mukavasti, koska ollaan päästy hyviin, vakaisiin työpaikkoihin ja valittu asua halvasti, eli edullisella paikkakunnalla vanhassa talossa. Meillä tulot bruttona n. 9000-10000 e/ kk eli siitä jää käteenkin mukavasti. Talo ja autot velattomia eikä kovin kalliita harrastuksia ole itsellä tai lapsilla. Ruokaan menee 700-1000 e ja laskuihin ja vakuutuksiin joku 1500 e kuussa. Helposti jää säästöön ja rahastoihin 1000-2500 e joka kuukausi. Säästöillä tehdään remppaa ja matkaillaan.
Samalla tavalla kuin pienituloisena, mutta nyt kertyy eläkettä, maksaa asuntolainaa ja säännöllistä summaa sijoituksiin.
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja ainakin meillä raha riittää kaikkeen. Käymme usein baletissa, teatterissa, taidenäyttelyissä ja ravintoloissa sekä järjestämme akateemisille ystävillemme illanistujaisia.
Hyvin tavallista elämää, tosin raha ei meidän tuloilla ja menoilla ongelma. Hankin reippaat 7000 e/kk brutto, mies n 6000 e/kk brutto. Meillä alle 50 t e asuntolainaa jäljellä, kaksi velatonta uudehkoa autoa ja velaton mökki. Lapset jo omillaan. Rahat menevät asumiseen, mökin remppaan (teemme itse, se meidän harrastus), opiskelevien lasten taloudelliseen auttamiseen, ruokaan. Emme hirveästi matkustele vapaa-ajalla, kumpikin on joutunut reissaamaan töissä niin paljon elämän aikana. Mieluisinta on olla mökillä, siellä paljon harrastuksia luonnossa liikkuen (metsästys, kalastus, marjastus, sienestys) ja omalla kasvimaalla. Kulttuurimenoissa käymme silloin tällöin, ravintoloissa ei viitsi paljoa käydä, kivempaa tehdä ruokaa kotona. Luetaan ja katsotaan kotona elokuvia, opiskelen huvikseni vapaa-ajalla useampia aiheita.
Töitä teemme molemmat varsin paljon. Nyt olen sairauslomalla toipumassa leikkauksesta, mutta normaalisti tekisin koneella töitä vielä useamman tunnin tähän aikaan iltapäivästä. Rahaa jää jemmaan ja se ihan hyvä. Kohta eläkkeellä molemmat, jolloin tulotaso tippuu ja rahan tarve, esim. sairauksien vuoksi saattaa lisiä.
Sanoisin että kahdella lapsella ja kahdella palkansaajalla keskituloiseen elämään riittää sellaiset min. 5500 netto yht tulot. Tuo olisi kai jotain 7000 brutto yhteiset tulot.
Kohtuulliset asumismenot n. 1500€ tuollaisilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja ainakin meillä raha riittää kaikkeen. Käymme usein baletissa, teatterissa, taidenäyttelyissä ja ravintoloissa sekä järjestämme akateemisille ystävillemme illanistujaisia.
Vela-pariskunnalla varmaan helposti riittääkin. Meillä keskituloisella parilla suurimmat rahareiät on nimenomaan lapset: vuodet kotona hoitovapaalla, iso asuntolaina että lapset mahtuu kotiin, tietysti kaikki ruoka- ja elättämiskulut. En oikeastaan juuri muuhun rahaa pääse käyttämäänkään kuin lapsiin! Kun ei sitä näiden kulujen jälkeen kovin paljon edes jää.
Vierailija kirjoitti:
Mun työtunnit viikossa n. 45 h plus työmatkat ja miehellä samoin n. 45 h/vko plus työmatkat. Työmatkoihin tarvitaan auto, ei ole julkista liikennettä. Onneksi molemmilla n. 10 viikkoa lomaa tai muuta vapaata vuodessa. Miehellä kaksi liikuntaharrastusta viikossa (n. 10 e/kk), lapsella musiikki, laulu ja pari liikuntaharrastusta, n. 60 e/kk yhteensä. Minun harrastukseni ilmaisia (kuoro, kävely ja kirjat). Perheen koiran ylläpitoon menee n. 50 e/k. Asumme v. 2017 valmistuneessa kodissa, lisäksi on sijoitusasunto, josta saatavat vuokratulot menevät vastikkeeseen ja lainan maksuun. Asuntolaina ja kaksi autolainaa vievät 2000 euroa kuukaudessa. Vakuutukset ovat 230 e/kk. Bensaan menee 200-300 e/kk. Muut asumisen kustannu
Ei 8100e brutosta jää mitenkään 5700e/netto!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että kahdella lapsella ja kahdella palkansaajalla keskituloiseen elämään riittää sellaiset min. 5500 netto yht tulot. Tuo olisi kai jotain 7000 brutto yhteiset tulot.
7000e brutoista menee vähän enemmän veroa kuin 14% vaikka olisi 2x3500e!
Mulla jäi 3500e brutosta käteen 2400e joten n 7000e:sta jäänee n 4800e. Ei 5500e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku vela, tuloni n. 80k€/a. Ok talo ja 2 autoa, velattomia. Rahaa jää n. 3500€ joka kuukausi ja jos jotain laitteita tai ruokakaupasta tarvii, senkun hakee. Tililä n. 70k€, tosin meinasin ostaa uuden sähköauton, kun sitä ei vielä ole. Inssi olen ja toimin isossa Amerikkalaisessa firmassa Suomessa. Kun ei ole pentuja tai muijaa tuhlaamassa, saa omat rahat laittaa ihan minne lystää ja ei tarvitse kenellekkään säästellä. Eli ihan jees menee....
Aika hyvin jää jos 3500e ylimääräistä/kk kun omalla miehellä jää 107ke:sta vain 3900e/kk (autoedun takia vain noin vähän) netto! Ei siis ylimääräistä tuo
Vaikka meitä 2 tienaa ei jää ylimääräistä kuin satasia tuhlaamatta mihinkään. No toki lainankuoletus on 1600e mutta silti.
Jos yrität trollata niin laske numerot vähän uskottavammin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Suomessa kyllä kovin kummoisesti eroa. Aika samanlaista se lopulta on. Täällä "rikkaat", eli ylin tulodesiilikin elää aivan tavallista elämää. Välillä on tiukkaa rahan kanssa, joutuu miettimään mitä kaupasta kannattaa ostaa, käydään Lidlissä ja ostetaan punalaputettuja tuotteita. Lapsille ostetaan vaatteita kirpparilta, kun jotkut uudet Reimat on niin tajuttoman kalliita. Itse olen ylimmässä tulodesiilissä ja sillä tämän varsin konkreettisesti tiedän.
Niin, hyvin tavallista elämää kalliissa omistusasunnossaan hyvällä alueella, josta köyhä voi vain haaveilla. Ulkona parkissa ainakin yksi auto. Punalaputettuja tuotteita, älä viitsi...
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Kauhean tylsää ja ankeaa robottimaista, pystyyn kuollutta elämää teillä.
Sellaista se on kun käy töissä.
No, sitten ei voi kuin todeta, että Suomen talous on tuomittu syöksylaskun, jos ylimmän desiilin ihmisilläkään ei ole varaa ostaa juuri mitään. Elintaso laskee sitten vissiin kaikilla, mikä onkin ihan hyvä, koska maapallo ei kestä nykyistä meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku vela, tuloni n. 80k€/a. Ok talo ja 2 autoa, velattomia. Rahaa jää n. 3500€ joka kuukausi ja jos jotain laitteita tai ruokakaupasta tarvii, senkun hakee. Tililä n. 70k€, tosin meinasin ostaa uuden sähköauton, kun sitä ei vielä ole. Inssi olen ja toimin isossa Amerikkalaisessa firmassa Suomessa. Kun ei ole pentuja tai muijaa tuhlaamassa, saa omat rahat laittaa ihan minne lystää ja ei tarvitse kenellekkään säästellä. Eli ihan jees menee....
Aika hyvin jää jos 3500e ylimääräistä/kk kun omalla miehellä jää 107ke:sta vain 3900e/kk (autoedun takia vain noin vähän) netto! Ei siis ylimääräistä tuo
Vaikka meitä 2 tienaa ei jää ylimääräistä kuin satasia tuhlaamatta mihinkään. No toki lainankuoletus on 1600e mutta silti.
Jos yrität trollata niin laske numerot vähä
No kuule ihan katson tililtä 2x kuukaudessa, sekä mieheni neton 3900e ja oman 1775e. Brutot yhteensä 10200e/kk kun lomarahaa ja bonusta ei huomioida. Ilman pakollista autoetua mieheni saisi n 4600e netto.
Just tuli tiedot veronpalautuksista, 1200e yhteensä eli 100e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7000e brutoista menee vähän enemmän veroa kuin 14% vaikka olisi 2x3500e!
Mulla jäi 3500e brutosta käteen 2400e joten n 7000e:sta jäänee n 4800e. Ei 5500e
Minun 7500€/kk jää 4500€/kk käteen. Progressio rankaisee eniten tässä tuloluokassa.
Varmaan, mä ainakin hankin perintörahoilla uusia rahareikiä.