Voitko olla ystävä sellaiselle, joka syö erilailla kuin sinä?
Mun "ystävä" on muuttanut ruokavaliotaan terveyden ja ylipainon vuoksi.
Meillä kaveripiirissä on tapana tavata ruokailun merkeissä. Laitetaan hyvää ruokaa ja ihania makeita leivonnaisia ja jälkiruokia.
Nyt tämä yksi kaveri ei enää niitä makeita syö eikä hän sitä mitenkään nosta esiin, on vain syömättä.
Hän on ihan mukava ihminen ja haluisin olla hänen ystävänsä, mutta tuo syöminen (tai syömättömyys) häiritsee ja tuntuu etten voi olla enää hänen ystävä.
Kommentit (25)
Keksikää muuta tekemistä ? Yhden ystävättären kanssa käyn kävelylenkeillä , siinä ehtii hyvin jutella . Sitten juomme vaikka kupin teetä . Hän on fit henkinen .
Lisää mielikuvitusta tarinaan niin siitä tulee kiinnostavampi juttu.
Mitä väliä ystävän syömisillä.
Se on pakko sanoa etten parisuhteessa olisi jonkun vegaanin tms kanssa joka olisi kovin tarkka ruokavaliostaan.
Jos ystävyys tuohon kaatuu, niin et sinä AP oikea ystävä ole ikinä ollutkaan. Jos kaverisi ei tee ruokavaliostaan mitään numeroa, miksi sinä teet?
Voisin helposti olla, mutta olenkin mies.
Onko tämä taas yksi trollin postaus? Jos ei, niin miksi sä teet numeron ystävän syömisistä? Ei hänkään sitä tee. Outoa, jos ystävyys tohon kaatuu. Tai no, ei se tosiystävyyttä sitten ollutkaan.
Oikeasti? Olen ainoa kasvissyöjä ystäväpiirissäni, eikä ketään häiritse. Frendeistä löytyy sekasyöjiä, keliaakikko, pari laktoosi-intolerantikkoa, yksi vegaani. Miksi kaikkien pitäisi syödä samaa ruokaa? En ymmärrä. Aika outoa jos ette osaa porukalla kokata niin, että kaikille löytyisi syötävää. Tehkää jotain muuta sitten. Jos mun pitäisi poistaa ystävistäni ne, jotka syövät eri tavalla kuin minä, ei ketään jäisi jäljelle 😂 Ruokavalio ystävyyden esteenä, just kun luulin jo kuulleeni kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä taas yksi trollin postaus? Jos ei, niin miksi sä teet numeron ystävän syömisistä? Ei hänkään sitä tee. Outoa, jos ystävyys tohon kaatuu. Tai no, ei se tosiystävyyttä sitten ollutkaan.
Ei varmaankaan ole ystävyyttä, täytyy varmaan lopettaa se "ystävyys" Ei kukaan kestä tuollaista ruokarajoitteisuutta. Ap.
Ehkä ap:n ystävällekin olisi parasta päästä eroon tuollaisesta tyypistä :D
No häh, totta kai voi. Mitä ystäviä te edes olette, jos täytyy tällaista kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan ole ystävyyttä, täytyy varmaan lopettaa se "ystävyys" Ei kukaan kestä tuollaista ruokarajoitteisuutta. Ap.
No niin, eli provohan tämä.
Saathan sä syödä erikseen vaikka miten, kun ei ole paikalla. Onko mitään terveellisempää vaikka tee ja sellaista. Ei ole pakko olla ystävä jos et halua. En oikein ymmärrä miksi pitäisi mussuttaa joka vierailulla kaikkea puoliväkisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmissyöjään laittaisin rajan.
Kyllä se raja menee kasvissyöjässä tai vegaanissa.
Millä tavoin ystävän ruokavalio vaikuttaisi ystävyyteen? Olisin iloinen ystävän puolesta, että hän on löytänyt ruokavalion joka tuo hänelle hyvää oloa ja hän pysyy tavoitteessaan noudattamalla valitsemaansa tapaa syödä. Jos huomaisin, että ruokailutavat liukuvat syömishäiriön puolelle, huolestuisin, mutta muutoin ei vaikuta.
Omalla kohdalla olisi niin päin, että jos huomaisin ystävän yrittävän sabotoida elämäntapamuutosta tai terveellisempää tapaa syödä, kyseenalaistaisin onko hän aidosti ystäväni.
Tietysti voin. - Ruokarajoittesena (sairaukseinvuoksi) tiedostan kyllä, että omat "rajoitteeni" ovat aikain saatossa varmasti luoneet hieman kitkaa sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ärsyttää, vaikka minkäs sille voi kun joutuu aina (terveyteni uhalla) varmsitamaan, että mitä, mikäkin sisältää.Tai mm. kutsusta kiittäessäni kertomaan, että kuinka olen iloinen saadessani kutsun mutta jos mahd. haluatte tarjota minulle jotain niin voisitteko huomioida kertomani rajoitteet. - En halua olla kenellekään ylimääräiseksi vaivaksi.
Nuorempana olin tosinaan kutsun saadessani jopa niin innosissani, että kerroj kutsun esittäneelle, kuinka voisin ottaa vaikka ottaa omat eväät mukaan, jos vain pääsen ja saan olla mukana. - Kuitenkin avoimen keskutelun seurauskena ja ennalta "varoittamisesta" on seuranannut se lähes poikkeuksetta olen aina saanut tarjoilun yhteydessä jotain, pääsäänstöisesti jotain hyvää/ "saman tasosita" kuin muutkin. - Ja saatettu vielä kiittää, että kuinka oli vaan hyvä, että kerroin rajoituksistani etukäteen; joka minusta on itsestään selvyys, vaikka mielelläni jos terveyteni kannalta voisin niin olisi tietysti mukavaa vain mennä ja olla ja kokea mitä sitten on koettavanakaan.
Ja vaikka sairauksien leviämisessä ei ole mitään hyvää, niin olen itse kuitenkin tyytyväien siihen, että nykyisin, ainakin suurin osa kykenee ja pystyy pitämään yksinkertaistaen ruoka ja ravintoon nauttimiseen liittyviä rajoitteita" vakavasti otettavina sairauksina, eikä enää vuosiin päänvikaisuutena ja luulosairautena tai nirppanokkaisuutena. - Olkeastaan tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, jossa saattaa kohdata "ruokarajoitteita" koskevaa vähättelyä, jopa suoranaista halveksintaa riippumatta siitä ovatko "rajoitteet" itse aiheutettuja kuten eettisiä tai uskonnnollisi valintoja, hetken trendin noudattamista, vai sairausperusteisia.
Siis hän ei tee asiasta numeroa, mutta silti hänen valinnat häiritsee sinua? Outoa.
Jos saan syödä miten itse haluan ei ystävän erilainen ruokavalio haittaa (en myöskään puutu hänen valintaansa). Jos taas hän on jonkinlainen fanaatikko joka yrittää käännyttää minua tai moittii minun valintoja, niin sellaiset ihmisen jätän elämästäni.
Sinun kuuluu paheksua ystäväsi syömisiä hänen selän takanaan mahdollisimman suurelle joukolle. Vaivihkaa sitten huhuillaan niistä. Kyllä hän muuttaa ne epäterveellisyydet.
Ehkä hän löytää terveellisempää seuraa.