Motivoikaa mua, mitä hyötyä on lukea kirjoja.
Entä mitä hyötyä on, että teini lukee kirjoja? Teini kysyy enkä oikein keksi mitään järkevää perustetta.
Kommentit (41)
Lukevilla ihmisillä on enemmän perspektiiviä asioihin, varsinkin ihmissuhteissa. Kirjoja lukiessa joutuu käyttämään mielikuvia ja se näkyy ihmissuhteissa. Osaa kuvitella miltä toisesta tuntuu ja mitä tilanteessa itseltä vaaditaan. Itselläni lukeminen on tunne-elämys. Teksti ja siitä syntyvät mielikuvat nostavat paljon tunteita pintaan ja sitä myötä varmaan tunnetaidotkin kehittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini siis kiinnostunut matikasta ja fysiikasta, osaa kyllä kirjoittaa hyvin tekstejä, mistä lie oppinut kun ikinä ei lue kirjan kirjaa. On nyt kasilla ja äidinkielessäkin on tähän mennessä ollut vain yksi pakollinen luettava, johon teini valitsi ohuimman opuksen.
Katsoo videoita ja dokumentteja myös englanniksi, yleissivistys on ikäisekseen hyvä ja koulu sujuu hyvin. En vaan keksi perustetta, miksi pitäisi lukea romaaneja.
Tuo on ihan hyvä näkökulma. Useasti esim. insinööritmiehet eivät lue ja ovat vailla empatiaa. Kauhistuttaa ajatuskin, jos en olisi lukenut kaunokirjallisuutta. Sieltä se ( näin miehenä ) feminismi/empatia naisia kohtaan. Hol...usti, orjuus, historia, siis kaikki mun ajatukset kumpuavat kirjallisuudesta.
Ei kaikki ihmiset tokikaan lue, mutta suosittelisin syvästi. Tuntuu, että lukemattomallilla ihmisillä jää tunnepuoli jotenkin vajaaksi
Hyvä goyim... älä ajattele itse...
Riippuu vähän kirjastakin... Raamatun lukemisesta on vähän erilaista hyötyä kuin polkupyörän korjausoppaan lukemisesta.
Itse kysyisin teiniltä, miksi ihmiset kirjoittaisivat kirjoja, jos niistä ei olisi mitään hyötyä?
Minä tykkään lukea elämäkertoja kiinnostavien ja inspiroivien ihmisten elämäntarinoista. Myös hengellinen kirjallisuus ja eräästä maasta kertovat kirjat ovat lukulistalla.
Aika kuluu kivasti, saa paljon uutta ajateltavaa. Monet ihmiset elävät eri tavalla mm. suhteet ja muu elämä. Lukeminen kannattaa aina =) Löytyy laidasta laitaan vaihtoehtoja.
Mulle se on yksi suurimpia nautintoja elämässä, en tiedä voiko siihen motivoida. Mä en saa mitään mielihyvää liikunnasta, en ole koskaan saanut, kaikki lajit yritetty läpi. Ei vain lähde. Ei siihen oikein motivointikaan auta kun on aina yhtä persuksesta.
Teini oppii roastaamaan muita sellaisilla sanakäänteillä, että vastapuoli on joko hämmentynyt nerokkuudesta tai ei edes tajua sen olevan roastaamista
Jos et itse sitä osaa lapsellesi perustella, niin anna olla.
En tajua tuota. Luin lapsena ja teinina kirjoja koska nautin niista. Ei siina mitaan hyotyja ajateltu. Itse asiassa luin kaikkea mahdollista, sanomalehdetkin kokonaan. Sain vanhemmiltani haukut etta aina olen nena kirjassa kiinni. Sellaista oli 70-luvulla. Nykyvanhemmat olis kai vaan onnellisia jos jalkikasvu oma-aloitteisesti lukee paljon.
Ärsyttäviä nuo "viihdyttäkää mua/kertokaa mulle/tehkää sitä ja tätä".
Mitäs jos tekisit joskus itse?
Luen kaikenlaisia kirjoja ja pääsen erilaisiin maailmoihin, tuosta vaan. Se on mieletöntä. Parasta mitä tiedän, rinnakkaistodellisuudet. Empatiakyky lisääntyy, kuten joku kirjoitti. Lisäksi histroriallisista romaaneista tai usen muistakin saa tietoa jostakin tietystä aiheesta tai aiheista.
Lukemalla opit, ehkä, elämään ja kuolemaan. Kaikki muu lukemisessa(kin) on lopulta turhaa.
Oletko kuullut Googlesta? Sieltä löytyy tietoa tästäkin. Tutkimusten mukaan lukevat ihmiset ovat onnellisempia ja elävät pidempään.
Perustelisin tuommoiselle nuorelle asiaa ihan hyödyn näkökulmasta. Peruskoulun äidinkieli on lastenleikkiä lukioon verrattuna, ja jatkossa yo-kirjoitusten arvosanoista äidinkieli tulee ratkaisemaan opiskelupaikan saannin entistä enemmän.
Näytä nuorelle viime vuosien lukutaidon kokeen tehtäviä ja kerro, että niistä ei enää selviä, ellei ole erittäin tottunut lukija.
Lukemista taas voi verrata urheiluun: jos ei ole käynyt kuin silloin tällöin kevyellä lenkillä, ei maratonille ole asiaa, vaikka olisi luontaisesti ihan perusurheilullinen. Lukulihakset vahvistuvat lukemalla aivan kuin juoksukunto juoksemalla.
Pitäisi ihan ensimmäiseksi löytää se, mitä tykkäisi lukea. Ei kaikille uppoa kaikki. Itse esimerkiksi luen vain tietokirjoja ja sarjakuvia, ja tietokirjoistakin vain tiettyä aihealueita. Nuorena luin fiktiivistäkin kirjallisuutta, mutta olen liiaksi tietohiirinörtti. Äänikirjoina taas nautin fiktiivisistä teoksista todella paljon.
Sarjakuvienkin lukeminen on tyhjää parempi.
Luin murkkuiässä todella paljon, aikuisena muutaman kirjan vaan. Enää ei kiinnosta.
No, itse luen viihtyäkseni, oppiakseni, saadakseni elämään sisältöä ja kiinnostavaa ajanvietettä. Tuhannet ovat ne asiat, mitä olen lukiessani oppinut eri aloilta, tieteestä, taiteesta, eri maista, historiasta ja sen henkilöistä, ruuasta, juomasta, eri roduista, eri ammateista, vaatetyyleistä, kasveista jne. Ja kielitaitoni on laajentunut kun luen parilla vieraalla kielellä myös. En keksi alaa, mistä en olisi jotain kirjoista oppinut. Olen lukenut kirjoja siitä lähtien, kun 6-vuotiaana opin lukemaan ja sitä ennen minulle luettiin. Nykyisin luen joka päivä, viimeistään nukkumaan mennessä, jos en aiemmin ole ehtinyt. Olisin kyllä ihan toinen ihminen ilman kirjoja.
Äskeiseen lisäisin vielä, että lukiessa pääsee itse kuvittamaan tekstin aivoissaan ja näkee kaikki tapahtumat mielessään runsaina värikuvina.
Aivan varmasti aivoissa aktivoituu eri alueita kuin esimerkiksi elokuvaa katsoessa, milloin on joku muu kuvittanut kohtauksen valmiiksi.
Nuo aiemmin mainitut empatiajutut ovat myös tärkeitä, pääsee mielikuvissaan eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja monenlaisiin tilanteisiin. Lukeminen lisää sivistystä ja ymmärrystä maailmasta.
Lukeminen kehittää empatiaa ja kykyä nähdä tilanteita toisen näkökulmasta. Lukeminen pakottaa tuntemaan ja käsittelemään erilaisia tunteita, kun on kunnolla päässyt sisään tarinaan. Tunteet voi käsitellä turvallisesti, koska mitään ei ole oikeasti tapahtunut. Samalla tulee "kokeneeksi" paljon sellaista, mikä on ihan hyvä jättää oikeassa elämässä kokematta. Ymmärrys näistä asioista taas lisää omaa herkkyyttä ja kykyä olla ihmisten kanssa. Lukemisesta voi saada valtavasti iloa ja hyviä hetkiä, joita pystyy jakamaan niiden kanssa jotka ovat lukeneet saman kirjan. Lisäksi lukeminen avaa mahdollisuuden kehittää itseään, koska lukiessa voi saada ahaa-elämyksiä ja kohdata tilanteita, jotka herättävät itsessä halun tehdä ja kokea asioita. Lukeminen myös pakottaa käyttämään mielikuvitusta, kuvittelemaan tilanteet ja tapahtumat. Hyvä mielikuvitus taas on portti luovaan ongelmanratkaisuun.