Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motivoikaa mua, mitä hyötyä on lukea kirjoja.

Vierailija
20.03.2024 |

Entä mitä hyötyä on, että teini lukee kirjoja? Teini kysyy enkä oikein keksi mitään järkevää perustetta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen kehittää empatiaa ja kykyä nähdä tilanteita toisen näkökulmasta. Lukeminen pakottaa tuntemaan ja käsittelemään erilaisia tunteita, kun on kunnolla päässyt sisään tarinaan. Tunteet voi käsitellä turvallisesti, koska mitään ei ole oikeasti tapahtunut. Samalla tulee "kokeneeksi" paljon sellaista, mikä on ihan hyvä jättää oikeassa elämässä kokematta. Ymmärrys näistä asioista taas lisää omaa herkkyyttä ja kykyä olla ihmisten kanssa. Lukemisesta voi saada valtavasti iloa ja hyviä hetkiä, joita pystyy jakamaan niiden kanssa jotka ovat lukeneet saman kirjan. Lisäksi lukeminen avaa mahdollisuuden kehittää itseään, koska lukiessa voi saada ahaa-elämyksiä ja kohdata tilanteita, jotka herättävät itsessä halun tehdä ja kokea asioita. Lukeminen myös pakottaa käyttämään mielikuvitusta, kuvittelemaan tilanteet ja tapahtumat. Hyvä mielikuvitus taas on portti luovaan ongelmanratkaisuun.

Vierailija
22/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukevilla ihmisillä on enemmän perspektiiviä asioihin, varsinkin ihmissuhteissa. Kirjoja lukiessa joutuu käyttämään mielikuvia ja se näkyy ihmissuhteissa. Osaa kuvitella miltä toisesta tuntuu ja mitä tilanteessa itseltä vaaditaan. Itselläni lukeminen on tunne-elämys. Teksti ja siitä syntyvät mielikuvat nostavat paljon tunteita pintaan ja sitä myötä varmaan tunnetaidotkin kehittyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini siis kiinnostunut matikasta ja fysiikasta, osaa kyllä kirjoittaa hyvin tekstejä, mistä lie oppinut kun ikinä ei lue kirjan kirjaa. On nyt kasilla ja äidinkielessäkin on tähän mennessä ollut vain yksi pakollinen luettava, johon teini valitsi ohuimman opuksen.

Katsoo videoita ja dokumentteja myös englanniksi, yleissivistys on ikäisekseen hyvä ja koulu sujuu hyvin. En vaan keksi perustetta, miksi pitäisi lukea romaaneja.

Tuo on ihan hyvä näkökulma. Useasti esim. insinööritmiehet eivät lue ja ovat vailla empatiaa. Kauhistuttaa ajatuskin, jos en olisi lukenut kaunokirjallisuutta. Sieltä se ( näin miehenä ) feminismi/empatia naisia kohtaan. Hol...usti, orjuus, historia, siis kaikki mun ajatukset kumpuavat kirjallisuudesta. 

Ei kaikki ihmiset tokikaan lue, mutta suosittelisin syvästi. Tuntuu, että lukemattomallilla ihmisillä jää tunnepuoli jotenkin vajaaksi

Hyvä goyim... älä ajattele itse...

Vierailija
24/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän kirjastakin... Raamatun lukemisesta on vähän erilaista hyötyä kuin polkupyörän korjausoppaan lukemisesta.

Vierailija
25/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin teiniltä, miksi ihmiset kirjoittaisivat kirjoja, jos niistä ei olisi mitään hyötyä?

Vierailija
26/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään lukea elämäkertoja kiinnostavien ja inspiroivien ihmisten elämäntarinoista. Myös hengellinen kirjallisuus ja eräästä maasta kertovat kirjat ovat lukulistalla. 

Vierailija
27/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika  kuluu  kivasti, saa  paljon  uutta  ajateltavaa. Monet  ihmiset  elävät  eri  tavalla  mm. suhteet  ja  muu  elämä.   Lukeminen  kannattaa  aina =) Löytyy  laidasta laitaan  vaihtoehtoja.

Vierailija
28/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on yksi suurimpia nautintoja elämässä, en tiedä voiko siihen motivoida. Mä en saa mitään mielihyvää liikunnasta, en ole koskaan saanut, kaikki lajit yritetty läpi. Ei vain lähde. Ei siihen oikein motivointikaan auta kun on aina yhtä persuksesta.

Vierailija
29/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini oppii roastaamaan muita sellaisilla sanakäänteillä, että vastapuoli on joko hämmentynyt nerokkuudesta tai ei edes tajua sen olevan roastaamista

Vierailija
30/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse sitä osaa lapsellesi perustella, niin anna olla.

Vierailija
31/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tuota. Luin lapsena ja teinina kirjoja koska nautin niista. Ei siina mitaan hyotyja ajateltu. Itse asiassa luin kaikkea mahdollista, sanomalehdetkin kokonaan. Sain vanhemmiltani haukut etta aina olen nena kirjassa kiinni. Sellaista oli 70-luvulla. Nykyvanhemmat olis kai vaan onnellisia jos jalkikasvu oma-aloitteisesti lukee paljon.

Vierailija
32/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä nuo "viihdyttäkää mua/kertokaa mulle/tehkää sitä ja tätä".

Mitäs jos tekisit joskus itse?

Vierailija
33/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kaikenlaisia kirjoja ja pääsen erilaisiin maailmoihin, tuosta vaan. Se on mieletöntä. Parasta mitä tiedän, rinnakkaistodellisuudet. Empatiakyky lisääntyy, kuten joku kirjoitti. Lisäksi histroriallisista romaaneista tai usen muistakin saa tietoa jostakin tietystä aiheesta tai aiheista.

Vierailija
34/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemalla opit, ehkä, elämään ja kuolemaan. Kaikki muu lukemisessa(kin) on lopulta turhaa.

Vierailija
35/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut Googlesta? Sieltä löytyy tietoa tästäkin. Tutkimusten mukaan lukevat ihmiset ovat onnellisempia ja elävät pidempään. 

Vierailija
36/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelisin tuommoiselle nuorelle asiaa ihan hyödyn näkökulmasta. Peruskoulun äidinkieli on lastenleikkiä lukioon verrattuna, ja jatkossa yo-kirjoitusten arvosanoista äidinkieli tulee ratkaisemaan opiskelupaikan saannin entistä enemmän. 

Näytä nuorelle viime vuosien lukutaidon kokeen tehtäviä ja kerro, että niistä ei enää selviä, ellei ole erittäin tottunut lukija.

Lukemista taas voi verrata urheiluun: jos ei ole käynyt kuin silloin tällöin kevyellä lenkillä, ei maratonille ole asiaa, vaikka olisi luontaisesti ihan perusurheilullinen. Lukulihakset vahvistuvat lukemalla aivan kuin juoksukunto juoksemalla.

Vierailija
37/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ihan ensimmäiseksi löytää se, mitä tykkäisi lukea. Ei kaikille uppoa kaikki. Itse esimerkiksi luen vain tietokirjoja ja sarjakuvia, ja tietokirjoistakin vain tiettyä aihealueita. Nuorena luin fiktiivistäkin kirjallisuutta, mutta olen liiaksi tietohiirinörtti. Äänikirjoina taas nautin fiktiivisistä teoksista todella paljon.

Sarjakuvienkin lukeminen on tyhjää parempi.

Vierailija
38/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin murkkuiässä todella paljon, aikuisena muutaman kirjan vaan. Enää ei kiinnosta. 

Vierailija
39/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse luen viihtyäkseni, oppiakseni, saadakseni elämään sisältöä ja kiinnostavaa ajanvietettä. Tuhannet ovat ne asiat, mitä olen lukiessani oppinut eri aloilta, tieteestä, taiteesta, eri maista, historiasta ja sen henkilöistä, ruuasta, juomasta, eri roduista, eri ammateista, vaatetyyleistä, kasveista jne.  Ja kielitaitoni on laajentunut kun luen parilla vieraalla kielellä myös. En keksi alaa, mistä en olisi jotain kirjoista oppinut. Olen lukenut kirjoja siitä lähtien, kun 6-vuotiaana opin lukemaan ja sitä ennen minulle luettiin.  Nykyisin luen joka päivä, viimeistään nukkumaan mennessä, jos en aiemmin ole ehtinyt.  Olisin kyllä ihan toinen ihminen ilman kirjoja.

Vierailija
40/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeiseen lisäisin vielä, että lukiessa pääsee itse kuvittamaan tekstin aivoissaan ja näkee kaikki tapahtumat mielessään runsaina värikuvina.

Aivan varmasti aivoissa aktivoituu eri alueita kuin esimerkiksi elokuvaa katsoessa, milloin on joku muu kuvittanut kohtauksen valmiiksi. 

Nuo aiemmin mainitut empatiajutut ovat myös tärkeitä, pääsee mielikuvissaan eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja monenlaisiin tilanteisiin.   Lukeminen lisää sivistystä ja ymmärrystä maailmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi