Naapuri tukisti lastani! :(
Oltiin siis hakemassa postia ja kolme vuotias lapseni katsoi vahingossa hänen postilaatikkoonsa ennenkuin ehdin komentaa. Naapuri näki tämän kun oli itsekki tulossa postiaan hakemaan ja yhtäkkiä vaan tukisti. Pipon läpi kylläkin, mutta ote oli sellainen, että hiukset olivat mukana. Huusin kyllä hänelle että, " S-tana, anna olla viimeinen kerta tai seuraavaksi saat itse jotain muuta kun tukkapöllyä. Ei pieni lapsi sitä tahallaan tehnyt"
Mitä tekisitte? Kannattaako ilmoittaa poliisille vai mitä?
Kommentit (65)
Naapuri teki väärin kun tukisti, sitä en kiistä. Mutta tuollainen uhoaminen tyyliin " minun lapseeni ei kukaan koske koskaan" on vähän naurettavaa, koska jos lapsesi joskus tekee jotain rikollista, niin poliisi saattaa " koskea" eikä sille mamma mitään mahda.
Vierailija:
Vierailija:Ja ap! mitä yhdestä kirosanasta? Mä en ymmärrä miten joku takertuu tohon kiroilemiseen? Mä olisin varmaan päästänyt suustani litanian kirosanoja, höystettynä uhkauksilla. Mun lapsiin ei koska kukaan! eikä varsinkaan kun kyse on jostain pienestä vähäpätöisestä asiasta.
Vierailija:
Siinä vaiheessä kun joku on mun lapsen raiveleissa kiinni, niin mulle on yks ja sama mitä musta ajatellaan.
Mä käyn vaikka itsekin kiinni, jos on tarvis. Mutta mun lapseen ei tod. koske kukaan vahingoittamismielessä.
Vierailija:
Naapuri teki väärin kun tukisti, sitä en kiistä. Mutta tuollainen uhoaminen tyyliin " minun lapseeni ei kukaan koske koskaan" on vähän naurettavaa, koska jos lapsesi joskus tekee jotain rikollista, niin poliisi saattaa " koskea" eikä sille mamma mitään mahda.Vierailija:
Vierailija:Ja ap! mitä yhdestä kirosanasta? Mä en ymmärrä miten joku takertuu tohon kiroilemiseen? Mä olisin varmaan päästänyt suustani litanian kirosanoja, höystettynä uhkauksilla. Mun lapsiin ei koska kukaan! eikä varsinkaan kun kyse on jostain pienestä vähäpätöisestä asiasta.
Mä jo selvensinkin että, jos joku on vahigottamisaikeissa mun lasta kohtaan, niin ihan varmaan saa varoa mua ja mun kieltäni. Tyyliin " anna olla saatana viimeinen kerta kun mun lapseen kosket" .
Kai se oli kanssa yhtälailla rikos, kun uhkasin käyväni käsiksi naapuriini.
Jotenki alkaa tuntua, ettei poliisit tähän sanoisi varmaan mitää. Olis varmaan tarvinnu lyödä oikein kunnolla, että olis jotain jälkiä jääny, ennen kun ottais asiaan mitään kantaa. Katotaan nyt, pitää miettiä.
Ap
että jos joku vieras 40 v äijä satuttaisi lastamme, se järkyttäisi aika lailla. Ja tiedoksi kaikille pienten vauvojen tms vanhemmille, että 3 v on todella pieni, jopa hyvinkasvatettu 3 v touhuaa joskus vähän omiaan, kuuluu ikäänkuin lapsuuteen. Ja vanhemman velvollisuus on siihen puuttua. Koko kylä voi kasvattaa, ei mies olisi voinut sanoa napakasti, mutta ei koskea.
Itse en varmaan soittaisi poliisia, ja kun tuosta kiroilusta tuli puhetta niin tuskin tekisin sitäkään, mutta kyllä minun perusturvallisuuteni siitä järkkyisi. Ajatelkaa kun muutaman vuoden päästä lapsen tulee liikkua naapurustossa itsekseen, ja jos naapureihin ei voi luottaa? Jotain kai siinä pitäisi tehdä?
Naapuri teki ehdottomasti väärin ja lain mukaan rikoksen.
naapurissa oikein vapaankasvatuksen hedelmiä, jotka rikkovat muiden leluja ja taloyhtiön omaisuutta, pihalla heiluvat 2v,3v ja 6v, vailla minkäänlaista huolenpitoa. En kyllä yhtään ihmettelisi, vaikka jonain päivänä joku hermostuisi ja kävisi käsiksi, vaikka se ei mikään ratkaisu olekaan.
Soitin ystävälleni ja hän oli sitä mieltä, että kannattaisi käydä juttelemassa kasvotusten. Lupasi olla lapsenvahtina sen aikaa. En todellakaan ota lasta sinne mukaan.
Nyt pitää vaan yrittää miettiä mitä sanon ja miten pysyn rauhallisena. Aloitan ainakin anteeksipyynnöllä, mutta mitäs sitten? Pitäisi kai pysyä asiallisena ja silti tiukkana. Mutta mites esittää asia, ettei tulisi riitaa?
On tää vaikeeta. Pakko kai jo lapsenkin takia yrittää selvittää asia, vaikka yhtään ei tekisi mieli.
Vai käskenkö sen tulla lukemaan pari totuutta itsestään täältä av:lta? ;)
Vierailija:
naapurissa oikein vapaankasvatuksen hedelmiä, jotka rikkovat muiden leluja ja taloyhtiön omaisuutta, pihalla heiluvat 2v,3v ja 6v, vailla minkäänlaista huolenpitoa. En kyllä yhtään ihmettelisi, vaikka jonain päivänä joku hermostuisi ja kävisi käsiksi, vaikka se ei mikään ratkaisu olekaan.
Mutta eihän se ole niiden lasten syy, jos heitä ei ole kasvatettu tavoille. Mä en ikinä vois mennä tukistelemaan tai retuuttamaan lasta. Sanoa voisin ja tiukastikin, myös vanhemmille.
tuolta äijältä, SINÄ ET TEHNYT MITÄÄN VÄÄRÄÄ, vaikka kiroilit ja heitit lievän uhkauksen ilmaan, niin sen ukon teko oli sata kertaa pahempi, toisten lapsiin ei käydä käsiksi!! (eikä sen puoleen saisi omiinkaan), mutta jos menet sinne anteeksipyydellen niin mikäpä tuota ukkoa estää jatkossakaan kurittamasta muiden lapsia fyysisesti. Jos käyt juttelemassa niin ilmoitat vain että toisten lapsiin ei käydä fyysisesti käsiksi, sen kieltää laki! että voisiko herra jatkossa pitää näppinsä erossa lapsistasi, eiköhän se anteeksipyyntö tule ihan sieltä naapurinukon puolelta silloin, sen jälkeen sovitte että asia on siltä käsitelty ja voitte unohtaa tapahtuneen.
Tulisi jos pystyisit pitäytymään siinä anteeksipyynnössä ja lupauksessa opettaa lapselle enemmän asioita ennakolta.
Sille et voi mitään, että naapurisi toimi niinkuin toimi, se hänen pitää itse ottaa esille, älä puhu hänen osuudestaan ollenkaan vaan anna hänen miettiä se ihan itse omaan tahtiin valmiiksi, ja siihenhän voi mennä vaikka vuosia.
Vain omista teoistasi voit päättää, ja lasta yrittää kasvattaa järkeviin tekoihin. Aikuista ei voi toinen ihminen kasvattaa. Anna kuitenkin (kun kerran ymmärrät ja osaat) hänelle tilaisuus ajatella asia ja toimia sen jälkeen.
eikö se ole tehokkampi lähestymiskeino kuin jos alan taas huutaa ja uhkailla? Ehkä yritän selittää jotain ton ikäisen lapsen käyttäytymisestä. Vaikka oikeesti olenkin sitä mieltä, että hänenkin kuuluu pyytää anteeksi. Anteeksi pyynnön ansaitsisi kyllä lapsenikin, mutta ehkä ei kannata siihen alkaa.
No, ehkä mä tulen illalla sitten tekemään jotaion selkoa jos vaan ehdin. Tai sitten huomenna aamupäivällä.
Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille!
Ap
Mun mielestä sen pitäis tulla teidän luokse.
Itse varmaan ottaisin puheeksi vaikka seuraavalla kerralla kun pihalla törmäisin. Tai vaikka siellä postilaatikolla.
kannata aloittaa anteeksipyynnöllä, koska naapurin teko oli vakavampi, ja jos sinä pyydät ensiksi anteeksi, hän ei sitä välttämättä tajua. Voit ehkä sanoa jotenkin että reagoit rumasti, MUTTA et hyväksy että lapsiisi käydään käsiksi, ja että se on laitonta. Olen samaa mieltä, että olisi tärkeää nyt pysyä rauhallisena. Jos asutte taloyhtiössä, saisitko esim taloyhtiön hallituksesta kaverin?
ja jos sinulle ei sovi niin teen asiasta rikosilmoituksen. Lapseen ei saa väkivaltaisesti kajota et sinä enkä minä.
tai sosiaaliviranomaisille tms, ja kysyä, miten tässä tulisi toimia?
Naapurin pitää ymmärtää, että on rikos tukistaa lasta. 3-v on niin pieni, ettei ole mikään ihme, jos vahingossa koskee viereiseen postilaatikkoon. Ja kyllä minä suuttuisin kovasti jos joku minun lastani tukistaisi. Ehkä soittaisin jopa poliisille.
Mitä jos se vetää suakin lättyyn ku sinne meet? Anna olla äläkä ainaka yksin sinne mee. Jos tekee tollasta lapselle joka ei voi itteensä puolustaa, niin voi kai se suaki tirvasta.
eikä olisi jäänyt siihen!
Hullu naapuri sinulla! Lapsi oli vaan utelias, ei 3-vuotias aina voi tietää mikä on kiellettyä ja mikä ei. Pitäisi jokaisen selväjärkisen se tajuta. Tee rikosilmoitus!
Mäkin kannatan sitä, että tulee teille pyytämään lapselta anteeksi.
Ihan tuntuu siltä, että tekoa vähätellään täällä, koska uhrina oli " vaan lapsi" ! Mitäs, jos naapurin ukko tukistaisi sinua tai miestäsi postilaatikolla? Tai vanhempianne? Kyllä silloin oltaisiin järjestämässä häätöjä ja soiteltaisiin poliiseille ja valkotakkisille.
Mutta lapsihan on vain lapsi, jota saa läpsiä ja läiskiä vaikka naapuritkin ihan rauhassa.
Tää on just sama ajatteluatapa kuin yhdellä mun tuntemalla naisella. Isä antoi lapsille selkäsaunoja tämän tästä, mutta vasta kuin läpsäisi kerran tätä rouvaa, lähdettiin turvakotiin niin, että perävalot vaan näkyivät ja jäi ukko kuin nalli kalliolle. Siihen saakka väkuvallassa oli ilmeisesti ollut joku jalompi tarkoitusperä. Voi HALOOOOOO!!! Totta kai soitat viranomaisille. Mikä helvetin hullu käy kolmivuotiaisiin kiinni (ja vieläpä vanhempien nähde). Mitähän tekee niille, kun vanhemmat EIVÄT NÄE?? Aaaarrgghh!!!
Muutenko oltaisiin kaikki äidin puolella, mutta kun kerta kiroilee niin on jotenki himmee. Ettekö itse ikinä kiroile? =0