Onko nykyajan pyykkikoneissa jotain 6 tunnin pesuohjelmia?
Vai millä ilveellä tuolla naapurilla pyörii pesuohjelma vieläkin vaikka joskus 15-16 aikoihin aloitti.
Kommentit (85)
Ikinä en osta konetta jossa ei ole speedperfectiä tai vastaavaa nopeutusnappia.
Vierailija kirjoitti:
Niissä voi kyllä ihan säätää sitä ohjelman aikaa. Ainakin meidän electroluxissa voi ottaa esim. 60 eco-ohjelman, joka on 4 tuntia ja kellonäppäintä painamalla säätää vaikka 1,5 tuntiin. Ihan puhdasta tulee lyhyemmässäkin ajassa.
1,5h on pitkä ohjelma. Ei mikään eco.
Vierailija kirjoitti:
Kommareiden salajuoni nämä tällaiset koneet...
Minäkin haluan päättää itse koneeni toiminnan, eikä jonkun politbyroon päättämät pesuajat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Bosch pyörittää 60 ohjelmaa lähes viisi tuntia. Suuremmat rummut ja pyykkikilot varmaan kestäisi tätäkin kauemmin? On niiiiiin ekologista! Eikä tuota uskalla keskenään jättää, konetta ja pyykkejä, vaan on oltava kotona passissa jos nyt kuitenkin jotain sattuu 😶.
Meillä on uudehko 9kg samsung, 60C puuvillaohjelma kestää 1h 42min.
Siis ostatte koneen jossa ei ole pikaohjelmia, ja se on vihervassujen syytä. Tyypillistä vastuunsiirtoa.
Olen vihervassu, ja koneessa lyhyin ohjelma on puoli tuntia. Älä ole tyhmä persu, ole fiksu vihervassu.
Mun koneessa ne ecomerkityt ohjelmat on just niitä pitkiä kolmen+ tunnin jumputuksia. En käytä niitä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommareiden salajuoni nämä tällaiset koneet...
Minäkin haluan päättää itse koneeni toiminnan, eikä jonkun politbyroon päättämät pesuajat.
Suosittelen siinä tapauksessa rakentamaan oman pesukoneen.
näissä asioissa soini oli oikeassa missä eu siellä ongelma. likaista pyykkiä säästyy 5l vettä pölynimuri kyllä hurisee muttei ime pölyä säästyy 0,08e edestä sähköä ei ole ihme että syyhy ja muut ötökät lisääntyy vihreiden kotieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
näissä asioissa soini oli oikeassa missä eu siellä ongelma. likaista pyykkiä säästyy 5l vettä pölynimuri kyllä hurisee muttei ime pölyä säästyy 0,08e edestä sähköä ei ole ihme että syyhy ja muut ötökät lisääntyy vihreiden kotieläimiä.
Eu:n syytä, mutta syytät vihreitä. Tyypillistä perslogiikkaa, eli ei logiikkaa.
Meillä pisin ohjelma on 6:51. Se on 10 kg eco-pesuohjelma kuivauksella. En ole ikinä tainnut käyttää mutta jos olisi paljon lakanapyykkiä, niin miksikäs ei. Yleensä tulee käytettyä parin tunnin ohjelmia, vähän riippuen siitä kuinka likaista pyykkiä on ja kuinka paljon.
Meillä ainakin pesu + kuivaus saattaa kestää tuommoisen 6-8h. Normaalit pesuohjelmat esim. 60 asteen puuvillaohjelma on jotain vajaat 3h. Sit on joku yli 3h ekopesu kylmällä vedellä, tunnin pikapesu ja vartin ekstrapikapesu. Ja lisäksi joitain muita ohjelmia siltä ja väliltä pituisia. Uudehko Samsungin kuivaava kone.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen nykyään lähes kaiken taloyhtiön pesulassa. On uudet hienot koneet ja kuivurit ja aikoja löytyy hyvin, kun olen etätöissä. Säästän rutkasti rahaa, kun sähkö- ja vesimaksut pienentyneet. Näppärästi pääsen hissillä kellariin, että pyykkiäkään ei tarvitse kanniskella, kun pesula heti hissin vieressä.
Hyvät vaan sulle. Kaikissa taloissa ei ole talopesulaa eikä välttämättä edes kuivaushuonetta.
Vierailija kirjoitti:
On koneissa pidempiäkin ohjelmia, minulla on kone pessyt kohta 3 päivää putkenaan kirjopesu ohjelmaa.
Niin puhdasta tulee ettei ole vaatetta enää lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuajat jos edes puolittuisi koneissa tuonne 1-2 tuntiin niin vettä ja sähköä menisi melkisen verran vähemmän yhteiskunnassa, paljonkohan säästö olisi.
Vedenkulutustahan et voi kestosta päätellä. Samoin kone kuluttaa sähköä käytön ei minuuttien mukaan.
Sähköä käytännössä kuluttaa vain veden lämmitys. Mitä vähempää määrää vettä on lämmitettävä ja mitä alempaan lämpötilaan, sitä parempi.
Ei se raskas märkä pyykki nyt ihan pyhällä hengellä pyöri rummussa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesikö sitten on sähköä tärkeämpi säästökohde? Sähköähän noissa pitkissä pesuissa sitten kuluukin enemmän.
Ei välttämättä. Kyllä viisas insinööri se on osannut laskea ja suunnitella.
Monet kerrat on tehnyt mieli joku viisas insinööri päästää päiviltä kun heidän luomuksiinsa tutustunut syvällisemmin huollon merkeissä.
Seuraaavat astianpesukone ja pyykinpesukone tulevat olemaan ammattikäyttöön tarkoitettuja eikä näitä EU:n ekodirektiivien rampauttamia pyykinhinkkaimia. Ammattikoneissa on nopeat ohjelmat ja tulee oikeasti puhdasta. Ei vissiin EU:ssa olla vielä kuultu, että Suomessa ei ole vesipulaa.
Käyttääkö joku todella näitä pitkiä ohjelmia?
Minä käytän aina vain 40min pikaohjelmaa ja se riittää hyvin ainakin aikuisten vaatteille, pyyhkeille ja niin edelleen.
Luulisi että ne vaatteetkin jo kuluu liiasta pesusta?
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku todella näitä pitkiä ohjelmia?
Minä käytän aina vain 40min pikaohjelmaa ja se riittää hyvin ainakin aikuisten vaatteille, pyyhkeille ja niin edelleen.
Luulisi että ne vaatteetkin jo kuluu liiasta pesusta?
Ne vaatteet pitää myös huuhdella kunnolla ja normaali kotitalouskone ei sitä tee 40min ohjelmassa. Pehmeän veden Suomessa pitää muutenkin laittaa kaikki mahdolliset lisähuuhtelut käyttöön.
Minulla on uusi AEG. Voin valita pesuajan pituuden. Esim puuvilla 60C ohjelma 57 min-2t50min.
https://www.apartmenttherapy.com/laundry-quick-wash-setting-36832781