Onko nykyajan pyykkikoneissa jotain 6 tunnin pesuohjelmia?
Vai millä ilveellä tuolla naapurilla pyörii pesuohjelma vieläkin vaikka joskus 15-16 aikoihin aloitti.
Kommentit (85)
Pesuajat jos edes puolittuisi koneissa tuonne 1-2 tuntiin niin vettä ja sähköä menisi melkisen verran vähemmän yhteiskunnassa, paljonkohan säästö olisi.
Kyllähän niitä nopeampiakin pesuohjelmia löytyy, mutta ottakaa huomioon täyttömäärä, joka on noin puolet pitkien ohjelmien määrästä. Ennen annettu ohje pese täysiä koneellisia ei taida enää nykyaikana päteä kuin ehkä niihin kaikkein pisimpiin puuvillaohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin videon missä avattiin moderni pyykkikone ja jotain venttiiliä se ukko ruuvasi siinä päältä että sai enemmän vettä pesuun.
Minä laitan aina siitä lokerikosta lisävettä muutaman litran. Pesu perustuu siihen, että on pesuainetta ja vettä.
Paljon raikkaampaa tulee, kun laittaa edes 3-4 litraa lisää.
Mun Samsungissa 2013 on pisin joku 2:20
Mun koneessa ei ole130 min pitempää pesuohjelmaa, 95 astetta, valkopyykki. Ei turhaan säästele sähköä tai vettä, vaan oesee pyykit puhtaiksi.
On koneissa pidempiäkin ohjelmia, minulla on kone pessyt kohta 3 päivää putkenaan kirjopesu ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Bosch pyörittää 60 ohjelmaa lähes viisi tuntia. Suuremmat rummut ja pyykkikilot varmaan kestäisi tätäkin kauemmin? On niiiiiin ekologista! Eikä tuota uskalla keskenään jättää, konetta ja pyykkejä, vaan on oltava kotona passissa jos nyt kuitenkin jotain sattuu 😶.
Toki pidempi ohjelma voi kuluttaa vähemmän vettä ja sähkö.
Vierailija kirjoitti:
On koneissa pidempiäkin ohjelmia, minulla on kone pessyt kohta 3 päivää putkenaan kirjopesu ohjelmaa.
Tuolaista voi sattua, kun kone menee sekaisin eikä osaa lopettaa. Pahimnillaan linkoaa täysillä kierroksilla tuntikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Pesuajat jos edes puolittuisi koneissa tuonne 1-2 tuntiin niin vettä ja sähköä menisi melkisen verran vähemmän yhteiskunnassa, paljonkohan säästö olisi.
Vedenkulutustahan et voi kestosta päätellä. Samoin kone kuluttaa sähköä käytön ei minuuttien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkulutustahan et voi kestosta päätellä. Samoin kone kuluttaa sähköä käytön ei minuuttien mukaan.
Sähköä käytännössä kuluttaa vain veden lämmitys. Mitä vähempää määrää vettä on lämmitettävä ja mitä alempaan lämpötilaan, sitä parempi.
Minunpa pesukone pesee kauemmin kuin teidän koneet. Ja se ego-ohjelma on kiva, se vittuilee takas. Eikä käytä vettä ollenkaan, mutta kaljaa käyttää ja väkeviäkin välillä. Sähkönkulutuksesta en tiedä, mutta kyllä sillä sitä on, sitä sähköä. Linkoominen kestää kauan, koska on niin luminen talvi ja pitkä tie.
Eipä muuta!
Mulla on päältätäytettävä Elektrolux ja 60 asteen minimikesto on 1h30min. Kyllä sen saman pesun voi pestä yli 3 tunnin ohjelmallakin, mutta miksi niin tekisin. Mulla on samanlainen kone kotona ja mökillä ja varastossa yksi varalla, kun anopilta jäi vuodten käytön jälkeen.👵
Niissä voi kyllä ihan säätää sitä ohjelman aikaa. Ainakin meidän electroluxissa voi ottaa esim. 60 eco-ohjelman, joka on 4 tuntia ja kellonäppäintä painamalla säätää vaikka 1,5 tuntiin. Ihan puhdasta tulee lyhyemmässäkin ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päältätäytettävä Elektrolux ja 60 asteen minimikesto on 1h30min. Kyllä sen saman pesun voi pestä yli 3 tunnin ohjelmallakin, mutta miksi niin tekisin. Mulla on samanlainen kone kotona ja mökillä ja varastossa yksi varalla, kun anopilta jäi vuodten käytön jälkeen.👵
Koneesi manuaalissa lienee kerrottu kunkin ohjelman sähkön ja vedenkulutus. Näet siitä millaisia eroja ohjelmien kesken on.
Joissakin pesukoneissa on ohjelmat nykyään 3,5h ellei lyhennä ja sekin on pitkä. Olisiko laittanut pari koneellista.
Meillä pestään tunnin ohjelmalla 90 ast, 60ast ja 40ast ,ei koskaan pitkiä ohjelmia. Ei ole niin likaisia pyykkejä.
Normaali arkikäytössä vaatteet ei likaannu niin että tarvitsee tunteja koneessa veivata. Kokeilin sporttiohjelmaa joku 40 minsaa ja tulee puhtaampaa kuin pitkän kaavan kautta ja säästyy tietenkin paljon sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niitä nopeampiakin pesuohjelmia löytyy, mutta ottakaa huomioon täyttömäärä, joka on noin puolet pitkien ohjelmien määrästä. Ennen annettu ohje pese täysiä koneellisia ei taida enää nykyaikana päteä kuin ehkä niihin kaikkein pisimpiin puuvillaohjelmiin.
Olen täyttänyt vastoin ohjeita ihan normaalisti rummun täyteen että mahtuu käsi siihen päälle ja puhdasta tulee. Pesuainettakaan ei kulu niin paljon kun vähemmän aikaa pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kone kuluttaa sähköä ihan niiden käyttöminuuttien mukaan. Moottori joka pyörittää kuluttaa paljon sähköä satoja watteja samoin ne vastukset siellä jotka lämmittää veden. Mitä kuumemmalla pesee ja pidemmän phjelman sitä enemmän kuluu sähköä.
Ihmeellistä mutu-jankkausta tämä ketju.
Ihan kuin niitä koneita ei olisi suunniteltu ollenkaan tai näistä asioista tehty laskelmia. Ei ole rakettitiedettä tutkia onko kone ekologisempi vai ei. Silloin kun sitä valmistaja kehittää.