Hei kaikki yli 50-vuotiaat, kertokaa elämän neuvo(ja) 18-30 vuotiaille!
Kommentit (532)
Tässä 50+ ikäsen minun vinkki 18-vuotiaalle minulle: Opiskele joku vieras kieli ja häivy tästä maasta nopeasti ja pysyvästi.
Jos haluat alalle jonne vaikea päästä hae siihen kouluun johon pääsee helpoiten. Eli jos esim. Oikis haet Lapin yliopistoon.
Keltaista lunta ei kannata syödä.
Kukaan päättävässä asemassa oleva ei ole ystäväsi, varsinkaan oikeistolaiset poliitikot, ek, työnantajat, pankit, ns. "asiantuntijat", jne. Kun he yrittävät väittää sulle jotain, mieti aina raadollisin ja kyynisin skenaario, ja se on se totuus ja todellinen tarkoitusperä, johon em. tahot pyrkivät. 99,99% se on aina sinun vahingoksesi.
Jos huomaat jossain vaiheessa ihmetteleväsi, miten helposti muilta tuntuu sujuvan opiskelu ja kotityöt, vaikka itselläsi on suuria vaikeuksia saada mitään aikaiseksi, etsi netistä tietoa ADHD:stä ja autismista. Lue kuvauksia siitä, minkälaisia ongelmia nämä aiheuttavat ja jos löydät niistä jotain tuttua, tee joku alustava testi ja mieti, pitäisikö sinun hakeutua tutkimuksiin. Jos olet 18-30v, sinun työurasi on vielä pelastettavissa.
Vasta 50-vuotiaana ADHD-diagnoosin saanut
Nauti elämästä tässä ja nyt koska aina voi tulla yllätyksiä. Muista kuitenkin että elämä on ihmisen parasta aikaa.
Kannattaa aina jättää vastuu sinne, missä vapauskin on. Eli ei tehdä toisten puolesta asioita, joita he voivat tehdä itsekin. Tekojensa seuraukset kuuluvat tekijälle itselleen. Se on heidän ihmisyytensä tunnustamista. Lisäksi se on ainoa mahdollisuus kasvaa aikuiseksi puolin ja toisin.
Hoida hampaitasi, lankaa joka päivä ja harjaa 2 minuuttia kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Laita joka tilistä edes vähän säästöön, resurssien mukaan, älä osta turhaa krääsää. Vanhana on hyvä olla säästöjä. Nauti elämästä.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan että jos ei ole sattunut syntymään muhkean pankkitilin kanssa, niin aina kannattaa säästää. Vaikka olisi pienet tulot, voi säästää vähän, myös opintotuesta voi säästää. Vaikka voisi laittaa säästöön vain 10 euroa/kk, siitä tulee vuodessa jo 120 e.
Vierailija kirjoitti:
Hoida hampaitasi, lankaa joka päivä ja harjaa 2 minuuttia kahdesti päivässä.
Säästät myöhemmin ison kasan rahaa jos teet tämän systemaattisesti.
Jos jotain tekee ihan päin seiniä, väärin itseänsä tai muita kohtaan niin sen huomaa ja ymmärtää useasti vasta myöhemmässä vaiheessa. Kai siksi nimitys 'elämänkoulu' sopii meille kaikille, iästä riippumatta.
Hommaa koulutus tai kaksi jotka työllistävät ja elättävät. Hanki hyvä kielitaito josta on hyötyä eli jokin "ei niin yleinen" kuten ranska, espanja, venäjä ...., niiden taitajia saatetaan tarvita työelämässä ja on plussaa.
Viera kirjoitti:
Jos olet mies, niin älä koskaan muuta naisen kanssa samaan asuntoon.
Tämän idea ei selvinnyt. Esim. tulee kahden asunnon menot.
Pane aina kun mahdollista mutta suojattuna jos et ole lapsia tekemässä. Jos et näin tee tulet katumaan sitten kun et enää vanhana pysty.
Viera kirjoitti:
Tässä 50+ ikäsen minun vinkki 18-vuotiaalle minulle: Opiskele joku vieras kieli ja häivy tästä maasta nopeasti ja pysyvästi.
Suomella EI ole tulevaisuutta. Joku rikollinen tai suhmuri on täällä kuitenkin onnenmaassaan. 5uomi sakkaa koko ajan!
Opiskele, kyseenalaista, ota selvää, älä usko päällepäsmäreitä, älä nuoleskele, usko itseesi ja anna anteeksi mutta älä ihan kaikkea.
Kaikkein tärkein - pidä omat ystäväsi aina ja lähde heti alistavista suhteista.
Tärkeintä on elää omaa elämäänsä, ei muiden odotuksien tai vaatimusten mukaista. Ei siinä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaat jossain vaiheessa ihmetteleväsi, miten helposti muilta tuntuu sujuvan opiskelu ja kotityöt, vaikka itselläsi on suuria vaikeuksia saada mitään aikaiseksi, etsi netistä tietoa ADHD:stä ja autismista. Lue kuvauksia siitä, minkälaisia ongelmia nämä aiheuttavat ja jos löydät niistä jotain tuttua, tee joku alustava testi ja mieti, pitäisikö sinun hakeutua tutkimuksiin. Jos olet 18-30v, sinun työurasi on vielä pelastettavissa.
Vasta 50-vuotiaana ADHD-diagnoosin saanut
Tämä. Itse rimpuilin vuosikymmenet alisuorittamisen jatkumossa. Kaikki meni pieleen tavalla toisella.
Jos sinulla on mahdollisuus ottaa joku arkipäivä vapaaksi älä ota perjantaita. Ihmiset on silloin hyvällä tuulella kun viikonloppu tulee ja ilmapiiri on paljon leppoisampi.