Jos elät yksin, niin kenet olet ilmoittanut lähiomaiseksi sairaalaan yms. paikkoihin
Omana lähiomaisena on tällä hetkellä äitini, mutta hänellä alkaa olla jo varsin paljon ikää, joten tuntuisi fiksummalta valita rooliin joku toinen, jos nyt jotain sattuisi tapahtumaan.
Ongelma on vaan siinä, että ei oikein ole ketään muuta. En ole erityisen läheinen sisarusteni kanssa, eikä minulla ole sellaista ystävääkään jonka voisin odottaa toimivan tarvittaessa tuossa roolissa.
Olen koittanut jättää tuota kohtaa tyhjäksi, mutta usein siihen vaaditaan merkitsemään joku.
Kommentit (44)
Asiasta toiseen... vähän samaa juttuu kyllä. Iäkäs lähiomainen oli tehostetun palvelun yksikössä. Huonossa kunnossa. Soitin jossakin asiassa sinne, ja mun sisaruksista vanhin oli tässä lähiomaisen asioiden hoitaja, siis sellainen jolle se hoitopaikkakin ilmoittelee voinnista ja niin edespäin. No, siellä se hoitsu alko sitten tivaamaan multa mun osoitettani... Kun sillä sisaruksella ei sitä ollut... En ollut pyytämässä mitään lähettämään itselleni, kysyin vain neuvoa jossakin asiassa. Niin se iäkäs omainen oli jo kuollut siinä vaiheessa kun soitin. Oli jotain kysyttävää sen tiimoita....
Niin se rupes tivaamaan mun osoitetta... Eli olisi varmaan kertonut sitten sille sisarukselle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä varten että tietävät kelle ilmoittaa jos kuolet tai olet kriittisessä tilassa. Laita se kenen luulet vastaavan hautajaisista tarvittaessa.
Sosiaaliviranomaiset hoitavat jos omaisia ei ole. Ne tarkistetaan myös poliisilta jos potilas itse ei ole ilmoittanut ketään. Terveisiä esh:sta edelleen
Kuinka kaukaisen sukulaisen katsotaan olevan omainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä varten että tietävät kelle ilmoittaa jos kuolet tai olet kriittisessä tilassa. Laita se kenen luulet vastaavan hautajaisista tarvittaessa.
Sosiaaliviranomaiset hoitavat jos omaisia ei ole. Ne tarkistetaan myös poliisilta jos potilas itse ei ole ilmoittanut ketään. Terveisiä esh:sta edelleen
Perintökaaren mukaan
En ole joutunut tilanteeseen jossa olisi kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ei jätetä hoitamatta ilman lähiomaistietoa. Jos kuolla kupsahdat, niin saavat kyllä väestörekisteristä (mikä digivirasto onkaan nykyään) lähiomaisen tiedot.
Eivät saa. Sillä potilastiedot ovat yksityisasioita vielä kuolemankin jälkeen. Ilmoitetaan sille, jonka potilas on itse asiakirjoihin eli henkilötietolomakkeelle sinne sairauskertomukseen tiedoksi antanut.
Jos ei ole ketään annettu, niin sitten varmaan sossu hoitaa asioita eteenpäin. Jos ei nyt ihan tiedoton ole, niin varmaan asia tulee puheeksi hoitopaikassa potilaan kanssa jossain vaiheessa, eli hän voi sanoa, ettei ole ketään... tai siinä sitten jonkun ystävän tai muun sanoo...
Tämä on hankala kysymys.
Joissain paikoissa äitini, joissain vanhin tyttäreni.
Vähän kyllä mietin aina kun täytyy laittaa jonkun yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit ilmoittaa kenet sinä parhaaksi katsot. Voit vaikka lähimmän ystäväsi ilmoittaa. Se joka siihen on laitettu ei ole se joka joutuu sun kuolemaan liittyvät asiat hoitamaan... Jos ei omaisia ole, niin sitten sosiaalihuolto hoitaa kaikki viralliset asiat.
Vierailikirjoitti:
Niin, kenet laittaa, jos ja kun ei ole ketään?
Suomalaiset vähenevät nopeasti ja nopeutuen eikä syntyvyyttä juuri ole.
Äiti. Hänellä on ikää 80+, mutta on ikäisekseen hyvässä kunnossa ja muisti pelaa.
Mullakin on oma äiti. On vielä terve ja hyvinvoiva, mutta joudun varmaan jossain välissä vaihtamaan sisaruksiin.
Mieheni isällä ja tädillä oli mies lähiomaisena.
Kun kuolivat (eri aikoina) tuli poliisi ovelle isänsä vuoksi ja sairaalasta soitti ruumiinavaaja, että saako avausluvan. (Muka soittaja ei tiennyt, että mies ei tienny. Muistan puhelun. Mieheni ihmetteli puhelimeen, että siis mitä, onko hän kuollut.)
Mulla on lähiomaisena kuollut mieheni 😏
Vierailija kirjoitti:
Asiasta toiseen... vähän samaa juttuu kyllä. Iäkäs lähiomainen oli tehostetun palvelun yksikössä. Huonossa kunnossa. Soitin jossakin asiassa sinne, ja mun sisaruksista vanhin oli tässä lähiomaisen asioiden hoitaja, siis sellainen jolle se hoitopaikkakin ilmoittelee voinnista ja niin edespäin. No, siellä se hoitsu alko sitten tivaamaan multa mun osoitettani... Kun sillä sisaruksella ei sitä ollut... En ollut pyytämässä mitään lähettämään itselleni, kysyin vain neuvoa jossakin asiassa. Niin se iäkäs omainen oli jo kuollut siinä vaiheessa kun soitin. Oli jotain kysyttävää sen tiimoita....
Niin se rupes tivaamaan mun osoitetta... Eli olisi varmaan kertonut sitten sille sisarukselle...
En oikein ymmärtänyt. Siis se hoitopaikka olisi ilmoittanut siskollesi kirjeitse kuolemasta, mutta ei ollut osoitetta.
Kysyi sitten sun osoitetta.
Hankalaa käsittää.
1. Äitini
2. Vaimoni
3. Ex-vaimoni - sovittiin päittäin.
4. Nyt aikuisen lapseni
Jos sun äiti ei enää ole oikein kunnossa, niin sun kannattaa varmaan laittaa sitten läheisin sisaruksesi, Kun sulla sellainen on. Vaikkette ole läheisiä, kai hän sun parhaaksesi asioita päättäusi, jos et itse kykene.
Tai sitten sisaruksen lapsi.
Ei se ilmoitus riitä kuka on lähiomainen nykyään, vaan pitää olla edunvalvontavaltakirja, johon merkitään henkilö, joka saa tiedot voinnistasi ja joka voi hoitaa asioitasi sairaalassaoloaikana, jos et itse pysty. Jos sinulla ei ole tätä valtakirjaa, niin voi tulla kalliiksi, kun viranomainen alkaa hoitamaan asioitasi. Sinä maksat.
Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ei jätetä hoitamatta ilman lähiomaistietoa. Jos kuolla kupsahdat, niin saavat kyllä väestörekisteristä (mikä digivirasto onkaan nykyään) lähiomaisen tiedot.
Eivät saa. Sillä potilastiedot ovat yksityisasioita vielä kuolemankin jälkeen. Ilmoitetaan sille, jonka potilas on itse asiakirjoihin eli henkilötietolomakkeelle sinne sairauskertomukseen tiedoksi antanut.
Jos ei ole ketään annettu, niin sitten varmaan sossu hoitaa asioita eteenpäin. Jos ei nyt ihan tiedoton ole, niin varmaan asia tulee puheeksi hoitopaikassa potilaan kanssa jossain vaiheessa, eli hän voi sanoa, ettei ole ketään... tai siinä sitten jonkun ystävän tai muun sanoo...
Tämä on väärää tietoa. Nimi potilasasiakirjoissa ei enää riitä, vaan pitää olla edunvalvontavaltakirja, johon on henkilö/ henkilöt kirjattu ja todistajien nimillä vahvistettu. Lukekaa asiasta netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on väärää tietoa. Nimi potilasasiakirjoissa ei enää riitä, vaan pitää olla edunvalvontavaltakirja, johon on henkilö/ henkilöt kirjat
Valtakirja pitää muuten tehdä ennen kuin henkilöllä on muistihäiriöitä tai ei ole kykenevä valtakirjaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on väärää tietoa. Nimi potilasasiakirjoissa ei enää riitä, vaan pitää olla edunval
No kukas siihen valtakirjaan merkitään asioiden hoitajaksi, jos ei ole ketään?