Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-uudistus on jättimenestys: jopa puolet maan terveyskeskuksista lakkautetaan ja silti menot kasvavat

Vierailija
18.03.2024 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…

Uudistuksenhan piti sekä parantaa palveluita että laskea kustannuksia.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainaan mennyt 1,6 miljardia. Ymmärrän, että apua pitää antaa, mutta nyt on pakko vähitellen alkaa sanoa että joko riittäisi? Me olemme itse kohta kusessa ja tarvitsemme rahan itse. Tämä ei ole mitään Kremlin propagandaa, vaan sanoohan tuon järkikin. Kyllä Ukraina tukea saa muiltakin mailta, joten olisiko meidän osuus täytetty.

Jokainen Ukrainaan menevä euro on parhaassa mahdollisessa hyötykäytössä. Jokainen lịstitty venäläissotilas on sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin. 

No ei ole. Korruptioon menee iso osa ja mikä takaa sen että aseet eivät pimeillä markkinoilla vaihda omistajaa ja jotka jonain päivänä suunnataan meitä vastaan joko katuväkivaltana tai peräti sodalla.

Vierailija
102/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinto syö rahat. Onhan se selvää, kun alueita on lisätty holtittomasti ja kaikille alueille oma johtotiimi. Herrakansa sai töitä. Suoritustaso on minimissä ja hoitajille ei koroteta palkkaa ei. 

Vanhustöissä kotihoidossa yhdellä hoitajalla saattaa päivässä olla 14-20 asiakasta. Huhheijaa ehtii katsoa ja kertoa johtotiimille, että vielä se on hengissä. 

Vammaistyössä hoitaja pakertaa ryhmäkodissa yksin työvuorossa. Silmät täytyy olla selässäkin ja korvat kuulolla. Kylvetät jotakuta ja sillä aikaa joku on jo telonut itsensä etsiessään esim. Herkkuja keittiön kaapista. Tai on vain syntynyt tappelu kahden asiakkaan välille. 

Päiväkodissa ja lastenkodeissa hoitajat aina minimissä. Ehdi siinä katsomaan Lottapetterin telomaa silmäkulmaa, kun juuri olit toisen asiakkaan kanssa veskiasioita hoitamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Petteri ei laita sotea kuntoon? Missä johtajuus?

On se johtaja. Vasta piti pyöreän pöydän keskustelun jossa pöytäkään ei ollut pyöreä.

Vierailija
104/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli Talouselämässä juttua Länsi-Pohjan sairaalasta, joka ulkoistettiin muutama vuosi sitten Mehiläiselle. Lapin hyvinvointialueella on kova kiire saada sairaala suljettua, sillä siellä ovat kustannukset kohonneet maltilllisesti ja jonot ovat lyhyet. Hyvinvointialueen mukaan sairaala on väärässä paikassa ja liian pieni.

Marinin halllitus muuten lailla irtisanoi Mehiläisen tekemän sopimuksen, joten "kiitos siitä".

Make it make sense.

Vierailija
105/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun äänestitte aluehallituksiin kokoomuksen ja persujen edustajat. 

Vierailija
106/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun äänestitte aluehallituksiin kokoomuksen ja persujen edustajat. 

Rahat kelpasi, mutta mitään muuta kuin terveyskeskuksien lakkautuksia ei saatu tilalle.

Vierailija
107/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus teki sotesta porvarin hillotolpan jossa rahansiirtoja osakkeenomistajien taskuun ei valvo kukaan. Tai valvoo, ne osakkeenomistajat.

Vierailija
108/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rkp:llä tuli kiire ottaa lakkautuspäätökset hallituksen vastuulle ettei vaan yhtään ruotsinkielistä terveyskeskusta tai sairaalaa lakkauteta taaskaan. 

Vierailija
109/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat kelpasi, mutta mitään muuta kuin terveyskeskuksien lakkautuksia ei saatu tilalle.

Demarikepun sote tämä on. Nuo ei vaivautuneet kertomaan mistä tuonkin sekoilun rahat otetaan ja nyt on selvää ettei mistään. 

Vierailija
110/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistuksen myötä virkamiehiä,johtajia,asiantuntijoita yms tuli lisää. 

Toki myös hoitoalan palkat nousi joten se vaikuttaa myös.

Vierailija
111/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori on täynnä rosvoja ei tarvitse ihmetellä mihin kymmenet miljardit yhteiset varat valuu kun pussin pohjassa on reikiä, tilaisuus tekee varkaan.

Vierailija
112/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten ja nuorten psykologi julkisella. Mulla on kaksi työohjelmaa sekä sosiaali-, että terveyspalveluille omansa, koska tuotan molempia rinnakkain. Kumpikaan ohjelma ei toimi. Mulla ei ole omaa työhuonetta, joten varaan kopperoisia tilavarausohjelman kautta, joka ei toimi. Ja ylläpidän neljännen ohjelman avulla sähköistä kalenteriani, että minun suoritustani voi mitata ja tilastoida. Se toimii, mutta jokainen tapaaminen on merkittävä sinne manuaalisesti kahdesta muusta ohjelmasta. Aikani menee näiden toimimattomien ohjelmien kanssa taikinoimiseen. Edes it-palveluun ei saa soittaa, vaan täytyy lähettää palvelupyyntö eli tiketti. Sihteeriä ei tietenkään ole. Kun tarvitsin uusia tutkimuslomakkeita 4 klp, asian päättämiseen ja tilaamiseen tarvitaan 4 eri henkilöä. Itse en saa niitä tilata. Varaan näiden asioiden kanssa painimiseen vähintään puolikkaan työpäivän joka viikko, sillä vähempi ei riitä.

Oma asiansa on tiedonsaantipyynnöt. Joka viikko saan tiedonsaantipyyntöjä, joissa pyydetään kaikki kirjaukset ja yhteenvedot ajalta x-x. Näitä voi olla neljässä eri työohjelmassa ja kolmessa eri paperiarkistossa, jotka sijaitsevat eri kunnissa. Minä ajelen ja etsiskelen. Oikoluen (ei saa sisältää esim sisarusten tietoja) ja lähetän. Ja täytän luovuttamisasiakirjat, joista otetaan 3 kopiota, jotka talletetaan eri paikkoihin. Siinä voi vierähtää päivä viikosta näiden kanssa.

Voisin toki hoitaa lasten masennus- ja ahdistushäiriöitä tai tehdä tutkimuksia tuollakin ajalla. Mutta mikäs minä olen sanomaan, miten psykologi käyttää aikaansa näinä lasten ja nuorten mielenterveyskriisin aikoina. Työnantajalla on täysi direktio-oikeus ja tietysti työnantaja sitä käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Voisin ehkä kyseenalaistaa, mutta en ehdi ja jaksa. On liian kiire ja väsy näiden ohjelmien, kopperoisten ja tiedonsaantipyyntöjen kanssa. Ja toisaalta, olen jo päättänyt siirtyä yksityiselle, koska en tiedä mitä muutakaan voisin tehdä. Kuntayhtymän aikaan tein omaa psykologin työtäni ja sihteerin kanssa ehdittiin juoda joskus kahvitkin. Voi niitä aikoja.

Vierailija
113/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristan ja Sannan vahva osaaminen näkyy tässä. SDP:n näköistä politiikkaa!

Siis Sanna ja Krista eivät ole näitä päätöksiä tekemässä. Näitä päätöksiä tekevät Petteri ja Riikkuli.

Vierailija
114/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

News flash: Ei yksityisellä, eikä julkisella puolella, mikään suuri organisaatiouudistus ei ole koskaan alentanut kuluja. Aina se seuraava uudistus on tehty ennen kuin edellisen uudistuksen muutoskulut on katettu. Siksi uudistukset pitää tehdä ajatellen laadun parantamista, ei säästöjä.

Vierailija
115/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lasten ja nuorten psykologi julkisella. Mulla on kaksi työohjelmaa sekä sosiaali-, että terveyspalveluille omansa, koska tuotan molempia rinnakkain. Kumpikaan ohjelma ei toimi. Mulla ei ole omaa työhuonetta, joten varaan kopperoisia tilavarausohjelman kautta, joka ei toimi. Ja ylläpidän neljännen ohjelman avulla sähköistä kalenteriani, että minun suoritustani voi mitata ja tilastoida. Se toimii, mutta jokainen tapaaminen on merkittävä sinne manuaalisesti kahdesta muusta ohjelmasta. Aikani menee näiden toimimattomien ohjelmien kanssa taikinoimiseen. Edes it-palveluun ei saa soittaa, vaan täytyy lähettää palvelupyyntö eli tiketti. Sihteeriä ei tietenkään ole. Kun tarvitsin uusia tutkimuslomakkeita 4 klp, asian päättämiseen ja tilaamiseen tarvitaan 4 eri henkilöä. Itse en saa niitä tilata. Varaan näiden asioiden kanssa painimiseen vähintään puolikkaan työpäivän joka viikko, sillä vähempi ei riitä.

Oma asiansa on tiedonsaantipyynnöt.

Tiivistit yhteen viestiin pienessä mittakaavassa sen, mikä koko sotealalla on pielessä. Ensin luodaan omalla töhöilyllä tuollainen käsittämätön byrokratiasotku, ja sitten palkataan kallis konsultti selvittämään sotkua, joka taas kehittää asiaan "ratkaisun", jota kukaan ei ymmärrä. Konsulttia tarvitaankin tästä eteenpäin pysyvästi neuvomaan "ratkaisun" kanssa. Ikiliikkuja on keksitty.

Vierailija
116/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa on julkinen, yksityinen ja työterveys? Näin pieni maa tarvitsisi yhden toimivan järjestelmän kaikille kansalaisille ja kaikki resurssit siihen.

Vierailija
117/118 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli Talouselämässä juttua Länsi-Pohjan sairaalasta, joka ulkoistettiin muutama vuosi sitten Mehiläiselle. Lapin hyvinvointialueella on kova kiire saada sairaala suljettua, sillä siellä ovat kustannukset kohonneet maltilllisesti ja jonot ovat lyhyet. Hyvinvointialueen mukaan sairaala on väärässä paikassa ja liian pieni.

Marinin halllitus muuten lailla irtisanoi Mehiläisen tekemän sopimuksen, joten "kiitos siitä".

Make it make sense.

Oikeastaan noiden vuokralääkäreiden ongelma sama. Tulevat paikalle ja tekevät työnsä, maksavat itse vakuutuksensa ja koulutuksensa. Eivät saikuta jos lapsi aivastaa. Eivät istu kahvimiitingeissä vaan hoitavat potilaita. Näitä myös eroon tietenkin. 

Vierailija
118/118 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saarikko ja kiuru arkkitehteinä, mitä siitä voi seurata?

ETELÄ-POHJANMAAN hyvinvointialueen aluevaltuuston yksittäisestä kokouksesta koitui huimat 50000 euron kustannukset. Yksittäiselle valtuutetulle on maksettu 800 euron suuruinen kokouspalkkio.😁😂🤣 Mihin terveyskeskuksia enää tarvitaan. Riittää että pidetään vain kokouksia ja rahaa tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi