Onko 107cm 5-vuotias lyhyt?
Kommentit (19)
ei ole vielä edes tuota jonkun mainitsemaa 120 cm:ä pitkä. Hyvin menne porukan mukana ja kasvaa hienosti omalla käyrällään. Nuo on niitä juttuja joille ei voi mitään.
mitä tekemistä sillä on ap lapsen lyhyydne kanssa että teidän lapsenne kasvaa " hienosti omalla käyrällään" ? ei se poista sitä tosiasiaa että ap lapsi on lyhyt.
Mitään erityispojoja vanhemmat eivät siitä saa, että lapsi kasvaa +2 käyrällä, eivät he ole vanhempina sitten jotain +2 -luokkaa.
Tyttöni oli saman mittainen ikäisenään ja muistaakseni n. 8 cm:ä keskimääräistä samanikäistä lyhyempi.
Toinen tyttö oli tasan keskimittainen samanikäisenä ja oli 108.8 cm.
Oma poikani on nyt tasan 5v 112cm pitkä. Molempia pidetään " normaaleina" , ainakin kasvun suhteen.
Sitähän se th aina tarkoittaakin, että lapseni on lyhyt, mutta ei se mitään, kun kumminkin kasvaa koko ajan tasaisesti.
Olet tainnut nousta vähän väärällä jalalla sängystä...
t:20
ehtii ne myöhemminkin kasvaa.
mun tyttö oli 4,5 vuotiaana 118,5 cm ja on tosi pitkä. no, tyttöjen pituus kuitenkin pysähtyy viimeistään kun menkat alkaa joten en usko että siitä tulee jätti. =)
Joten jäin sitten 164-senttiseksi. Mieheni taas oli aina muita päätään lyhyempi, nyt aikuisena pituus on kuitenkin yli 180 cm, kasvua tuli vielä 20-vuotiaaksi asti.
Mieheksi hän ei toki ole mitenkään erityisen pitkä, vaan keskimittainen.
Toki olen huomannut, että joidenkin mielestä miehet ovat miehen kokoisia vasta ollessaan yli 190-senttisiä. Oliskohan sitten joku viidennes miehistä sen mittaisia?
ei kaikki voi olla samnamittaisia...
meillä tyttö 11 v on vain 140 cm eikä ole edes lyhin luokallaan. Poika taas 8v ja samanmittainen - luokkansa pisin.
Keskimitta 5v suomalaispojalle on 111cm, tyttöjen keskimittaa en tiedä mutta tuskin paljoakaan vähempää.
Omani oli 5v nlassa 115cm.
Ehkä sitten voisi ajatella että on lyhyehkö jos molemmat vanhemmat on 180cm päälle.
Meillä mies on päälle 180, mutta minä alle 160.
Meistä ei kumpikaan ole mikään pituusjätti, päinvastoin mies on lyhyempi kuin keskimittainen suomalaismies ja minä muutaman cm pidempi (169cm) kuin keskimittainen suomalaisnainen.
5v joka on 100cm on oikeastikin jo tosi lyhyt, meillä kuopus oli 3v nlassa sen 100cm.
Vanhempi lapsista 7v on vain 126cm ja jää varmaan perheen pätkäksi. Nyt en ihmettele kun hammaslääkäri kummasteli, että onko varmaan oikea lapsi odotushuoneessa hammastarkastuksessa jos täällä on jopa 2 vuotiaan kokoisia 5-vuotiaita!
ja pituutta on 103 - 104 senttiä. On hän lyhyt, mutta on myös kaita ja siro. Neuvolan mukaan kuitenkin vain -1 -käyrällä eikä myöskään ole esim. tanssiryhmänsä lyhin ollenkaan.
Siinä jossain suurinpiirtein alimmalla mahdollisella käyrällä mennään (en muista mikä tuon käyrän miinusnumero on), mutta kun on siinä omalla käyrällään tasaisesti koko ajan mennyt, niin se riittää. Painoakaan ei kyllä tytöllä ole kuin 13kg joten menee kevyesti pari vuotta nuoremmasta kokonsa puolesta.
Mutta mehän ollaan kaikki erilaisia ja keskiarvokäyrähän saadaan aikaan siten, että on näitä keskiarvon alapuolella olevia ja sitten on niitä keskiarvon yläpuolella olevia, kuten tässä ketjussa ollut 125cm lapsi.
Meidän tytöt ovat lyhyitä, ovat olleet aina. Jossain vaiheessa vanhin tytöistä väänsi itkua, kun hän oli aina luokkansa lyhyin, mutta nyt 15-vuotiaana, hätäisesti 160-senttisenä hän on oikein tyytyväinen kokoonsa. Hän oli 5-vuotiaana 105-senttinen. Minä olen 171, mies 177. Taitavat kaikki tyttömme jäädä minua lyhemmiksi.