Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kerrostalossa asua ilman sähkösopimusta lyhyen aikaa?

Vierailija
17.03.2024 |

Olen menossa kesällä töihin toiselle paikkakunnalle ja tarvitsen asunnon lähinnä yöpymistä varten. Syömiset ja akkujen lataamiset ym voin hoitaa työpaikalla. Eikö ilmanvaihto ja veden lämmitys toimikin ilman asuntokohtaista sähkösopimusta, eikö ne kustanneta vuokran kautta? Varsinainen sähkönkulutus olisi varmaan alle euron/kk, joten ei huvittaisi maksaa siirroista ja kaikista perus ym maksuista monta kymppiä/kk.

Kommentit (333)

Vierailija
241/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap siis aikoo viettää viikonloput katsoen jotain Netflixiä jakamalla puhelimesta netin? Ei kuule se läppärinkään akku kestä kuin pari leffaa. 

Mä katson ainakin puhelimesta suoraan netflixiä ja yle areenaa. Joku tuttu ihmetteli tätä mutta mulle sopii. 

David Lynch:

Jos joku sanoo nähneensä leffan puhelimesta, ei hän ole nähnyt mitään. Se on surullista.

Miten se näky eroaa televisiosta tai läppärin ruudusta? Erittäin tarkka kuva aivan silmieni edessä. 

Kaikin mahdollisin tavoin. Kyse ei ole kuvan tarkkuudesta, vaan sen koosta.

Vierailija
242/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan päästä sähkösopimusta kokonaan katkeamaan koska sähköjen takaisinkykentä maksaa. Jos vuokralainen ei ole tehnyt uutta sopimusta asunnon vuokrauksen ajaksi, niin hän maksaa sähköjen takaisinkykemisestä. Ei se kykentämaksu kuulu uudelle vuokralaiselle tai vuokranantajalle, 

Ei se noin mene. Jos asunnossa ei ole vuokralaisia, ei siellä tarvita sähkösopimustakaan. Tämä toki kerrostalossa, muusta en tiedä. 

Ei pidä paikkaansa. Nimenomaan yhtiömuotoisesssa asunnossa on oltava aina sähkösopimus voimassa mm.  huoltokäyntien takia.

Omassa kiinteistössä ei tarvi olla. Vastaat itse kaikesta.

No sen sitten avaa omistaja. Edellisen asukkaan sopimus päättyy kun hän muuttaa pois. Seuraava asukas taas avaa jos avaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä asunnossa ei ole sähkösopimusta, niin sähköt katkaistaan ja niiden takaisin kytkeminen maksaa. Miksi vuokranantaja haluaisi siitä maksaa? 

Pakko sanoa, että pöljä olet. Kun asukas muuttaa pois, hän päättää oman sähkö sopimuksensa, jos sellainen on hänellä ollut. Seuraava asukas tekee niin halutessaan sähkösopimuksen, ja saa käyttöönsä sähköä sovitulla hinnalla.Tyhjä kämppä ei tarvitse sähköä, ja kerrostaloissa ainakin on talosähkö päällä.

Ei siinä välissä mitään kytkentä maksuja tule, eikä vuokranantajalle mitään laskua, ellei hän tee huoneistoon itselleen sopimusta. Kytkentämaksu tulee esim silloin, jos sähkö on katkaistu maksamattomien laskujen vuoksi, ja halutaan sähköt takaisin, ja rästilaskut on maksettu. 

Ne sähköt katkaistaan, kun ap ei tee sopimusta. Se takainskykentä maksaa. Ap:n jälkeenkö tuleva uusi vuokralainen sen takaisinkytkennän maksaa? 

Vierailija
244/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap siis aikoo viettää viikonloput katsoen jotain Netflixiä jakamalla puhelimesta netin? Ei kuule se läppärinkään akku kestä kuin pari leffaa. 

Mä katson ainakin puhelimesta suoraan netflixiä ja yle areenaa. Joku tuttu ihmetteli tätä mutta mulle sopii. 

David Lynch:

Jos joku sanoo nähneensä leffan puhelimesta, ei hän ole nähnyt mitään. Se on surullista.

Miten se näky eroaa televisiosta tai läppärin ruudusta? Erittäin tarkka kuva aivan silmieni edessä. 

Aivan silmieni edessä oleva puhelin versus kolmen metrin päässä oleva televisio. En tajua mitä eroa asioilla on. Ainakin mä tykkään katsoa puhelimesta. 

Vierailija
245/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa taloissa pyykkitupien koneet on usein maksullisia. 

Kyllä ne ovat olleet maksullisia jo kymmeniä vuosia. 

Ei aina. Asuin 10v sitten opiskeluaikana talossa, jossa pyykkituvan käyttö oli ilmaista. Eikä ollut edes opiskelija-asunto. 

Meilläkin ilman eri maksua. Joskus kokeiltiin maksullista, mutta niiden käyntien ladkutus maksoi enemmän kuin oli tuotto. Maksut lopetettiin.

Eri asia, jos olisi "polettikone", joka ottaa maksun. 

Vierailija
246/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ap:n kysymykseen: Kyllä voi. Mikään laki ei velvoita tekemään sähkösopimusta. Itse asuin 4-5-vuotiaana sähköttömässä yksiössä isän kanssa, kun isää kiinnosti viina enemmän kuin sähkölaskun maksaminen. 

Vierailija
247/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön kk-maksu on alle femman. "Monta kymppiä" my ass, kun mun koko vuoden kulutus lasketaan kympeissä.

Vierailija
248/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

David Lynch:

Tähän voi lisätä, että jos on kuunnellut äänikirjan, ei voi sanoa, että on lukenut sen. 

Ja vielä että matkailudokkarin nähtyään ei ole  melkein käynyt ulkomailla. 

Vierailija
249/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi asua ilman sähkösopimusta! Teet asuntoon sille ajalle kun asut, muuten tulee korvauksiakin vielä päälle. Ja ehkä vielä rikossyytteitäkin, toimikaa oikein.

Voi asua ilman såhkösopimusta. Jos itse niin haluaa.

Ja jos vuokranantaja ei sitä edellytä, esim. kylpyhuoneen lattialämmityksen takia > kosteus...

Mikään laki ei edellytä asukasta tekemään såhkösopimusta

Sähkösopismushan koskee vain asukasta ja sähkön toimittajaa

Vierailija
250/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä asunnossa ei ole sähkösopimusta, niin sähköt katkaistaan ja niiden takaisin kytkeminen maksaa. Miksi vuokranantaja haluaisi siitä maksaa? 

Pakko sanoa, että pöljä olet. Kun asukas muuttaa pois, hän päättää oman sähkö sopimuksensa, jos sellainen on hänellä ollut. Seuraava asukas tekee niin halutessaan sähkösopimuksen, ja saa käyttöönsä sähköä sovitulla hinnalla.Tyhjä kämppä ei tarvitse sähköä, ja kerrostaloissa ainakin on talosähkö päällä.

Ei siinä välissä mitään kytkentä maksuja tule, eikä vuokranantajalle mitään laskua, ellei hän tee huoneistoon itselleen sopimusta. Kytkentämaksu tulee esim silloin, jos sähkö on katkaistu maksamattomien laskujen vuoksi, ja halutaan sähköt takaisin, ja rästilaskut on maksettu. 

Ne sähköt katkaistaan, kun ap ei tee

V*ttu se normaalikytkentä ei maksa mitään.

Vierailija
251/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa sinulle pitää selittää, että kerrostalossa kukaan ei maksa mistään takaisinkytkennästä, koska sellaista ei tarvitse tehdä. Sähköt ovat kytekettyinä oli asunnoassa sopimusta tai ei. Niitä vain ei voi käyttää ilman sopimusta. 

Vierailija
252/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain PIKAKYTKENTÄ maksaa. 

Vierailija
253/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ne kytketään aina pois kun asukas vaihtuu. Ei aina uusi asukas vaihdosta kämppään muuta. Vai mitä ihme kytkentää nyt tarkoitat?

Vierailija
254/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsiko aloittaja esim. viime kesänä tuuletinta tms. sähköllä toimivaa vekotinta saadakseen nukkua helteellä?

Miten ajattelit sen korvata ilman sähköä? Nukkumalla pyykkituvassa, jossa ei ole ikkunaa ja ehkä sen takia viileämpää kuin asunnossa?

Vierailija
255/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön kk-maksu on alle femman. "Monta kymppiä" my ass, kun mun koko vuoden kulutus lasketaan kympeissä.

Mikä on sähkönsiirtosi kuukausimaksu veroineen?

Vierailija
256/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

David Lynch:

Aivan silmieni edessä oleva puh

No sulla on sitten isosti vikaa niissä silmissä, jos et näe mikä ero on puhelimen pikkuruudulla ja television isolla ruudulla näkyvässä kuvassa. Vähän sama kuin sanoisit, että ei ole mitään eroa lukeeko kirjan fontilla 5 vai fontilla 15. 

Vierailija
257/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jälleen viihdyttävä ketju täynnä asiantuntijoita. Jatkakaa.

Vierailija
258/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä on huoneistokohtaiseen sähköön kytketty lattialämppäri kylppärissä, ei käy jo siksikään, että se on oltava päällä, jottei tule kosteusvaurioita. 

Eihän sähkönsiirron osalta makseta kuin kulutuksen mukaan. Eli perusmaksu on se sun ainoa ylimääräinen turha kulu, eikä se ole iso. 

Asutko kesän (siis olet kirjoilla) toisella paikkakunnalla? Sitten voit hakea verotuksessa työasuntovähennys. 

Sitä ei mikään laki pakota pitämään päällä. Sähköistä lattialämmitystä. Jos vuokranantaja on niin tyhmä ettei tilassa ole esim kaukolämpverkkoon liitettyä seinäpatteria niin hävetköön. 

Jos se vuokrasopimuksessa lukee, että pidettävä päällä niin kyllä kuuluu 

Vierailija
259/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa ollut asuntonäytössä niin ettei kämpässä ollut sähköä ja se piti tehdä ennen hämärää. 

Vierailija
260/333 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

David Lynch:

Eipäs kun katselukulmasta. Kulma on jokseenkin sama puolen metrin päähän kännykkäruutuun kuin 4m päässä olevaan 70 tuuman telkkariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi