Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä terapiassa tehdään?

Vierailija
17.03.2024 |

Olen miettinyt tätä, että mitä terapiassa tehdään ja mistä kukaan minua varsinaisesti tuntematon terapeutti osaisi sanoa mahdollisiin ongelmiini yhtään mitään? Oletettavastihan hän minun tai veronmaksajien palkkaamana sanoo äbäut sen, mitä olettaa minun haluavan kuulla? Onko tällainen asetelma ikinä oikeasti "aito". Kävin joskus 20v sitten terapiassa koulukiusaamisen takia pari kertaa, mutta tajusin jo silloin, että tämähän on aivan täyttä ajan ja rahan haaskausta.

Jos oikeasti tarvitsee ns. apua, niin eikö tällöin ole parempi puhua ystävälle, puolisolle, vanhemmalle tai jollekin muulle sinut oikeasti tuntevalle ja välittävälle taholle?

Eikö terapiatyö vaikuta itse terapeutinkin mieleen? Kuuntelet koko työviikkosi ihmisten valittamista ja ongelmia ja sanot heille lohtusanoja? Miksi tätä varten tarvitsee varsinaisesti olla vaativa koulutus?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisiä ei voi käyttää terapeuttiseen työskentelyyn.

On ihan hyväkin että ammattilainen ei tunne sinua kuten läheinen. Ammattiauttajan pitääkin kyetä katsomaan sinua objektiivisemmin. Ammattilainen osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja homma etenee, etkä kuormita läheisiäsi.

Läheinen osaa saman asian mutta tämä ongelmainen henkilö ei läheiselle puhu koska on itse se ongelma. Ymmärrätkö ristiriidan? Tunteminenhan on juuri hyväksi, ammattilaistenkin tulisi tutustua. Kaikilla läheisillä ei ole suhtautumisongelmia tai muitakaan ongelmia ja kykenevät rehelliseen, neutraaliin suhtautumiseen eivätkä kaikki kuormitu auttamisesta. Hyvin osaatte selittää asiat. Toki ymmärrän että tuossakin on perää ja se toimii jos toimitaan oikein sekä todellakin rehellisesti.

Vierailija
22/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villapaita päälle. Viherhippi-tyyppiset silmälasit. Lehtiö käteen ja nojatuolille istumaan. Olet terapeutti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ihastuu/rakastuu terapeuttiinsa. Ja rakastunut nainen ei ajattele täysjärkisesti, siksi se Villekin pääsi eduskuntaan lässyttämään paskaa. 

Vierailija
24/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen kuuntelee ja tukee, terapeutti ohjaa haastamaan omaa ajattelua ja suhtautumista. Näin yksinkertaistetusti.

Vierailija
25/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko ystävistäsi entisiä ystäviä vatvomalla heille tuntitolkulla omia ongelmiasi? Terapeutti on ulkopuolisen roolissa ja hän myös uskaltaa kritisoida ajattelumallejasi. Ystävät todennäköisesti sanovat mitä haluat kuulla.

Vierailija
26/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset, joilla on ongelmaa päässään ja vastustavat terapiaa ovat ihmisiä joilla ei ole sairaudentuntoa. Normaali täyspäinen ihminen ymmärtää terapian tärkeyden vaikka ei sitä itse tarvitse, ymmärtää jonkun muun tarvitsevan. 

Vierailija
27/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nii, eli sinulla ei ole mitään käsitystä siitä ryöstä mitä tekevät. Eri menetelmien oppiminen ei ole mitään pelkkää "kuuntelua." 

Ja kysymykseen, että se mitä siellä tehdään riippuu psykoterapeutin suuntauksestakin paljon. Et tainnut käydä psykoterapeutilla, vaan esim. psyk.sh:lla tai psykologilla. Ne on aivan eriasioita, vaikka noillakin usein jonkin näköisiä pieniä menetelmäkoulutulsia onkin. 

Ok, kerro jokin konkreettinen esimerkki? Jos olen petetty, yksinäinen jätetty, kiusattu, erakoitunut, jostain muusta syystä traumatisoitunut  tms., ja jos menen terapiaan, niin mitä terapeutti voi asialle varsinaisesti tehdä tai sanoa?

Terapia on monisyinen prosessi, joka voi tarjota hyödyllisiä työkaluja ja näkökulmia henkilön elämään. Vaikka terapeutti ei välttämättä tunne sinua aluksi, he pyrkivät ymmärtämään sinua parhaansa mukaan ja auttamaan sinua löytämään ratkaisuja omiin ongelmiisi.

On totta, että ystävät, puolisot ja muut läheiset voivat tarjota tukea ja lohdutusta. Kuitenkin terapeutti tuo usein mukanaan ammattitaidon ja objektiivisen näkökulman, joka voi olla hyödyllinen erityisesti silloin, kun halutaan käsitellä syvempiä tai monimutkaisempia tunne- ja käyttäytymismalleja.

Terapeutti voi auttaa sinua:

Käsittelemään menneitä traumoja ja kokemuksia.

Tunnistamaan ja muuttamaan haitallisia ajattelu- ja käyttäytymismalleja.

Kehittämään itseluottamusta ja itsetuntemusta.

Rakentamaan terveitä ihmissuhteita ja oppimaan kommunikaatiotaitoja.

Hallitsemaan stressiä ja ahdistusta.

Työskentelemään kohti omia tavoitteitasi ja unelmiasi.

Terapeutti ei ole vain kuuntelija tai lohduttaja, vaan myös ohjaaja ja tukija matkallasi kohti parempaa hyvinvointia. Heidän koulutuksensa ja kokemuksensa auttavat heitä ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja heidän tarpeitaan sekä tarjoamaan tehokkaita hoitomenetelmiä.

Vaikka terapeutti voi käsitellä paljon negatiivisia ja vaikeita aiheita työssään, heillä on myös omat keinonsa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Terapeuttikoulutus sisältää usein myös itsensähoitoa ja ammatillista tukea, jotta terapeutit voivat pysyä tasapainossa ja tarjota parasta mahdollista hoitoa asiakkailleen.

Yksi konkreettinen esimerkki siitä, miten terapeutti voi auttaa, on kognitiivinen käyttäytymisterapia (CBT). Tämä terapiamuoto keskittyy haitallisten ajattelu- ja käyttäytymismallien tunnistamiseen ja muuttamiseen. Terapeutti voi auttaa sinua tunnistamaan negatiivisia ajatusmalleja ja korvaamaan ne terveemmillä ja realistisemmilla ajattelutavoilla. Lisäksi terapeutti voi antaa sinulle työkaluja stressinhallintaan ja ahdistuksen lievittämiseen.

Yhteenvetona, vaikka terapia voi aluksi tuntua haasteelliselta tai turhalta, se voi tarjota arvokkaita työkaluja ja näkökulmia oman elämän haasteiden käsittelemiseen. Terapeutti voi tarjota ammattitaitoista apua ja tukea, jota ei aina ole saatavilla läheisiltä ihmisiltä.

Vierailija
28/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyväkin että ammattilainen ei tunne sinua kuten läheinen. Ammattiauttajan pitääkin kyetä katsomaan sinua objektiivisemmin. Ammattilainen osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja homma etenee, etkä kuormita läheisiäsi.

Läheinen osaa saman asian mutta tämä ongelmainen henkilö ei läheiselle puhu koska on itse se ongelma. Ymmärrätkö ristiriidan? Tunteminenhan on juuri hyväksi, ammattilaistenkin tulisi tutustua. Kaikilla läheisillä ei ole suhtautumisongelmia tai muitakaan ongelmia ja kykenevät rehelliseen, neutraaliin suhtautumiseen eivätkä kaikki kuormitu auttamisesta. Hyvin osaatte selittää asiat. Toki ymmärrän että tuossakin on perää ja se toimii jos toimitaan oikein sekä todellakin rehellisesti.

Läheinen ei osaa samaa asiaa.

Läheiselle avautuminen voi auttaa. Hän saattaa osata kuunnella ja antaa jotain vinkkejä/ohjeita.

Terapeutti auttaa sinua löytämään itse vastaukset eikä anna mitään valmista. On tehokkaampaa oivaltaa itse.

Vierailija
29/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nii, eli sinulla ei ole mitään käsitystä siitä ryöstä mitä tekevät. Eri menetelmien oppiminen ei ole mitään pelkkää "kuuntelua." 

Ja kysymykseen, että se mitä siellä tehdään riippuu psykoterapeutin suuntauksestakin paljon. Et tainnut käydä psykoterapeutilla, vaan esim. psyk.sh:lla tai psykologilla. Ne on aivan eriasioita, vaikka noillakin usein jonkin näköisiä pieniä menetelmäkoulutulsia onkin. 

Ok, kerro jokin konkreettinen esimerkki? Jos olen petetty, yksinäinen jätetty, kiusattu, erakoitunut, jostain muusta syystä traumatisoitunut  tms., ja jos menen terapiaan, niin mitä terapeutti voi asialle varsinaisesti tehdä tai sanoa?

Riippu terapiasuuntauksesta. Usein toistamme lapsuudessa opittuja malleja. Jos henkilöllä on toistuvasti taipumus tulla petetyksi ja jätetyksi, hän todennäköisesti valitsee juuri sellaisia kumppaneita, jotka toimivat näin. Näin käyttäytyvät henkilöt vastaavat hänen sisäiseen malliinsa esimerkiksi siitä, millainen parisuhde on. Alkoolistin lapsi valitsee usein puolisokseen epäluotettavan alkoholistin tai mulla tavoin raskaan ihmisen.

Terapeutti kiinnittää asiakkaan huomion hänen omiin toimintatapoihins, jolloin niistä voi oppia pois.

Vierailija
30/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyemmistä ongelmista voi kertoa läheisille, mutta isommista ongelmista kannattaa puhua ammattilaiselle.

Lisäksi eivät maallikot välttämättä jaksa kuunnella ongelmista.

Vierailija
31/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tony Soprano meni aikoinaan terapiaan paniikkikohtausten vuoksi. Kun itse aikoinaan kävin ryhmäterapiassa, puolet osallistujista oli miehiä.

Vierailija
32/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit ovat maailman uteliaimpia ihmisiä, alkavat työkseen utelemaan ihmisten ongelmia. 

Mitään apua ei näiltä uteliaisuuden ennätyksiltä saa. 

Olen käynyt 3 eri terapeutin luona eikä yksikään osannut yhtään mitään ja tällaisen utelijaan luona joka lässytti täyttä paskaa. Ihmistuntemus täysi 0.

Työpaikkalääkärin suosittelema lässyttäjä. En mene enää ikinä psykologille, enkä arvosta heitä tippaakaan. 

Vierailija
33/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ihastuu/rakastuu terapeuttiinsa. Ja rakastunut nainen ei ajattele täysjärkisesti, siksi se Villekin pääsi eduskuntaan lässyttämään paskaa. 

Miksi ne rakastuvat häneen? Minä en rakastuisi. 

Vierailija
34/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheinen kuuntelee ja tukee, terapeutti ohjaa haastamaan omaa ajattelua ja suhtautumista. Näin yksinkertaistetusti.

Kuule osaan tämän kaiken läheisenä. Kaikki eivät osaa. Ymmärrätkö tämän? Eivät kaikki terapeutitkaan osaa. Ymmärrätkö tämän?

Vierailija
35/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko ystävistäsi entisiä ystäviä vatvomalla heille tuntitolkulla omia ongelmiasi? Terapeutti on ulkopuolisen roolissa ja hän myös uskaltaa kritisoida ajattelumallejasi. Ystävät todennäköisesti sanovat mitä haluat kuulla.

Ei pidä paikkaansa. Jokainen älykäs ihminen osaa tehdä kaiken tarpeellisen. Sitten tulemme älykkäisiin ihmisiin joille terapeutit eivät osaa antaa mitään neuvoja, vain kuunnella hiljaisuudessa. Mitä sanot tästä? Minä haastan itse itseäni. Minä etsin ratkaisuni itse. Toki, ottaisin vastaan neuvoja sekä kaikkea sparrausta mutta missä on sellaiset terapeutit jotka osaavat tämän? Minulla siis ei ole itseni kanssa niitä ongelmia.

Vierailija
36/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset, joilla on ongelmaa päässään ja vastustavat terapiaa ovat ihmisiä joilla ei ole sairaudentuntoa. Normaali täyspäinen ihminen ymmärtää terapian tärkeyden vaikka ei sitä itse tarvitse, ymmärtää jonkun muun tarvitsevan. 

No, tämä vähän riippuu. Tämä on oikein mutta sitten ovat ne tilanteet joissa joku ihminen huomaa että terapiassa käyvää on ohjattu väärällä tavalla ja silloin siihen täytyy myös puuttua. Älkää tehkö liian suuria yleistyksiä. En ole mitään terapiaa tai terapiamuotoa vastaan mutta kaikki täytyy tehdä oikein sekä rehellisesti. Vastuu täytyy kantaa kaikesta sillä se työ vaikuttaa mahdollisesti monen muunkin ihmisen elämään.

Vierailija
37/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen ei osaa samaa asiaa.

Et sinä ymmärrä, aika moni älykäs ihminen osaa aivan tämän saman kaiken. Hyväksy sekin totuus. Terapeutti on ihminen kuten muutkin ihmiset ovat.

Vierailija
38/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippu terapiasuuntauksesta. Usein toistamme lapsuudessa opittuja malleja. Jos henkilöllä on toistuvasti taipumus tulla petetyksi ja jätetyksi, hä

Ei tuo pidä paikkaansa ollenkaan. Onko tuo joku yhden ihmisen elämänkokemuksesta ammennettu tieto? Kaikkeen vaikuttaa ihminen itse sekä hänen elämänsä ja hänen omat oppiläksynsä sekä kaikki se miten asioista ymmärretään ja puhutaan.

Vierailija
39/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tony Soprano meni aikoinaan terapiaan paniikkikohtausten vuoksi. Kun itse aikoinaan kävin ryhmäterapiassa, puolet osallistujista oli miehiä.

Miksi paniikkikohtauksen vuoksi? Millainen oli hänen "paniikkikohtauksensa" ja millainen oli hänen elämänsä? Paniikkikohtaus ei ole terapian asia, sehän on fyysistä. Asiat ovat ne jotka vaikuttavat terapian tarpeeseen.

Vierailija
40/47 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutit ovat maailman uteliaimpia ihmisiä, alkavat työkseen utelemaan ihmisten ongelmia. 

Mitään apua ei näiltä uteliaisuuden ennätyksiltä saa. 

Olen käynyt 3 eri terapeutin luona eikä yksikään osannut yhtään mitään ja tällaisen utelijaan luona joka lässytti täyttä paskaa. Ihmistuntemus täysi 0.

Työpaikkalääkärin suosittelema lässyttäjä. En mene enää ikinä psykologille, enkä arvosta heitä tippaakaan. 

Samaa kokemusta kaikkialta, muualtakin siis kuin terapeuteilta. Kaikki eivät vain halua edes ymmärtää eikä varsinkaan jos avun tarvitsija on rehellinen ja tarvitsee sen avun. Kaikki eivät kykene kuuntelemaan aitoja asioita sekä pelkäävät ihmisten tunteita. Eivät siis kestä oikeasti toisten ongelmia.