Narsistin uhrin ystävänä uupuminen
Yli 10 vuoden ystävyys taustalla. Ei vaan pysty katsomaan enää vierestä, kun toinen menee uudestaan ja uudestaan takaisin ihmisen luo joka tuhoaa hänet. Uhri ei itse näe eikä myönnä kuin kausittain hetkittäin, että kyse on narsistisesta hyväksikäytöstä. Sitten taas puolustelee miestä, joka ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestään. Kierre pahenee vuosi vuodelta, ystävänä olen niin huolissani ja niin loppu. Mikään järkipuhe ei auta, eikä tunnu auttavan terapiakaan. Mitä tässä voi vieressä tehdä, jos ei jaksaisi enää kuunnellakaan? Olen tukenut toista vuosia, mutta hän palaa aina takaisin miehen luokse. On minunkin ajan tuhlaamista sanoa aina uudestaan samoja asioita. Vaikuttaa siltä että uhri ei edes halua herätä ja tarpeeksi taistella irti, kun kerran aina lopulta luovuttaa. Joskus vaikuttaa siltä että ei edes halua itselleen mitään parempaa. Aina saa pelätä, milloin tekee itselleen jotain. Olkoon sairaus tai itsetuhoisuutta, ei kauaa ole ystäviä jäljellä. Enkä minä ole näissä asioissa mikään ekspertti. Olen menettänyt ystäväni sille hirviölle. Hän ei ole sama ystävä enää ollut vuosiin ja valehtelee kaikille.
Kommentit (30)
Seiso ystäväsi rinnalla! Et voi jättää häntä.. tarvittaessa sinun on mentävä hänen mukanaan loppuun saakka. Valinta on tehty..
Olette kumpikin läheisriippuvaisia. Itsepäiseen uhriin toimii sama kuin alkoholistiin, jätä se. Sillä ei ole mitään tarvetta aitoon muutokseen niin pitkään kun sinä otat osan hänen kivustaan ja toimit kaatopaikkana. Annat juuri sen verran lääkettä että kivun kanssa voi elää, mutta ei vaivaudu hakeutumaan hoitoon josta on lopullinen apu ja hyöty, koska se on pelottava ja iso operaatio. Ymmärrätkö?
Mitäpä jos näyttäisit "ystävällesi" mallia, miten asetetaan raja ihmissuhteessa? Kuvaa kokemuksesi teidän suhteesta (tuo mitä tänne kirjoitit) ja kerro, ettet voi oman vointisi vuoksi suostua jatkamaan samalla tavalla.
En tiedä mistä revitte tuon, että olisin sanonut minun olevan ystävälleni pelkkä kaatopaikka. En missään kohtaa sanonut että ystävä ei tukisi aivan kaikessa myös minua ja kuuntelisi kuulumisiani. Meillä oli lähes 10 vuoden läheinen ystävyys takana kunnes tuo mies tuli kuvioihin ja ystäväni masennus alkoi pahenemaan. Todella outoja neuvoja täällä, vain suorilta jättää ystävä ja leimata hänetkin narsistiksi samalla. Olen itse aina kysynyt mitä kuuluu ja sanonut että aina saa soittaa, jos on jotain mitä ei voi muille kertoa. Hän on kertonut kaiken ja puhumme yhtä lailla minun asioistani. Mutta koska tuo kuvio on niin sairas ja olen niin huolissani ystävästäni kokoajan, en uskalla enää kysyä miten hänen suhteessaan menee. Hän on kunnioittanut tätä ja varmaan siksi etääntynyt, ymmärrettävästi jos elämän keskiössä on huonoina kausina tuo surkea tilanne. Olen itse sanonut että minuun voi luottaa, mutta nyt huomannut että omat voimat ei enää riitäkään. Rakastan ystävääni enkä halua hylätä häntä vain siksi, että hänellä on elämässään noin sairastuttava ihminen. Emme edes puhu tällä hetkellä ja minulla on rajat kyllä. Olen vain niin huolissani mitä mies tekee tai ystävä tekee vielä itselleen. Ystävä katsoo noita youtube kanavia ja on erittäin tietoinen narsismista ilmiönä, mutta ei saa kiinni omasta elämästään ilman miestä. En yritä parantaa häntä, en vain tiedä mitä voi vieressä enää sanoa. On avun piirissä jo ja vahva älykäs ihminen. Ap
Jos on ylimääräistä aikaa, niin narsistinen hoito kannattaa, koska muut saavat siitä apua kun narsisti ei kerkeä olla heitä kuormittamasta. Narsistin kanssa saa myös tarvittaessa hyvää viihdettä elämäänsä ja joissain tapauksissa jopa narsisti saattaa vuosikymmenien kuluessa parantua. Itsellä ainakin tavoitteena narsistiset henkilöt saada pois yhteiskuntaa kuormittamasta esim. kolme lastensuojelun sosiaalityöntekijää jo saatu irtisanoutumaan väkivaltaisesta toiminnasta todisteet kerättyäni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä enempää, hän päättää itse. Ole kiitollinen siitä että olet ollut ilmeisen hyvä ystävä. Unohda hänet jos et enää jaksa tai huomaat ettei hyödytä mikään. Hän hakee aina ilmeisesti apua sekä tukea vain pahaan oloonsa joten sekin on hyväksikäyttöä. Arvosta jatkossakin itseäsi sinäkin vain enemmän.
Kyllä hän kuuntelee myös minua ja on hyvä ystävä mikä tekeekin tästä niin vaikeaa. Ystävyys on ollut aina vastavuoroista, mutta hänen ongelmansa ovat niin paljon vakavampia. Siksi on syyllisyys jättää hänet, kun tiedän että hän on aina valmis kuuntelemaan itseäni silloinkin kun hänellä itsellään on vaikeaa. Päätös olisi yksinkertainen, jos olisi kyse hänen puoleltaan pelkästä hyväksikäytöstä. Kertoo myös hyviä asioita, mutta ei suhteestaan silloin kun heillä ei ole tilanne päällä, koska en halua kuulla. Ap
Sinulla on tässä ajatusvääristymä. Se, että uuvut ystävän itsetuhoisen suhteen tukijana (sitä olet, vaikket haluaisi) on vakava asia.
Lähde tuosta ystävyyssuhteesta. Jos haluat, kirjoita kirje ja laita siihen yhteystiedot kriisipuhelimiin ja turvakoteihin. Se ei kuitenkaan ole pakollista. Et ole enää velkaa mitään.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa ja etäännyin ystävästä niin, ettemme enää tapaa. Hänen eksänsä on etsintäkuulutettu kansainvälisesti ja hän itse toipuu edelleen. Erosta on useita vuosia. Toivon entiselle ystävälleni kaikkea hyvää, en vain kaada omaa energiaani hukkaan enää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä revitte tuon, että olisin sanonut minun olevan ystävälleni pelkkä kaatopaikka. En missään kohtaa sanonut että ystävä ei tukisi aivan kaikessa myös minua ja kuuntelisi kuulumisiani. Meillä oli lähes 10 vuoden läheinen ystävyys takana kunnes tuo mies tuli kuvioihin ja ystäväni masennus alkoi pahenemaan. Todella outoja neuvoja täällä, vain suorilta jättää ystävä ja leimata hänetkin narsistiksi samalla. Olen itse aina kysynyt mitä kuuluu ja sanonut että aina saa soittaa, jos on jotain mitä ei voi muille kertoa. Hän on kertonut kaiken ja puhumme yhtä lailla minun asioistani. Mutta koska tuo kuvio on niin sairas ja olen niin huolissani ystävästäni kokoajan, en uskalla enää kysyä miten hänen suhteessaan menee. Hän on kunnioittanut tätä ja varmaan siksi etääntynyt, ymmärrettävästi jos elämän keskiössä on huonoina kausina tuo surkea tilanne. Olen itse sanonut että minuun voi luottaa, mutta nyt huomannut että omat voimat ei e
Usko jo: et voi tehdä enää mitään.
Nyt hae itse itsellesi apua ja ota etäisyyttä. Tukesi mahdollistaa ystäväsi itsetuhoisen käyttäytymisen eli vahingollisessa suhteessa riippumisen. Vaikuttaa, että olet itsekin riippuvainen roolistasi auttavana ystävänä. Irrottaudu ja hae itsellesi apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä enempää, hän päättää itse. Ole kiitollinen siitä että olet ollut ilmeisen hyvä ystävä. Unohda hänet jos et enää jaksa tai huomaat ettei hyödytä mikään. Hän hakee aina ilmeisesti apua sekä tukea vain pahaan oloonsa joten sekin on hyväksikäyttöä. Arvosta jatkossakin itseäsi sinäkin vain enemmän.
Kyllä hän kuuntelee myös minua ja on hyvä ystävä mikä tekeekin tästä niin vaikeaa. Ystävyys on ollut aina vastavuoroista, mutta hänen ongelmansa ovat niin paljon vakavampia. Siksi on syyllisyys jättää hänet, kun tiedän että hän on aina valmis kuuntelemaan itseäni silloinkin kun hänellä itsellään on vaikeaa. Päätös olisi yksinkertainen, jos olisi kyse hänen puoleltaan pelkästä hyväksikäytöstä. Kertoo myös hyviä asioita, mutta ei suhteestaan silloin kun heillä ei ole tilanne
Ehkä teidän ystävyys ei sitten ollutkaan tosiystävyyttä ollenkaan, jos et halua enää tavata missään muissakaan merkeissä. Rajat ei tarkoita että toinen hylätään kokonaan, vaan esim. että tuosta aiheesta ei enää käydä keskusteluja. Että en nyt tiedä miten hyvä ystävä olit itsekään jos väität että tukea hakeva ystävä on automaattisesti hyväksikäyttäjä.
Joillain kestää valittaminen tai puolustaminen narsistin kuolemaan saakka ja sitten alkavatkin itsesyytökset. Tai ainakin näin kävi entiselle ystävälleni. Lopulta alkoi käyttäytyä itse narsistin tavoin minua kohtaan. Siihen loppui minun ymmärrykseni. Yleensä vahvan narsistin pari on heikompi narsisti. En halua tanssia näitä tansseja.
Mitä yksinkertaisempi ihminen, sitä helpommin toimii juuri noin kuin kuvasit. Kyllä: tämä touhu korreloi älykkyyden kanssa. Ja tyhmiä ei voi viisaiksi opettaa, joten en tuhlaisi paukkujani tähän tyyppiin enää.