Saako helposti Ozempic-reseptin?
Ei ole kakkostyypin diabetesta mutta ylipainoa. Painoindeksi ehkä jotain 30. Kilpirauhasen vajaatoimintakin ja aineenvaihdunta jotenkin jumissa. Onko tuosta lääkkeestä apua tai kokemusta kellään?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Liiku läski ja syö oikein.
Painu vit idari, kun et mistään mitään tiedä. Moni on apua tuolla saanut. Useiden kymmenien kilojen pudottaminen on toivoton urakka. Ja aika tyhmä olet, kun et tajua miten hieno asia on, kun ihmiset laihtuu.
Mutta sinullahan ei olekaan muuta huvia ja elämää, kuin haukkua ylipainoisia, vai mitä?
Poliittisesti epäkorrektia kielenkäyttöä. Silti. Jos nyt puhutaan asia niin kuin se on, tottahan se on. Se, mitä ylipainoisen kehossa on liikaa, on ylimääräistä rasvaa eli läskiä.
On rumaa nimitellä ihmistä läskiksi. Voi sanoa ihminen jolla on suuri rasvaprosentti, tai paljon rasvaa kehossaan. Kansankielellä läski, lääketieteessä obeesi. Se tuntuu loukkaavalta, mutta on silti totta.
Toinen tosiasia. Jos ei ole kyse esim. kortisoniturvotuksesta tai kilpirauhasesta, rasvaprosentin saa pienemmäksi ruokavaliolla. Liikkuminen kasvattaa lihasta, joten se tukee painonhallintaa. Liian lihava ei voi aloittaa liikuntaa rankasti, koska keho ei jaksa ja pettää. Lääke, jos auttaa, tehoaa vain sen aikaa kun sitä käytetään. Jos normaalia syömistä ja liikkumista ei opi, läski tulee takaisin kavereiden kanssa. Ihan samalla tavalla kuin pikadieeteillä. Pään pitää tulla mukana.
Vanhoista huonoista tottumuksista on vaikea päästä eroon ilman psyykkistä tukea. Sitä on harvojen saatavilla - lihava on yleensä köyhä, ja lihavuus on elämänhallintaan liittyvä eli psyykkinen juttu (pl. jotkut muut sairaudet).
Lääkettä odotellessa kannattaa tehdä pieni muutos, lisätä vähitellen kasviksia joka aterialle. Aterioita (ne kerrat kun laitat suuhusi jotain syötävää minkä nielet) kannattaa olla viisi. Jälkiruuaksi pieni määrä jotakin entistä "herkkua", sitten kun on syöty vatsa täyteen ruokaa.
Urakka ei ole toivoton mutta toki vaikea. Ensimmäinen ylitettävä vaikeus on tiedostaa että nopeita kivoja keinoja ei ole. Toinen: Nälkää ei tarvitse nähdä, mutta ruokailutottumuksia on pakko muuttaa pysyvästi.
Terveisin entinen sairaalloisesti ylipainoinen, nykyinen merkittävästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2-tyypin diabetes, mutta minulle ei ole tarjottu kyseistä lääkettä. Ylipainoa on saman verran kuin avaajalla.
Mielestäni Ozempiciä ei Suomessa saisi kirjoittaa reseptille ylipainoisille, mutta muuten terveille ihmisille.
Ozempiciä ei syödä, se annetaan pistoksena kerran viikossa. Sitä täytyy käyttää koko loppuelämänsä ja sillä on myös vakavia sivuvaikutuksia, joita ei toki tule kaikille. Tietty mitä nuorempana pistoshoidon aloittaa, riski kasvaa.
Minusta lääkärit, jotka kirjoittavat lääkettä laihduttamiseen, ovat edesvastuuttomia ja käyttävät potilasta koekaniinina.
Lääkärit, jotka kirjoittavan lääkettä laihduttamiseen tiettyjen kriteerien mukaan, noudattavat laajaan tutkimustietoon perustuvaa Käypä Hoito -suositusta. Siellä on tarkat kriteerit milloin lääkettä suositellaan, voit lukea ne sieltä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kannattaisi ihan vaan laittaa ne tyroksiinit kohdalle ja oikeasti opetella syömään oikein. Ongelma voi selvitä ihan sillä.
Olen sairastanut tätä 20v. Välillä silti arvot heittelevät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2-tyypin diabetes, mutta minulle ei ole tarjottu kyseistä lääkettä. Ylipainoa on saman verran kuin avaajalla.
Mielestäni Ozempiciä ei Suomessa saisi kirjoittaa reseptille ylipainoisille, mutta muuten terveille ihmisille.
Ozempiciä ei syödä, se annetaan pistoksena kerran viikossa. Sitä täytyy käyttää koko loppuelämänsä ja sillä on myös vakavia sivuvaikutuksia, joita ei toki tule kaikille. Tietty mitä nuorempana pistoshoidon aloittaa, riski kasvaa.
Minusta lääkärit, jotka kirjoittavat lääkettä laihduttamiseen, ovat edesvastuuttomia ja käyttävät potilasta koekaniinina.
Lääkärit, jotka kirjoittavan lääkettä laihduttamiseen tiettyjen kriteerien mukaan, noudattavat laajaan tutkimustietoon perustuvaa Käypä Hoito -suositusta. Siellä on tarkat kriteerit milloin lääkettä suositellaan, voit lukea ne sieltä itsekin.
Tiivistäisitkö kriteerit? Olisiko minulla mahkuja saada lääke? Ap
Kakkostyypin diabetestä on viittä eri lajia. Hoitokin on sen mukainen.
Tieto sairauksista lisääntyy koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän niistä tutkimuksista. Olethan ne lukenut, koska asiasta tiedät.
Sain rybelsus-lääkityksen muutama kuukausi sitten. Taustalla useampikin laihdutusyritys ja muiden lääkkeiden myötä lisääntynyt ruokahalu. Lääke on toiminut hyvin. Painoindeksi 33.
Saa minusta liian helposti ja jopa siitä syystä, että ei viitsitä siistiä ruokavaliota vaan mätetään kaikkea naamaan. Muuten ei olisi mikään ongelma, mutta saatavuusongelmien takia tuota ei saisi tuhlata terveiden ylipainoisten laiskuuteen.
Juurikin niin! Tämän takia moni diabetesta sairastava on ilman lääkitystään kun sitä määrätään lihavuuteen.
Saa, kun on tuttu lääkäri. Ei vaadi kuin puhelinsoiton.
+1 Ozempic - https://hespac.com/ozempicfi.htm
Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Liiku läski ja syö oikein.
Painu vit idari, kun et mistään mitään tiedä. Moni on apua tuolla saanut. Useiden kymmenien kilojen pudottaminen on toivoton urakka. Ja aika tyhmä olet, kun et tajua miten hieno asia on, kun ihmiset laihtuu.
Mutta sinullahan ei olekaan muuta huvia ja elämää, kuin haukkua ylipainoisia, vai mitä?
Näin siis todistetaan että läskit ei olekaan lepposia.
En tiedä saako reseptin helposti, mutta mulla on käytössä Rybelsus, joka siis on tablettiversio Ozempicista. Mulla on kakkostyypin dm. Hyvin on toiminut. Toukokuulla nostin lääkkeen hoitotasolle ja olen laihtunut nyt kymmenen kiloa. Sokerit ovat niin ikään hyvät. Ainoa haittavaikutus oli lievä pahoinvointi aluksi ja aina kun annosta nostettiin.
Mikä lienee tilanne nyt saatavuudessa? Pohdin asiaa kun oma bmi huitelee jo 30... Haluaisin kokeilla lääketukea. Onko tietoa mistä reseptin saisi "helpoiten" t. Epätoivoinen pullero
Yllättävän helppoa! Nykyään ei tarvitse edes mennä klinikalle kaiken voi hoitaa verkossa chat-konsultaation kautta suomalaisen lääkärin kanssa. Itse sain reseptini täältä: https://medilux.fi/lihavuuden-laakehoito/ Sain aluksi kahden kuukauden reseptin, ja lääkäri sanoi, että jos sivuvaikutuksia ei ilmene, voin myöhemmin saada vuoden reseptin jos ymmärsin oikein. Minun reseptini hyväksyttiin painoni 102 kg ja pituuteni 181 cm perusteella. BMI oli siis yli 30, mikä on tärkein kriteeri, jos sinulla ei ole diabetesta tai korkeaa verenpainetta.
Jos sinulla on jompikumpi näistä sairauksista, riittää että BMI on yli 27.
Moikka kaikille! Onko kukaan muu saanut reseptiä Mediluxista tällä tavalla verkossa? Voiko siihen luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Moikka kaikille! Onko kukaan muu saanut reseptiä Mediluxista tällä tavalla verkossa? Voiko siihen luottaa?
Joo, oon ollut Mediluxin asiakas jo 4 kk. Eka resepti tuli 2 kuukaudeksi ja uusinnan jälkeen sain vuoden reseptin. Kaikki toiminut hyvin, oon tyytyväinen palveluun.
BMI 30 pitäisi riittää siihen, että lääkärisi määrää sinulle reseptin. Valmistaudu sitten käyttämään sitä loppuelämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Saa minusta liian helposti ja jopa siitä syystä, että ei viitsitä siistiä ruokavaliota vaan mätetään kaikkea naamaan. Muuten ei olisi mikään ongelma, mutta saatavuusongelmien takia tuota ei saisi tuhlata terveiden ylipainoisten laiskuuteen.
Kauanko olet käyttänyt sitä?