Saako helposti Ozempic-reseptin?
Ei ole kakkostyypin diabetesta mutta ylipainoa. Painoindeksi ehkä jotain 30. Kilpirauhasen vajaatoimintakin ja aineenvaihdunta jotenkin jumissa. Onko tuosta lääkkeestä apua tai kokemusta kellään?
Kommentit (63)
Mulla on resepti, mutta siitä ei ole pitkään aikaan ollut iloa, koska lääkettä ei saa. Olenkin nyt menossa lihavuusoperaatioon, jossa mahalaukkuun laitetaan vuodeksi silikonipallo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Liiku läski ja syö oikein.
Syön aika oikein. Kasviksia ja vähähiilarista. Pätkäpaastoakin kokeillut. Ap
Et syö oikein kun kerran aineenvaihdunta on "jumissa" ja painoa liikaa.
Onko ne tyroksiinit jo laitettu kohdilleen vai onko sekin korvien välissä oleva juttu?
Niitä säädellään koko ajan. Nyt nostettiin annosta taas. Käyn puolen vuoden välein vähintään verikokeissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu vit idari, kun et mistään mitään tiedä. Moni on apua tuolla saanut. Useiden kymmenien kilojen pudottaminen on toivoton urakka. Ja aika tyhmä olet, kun et tajua miten hieno asia on, kun ihmiset laihtuu.
Mutta sinullahan ei olekaan muuta huvia ja elämää, kuin haukkua ylipainoisia, vai mitä?
Älä nyt siihen synnytä. Mene vaikka lenkille😅
Ja argumentit sitten näköjään loppuivat? No, ethän sinä noin yksinkertaisena sellaisia, ainakaan fiksusti, kun elämäsi on tällaisissa ketjuissa muita solvaamassa...sitä se sulla on, mutta kun mitään et muille voi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen aloittaa, niin sitä joutuu sit syömään loppuelämän ajan. Sekoittaa totaalisesti kehon omat nälkä- ja kylläisyyshormonit ja kilot tulevat takaisin, jos ozempicin lopettaa.
Ei joudu. Älä viitsi pelotella. Kilot eivät tule takaisin ellei niitä syö takaisin.
Eikös se, että Ozempic tehoaa, todista, että kylläisyyshormonit olivat sekaisin ennen sen aloittamista, eli Ozempic korjaa asian. Hyvä lääke, mutta vaikea saada.
Rakentavat kiireellä uutta tehdasta jotta saatavuusongelmat loppuisivat, silti menee kai ensi vuoteen ennenkuin...
Sen diabetshoitaja kyllä kertoi että todennäköisesti lääkettä tulee käyttää "loppuikä", eli jos ei uutta ja parempaa ole tiedössa jossain vaiheessa...Omat sokeriarvot (myös energia tasot) ovat parantuneet normaaleiksi, mikä sinällään on ihanaa, se painon aleneminen suositus on noin 10kg vuodessa, että muutkin sisuskalut pysyvät matkassa:).
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun läskeille sanotaan, että laihduta, äläkä kitise. Mutta diabeetikoille ei sanota samaa. Elintasodiabeetteksen saa hoidettua ruokavaliolla ihan samoin kuin lihavuudenkin.
Miksi yhteiskunta maksaa elilintapasairaille lääkkeen? Pitäisi velvoittaa korjaamaan elintapansa, aivan niin kuin lihavienkin. Sama syy molemmissa tapauksissa.
Se on diabeteslääke kuten rybelsus tabletteina.
Sokeritasapainoni löytyi tuolla lääkkeellä, minulta jäi pois liian alhaiset arvot ja niistä johtuva heikotus. Arvot on nyt hyvät.
Lihavuus on eri asia kuin diabetes.
Tarvitsen yhä pitkä-aikaisinsuliinia ( tarve on vähentynyt toki hieman) Ozempicn rinnalla, sillä haima ei tuota kylliksi insuliina, pikainsuliinin on miltei saanut jättää pois. Tämä muutaman kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun läskeille sanotaan, että laihduta, äläkä kitise. Mutta diabeetikoille ei sanota samaa. Elintasodiabeetteksen saa hoidettua ruokavaliolla ihan samoin kuin lihavuudenkin.
Miksi yhteiskunta maksaa elilintapasairaille lääkkeen? Pitäisi velvoittaa korjaamaan elintapansa, aivan niin kuin lihavienkin. Sama syy molemmissa tapauksissa.
Älä tule aina puhumaan typeryyksiäsi tai älä ainakaan sotke diabetestä puoskarointiisi.
Minäkin sanoisin, että kannattaa koittaa hoitaa ensin kilppari kuntoon, ennen kuin lähdet tuota kokeilemaan. Jotkut kipparin potilaat hyötyvät nimen omaan normaali määrästä hiilareita, sillä heidän keho ei "lämpiä" ilman hiilaria. Toki hyvälaatuisia ja mielellään gluteenittomia. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja. Itselläni on juuri näin, minä vain lihon lisää, jos jätän hiilarit pois ja kipparin arvot huononee. Vältän myös maitoa ja tiettyjä kasviksia. Ehdoton en kuitenkaan ole.
Kauan olet syönyt tyroksiinia?
Itselläni meni yli kaksi vuotta, ennen kuin päästiin ekaa kertaan hoitotasolle ja lääkäri sanoin, että nyt voi mennä jopa puoli vuotta, ennen kuin oireet kunnolla väistyy, kun tilanne on ollut niin huono pitkään.
Joka tapauksessa tsemppiä.
Ps. Oletko harkinnut eläinperäisen valmisteen hakemista. Kaikille thyroksin ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön aika oikein. Kasviksia ja vähähiilarista. Pätkäpaastoakin kokeillut. Ap
Et syö oikein kun kerran aineenvaihdunta on "jumissa" ja painoa liikaa.
Onko ne tyroksiinit jo laitettu kohdilleen vai onko sekin korvien välissä oleva juttu?
Niitä säädellään koko ajan. Nyt nostettiin annosta taas. Käyn puolen vuoden välein vähintään verikokeissa
Muistathan vaatia verikokeen 4-6 viikon päästä kun annosta on nostettu? Kaikki eivät hoksaa tätä.
Tuli muuten mieleen tuosta pätkäpaastosta, että harva suosittelee sitä kilppari potilaalle, ihan siksi, koska se lähtökohtaisesti ajaa ihmisen aineenvaihdunnan sekaisin. Itse ainakin olen kuullut tästä varoituksia kilpparin kohdalla.
Tässä nyt kannattaisi ihan vaan laittaa ne tyroksiinit kohdalle ja oikeasti opetella syömään oikein. Ongelma voi selvitä ihan sillä.
Ja tosiaan ne kaikki paastot pois. Älä nyt uhalla sotke vielä lisää kroppaasi.
Ozempicia ei saa koska siitä on saatavuusongelmia. Samalla tavalla vaikuttavaa lääkettä (Saxenda, Wegovy) saa kyllä. Nämä ovat virallisia laihdutuslääkkeitä. T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Ozempicia ei saa koska siitä on saatavuusongelmia. Samalla tavalla vaikuttavaa lääkettä (Saxenda, Wegovy) saa kyllä. Nämä ovat virallisia laihdutuslääkkeitä. T. Lääkäri
Onko arvon lääkärillä mitään käsitystä Wegovyn hinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on resepti, mutta siitä ei ole pitkään aikaan ollut iloa, koska lääkettä ei saa. Olenkin nyt menossa lihavuusoperaatioon, jossa mahalaukkuun laitetaan vuodeksi silikonipallo.
Turha alapeukuttaa, olisit tyytyväinen, kun joku lihava tekee jotain laihtuakseen, ja maksaa vielä itse sen 5500 euroa minkä tuo maksaa. Olen kokeillut kaikkea muuta. Ozempic toimi niin kauan kuin sitä sai.
Minä olen laihduttanut Wegovyn avulla nyt 15-16 kg, välillä tauottaen sivuvaikutusten vuoksi. Olo on huomattavasti kevyempi ja energisempi. Wegovy on juuri hyväksytty USA:ssa myös sydän-ja verisuonitautien hoitoon.
Alunperin sanottiinkin, että se on elämänmittainen lääkitys ja annosta nostettiin 4 viikon välein maksimiinsa, mutta nykyään useimmat pysyvät minimianoksessa jopa koko laihdutuksen ajan, jos annos toimii. Ja lääke useinmiten lopetetaan, kun on tavoite saavutettu ja paino on pysynyt pitkään samana.
Lääkityksen tarkoituksena on samalla oppia oikeat ruokailutavat ja pienemmät annokset, se on vain tukitoimenpide. Kyllä minullakin on ystävä, joka lopetti Wegovyn käytön, kun ei se vaan toimi ja koko ajan kuvottaa! No ei kai se toimi ja kuvottaa, kun samalla tavoin vetää rasvaista ruokaa, karkkeja, keksejä ja sipsejä.
Minä en pysty syömään rasvaista ruokaa, se kostautuu nopeasti. Karkkeja ja sipsejä en edes ajattele, ei tee mieli. Myös alkoholin käyttö jää yhteen viinilasilliseen, ei vaan maistu. Ruoka-annokset ovat pieniä, stoppi tulee aika pian eikä enempää saa alas kurkusta.
Veriarvoja seurataan kuukauden välein ja kaikki ovat todella hyvällä mallilla nyt. Elättelen jopa toiveita verenpainelääkkeiden ja kolesterolilääkkeiden lopetuksesta jossain vaiheessa, mutta se saattaa olla vain toiveajattelua, kun on sukurasite ja kaikkien niiden käyttö aloitettiin jo, kun olin hoikka.
Muitakin lääkkeitä on. Kannattaa miettiä omaa elämäänsä ja mistä lihominen voisi johtua.
Itselläni on myös tyroksiinilääkitys ja Mysimba on toiminut hyvin eikä ole saatavuusongelmaa. Minulla oli siis henkistä kuormaa, joka aiheutti lihomisen.
Paljonko kilpirauhasarvot ovat? Onko vajaan tai liian oireita?