Siis minkä vuoksi kiukuttelette nykyhallituksen päätöksistä? Itse olette sen äänestäneet!
Ihan tuo asia kannattaisi ihan ekaksi muistaa, että jos hallituksen päätökset ottavat päähän, niin itsepä olette tuollaisen hallituksen kuitenkin äänestäneet. Pari päivää sitten A-Talkissakin Ben Zyskowicz sanoi, että meillä on demokratia Suomessa, joten kansa voi äänestää valitsemansa hallituksen vaaleissa.
Kannattaisikohan muistella myös, kuinka edellinen hallitus suunnilleen joka ikisessä asiassa koronaan vedoten tai koronan varjolla ja muutenkin "rahaa on" -huumassa jakeli rahaa täysin holittomasti asiaan kuin asiaan? Voisikohan niin kuin olla niin, että silläkin on jotain vaikutusta siihen, miksi velka paisui valtavasti suuremmaksi, kuin mitä se vastuullisemmalla talouspolitiikalla olisi ollut? Olisi tulleet huomattavasti nykyistä kevyemmät sopeutustoimet ja leikkaukset, jos edellinen hallitus ei olisi holtittomasti syytänyt rahaa asiaan kuin asiaan.
Tottakai kaikki monet kotona viihtyvät edellisen hallituksen aikana nauttivat, että voi jäädä kotiin ja rahaa tulee, vaikka me monet muut kyllä tiesimme, että tuo rahojen holtiton syytäminen tullaan jossain vaiheessa raskaasti maksamaan takaisin. Onhan niitä koronatukien kohtaloa selvitetty myös jälkikäteen ja selvisi, että valtaosa niistä rahoista meni suuryrityksille tai muuten hyvin pärjääville yrityksille, jotka olisivat selvinneet ilman niitäkin.
Kommentit (80)
Vaikka äänestää, se ei tarkoita, että olisi allekirjoittamassa, joka hullutus mitä keksitään.
Taidat olla vähän yksinkertainen.
Minä en koskaan äänestä äärioikeistoa, persuja tai äärivasemmistoa. Koetan lopuista löytää sopivan henkilön ja sitten pitää vaan toivoa että miellyttää.
T. työssäkäyvä toimihenkilö, ei rikas mutta hyvin toimeentuleva
Vierailija kirjoitti:
En äänestänyt kokkareita, enkä persuja, mutta muistan kyllä ihan selkeästi, että he ennen vaaleja lupasivat tehdä leikkauksia mm. asumistukeen, koska se valuu asuntosijoittajien taskuun. Asumistuet ovat nostaneet kohtuuttomasti vuokrien hintoja. Eli yhteiskunta välillisesti rahoittaa asuntosijoittajien rahakukkaroa.
Ennen vaaleja oli myös isoja otsikoita siitä, miten työttömyyskorvauksiin liittyy kannustinloukkuja eli että työtä ei kannattanut ottaa vastaan, koska tulot pienenivät. Eihän se näin voi olla. Työn teon pitäisi aina olla kannattavaa, ja kannattavampaa kuin jouten olo. Moraalisestikin ajatellen ahkeruudesta pitäisi palkita.
Se, että ovatko kaikki uudistukset oikein, en osaa sanoa. Ei varmasti. Mutta demokratiaan kuuluu, että kansa äänestää neljän vuoden välein. Seuraavissa vaaleissa on jälleen mahdollisuus vaikuttaa.
Miten selität sen, että nykyhallitus syö työn teon kannattavuutta juuri niiltä, joilla ei joilla ei ole vakituista työtä, kuten pätkätyöläisiltä ja työttömiltä? Poistetaan juuri ne toimenpiteet, jotka eniten auttaisivat työllistymään ja säilyttämään elintasoa niin työttömillä kuin työssä olevilla: tukityötä ei huomioida ansiosidonnaisessa, ei ole vuorotteluvapaata, ei aikuiskoulutustukea.
Entä millä tavalla nämä tekevät työssäkäynnin kannattavaksi silloin, kun työtä olisi tarjolla toisella paikkakunnalla ja työmatka on pitkä:
Vuoden 2024 verokortissa vähennys oman auton käytöstä on 0,28 €/km (Viime vuonna 0,30€)
Matkakuluista vähennetään ensin omavastuu 900 euroa (750 euroa vuona 2023). Matkakuluja saa omavastuun jälkeen vähentää enintään 7 000 euroa (8 400 euroa vuonna 2023).
1. Äänestin oppositiopuoluetta
2. Suomessa kansa _ei_ äänestä_hallitusta_. Suurin puolue vakiintuneen tavan mukaisesti toki toimii hallitusneuvottelijana, mutta eduskunta päättää hallituskokoonpanon, ei äänestäjät.
3. On helppo huijata äänestäjiä jos perusasiat on noin hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan hyvään aikaan tällaisessa tilanteessa olisi neuvoteltu yötäpäivää kompromissiratkaisun saamiseksi. Nykyhallitus, joka muuten sai vaaleissa alle puolet äänistä, on neuvottelemisen suhteen neliraajajarrutuksessa ja kokee neuvotteluun lähtemisen tappiona.
Kyllä se SDP:n ilmoitus ennen vaaleja kertoi,ettei sen ja sen kanssa mennä hallitukseen,kolmossijalta ei sitten kyselty,kun ei kiinnostanut,olis tosiaan mielenkiintoista ollut nähdä,miten asiat ryssineen SDP.n johdolla näitä asioita olisi korjattu,arvaan,että lisää vaan velkaa.
Ja mikäs se tämän nykyisen hallituksen piikki olikaan, ennätyslukemat vaan? "Parempaa" oikeistovelkaa, meneehän se kuitenkin rikkaille ja keinottelijoille! Jos ne sitä aina tarkoittaakin kun puhuvat että ei syömävelkaa (vaikka joka kerta ottavat velkaa vasemmistoakin enemmän): ei todella käytetä kenenkään syömiseen vaan ihan muuhun!
Marinin velanotolla oli kokoomuksen täysi tuki, faktaa. Näillä peten ja ritun leikkijunaveloilla ei ole kenenkään tukea, jopa iso osa hallituspuolueita äänestäneistä on vastaan.
Kumma juttu, minä taas en äänestänyt SAK:ta ja siellä se vaan huseeraa ylimpänä. Tuntuu olevan enemmän valtaa, kuin hallituspuolueilla...
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus on vain ja ainoastaan yritysten asialla."
Ajattelitko että kaikki menisi valtiolle hommiin, vai missä meinasit töissä käydä jos ei yritykset pysty palkkaamaan?
"Pysty palkkaamaan" ei automaattisesti tarkoita samaa kuin "pysty hyväksikäyttämään ilman asiallista korvausta".
On myös ihan turha länkyttää oikeiston yritysmyönteisyydestä, kun kapitalismi perustuu kilpailuun, ja oikeiston päätöksenteko systemaattisesti EK:n suuryritysten suosimiseen. Miten pienyrittäjä oikeasti hyötyy siitä, että osa-aikatyö muuttuu todella houkuttamattomaksi? Moniko muutaman hengen firma pystyy tarjoamaan aina kokoaikatyötä? Ei, joko kasvu tyssää työvoiman puutteeseen tai yrittäjä venyy entisestään pidempiin päiviin. Tai miten pienyritys hyötyy kotimarkkinoiden holtittomasta surkastuttamisesta "vientivetoisuuden" nimissä?
Yrittäjämyönteisyys on keppihevonen, jolla heilutetaan tasapainoa paitsi työntekijöiden ja suuromistajien, myös pienyritysten ja suuromistajien kesken. Ja sitä oikeaa palkkatyötä on muuten tutkitusti paremmin tarjolla nimenomaan pk-firmoissa, ei superleaneissa pörssijåteissä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, minä taas en äänestänyt SAK:ta ja siellä se vaan huseeraa ylimpänä. Tuntuu olevan enemmän valtaa, kuin hallituspuolueilla...
Sinun tunne ei ole faktan väärti.
Mä äänestin sellaista puoluetta, joka ei päässyt eduskuntaan ollenkaan.
Luin puolueiden vaaliohjelmia ja mainoksia, katsoin vaalitenttejä, tein vaalikoneita jne. Mä yllätyin näistä yksityiskohdista ja uskon, että moni persuja äänestänyt tuntee tulleensa petetyksi.
Nämä touhut eivät vaikuta yhtään suomalaisilta, eikä suomalaisuudelta. Tässä kuviossa on jotain outoa ja pahasti pielessä. Tulee mieleen korona tyrannia. Nekään touhut eivät mitenkään sopineet Suomeen ja oli selkeästi jostain muualta ohjattuja.
Kristillisten eikä ruotsalaisten edes pitäisi olla hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tunne ei ole faktan väärti.
Tosiasia on että ammattiliitot, ulkoparlamentaarisena toimijana, on pysäyttäneet Suomen. Siitä aiheutuu minulle tunne (v_tutus). Anteeksi, kun ilmaisin itseni niin epäselvästi.
Minä itse vielä ihmettelen sitä että miksi ihmiset kiukuttelee hallitukset leikkauksista koska edellisen hallituksen takia nyt leikataan. Olen itse duunari,kuulun ytk ja pidän tätä nykyistä hallitusta hyvänä.
Edellinen hallitus suisti suomen kriisiin, rakannusala kyykkäsi, rakentaminen kyykkäsi, asuntokauppa kyykkäsi, suomalaisten kulutus kyykkäsi, hinnat nousi.. jne Eu ja imf varoitteli edellistä hallitusta että kusessa olette jos jatkatte samaan malliin eli rahan jakoa ilman kasvua. Tulos on tässä nyt eli kurjuudessa olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Orpon kannattanut kertoa jo valmiiksi mitä tulee leikkaamaan, kun hänellä on niin selkeät sävelet asiasta eikä suostu joustamaan yhtään? Ihmiset olisivat voineet tehdä parempia päätöksiä äänestäessään.
Oletko oikeasti noin yössä,sopeuttamistarpeet oli tosiaan kyllä nähtävillä holtittoman rahankäytön ja korkojen nousun jälkeen.
Oliko nähtävillä, että leikataan jo ennestään heikoimmassa asemassa olevilta? Kerro tarkemmin, miten sen näki jo ennen vaaleja?
hei vassu niitä heikossa asemassa olevia on paljon ja yhä kasvava porukka ykskin vetää olutta tossa kun katsoo ikkunasta ja vetää myöskin huomenna sitä olutta kun tulen töistä.
Onko palstamammat tosiaan noin tietänättömiä, että luulee kansan äänestävän hallituksen? Kansa äänestää eduskunnan, joka valitsee hallituksen.
Ottamatta kantaa nyt edes tähän tilanteeseen totean vain, että ei demokraattinen valtio voi toimia niin, että se/ne, jotka on äänestetty valtaan, voisivat sillä perustein tehdä ihan mitä haluavat että "kun te äänestitte niin älkääpä puuttuko tähän". Vaarallinen ajatuskin
Minä, yrittäjä, äänestän demareita (olen aina äänestänyt). Koska ymmärrän, miten hyvinvointiyhteiskunnan kuuluisi toimia. Maksan mielelläni veroja siitä hyvästä, että pääsen lääkäriin, saan koulutuksen ja jos minulle käy jotain, tiedän etten päädy sillan alle telttaan asumaan. Olen myös ollut palkkatöissä ja silloin kuuluin tietenkin ammattiliittoon, joka neuvotteli puolestani vuosittaiset palkankorotukset ja muut edut.
Minä pystyn ymmärtämään molemmat näkökulmat ja silti olen sitä mieltä, että tässä tilanteessa kuuluisi istua neuvottelupöydässä, eikä pitää itsepintaisesti kiinni (EK:n) näkemyksistään.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse vielä ihmettelen sitä että miksi ihmiset kiukuttelee hallitukset leikkauksista koska edellisen hallituksen takia nyt leikataan. Olen itse duunari,kuulun ytk ja pidän tätä nykyistä hallitusta hyvänä.
Edellinen hallitus suisti suomen kriisiin, rakannusala kyykkäsi, rakentaminen kyykkäsi, asuntokauppa kyykkäsi, suomalaisten kulutus kyykkäsi, hinnat nousi.. jne Eu ja imf varoitteli edellistä hallitusta että kusessa olette jos jatkatte samaan malliin eli rahan jakoa ilman kasvua. Tulos on tässä nyt eli kurjuudessa olemme.
Duunari ytk:ssä kertoo miten fiksu ja kaukonököinen ihminen olet!
Mikäs se rakennusalan tämänhetkinen tilanne onkaan? Mitään tekemistä täyteen seinäänajoon TÄMÄN HALLITUKSEN AIKANA ei tietenkään ole sillä, että asunnot ostetaan yleensä lainalla ja keskiluokalta ollaan tuhoamassa kaikki turvaverkot.
Silti kannatusmittauksissa Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat suosituimpia, edelleen. Eli kansan tahto ja demokratia on toteutunut. Se on pieni, mutta äänekäs vähemmistö joka itkee netissä hallituksen päätöksistä.
Oliko nähtävillä, että leikataan jo ennestään heikoimmassa asemassa olevilta? Kerro tarkemmin, miten sen näki jo ennen vaaleja?