Onko sähköautojen verotuksen nostaminen pelkkää kateutta?
Sähköautovastustajat muistuttavat aina kuinka sähköautoja on vain mitättömät 3% autokannasta. Aika pienestä se infran ylläpitobudjetti silloin kaatuu. Tai sitten sähköautojen osuus on oikeasti huomattavasti suurempi. Vaikuttaa enemmän kateusverotukselta ja tyypilliselta trumpilaisen hallituksen anti-vihreys-toiminnalta, joka vetoaa PS:n kannattajiin. Seuraavaksi hallitus tietenkin tuo hankintatuen paljon kuluttaville bensa-autoille.
Bensa-autoille voisi laittaa käyttövoimaveron (on jo dieselautoissa ja sähköautoissa) ja vähäpäästöisten bensa-autojen verotus tulisi nostaa paljon kuluttavien bensa-autojen tasolle. Eikös se ole epäreilua, että valtio saa vähemmän verotuloja vähäpäästöisistä bensa-autoista?
Pienituloisten verotuksen voisi nostaa meidän hyvätuloisten tasolle. Onhan se nyt epäreilua, että pienituloiset joutuvat maksamaan vähemmän veroja matalammalla prosentilla ja ovat pelkkiä vapaamatkustajia tässä yhteiskunnassa.
Kommentit (41)
Sähköautot edustavat välttämätöntä askelta kohti kestävämpää tulevaisuutta, jossa ympäristövaikutukset minimoidaan ja riippuvuus fossiilisista polttoaineista vähenee. Kuitenkin on huomattava, että sähköautot ovat joutuneet kohteeksi epätarkoituksenmukaiselle kritiikille ja vastustukselle, jota voidaan luonnehtia sähköautovastaiseksi propagandaksi.
Sähköautovastaisessa propagandassa esiintyy useita perättömiä väitteitä, joilla pyritään luomaan negatiivinen kuva sähköautoista. Yksi yleisimmistä argumenteista on väite siitä, että sähköautot eivät ole ympäristöystävällisiä, koska niiden akkujen valmistus aiheuttaa suuria ympäristöhaittoja. Todellisuudessa tutkimukset osoittavat, että sähköautojen kokonaispäästöt elinkaaren aikana ovat usein pienemmät kuin perinteisten polttomoottoriautojen.
Toinen yleinen harhaanjohtava väite on sähköautojen akkujen kierrätysongelma. Vaikka akkujen kierrätys on tärkeä kysymys, siihen liittyvät teknologiset kehitykset etenevät nopeasti, ja monet valmistajat panostavat kestäviin ratkaisuihin.
Sähköautovastaisuuden taustalla vaikuttaa usein fossiiliteollisuuden ja perinteisten autovalmistajien intressit. Fossiilisten polttoaineiden tuottajat ja perinteiset autonvalmistajat voivat kokea uhkana siirtymän kohti sähköistettyä liikennettä. Tämä näkyy erityisesti taloudellisina intresseinä, kun tietyt tahot pyrkivät säilyttämään asemansa vallitsevana voimana markkinoilla.
Lisäksi sähköautovastainen propaganda voi heijastaa ihmisten vastahakoisuutta muutoksiin ja uusiin teknologioihin. Pelko tuntematonta kohtaan voi nostaa esiin epäilyksiä ja vastustusta, vaikka sähköautojen ympäristöystävällisyys ja tehokkuus ovat laajasti todistettuja faktoja.
On tärkeää tunnistaa sähköautovastainen propaganda ja erottaa se faktapohjaisesta keskustelusta. Sähköautot edustavat kestävää liikennettä ja ratkaisua ilmastonmuutoksen torjumiseen. Totuuden vääristely sähköautovastaisessa propagandassa heikentää mahdollisuutta saavuttaa kestävämpi ja ympäristöystävällisempi tulevaisuus. Asiallinen keskustelu ja tiedon jakaminen ovat avainasemassa, kun pyrimme muuttamaan liikennejärjestelmämme kestävämpään suuntaan.
Polttomoottoriautojen huoltovarmuuden haasteet Suomessa kriisitilanteissa ovat monitahoisia ja vaikuttavat sekä yksilöiden että yhteiskunnan toimintakykyyn. Suomi on riippuvainen polttomoottoriautoista, ja suuri osa maan liikenteestä perustuu niihin. Kriisitilanteissa, kuten luonnonkatastrofeissa, sähkökatkoissa tai polttoaineiden toimitushäiriöissä, polttomoottoriautojen toimintakyky voi heikentyä nopeasti.
Yksi keskeisimmistä haasteista on polttoaineiden saatavuus. Suomessa polttoaineiden varastointi ja jakelu ovat kriittisen tärkeitä, mutta äkilliset häiriöt toimitusketjussa voivat aiheuttaa polttoaineiden knappiutta ja siten haitata liikenteen sujuvuutta. Lisäksi, polttoaineiden hintojen voimakas heilahtelu kriisitilanteissa voi lisätä taloudellista epävakautta ja vaikeuttaa yksilöiden liikkumista.
Toinen merkittävä haaste on polttomoottoriautojen tekninen huollettavuus. Kriisitilanteissa huoltopalveluiden saatavuus voi heikentyä esimerkiksi henkilöstön puutteen, liikkumisen rajoitusten tai infrastruktuurivaurioiden takia. Polttomoottoriautojen monimutkaiset teknologiat vaativat säännöllistä ja monipuolista huoltoa, ja ilman riittävää huoltopalveluiden saatavuutta autot voivat jäädä korjauskelvottomiksi, mikä rajoittaa liikkumista entisestään.
Sähköautot tarjoavat merkittävän ratkaisun näihin huoltovarmuuden haasteisiin. Ensinnäkin, sähköautojen riippuvuus perinteisestä polttoaineesta on vähäisempi, sillä ne käyttävät sähköä, jonka tuotanto ja jakelu ovat vakaampia ja monipuolisempia verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Sähköautojen omistajat voivat myös hyödyntää kotilatausasemiaan, mikä lisää autonomiaa ja vähentää riippuvuutta julkisista latauspisteistä.
Toiseksi, sähköautot ovat yleisesti ottaen teknisesti yksinkertaisempia kuin polttomoottoriautot, mikä tekee niiden huoltamisesta helpompaa ja vähemmän alttiiksi huoltovarmuuden häiriöille. Sähkömoottorit sisältävät vähemmän liikkuvia osia verrattuna polttomoottoreihin, mikä vähentää vikojen mahdollisuutta ja parantaa luotettavuutta. Lisäksi sähköautojen huolto voi usein tapahtua etäyhteyden välityksellä tai erikoiskorjaamoissa, mikä vähentää riippuvuutta fyysisistä huoltokeskuksista ja niiden saatavuudesta kriisitilanteissa.
Vaikka sähköautojen leviäminen ja käyttöönotto ovat vielä varhaisessa vaiheessa Suomessa, niiden potentiaali huoltovarmuuden parantamisessa on merkittävä. Sähköautojen edut kriisitilanteissa korostavat tarvetta investoida ja kannustaa niiden laajempaan käyttöön osana kestävää liikennejärjestelmää, joka on vastustuskykyinen odottamattomille häiriöille ja jolla on vähäisempi ympäristövaikutus.
Taas hassu stereotypia perussuomalaisista. Mä olen kannattanut persuja jo ties kuinka kauan, äänestänyt joka kerran Halla-ahoa, kuin se vain on ollut mahdollista ja oletus sitten on, että autonani on joku vm.98 bensa-corolla? No ei. Kyllä tässä on jo parisen vuotta ajettu Teslalla.
Jännä miten nämä jotkut stereotypiat vaan sinnikkäästi jatkaa elämistään.
Vierailija kirjoitti:
Taas hassu stereotypia perussuomalaisista. Mä olen kannattanut persuja jo ties kuinka kauan, äänestänyt joka kerran Halla-ahoa, kuin se vain on ollut mahdollista ja oletus sitten on, että autonani on joku vm.98 bensa-corolla? No ei. Kyllä tässä on jo parisen vuotta ajettu Teslalla.
Purra kuitenkin edustaa PS:ää ja politiikka on ihan samaa mitä Trump ajaa USA:ssa. Eli on Venäjän ja öljyteollisuuden puolella.
Valtio saa vähemmän tuloja kun polttoaineiden käyttö vähenee. Sähköautot ja polttomoottoriautojen kehitys pienentänyt. Käytyömaksulla otetaan se raha mitä ei saada autoilusta enää. Siksi oli näitä päästömaksuja mitkä muuttaa vain nimeä myös sähkö kaasu-ja etanoli yms ratkaisuissa. Suurin osa liikenteestä kerätyistä varoista menee valtion muihin maksuihin. Valto ei halua tappaa lypsävää lehmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten nämä jotkut stereotypiat vaan sinnikkäästi jatkaa elämistään.Purra kuitenkin edustaa PS:ää ja politiikka on ihan samaa mitä Trump ajaa USA:ssa. Eli on Venäjän ja öljyteollisuuden puolella.
Ja taas oletus on, että koska ajan Teslalla, niin minun pitäisi olla öljyteollisuutta vastaan, kannattaa bensaveron korotuksia ja sekoitevelvoitteen nostoa? Vaan väärin jälleen kerran. Bensa on täällä jo aivan tarpeeksi kallista ja sitä ei pidä yhtään enää millään tempuilla korottaa. Se että itse ajan sähköllä on oma valinta. Jokainen ajakoon juuri sillä energiamuodolla millä itse tykkää. SE meistä persuista tekeekin erilaisia esim. vasemmistopuolueiden kannattajiin. Me emme halua sanella muille miten kenenkin pitää elää. Mä ajan sähköllä, naapuri bensalla ja serkkupoika dieselillä. Jokaisen oma valinta. Ketään ei pidä alkaa painostamaan yhtään mihinkään, eli juuri se mitä vasemmisto niin kovasti tykkää tehdä.
Mistä illuusio, että infraa voidaan ylläpitää verottamatta? Teiden ylläpito kaipaa kipeästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko, että logiikkasi ontuu? Et halua maksaa veroa autostasi, mutta kadehdit kun joku ei maksa veroa työstään sinun haluamaasi määrää. Taidat olla tyhmä, mistä tulosi ovat peräisin?
Jos aloitus ei ollut sarkasmia niin .... en tiedä mitä sanoa. En usko että Suomessa kukaan varakas oikeasti kadehtisi pienituloisten pienempää veroprosenttia. - se varakas kyllä tietää, että pääomatulojen vero% on melko pieni, voi siirtää sinne sitä varallisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Juup, persut on oikeasti kovien arvojen / oikeiston puolue. Sitä ihmettelen että duunariväki on heidän taakseen mennyt. Ehkä populistinen retoriikka uppoaa duunarikuulijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten nämä jotkut stereotypiat vaan sinnikkäästi jatkaa elämistään.Purra kuitenkin edustaa PS:ää ja politiikka on ihan samaa mitä Trump ajaa USA:ssa. Eli on Venäjän ja öljyteollisuuden puolella.
Ja taas oletus on, että koska ajan Teslalla, niin minun pitäisi olla öljyteollisuutta vastaan, kannattaa bensaveron korotuksia ja sekoitevelvoitteen nostoa? Vaan väärin jälleen kerran. Bensa on täällä jo aivan tarpeeksi kallista ja sitä ei pidä yhtään enää millään tempuilla korottaa. Se että itse ajan
Ei hengitysilman myrkyttämisen tai myrkyttämättä jättämisen pitäisi olla mikään oma valinta! Oli kyse sitten autosta tai puunpoltosta takassa tiheällä asuinalueella! Se on jännä kun nykyään kaikilla tuntuu olevan vain oikeuksia, mutta ei ollenkaan velvollisuuksia!
Vierailija kirjoitti:
Mistä illuusio, että infraa voidaan ylläpitää verottamatta? Teiden ylläpito kaipaa kipeästi rahaa.
Kuntien alueella infra maksetaan kunnallisveroista joten pienituloisten verotusta olisi nostettava hyvätuloisten tasolle.
Voi voi. Valtio ottaa veronsa tavalla tai toisella, ne rahat on pakko saada. Jos nyt kaikki luopuisimme autoistamme ja alkaisimme käyttää vain polkupyöriä, tulisi pyörävero. Jos jätettäisiin pyörätkin ja käveltäisiin vaan, tulisi lenkkarivero. Se olisi pienempi pehmeäpohjaisilla kengille ja isompi nastakengille.
Valtiovalta juurikin kannusti ihmisiä ostamaan ympäristöystävällisen sähköauton ja palkkioksi ei tarvitse maksaa veroa nyt pohja ympäristönsuojelusta putoaa pois päättäjien takinkäännöstä vain raha ratkaisee ympäristöstä ei niin väliä?
Vierailija kirjoitti:
Koska pensan hinta ei alentunutkaan, niin sitten pitää kostaa sähköautolijoille
Jatkuvasti tankkaan alkaen 1.70 hinnoilla,että kyllä pensanhinta laski kymmeniä senttejä.
Valtion on saatava jostain tuloja. Siinä ei ole kateudesta kyse, vaan jostain rahat on nyhdettävä. Onko tuloverokaan tai liikevaihtovero loppujen lopuksi oikein? Ne on keksitty, jotta rahaa tulisi.
Joo, sähköautoja on 3%:ia autokannasta, mutta niiden määrä kasvoi vuodessa 87%:ia! Ja ensirekisteröidyistä autoista jo lähes 40%:ia on sähköautoja. Eli tuollaisilla myyntimäärillä autokanta tulee kovasti muuttumaan seuraavan 10 vuoden aikana. Valtion taloudellisen tilanteen ymmärtää jokainen ja autoilusta on aina kerätty reilusti verotuloja, jotain on yksinkertaisesti pakko tehdä!
Tasavero tuloista huolimatta ! Vaikkapa 10000€/vuosi. Se on tasapuolista. H E I L ! Ja leipäjonoista kaikki töihin tienaamaan leipänsä ! Ei Jumalakaan laiskoja ruoki.
Ja "ken ei työtä tee, se nälkään nääntykööt ". ( wanha porwarien wiisaus )
Onhan se väärin että sadantonnin teslan saa ostaa verotta, kun oikea hinta olisi 180 tuhatta.
Rikkaille suoraa tulonsiirtoa.
Autokannan uusiminen on 5uomessa käytännössä idiotiaa. Autot ovat tuontikamaa
ja tuontiautoista kärsii vaihtotase.
bap
Sähköautovihaajan tunnistaa moottoripyörästä kotipihassa.