Kasvun odotetaan käynnistyvän tämän vuoden aikana, kun kotitalouksien ostovoima vahvistuu ja yleinen luottamus talouteen alkaa palautua
Miten voi Suomen pankki suoltaa tällaista potaskaa?
Kommentit (65)
Yleinen suhdanne on lähdössä nousuun. Suomessa tosin paskotaan huolella usko tulevaan, joten tuskin se luottamus ihan äkkiä palaa.
Loppuvuonna on sellainen lakkosuma että tämänhetkinen kiukuttelu on sen rinnalla pientä. Kuluttajien luottamus ja sitä kautta talous vedetään vessasta alas.
Minulla ainakin on luottamusta tulevaisuuteen, vasemmistomädättäjien oyhötys on ohimenevä markkinahäiri.
Lisää lakkoja vaan, niin ei varmasti tuu mitään nousua!
Tämä on niin Propakandaa täynnä oleva maa, että emme vieläkä erotu juurikaan itä-naapuristamme.
no itse asiassa olen kuluttanut viimeisen kahden vuoden aikana enemmän kuin koskaan, mutta tarvitaanhan meitä pitämään yrityksiä pystyssä. Enkä tarkoita mitään temu-shoppailua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on luottamusta tulevaisuuteen, vasemmistomädättäjien oyhötys on ohimenevä markkinahäiri.
Lopetin ostamisen kun saatiin oikeistohallitus.
Vierailija kirjoitti:
no itse asiassa olen kuluttanut viimeisen kahden vuoden aikana enemmän kuin koskaan, mutta tarvitaanhan meitä pitämään yrityksiä pystyssä. Enkä tarkoita mitään temu-shoppailua.
Olen minäkin käynyt vuoden sisään neljästi ulkomaanmatkalla mutta tähän maahan en laita enää lanttiakaan!
Vierailija kirjoitti:
Lisää lakkoja vaan, niin ei varmasti tuu mitään nousua!
Ei vaan meidän hallitus estää nousun. Keskituloisesta pieni matka pienituloiseksi. Kokkarit pistää kyllä ihmisen varovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suhdanne on lähdössä nousuun. Suomessa tosin paskotaan huolella usko tulevaan, joten tuskin se luottamus ihan äkkiä palaa.
Missäs se suhdanne on nousuun lähdössä? USA:ssa on ihan sama tilanne kuin täällä. Siellä odotetaan nyt sitä, että FED viimeinkin laskee korkoja. Sitä ennen on vain epävarmuutta. Muistaakseni siellä juuri oli tilasto, että työttömiä tuli viime kuussa enemmän kuin oli arvioitu.
Nyt vaan kaikki lopettavat kuluttamisen. Kun ei voi luottaa yhteiskunnan tukiverkostoihin koska leikkaukset. Kampaamo, kosmetologi, hieronta, ravintolapalvelut ym saavat kohta maistaa mitä leikkaukset tekevät heidän elinkeinolle. Tätä tilattiin tätä saavat. Kiittävät hallitusta...
Näinhän se on maissa missä yhteiskunnan tukiverkostot puuttuvat. Jokainen on oman onnensa seppä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, ihan vaan sen takia että hinnat ovat nousseet niin paljon. Mitään muutosta en itse ole tehnyt vaan ihan samoja asioita ostan kuin aina ennenkin, nyt ne vaan maksaa enemmän joten kauppaan kuluu enemmän rahaa kuin pari vuot sitten.
Korona-aikana saatiin säästöön huimia summia. Nyt istumme niiden säästöjen päällä. Kulutan vain ruokaan ja nrkin tarjouksista.
Tuo puolivuosioptimismi kuuluu retoriikkaan. Todellisuudessa ekonomistit eivät osaa ennustaa tavista kummemmin. Jopa huonommin.
Kasvulukon avaaamiseksi tarvitseva muutos koostuu kolmesta tekijästä: Meidän tulee haastaa kasvutaloutta ylläpitävää kertomusta ja kehittää vaihtoehtoiista tarinaa ja visiota, joka vastaisi paremmin oman aikamme yhteiskunnallista ja ekologista todellisuutta. Toinen muutos että hahmotamme taloudelle perustan, joka on nykyistä kestävämpi ja oikeudenmukaisempi ja vahvistamme ruohonjuuritasolta nousevia tämän perustan mukaisia käytäntöjä. Kolmanneksi tarvitaan rakenteellisia ratkaisuja eli sääntöjen ja instituutioiden uudistamista niin, että ne tukevat muuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei luota hallitukseen eikä talous sen vuoksi lähde nousuun.
Ah, hallituksen määtietoiset toimet kantavat hedelmää.
Suomen pankin pitäisi tutustua elämän realiteetteihin. Ei ole mitään sellaista näköpiirissä mikä viittaisi kulutuksen kasvuun.
Ihmiset eivät todellakaan ala kuluttamaan. Jo koronasulkujen aikana ihmiset ovat päässeet säästämisen makuun ja toiseksi kaikki on niin kallista, ettei läheskään kaikilla ole varaa edes säästää.