Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoottisia oireita, vaiko normaalia? APUA

Vierailija
15.03.2024 |

Diagnoosini on vaikea masennus, olen ollut masentunut 12-vuotiaasta asti. Nyt olen 29-vuotias. 

Koko elämäni ajan olen ajoittain luullut kuulevani, kuinka ihmiset ympärilläni puhuvat minusta pahaa. Osa kerroista on varmaan olleet todellisia, mutta sitten taas... osalla kerroista olen jo alunperinkin ollut epävarma, onko edes mahdollista että kuulisin niin kauas. Nyt olen saanut täyden varmuuden, että osa näistä kerroista on ollut täysin mielikuvitukseni tuotetta. 

Lisäksi joskus esim. ollessani yksin kotona, olen kuulevinani, että joku tulee kotiin. Näistäkin olen aina epävarma, että kuulinko, vaiko en. Mutta tätä tapahtuu todella usein. 

Ajoittain luulen ihmisten ajattelevan minusta pelkästään huonoja asioita. Masennuksen ollessa oikein pahana, saatan luulla kaikkien vihaavan minua. 

Olen vuosien mittaan eristäytynyt enemmän ja enemmän. Nykyään käyn kerran viikossa harrastuksessa, muuten olen täysin yksin. Masennukseen ei ole auttanut yksikään lääkitys. Olen myös syönyt Ketipinoria, josta oli pelkkää haittaa. Adhd-tutkimusjaksoa on aiottu aloittaa jo pitkään, mutta masennuksen takia sen aloitusta siirretään jatkuvasti. 

Miltä kuulostaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Tähän ketjuun on näköjään tullut jos jonkinlaista vastausta...

En ole tälläistä aloitusta ikinä ennen tehnyt.

Sain vähän aikaa sitten tietää, että isäni veljellä sekä mummini siskolla on ollut skitsofrenia, mikä sai miettimään näitä omia oireita. Kuulemma joka sukupolvessa yhdellä ollut isän puolen suvussa aiemmissakin sukupolvissa. Kaikilla ollut sen verran lievää, että ovat kuitenkin käyneet töissä ja eläneet jokseenkin normaalin elämän. Aloin sitten miettimään voisivatko omatkin oireeni olla sitä... 

Mulla on tälläkin hetkellä psyk. polille kontakti, joten otan asian esiin seuraavalla käynnillä, mutta käyntejä on harvoin kun ne lähinnä kuormittavat. 

Masennukseen on tosiaan kokeiltu useampaa eri tyyppistä lääkettä, joista en ole saanut mitään vastetta masennukseen, mutta paljon sivuoireita. Omalla kohdallani olen s

Nämä trendipellet kuvittelevat että on sairaan hienoa olla sairas ihminen. 

Vierailija
42/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Efexoria? Ns. vanha lääke, mutta toimiva. Ei pahempia sivuvaikutuksia. Eroon pääseminen on vaikeaa. Itsellä Efexor + Peratsin ja toimii. 

Todella pahat seksuaalivaikutukset ja voivat jäädä pysyviksi.

Haittavaikutuksissa ei ole mainintaa tuosta. Kaikista lääkkeistä on haittaa. Minua häiritsee se, että en ole iloinen ja luova, niinkuin terveenä. Elämä menee rutiinilla. Joskus toivoisin vielä kokevani innostusta ja spontaania iloa.

Kaikella on aikansa. Ymmärrän täysin tämän mutta jos et voi nyt niin hyvin niin et sinä itse sille voi mitään. Mistä sinun tilanteesi johtuu? Mikä on todellinen tilanteesi? Kaikki elämässäsi vaikuttaa, muuten on vaikea vaikuttaa j

Olen sairastanut ihan nuoresta. Vääränlainen ympäristö, ehkäpä. Sitä ei voi tietää. Kiusaaminen, stressi ja päihteet ovat laukaisseet. Jospa olisin saanut kasvaa silkkihansikkaissa 😂

Elämä nyt on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Efexoria? Ns. vanha lääke, mutta toimiva. Ei pahempia sivuvaikutuksia. Eroon pääseminen on vaikeaa. Itsellä Efexor + Peratsin ja toimii. 

Haittavaikutuksissa ei ole mainintaa tuosta. Kaikista lääkkeistä on haittaa. Minua häiritsee se, että en ole iloinen ja luova, niinkuin terveenä. Elämä menee rutiinilla. Joskus toivoisin vielä kokevani innostusta ja spontaania iloa.

Kaikella on aikansa. Ymmärrän täysin tämän mutta jos et voi nyt niin hyvin niin et sinä itse sille voi mitään. Mistä sinun tilanteesi johtuu? Mikä on todellinen tilanteesi? Kaikki e

Ihminen sairastuu elämästä käytännössä. Sisäiset ongelmat ovat syy psyykkisille sairauksille.

Vierailija
44/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella on aikansa. Ymmärrän täysin tämän mutta jos et voi nyt niin hyvin niin et sinä itse sille voi mitään. Mistä sinun tilante

Ei minua lääkkeiden syöminen haittaa, enkä häpeä sairautta. 

Haluaisin kokea vain enemmän iloa ja olla spontaanimpi niinkuin lapsena. Innostua asioista. Tuntea iloa. Haaveilla enemmän. 

Vierailija
45/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrskyluodon Maija - elokuva herätti ajatuksen siitä, kuinka tervettä on elää luonnon keskellä rakkaiden ja eläinten ympäröimänä. En olisi sairastunut, jos olisin saanut kasvaa saarella, ilman tv: tä tai älylaitteita. 

Vierailija
46/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höö. Kauheaa pelottelua lääkkeillä ja diagnooseilla. Jos ihmiset syövät lääkkeitä niin yhteiskunta on sairas?

Mulla on skitsofrenia ja olen oppinut suhtautumaan siihen positiivisesti. Kaikki lääkkeet on tehonnut oireisiin ja nykyisissä ei ole pahoja sivuvaikutuksia. 

Ihmiset sinnittelee pitkäänkin hankalien psykoosien kanssa, kun pelkäävät leimaa. 

Lääkkeet auttaa kaikkeen mahdolliseen. 

Meilläkin suvussa skitsofreniaa. Äitini, tätini, minä ja siskoni. Kyllä tuo vähän viittaa siihen, että sullakin olis. Lieviä oireita, mutta kannattaa hakea kuitenkin pian apua, koska ne voi muuttua pahemmiksi. 

Kaikenlaisia aistiharhoja saattaa esiintyä. Vainoharhat on myös tyypillisiä. 

Vierailija
47/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain vähän aikaa sitten tietää, että isäni veljellä sekä mummini siskolla on ollut skitsofrenia, mikä sai miettimään näitä omia oireita. Kuulemma joka sukupolvessa yhdellä ollut isän puolen suvussa aiemmissakin sukupolvissa. Kaikilla ollut sen verran lievää, että ovat kuitenkin käyneet töissä ja eläneet jokseenkin normaalin elämän. Aloin sitten miettimään voisivatko omatkin oireeni olla sitä... 

Mulla on tälläkin hetkellä psyk. polille kontakti, joten otan asian esiin seuraavalla käynnillä, mutta käyntejä on harvoin kun ne lähinnä kuormittavat. 

Masennukseen on tosiaan kokeiltu useampaa eri tyyppistä lääkettä, joista en ole saanut mitään vastetta masennukseen, mutta paljon sivuoireita. Omalla kohdallani olen siis lähtökohtaisesti lääkitystä vastaan (en kui

Diagnoosit ovat oireryppäitä, eivät ne selitä sinun eläämäsi mitenkään. Psykiatriassa kyllä helposti diagnosoidaan milloin mikäkin sairaaksi. Normaalitkin elämän asiat ovat "sairauden oireita".

Vierailija
48/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sitten taustalla pelottavia tai epämiellyttäviä kokemuksia? Minä luulen että on vaan tapahtunut jotain ikävää joka on tehnyt susta tuollaisen. Luulen että sua auttaisi jos sulla olisi luotettava hyvä ihminen ystävänä tai tukena.

Voi olla, että joitain psyyken ongelmia voi lievittää lääkkeillä, mutta jos tutustuisit vähän psykologian ja psykiatrian historiaan ja ssri- ym lääkkeiden bisnesideaan, miettisit vielä kaksi kertaa mitä tarvitset.

Itsekin olen ollut lääketehtaiden koekaniinina ja rahoittajana, en hyötynyt mistään kokeilemastani ssri-lääkityksestä, en liioin psykologien kanssa juttelusta.

Mulla oli myös nuorempana tuollaista ajattelua että mitä muut minusta puhuvat tai ajattelevat, mutta se on lieventynyt enkä enää välitä jos jotain ajattelisivatkin tai puhuisivat.

Tsemppiä sinulle, olet ihan yhtä arvokas kun kaikki muutkin.

Se ettei joku hyödy, ei tarkoita etteikö moni muu hyötyisi. 

Varsinaiset psykoottiset oireet tuskin helpottavat pelkän tahdonvoiman avulla, ei myöskään adhd, henkeä uhkaava masennus tai äärimmäinen ahdistus. Vaikeita traumoja voi olla mahdotonta käsitellä ilman ammattilaisten apua ja ohjausta. 

Mikä vain asia voi olla ihmiselle hyväksi tai haitaksi. Kaikki riippuu siitä käytetäänkö jotakin asiaa todelliseen tarpeeseen ja käytetäänkö sitä kohtuudella. Sama pätee myös lääkityksiin. 

Lääkebisnes on tottakai bisnestä siinä missä ruoan alkutuotanto tai päivittäistavarakauppakin. Mikään liiketoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä. Tämänkään sektorin markkinointi tuskin kestää aina eettistä tarkastelua, sekin on totta että toisinaan tiettyjä lääkkeitä on määrätty melko kepein perustein lääketieteellisesti ajateltuna ja syitä voi vain arvailla. Nämä eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että lukuisat ihmiset ovat hyötyneet sellaisistakin lääkkeistä joilla on ollut joillekin potilaille todellisia haitallisia sivuvaikutuksia. EU:ssa kuluttajan, ja myös potilaan, asema on melkoisen hyvin turvattu, joten mitä hyvänsä tuotteita ei kuluttajakauppaan päädy. 

Onkin syytä lähteä siitä oletuksesta, että suurin osa lääkebisneksessä mukana olevista ihmisistä on vain, noh, tavallisia ihmisiä. Eivät he tarkoituksellisesti halua kenellekään pahaa, päinvastoin, kyllä siellä varmastikin tavoitellaan hyvää vaikuttavuutta erilaisten sairauksien hoitoon, sillä toimimaton tai laaja-alaisesti haitallinen lääke tuskin on kaupallinenkaan menestys. Aina ei tietenkään voida onnistua täydellisesti, varsinkaan jos haetaan uusia hoitomuotoja. 

Mitä psyykkisiin sairauksiin yleisesti tulee, niin on totta ettei lääkehoito yksin riitä, se on vain osa, joko hetkellinen tai pysyvä, hoitokokonaisuutta. Potilaalla itsellään on myös merkittävä rooli kuntoutumisessaan.

Muuten olet kyllä täysin oikeassa; henkistä hyvinvointia tukevat ihmissuhteet, hyväksyvä suhtautuminen itseensä ja luottavainen suhtautuminen elämään auttavat epävarmuuteen sekä epäluuloihin, mutta jälkimmäiset eivät varsinaisesti ole psyyken sairauksia kuin äärimuodoissaan. 

Vierailija
49/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo linnan mies kertoo,älä hätäile,etsi kohde ja tarkkaile,meikäläistä tuulen huutomat puheet ei ole koskaan vahinkoa tehneet. ale ale.pahinjohtopäätös on vääräjohtopäätös  jonka sinä teet ole rohkea.Psykolokit ja muut on helvetin kätyreitä,ne haluaa kysyä sulta että mitä kuva esittää.

Vierailija
50/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. skitsofrenia voidaan parantaa terapialla.

Vierailija
51/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen on tosiaan kokeiltu useampaa eri tyyppistä lääkettä, joista en ole saanut mitään vastetta masennukseen, mutta paljon sivuoireita. Omalla kohdallani olen siis lähtökohtaisesti lääkitystä vastaan (en kui

Ota asia puheeksi lääkärissä!!

Minun mummollani on skitsofrenia, ja hänen oireensa olivat alkuun juuri tuollaisia. Hän ei halunnut lääkkeitä, koska koki harhojen olevan todellisia. Oireet pahenivat. Elämä sellaisten äänien kanssa, jotka huutavat sinulle, haukkuvat sinua ja uhkaavat tehdä sinulle pahaa, on todella raskasta. 

Koska huomaat oireesi nyt ja vielä, hae apua heti! 

Ehkä masennuslääke ei ole auttanut, koska se on vääräntyyppinen lääke.

Noin yleisesti voin kertoa, että ihmiset lopulta harvoin puhuvat toisista pahaa, jos toinen on kuuloetäisyydellä. Ei edes viereisessä huoneessa. Ja näin aikuisena ei puhuta senkään vertaa, kuten vaikka lapset koulussa kuiskuttelevat. 

Nuo kertomasi jutut kuulostavat harhoilta. Esimerkiksi työpaikalla kyllä todella todella harvoin on tilanteita, että jostakusta kuiskutellaan. Jos koet että niin tehdään kokoajan, se ei ole todellista. 

Vaikutat hyvin fiksulta nuorelta naiselta, joten sinun kannattaa nyt panostaa terveyteesi. 

Koska huomaat vielä oireesi, ja tunnistat ne, sinulla on mahdollisuus saada apua, ja päästä oireistasi eroon, ja elää tervettä, hyvää elämää. 

En usko, että kukaan puhuu sinusta pahaa, vaikutat miellyttävältä ja fiksulta ihmiseltä, joka pohtii selkeästi tilannettaan. 

Vierailija
52/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut monesti, että minusta puhutaan pahaa.

Ja se on käynyt ilmi tilanteissa, jossa puhujat eivät ole tienneet minun olevan lähellä, tai olen palannut äkkiä huoneeseen takaisin, ja yllättänyt heidät matkimasta minua.

Ja nämä ihan normaaleissa työyhteisöissä. Eli kun ottaa huomioon millaisia ihmiset ovat, niin enemmän ihmettelen sitä, että kaikki eivät ole "vainoharhaisia" asian suhteen.

Vierailija
53/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ihminen ei ole immuuni paskanpuhumiselle. Kaikista ihmisistä puhutaan pahaa selän takana jopa niistä kaikkein ystävällisimmistä. Paras hyväksyä se ajoissa.

Vierailija
54/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että masennus on sinulle oikea dg. Kerro tuosta sukujutusta ja lääkityskin on varmasti väärä. Itselläni väärä lääkitys pahensi olen niin etten tiennyt mikä on totta ja mikä ei.

Vierailija
55/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Epävakaaseen persoonallisuuteen voi liittyä myös psykoosioireita eli oireita, joissa todellisuudentaju häiriintyy. Hetkelliset, stressiin liittyvät vainoharhaluulot tai hallusinaatiot eivät ole harvinaisia. Psykoottiset oireet kestävät tavallisesti muutamasta tunnista päiviin, mutta ne voivat kestää pidempäänkin, mikä toisinaan vaikeuttaa epävakaan persoonallisuuden erottamista psykoosisairauksista."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00994

Aikoinaan eräs sukulainen sai skitsofreniadiagnoosin, vaikka otaksun kyseessä olleen juuri epävakauden. Hän eli välillä täysin normaaliinkin tapaan. Veli oli myös sairastunut ja oli lopun ikänsä laitoksissa, eli saattoi olla oikea skitsofreenikko. En tiedä kumpi alkoi oireilla ensin. Ehkä ensin mainittu vain reagoi toiseen. Hän oli herkkä ja lahjakas mies. Suvussa on muitakin syklisesti epävakaita ja erakkomaisia ihmisiä.

Vierailija
56/56 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Epävakaaseen persoonallisuuteen voi liittyä myös psykoosioireita eli oireita, joissa todellisuudentaju häiriintyy. Hetkelliset, stressiin liittyvät vainoharhaluulot tai hallusinaatiot eivät ole harvinaisia. Psykoottiset oireet kestävät tavallisesti muutamasta tunnista päiviin, mutta ne voivat kestää pidempäänkin, mikä toisinaan vaikeuttaa epävakaan persoonallisuuden erottamista psykoosisairauksista."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00994

Aikoinaan eräs sukulainen sai skitsofreniadiagnoosin, vaikka otaksun kyseessä olleen juuri epävakauden. Hän eli välillä täysin normaaliinkin tapaan. Veli oli myös sairastunut ja oli lopun ikänsä laitoksissa, eli saattoi olla oikea skitsofreenikko. En tiedä kumpi alkoi oireilla ensin. Ehkä ensin mainittu vain reagoi toiseen. Hän oli herkkä ja lahjakas mies. Suvussa on muitakin syklisesti epävakaita ja erakkomaisia ihmisiä.

<

Skitsofreenikoiden sukulaisilla esiintyy usein, en nyt muista oikeaa termiä, mutta jonkinlaista ns. pre-skitsofreniaa. Eli oireiluun liittyy skitsofrenian oireita, mutta niin lievänä, ettei voida diagnosoida vielä skitsofreniaksi. Tila saattaa myöhemmin kehittyä skitsofreniaksi. 

Tästä voi olla kyse myös ap:n kohdalla. 

Tunnen muutaman skitsofreenikon jotka elävät normaalia elämää ilman lääkitystä. Heillä on lähipiiri hyvin tukena ja ovat hoitomyönteisiä. Suostuvat siis lähtemään lääkäriin kun lähipiiri vinkkaa, että alkaa mennä huonoon suuntaan. Kumpikin käy kokoaikaisesti töissä ja on opiskellut korkeakoulututkinnon. 

Tsemppiä ap! Ota ehdottomasti puheeksi lääkärissä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän