Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoottisia oireita, vaiko normaalia? APUA

Vierailija
15.03.2024 |

Diagnoosini on vaikea masennus, olen ollut masentunut 12-vuotiaasta asti. Nyt olen 29-vuotias. 

Koko elämäni ajan olen ajoittain luullut kuulevani, kuinka ihmiset ympärilläni puhuvat minusta pahaa. Osa kerroista on varmaan olleet todellisia, mutta sitten taas... osalla kerroista olen jo alunperinkin ollut epävarma, onko edes mahdollista että kuulisin niin kauas. Nyt olen saanut täyden varmuuden, että osa näistä kerroista on ollut täysin mielikuvitukseni tuotetta. 

Lisäksi joskus esim. ollessani yksin kotona, olen kuulevinani, että joku tulee kotiin. Näistäkin olen aina epävarma, että kuulinko, vaiko en. Mutta tätä tapahtuu todella usein. 

Ajoittain luulen ihmisten ajattelevan minusta pelkästään huonoja asioita. Masennuksen ollessa oikein pahana, saatan luulla kaikkien vihaavan minua. 

Olen vuosien mittaan eristäytynyt enemmän ja enemmän. Nykyään käyn kerran viikossa harrastuksessa, muuten olen täysin yksin. Masennukseen ei ole auttanut yksikään lääkitys. Olen myös syönyt Ketipinoria, josta oli pelkkää haittaa. Adhd-tutkimusjaksoa on aiottu aloittaa jo pitkään, mutta masennuksen takia sen aloitusta siirretään jatkuvasti. 

Miltä kuulostaa?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla saattaa olla psykoottinen masennus. Eikö lääkitys tee sinusta sosiaalisempaa?Jos ei, niin ehkä sulla on väärä lääkitys. Ilman lääkitystä minä vajoan yksinäisyyteen. Lääkkeen kanssa olen sosiaalisempi ja jaksan huolehtia arjesta. Olen ns. normaali.

Vierailija
2/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Efexoria? Ns. vanha lääke, mutta toimiva. Ei pahempia sivuvaikutuksia. Eroon pääseminen on vaikeaa. Itsellä Efexor + Peratsin ja toimii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää soittaa oireista lääkärille, jos sulla on asiakkuus johonkin mielenterveys puolella niin sinne vaan rohkeasti yhteyttä. Muuten ihan omaan terveyskeskukseen. Oikeilla lääkkeillä noi oireet saadaan loppumaan. 

Vierailija
4/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kysyt? Haluatko olla sairas ihminen?

Vierailija
5/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epävakaaseen persoonallisuuteen voi liittyä myös psykoosioireita eli oireita, joissa todellisuudentaju häiriintyy. Hetkelliset, stressiin liittyvät vainoharhaluulot tai hallusinaatiot eivät ole harvinaisia. Psykoottiset oireet kestävät tavallisesti muutamasta tunnista päiviin, mutta ne voivat kestää pidempäänkin, mikä toisinaan vaikeuttaa epävakaan persoonallisuuden erottamista psykoosisairauksista."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00994

Vierailija
6/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö miten hienoja nuo kokemukset ovat? Moni joka ymmärtää saattaisi kadehtia. Minä nautin kaikesta itsessäni, nautitko sinäkin? Vainoharhat voimakkaina ovat saatanan hieno asia. Jos uskaltaa epäillä myös itseänsä on parasta sillä on hienoa jos ymmärtää että edes itseensä ei voi aina luottaa. Miten muut reagoivat kun sinä epäilet neuroottisella tavalla? Kerrotko heille lainkaan?

Vierailija
7/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli psykoosissa negatiivisia ääniharhoja (itseeni liittyvää arvostelua, vainoamista jne.), joiden kuvittelin olevan tosia. Psykoosissa ei käsitä olevansa psykoosissa. Nykyään syön Olanzapinia ja se pitää harhat loitolla. 

Vierailija
8/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Epävakaaseen persoonallisuuteen voi liittyä myös psykoosioireita eli oireita, joissa todellisuudentaju häiriintyy. Hetkelliset, stressiin liittyvät vainoharhaluulot tai hallusinaatiot eivät ole harvinaisia. Psykoottiset oireet kestävät tavallisesti muutamasta tunnista päiviin, mutta ne voivat kestää pidempäänkin, mikä toisinaan vaikeuttaa epävakaan persoonallisuuden erottamista psykoosisairauksista."

Tottakai voi liittyä koska on ihminen. Ettekö te ymmärrä miksi ihmisille tulee niitä vainoharhoja? Hyvänen aika!

Vierailija
9/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tuollaista voi olla myös jos on skitsoaffektiivinen häiriö, joka ei siis ole yhtä vakava kuin skitsofrenia. Kannattaa koettaa varata aika jonnekin, kerro että epäilet että kuulemasi äänet eivät ole todellisia ja tahtoisit tietää että oletko sairas.

Vierailija
10/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Efexoria? Ns. vanha lääke, mutta toimiva. Ei pahempia sivuvaikutuksia. Eroon pääseminen on vaikeaa. Itsellä Efexor + Peratsin ja toimii. 

Todella pahat seksuaalivaikutukset ja voivat jäädä pysyviksi.

Vierailija
11/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitten taustalla pelottavia tai epämiellyttäviä kokemuksia? Minä luulen että on vaan tapahtunut jotain ikävää joka on tehnyt susta tuollaisen. Luulen että sua auttaisi jos sulla olisi luotettava hyvä ihminen ystävänä tai tukena.

Voi olla, että joitain psyyken ongelmia voi lievittää lääkkeillä, mutta jos tutustuisit vähän psykologian ja psykiatrian historiaan ja ssri- ym lääkkeiden bisnesideaan, miettisit vielä kaksi kertaa mitä tarvitset.

Itsekin olen ollut lääketehtaiden koekaniinina ja rahoittajana, en hyötynyt mistään kokeilemastani ssri-lääkityksestä, en liioin psykologien kanssa juttelusta.

Mulla oli myös nuorempana tuollaista ajattelua että mitä muut minusta puhuvat tai ajattelevat, mutta se on lieventynyt enkä enää välitä jos jotain ajattelisivatkin tai puhuisivat.

Tsemppiä sinulle, olet ihan yhtä arvokas kun kaikki muutkin.

Vierailija
12/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tahansa ja itse asiassa meille kaikille tulee elämässä vainoharhoja, syystä. Niitä voi tulla hyvin lievinä epävarmuuksina tai hyvin voimakkaina jopa pelkotilojen tai kauhukohtaustenkin muodossa. Tietoisuudentilan muutokset ovat olennaisia kun pohditaan terveydentilaa sekä psyykkisten sairauksienkin mahdollisuutta.

Vierailija
13/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeanlainen psykoterapia, joissa oireiden juurisyyn taakse katsotaan, voi auttaa. Lääkkeissä on valtavia sivuoireita ja niillä on huono tehokin, silloinkin vain oireeseen, ei itse syyhyn.

Vierailija
14/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiduttaa itseään tuollaisella olla, kun on olemassa lääkkeitä jotka tehoaa asiaan?

Vierailija
15/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla harhoja, mutta voi olla, että kuulee ihan oikein.

Vierailija
16/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäinen maailma on jokaisella omanlainen. Aloittaja tietää kyllä itse jos hänellä on psyykkisiä ongelmia tai sairauksia, kyllä sen olossaan tuntee. Psykoosi on aika vakava tila ja tiedoksesi että ei nyt kovinkaan yleistä. Sekavuustilat ovat yleisempiä tai pelko- sekä kauhukohtaukset. Pitäkää huolta lähimmäisistänne.

Vierailija
17/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla psykoottista oireilua, itselläkin ollut psykoottinen masennus. Menee neurolepteillä ohi nuo oireet, itsellä oli olantsapiini. Oli juurikin vainoharhaisuutta, esim. että naapurit kyttää ja ihmiset kadulla olisi nähnyt päälle päin että olen sekoamassa, sekä kuulin kissan maukumista ja tunsin pieniä hipaisuja kuin joku olisi koskenut. Myös sellaista "ihon kuplimista" kuin ötökkä olisi kävellyt. Ei kannata huolestua, aivot tekee välillä tepposia, kerro rohkeasti lääkärissä näistä. Neuroleptejä kannattaa syödä vain akuutin vaiheen yli, ne on aika kurjia lääkkeitä muuten, mutta auttaa vaivaan kyllä. Tsemppiä! 

Vierailija
18/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi spämmäät jatkuvasti tätä samaa tänne?

Vierailija
19/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi liittyä koska on ihminen. Ettekö te ymmärrä miksi ihmisille tulee niitä vainoharhoja? Hyvänen aika!

?

Vierailija
20/56 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuo pskan puhuminen selän takana johtuu huonosta itsetunnosta. Samasta syystä voit kokea, että minne ikinä menetkin niin kaikki tuijottavat sinua. Itsetunto kuntoon niin "pskanjauhaminen" loppuu samantien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan