Onko etäterapiassa pakko pitää kameraa? Ov
Velvoitetaanko siihen? Miksi? Itsellä vaikea kehonkuvan vääristymä ja todella todella epämukava pitää kameraa päällä. Tämä häiritsee terapiaa. Olen muista syistä terapiassa. Ymmärrän kyllä siedätyksen tähän, mutta ihanko oikeasti se on tarpeellista pitää päällä kokoajan? On todella vaivautunut olo ja en osaa puhua kameralle, ilmeet ja eleet vääristyy.
Onko tämä todella edellytys etäterapiaan? Haluaisin kuulla asiallisia näkökulmia.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tähän olemassa joku lakiin kirjoitettu juttu että tätä terapiamuotoa ei saa antaa jos ei ole kamerayhteys?
Itsellä ainakin eleet vääristyy kameran edessä enkä osaa olla luonteva.
Ei ole sellaista. Käyn itse dkt-terapiassa, ja välillä en pidä kameraa päällä koska tuntuu etten jaksa. Se oli terapeutille täysin ok, sen jälkeen kun juteltiin läpi ne tunteet ja ajatukset, mitä on sen taustalla etten tunne jaksavani. Mun terapeutti pitää itsenäistä vastaanottoa, joten ei hänellä ole ketään ylempiä tai tiimiä sanomassa miten terapiassa olisi pakko toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voit itse valita terapeuttisi niin sitten valitset terapautin jolle kameran käyttö on vapaaehtoista. Näitä ei kauhean paljoa ole koska suurin osa ihmisen kommunikaatiosta on visuaalista. Hoitovastaisuusmerkinnän saa aika helposti kun alkaa tuollaisesta asiasta venkoilemaan.
Jos tuo kamera kiusaa niin paljon niin miksi edes haluat etäterapiaa? Eikö olisi sinulle parempi mennä sitten ihan naamatusten sessioihin.
Mulla tosiaan tilanne se, etten pysty tällä hetkellä lähiterapiaan menemään. Ja vaihtoehdoksi jäi etäterapia ja sen piti olla ok, ettei kameraa tarvitse pitää päällä, sen verran että näyttäytyy. Sit tosiaan tuli käsky että täytyy pitää päällä. Tämä terapeuttini siis oli vähän ohi muiden antanut siimaa ettei tarvii pitää päällä ja nyt siis painostuksen alla tullut tämä käsky että täytyy olla.
Ap
Terapeuttisi ilmeisesti siis rikkonut sääntöjä, jäi siitä kiinni ja joutuu nyt noudattamaan sääntöjä. Valitettavasti sinun vaihtoehdot ovat vaihtaa terapian toimittajaa tai lopettaa terapia. KELA:n maksamassa terapiassa taitaa tosiaan olla vaadittu että kamera pitää olla päällä koska terapeutin pitää tehdä myös visuaalista arviota eli jos saat kustannukset KELAlta niin edes toimittajan vaihto ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehokieli kertoo paljon enemmän kuin sanat. Voit sanoilla vähätellä asioita, mitkä ilmeesi, eleesi jne kertoo olevan paljon isompia kuin haluat kertoa. Terapeutin on tarkoitus tarttua tuollaisiin juttuihin.
Se tässä onkin se ongelma kun mulla vääristyy eleet ja ilmeet ja en ole yhtään oma itseni. Ja myöskin en pysty puhumaan asioita rennosti siinä. Ymmärrän siis miksi kuvayhteys on hyvä, mutta minun kohdalla se ei anna oikeaa kuvaa muuta kuin sen miten alitajuisen stressaantunut olen ja se vaikuttaa mun olemukseen olemalla epäaito tilanteessa. Tätä on vaikea selittää.
Ap
Sinun ei tarvitse katsella omaa videokuvaasi....
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole pakko pitää. Sitä yleensä suositellaan kyllä, koska terapeutin on hyvä nähdä ilmeitä, siitä voi päätellä kuinka ahdistavana tai vaikeana asiakas kokee kerrottuja asioita yms. Mutta ei siis ole mikään pakko, sille terapeutille voi ihan sanoa tämän että et halua kameraa, ja sitten te keskustelette sen asian läpi. Hän varmaan yrittää alkuun suositella kameran käyttöön rohkaistumista, mutta enpä usko että kieltäytyy terapiaa antamasta, jos et siihen pysty. Ja jos kieltäytyy, niiin vaihda terapeuttia. Jos olet itsemaksava, niin sitten se ainakin onnistuu helposti. Ja onhan niitä muuten ihan pelkkiä puhelinterapeuttejakin, jotka ei edes koskaan pidä muuta kuin äänipuheluja asiakkaiden kanssa.
Kiitos sinulle vastauksestasi. Toki yritän opetella siihen, että kamera voisi olla päällä, mutta vähän kerrallaan. Alitajuinen väsyminen tähän kuluttaa voimavaroja keskittyä terapiaan.
Ap
Tämä todella voi kuulostaa joltain todella huvittavalta tai typerältä mutta uskokaa pois että vaikea kehonkuvan vääristymä on todella ahdistavaa ja vaikeuttaa elämää. Toivoisin että olisin saanut toiseen haasteeseeni apua ilman että minun täytyy tämän asian takia ahdistua. Haen kyllä tähän apua kun joku minut oikeasti ottaa todesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tähän olemassa joku lakiin kirjoitettu juttu että tätä terapiamuotoa ei saa antaa jos ei ole kamerayhteys?
Itsellä ainakin eleet vääristyy kameran edessä enkä osaa olla luonteva.
Ei ole sellaista. Käyn itse dkt-terapiassa, ja välillä en pidä kameraa päällä koska tuntuu etten jaksa. Se oli terapeutille täysin ok, sen jälkeen kun juteltiin läpi ne tunteet ja ajatukset, mitä on sen taustalla etten tunne jaksavani. Mun terapeutti pitää itsenäistä vastaanottoa, joten ei hänellä ole ketään ylempiä tai tiimiä sanomassa miten terapiassa olisi pakko toimia.
Kiitos sinulle vastauksestasi. Se oikeasti väsyttää ja kuluttaa voimavaroja pitää kamerayhteys päällä etenkin jos siihen laitetaan pakote. Se ei palvele ketään.
Ap
Terapeuttisi ilmeisesti siis rikkonut sääntöjä, jäi siitä kiinni ja joutuu nyt noudattamaan sääntöjä. Valitettavasti sinun vaihtoehdot ovat vaihtaa terapian toimittajaa tai lopettaa terapia. KELA:n maksamassa terapiassa taitaa tosiaan olla vaadittu että kamera pitää olla päällä koska terapeutin pitää tehdä myös visuaalista arviota eli jos saat kustannukset KELAlta niin edes toimittajan vaihto ei auta.
Auttaa se. En tiedä onko tuollaista vaatimusta olemassakaan, mutta jos onkin, ei ne kaikki sitä noudata. Itsellä myös kelan maksamaa ja useimmiten ei ole kamera päällä. Terapeutti ei ole koskaan sanonut, että siinä olisi mitään sääntöjen vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehokieli kertoo paljon enemmän kuin sanat. Voit sanoilla vähätellä asioita, mitkä ilmeesi, eleesi jne kertoo olevan paljon isompia kuin haluat kertoa. Terapeutin on tarkoitus tarttua tuollaisiin juttuihin.
Se tässä onkin se ongelma kun mulla vääristyy eleet ja ilmeet ja en ole yhtään oma itseni. Ja myöskin en pysty puhumaan asioita rennosti siinä. Ymmärrän siis miksi kuvayhteys on hyvä, mutta minun kohdalla se ei anna oikeaa kuvaa muuta kuin sen miten alitajuisen stressaantunut olen ja se vaikuttaa mun olemukseen olemalla epäaito tilanteessa. Tätä on vaikea selittää.
Ap
Se että tiedän toisen katsovan ei paljon helpota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What ever. Ole kuin kotonasi. Ei kuulosta että terapiasi olisi kovin tehokasta. Ehkä et ole tarpeeksi hoitomyönteinen. Ymmärränn, suurin osa on ihan naurettavaa huuhaata. Suorastaan siis hullua toimimtaa.
Mikään ei ole naurettavampaa kun joku yrittää psykoloida sua jollain ihan sairailla menetelmillä ja itse katsot sitä hommaa kun "Oletteko hulluja" no hupia "potilaalle" ja tekemistä hulluille. Lakeja tosin kannattaa terapeuttienkin aina noudattaa. Muuten saattaa oikeussali kutsua ja jos noin toimitaan on ehkä syytäkin "potilaan" kyseenalaistaa terapeuttiensa mielenterveyttä.
Se tässä onkin, kun todella ajattelin että nyt on oikea hetki tämäntyyliselle terapialle, mutta ei tämä kyllä hyvältä tunnu. Luulisi että tälläisessä katsottaisiin kokonaisuutta. Että mikä on oikeasti tärkeää hoidettavan kannalta. Nyt tämä ahdistaa. Ei minuakaan hirveästi kiinnosta t
Olet terapiassa siksi, koska et kykene tunnistamaan mikä sinulle itsellesi on parasta.
Terapiassa pitää tehdä töitä ja mennä sinne omalle epämukavuusalueelle. Terapeuttisi varmaan tajuaa, että sinulla vääristyy ilmeet ja eleet, jos kamera on päällä, jos ei tiedä, niin kerro. Se on sinulle hyväksi, että joudut pakosta ottamaan askelia kohti normaalia elämää ja on hyvä, että teet sen terapeutin kanssa. Sillä lailla pääset eteenpäin ja kohti sitä omaa parastasi. Nyt vaikuttaa siltä, että haluat vain jumittaa omalle mukavuusalueellasi.
Miksi joku keksii mielivaltaisesti päättää siitä että kamera on pakko pitää päällä oli ihan sama mikä tilanne vaan... Viis siitä, että katsottaisiin asiakasta yksilönä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se että tiedän toisen katsovan ei paljon helpota.
Miten voisit tavata saman terapeutin livenä? Silloinkin hän katsoo sinua.
Sano että nettiyhteys on niin heikko ettei videokuva toimi.
Vierailija kirjoitti:
Sano että nettiyhteys on niin heikko ettei videokuva toimi.
terapiassa olevaa ei kannata usuttaa valehtelemaan. Siitä e terapiakierre usein alkaa, kun ihminen valehtelee (itselleen) niin paljon, että asiat menee solmuun
Joo en halua valehdella. Koitan keskustella tästä asiasta hänen kanssaan.
Ap
Laita aluksi ainakin asetuksista niin, ettet itse näe videokuvaasi. Se on mahdollista.
Voisiko tuon ottaa yhdeksi terapian tavoitteeksi että kamera ei sen liiemmin sinua häiritse? Vähän kerrallaan jne? Minäkään en tykkää olla kuvissa tai videopalavereissa, mutta hankala niiltä on välttyä. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Sain pitää pari ekaa krt pois päältä tai pidin vain hetken kunnes tuli kolmannella kerralla napakka käsky että oltava päällä :( Tiedän tämä voi kuulostaa tosi typerältä mutta mulle tällä on iso merkitys. Tuntuu että menee puolet ajasta hukkaan ja en pysty keskittymään. Ap
Katsekontakti ( ja sen haaseet) on tärkeä osa terapiaa. Ehkä siksi. Terapeutin on pelkän äänen perusteella hankalaa tietää missä meet-ja hänen vastuullaan on että terapiaistunto on sulle sopivalla tasolla. Elekieli kertoo paljon esim siitä onko asiat sulle liian rankkoja tai ei. Usein asiakkailla on pelkoja, ahdistusta, välttämiskeinoja juuri katsekontaktin suhteen ja se on tärkeä osa terapiaa. Jos pidät kameran auki, voitko muilla tavoin lisätä turvallisuudentunnettasi? Vaikka kääriytymällä peittoon?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuon ottaa yhdeksi terapian tavoitteeksi että kamera ei sen liiemmin sinua häiritse? Vähän kerrallaan jne? Minäkään en tykkää olla kuvissa tai videopalavereissa, mutta hankala niiltä on välttyä. Tsemppiä.
Hyvä pointti, otankin puheeksi tämän terapeutin kanssa. Kiitos .
Ap
Voit myös laittaa Post it -lappusen oman videokuvasi päälle.
Ap