Onko etäterapiassa pakko pitää kameraa? Ov
Velvoitetaanko siihen? Miksi? Itsellä vaikea kehonkuvan vääristymä ja todella todella epämukava pitää kameraa päällä. Tämä häiritsee terapiaa. Olen muista syistä terapiassa. Ymmärrän kyllä siedätyksen tähän, mutta ihanko oikeasti se on tarpeellista pitää päällä kokoajan? On todella vaivautunut olo ja en osaa puhua kameralle, ilmeet ja eleet vääristyy.
Onko tämä todella edellytys etäterapiaan? Haluaisin kuulla asiallisia näkökulmia.
Kommentit (46)
Minulle tosiaan sanottiin että ylemmältä taholta sanottu että täytyy olla kamera päällä ja se on ehdoton. En ymmärrä tätä logiikkaa. Voiko tämä olla edes laillista?
Ap
Sain pitää pari ekaa krt pois päältä tai pidin vain hetken kunnes tuli kolmannella kerralla napakka käsky että oltava päällä :( Tiedän tämä voi kuulostaa tosi typerältä mutta mulle tällä on iso merkitys. Tuntuu että menee puolet ajasta hukkaan ja en pysty keskittymään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle tosiaan sanottiin että ylemmältä taholta sanottu että täytyy olla kamera päällä ja se on ehdoton. En ymmärrä tätä logiikkaa. Voiko tämä olla edes laillista?
Ap
Miltä ylemmältä taholta? Psykoterapeutit on kyllä lähes aina yksityisyrittäjiä ja näin ollen itsensä pomoja ilman ylempiä tahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miltä ylemmältä taholta? Psykoterapeutit on kyllä lähes aina yksityisyrittäjiä ja näin ollen itsensä pomoja ilman ylempiä tahoja.
En ole siis psykoterapiassa. Vaan dkt tyyppisessä terapiassa kunnan kautta. Ap
Lisäys ja olivat siis palaverissa esimiehen ja kollegoiden kanssa puhuneet tästä ja sieltä noussut ehdoton edellytys pitää kameraa päällä.
Ap
Sano itse napakasti ettei käy, koska se häiritsee terapiaan keskittymistä. Jos ei kelpaa, lopeta koko terapia. Täytyykö aina olla tuollainen halvatun lammas?
What ever. Ole kuin kotonasi. Ei kuulosta että terapiasi olisi kovin tehokasta. Ehkä et ole tarpeeksi hoitomyönteinen. Ymmärränn, suurin osa on ihan naurettavaa huuhaata. Suorastaan siis hullua toimimtaa.
Mikään ei ole naurettavampaa kun joku yrittää psykoloida sua jollain ihan sairailla menetelmillä ja itse katsot sitä hommaa kun "Oletteko hulluja" no hupia "potilaalle" ja tekemistä hulluille. Lakeja tosin kannattaa terapeuttienkin aina noudattaa. Muuten saattaa oikeussali kutsua ja jos noin toimitaan on ehkä syytäkin "potilaan" kyseenalaistaa terapeuttiensa mielenterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sano itse napakasti ettei käy, koska se häiritsee terapiaan keskittymistä. Jos ei kelpaa, lopeta koko terapia. Täytyykö aina olla tuollainen halvatun lammas?
Näinhän minun täytyisi toimia, yksi syy miksi olen terapiassa on se että olen liian kiltti ja miellytän muita itseni kustannuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
What ever. Ole kuin kotonasi. Ei kuulosta että terapiasi olisi kovin tehokasta. Ehkä et ole tarpeeksi hoitomyönteinen. Ymmärränn, suurin osa on ihan naurettavaa huuhaata. Suorastaan siis hullua toimimtaa.
Mikään ei ole naurettavampaa kun joku yrittää psykoloida sua jollain ihan sairailla menetelmillä ja itse katsot sitä hommaa kun "Oletteko hulluja" no hupia "potilaalle" ja tekemistä hulluille. Lakeja tosin kannattaa terapeuttienkin aina noudattaa. Muuten saattaa oikeussali kutsua ja jos noin toimitaan on ehkä syytäkin "potilaan" kyseenalaistaa terapeuttiensa mielenterveyttä.
Se tässä onkin, kun todella ajattelin että nyt on oikea hetki tämäntyyliselle terapialle, mutta ei tämä kyllä hyvältä tunnu. Luulisi että tälläisessä katsottaisiin kokonaisuutta. Että mikä on oikeasti tärkeää hoidettavan kannalta. Nyt tämä ahdistaa. Ei minuakaan hirveästi kiinnosta terapeuttia tuijotella.
Ap
Mun puolesta saq olla salakamerat vaikka kotona. Ja mikrofoninkintuissa. Mitä pienistä. Miljoonakirvaulset jos saisin voisin tehdä jotain asioiden eteen muuten what ever todellakin.
Ainoastaan seuraavat seikat saisu itseni yrittämään törkyrikosten paljastamista itseäni kohtaan:
Mahdollisuus suuriin rahallisiin korvauksiin
Vankilatuomiot varsinkin perheellisille, jotka tehneet törkyrikoksia perhettäni kohtaan.
Hah pitäisikö vielä yrittää epätoivoisesti pyytää uskomista rikoksille mistä ei todisteita ja mahdollisesti vielä saada syytteet siitä että on "harhsinen" koska ei todisteita.
Niistä kannattaa korkeintaan vihjaulla, koska monet ovat yleensä saaneet vihiä joistain asioista ja uhri osaa kertoa saman tai lisätietoja se vaan vahvistaa epäilyksiä siitä, että hän kertoo totta.
Voit varmaan käydä vastaanotolla, jos etäterapia ei sovi. Määritelmällisesti etäterapiaan kuuluu, että se toteutetaan kuvapuheluna. Esim. Kela edellyttää tätä. Muutenhan voisi vain soitella puhelimella, ja siitä kai olemme samaa mieltä, että ei ole sama asia.
Miksi et saa terapiaa tuohon dysformiaongelmaan, joka tuntuu olevan sulle isompi ongelma kuin se, mistä sua nyt hoidetaan?
Onkohan tähän olemassa joku lakiin kirjoitettu juttu että tätä terapiamuotoa ei saa antaa jos ei ole kamerayhteys?
Itsellä ainakin eleet vääristyy kameran edessä enkä osaa olla luonteva.
Vierailija kirjoitti:
Voit varmaan käydä vastaanotolla, jos etäterapia ei sovi. Määritelmällisesti etäterapiaan kuuluu, että se toteutetaan kuvapuheluna. Esim. Kela edellyttää tätä. Muutenhan voisi vain soitella puhelimella, ja siitä kai olemme samaa mieltä, että ei ole sama asia.
Miksi et saa terapiaa tuohon dysformiaongelmaan, joka tuntuu olevan sulle isompi ongelma kuin se, mistä sua nyt hoidetaan?
Perhesyistä en pysty lähitapaamisiin tällä hetkellä. Etäyhteydellä tämä on mahdollista.
Ja kyllä... Kukaan terapeuteista tai vastaavista ei ota ongelmaani todesta koska olen heidän mielestä kaunis ja viehättävä. Ja nuo sanat ei todellakaan helpota oloa koska koen että ongelmaani vähätellään todella pahasti.
Ap
Jos voit itse valita terapeuttisi niin sitten valitset terapautin jolle kameran käyttö on vapaaehtoista. Näitä ei kauhean paljoa ole koska suurin osa ihmisen kommunikaatiosta on visuaalista. Hoitovastaisuusmerkinnän saa aika helposti kun alkaa tuollaisesta asiasta venkoilemaan.
Jos tuo kamera kiusaa niin paljon niin miksi edes haluat etäterapiaa? Eikö olisi sinulle parempi mennä sitten ihan naamatusten sessioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos voit itse valita terapeuttisi niin sitten valitset terapautin jolle kameran käyttö on vapaaehtoista. Näitä ei kauhean paljoa ole koska suurin osa ihmisen kommunikaatiosta on visuaalista. Hoitovastaisuusmerkinnän saa aika helposti kun alkaa tuollaisesta asiasta venkoilemaan.
Jos tuo kamera kiusaa niin paljon niin miksi edes haluat etäterapiaa? Eikö olisi sinulle parempi mennä sitten ihan naamatusten sessioihin.
Mulla tosiaan tilanne se, etten pysty tällä hetkellä lähiterapiaan menemään. Ja vaihtoehdoksi jäi etäterapia ja sen piti olla ok, ettei kameraa tarvitse pitää päällä, sen verran että näyttäytyy. Sit tosiaan tuli käsky että täytyy pitää päällä. Tämä terapeuttini siis oli vähän ohi muiden antanut siimaa ettei tarvii pitää päällä ja nyt siis painostuksen alla tullut tämä käsky että täytyy olla.
Ap
sulje oman videokuvasi näyttö sieltä omalta näytöltäsi: näin sinun ei tarvitse katsoa omaa videokuvaasi, mutta toinen näkee sinut.
Kehokieli kertoo paljon enemmän kuin sanat. Voit sanoilla vähätellä asioita, mitkä ilmeesi, eleesi jne kertoo olevan paljon isompia kuin haluat kertoa. Terapeutin on tarkoitus tarttua tuollaisiin juttuihin.
No ei tietenkään ole pakko pitää. Sitä yleensä suositellaan kyllä, koska terapeutin on hyvä nähdä ilmeitä, siitä voi päätellä kuinka ahdistavana tai vaikeana asiakas kokee kerrottuja asioita yms. Mutta ei siis ole mikään pakko, sille terapeutille voi ihan sanoa tämän että et halua kameraa, ja sitten te keskustelette sen asian läpi. Hän varmaan yrittää alkuun suositella kameran käyttöön rohkaistumista, mutta enpä usko että kieltäytyy terapiaa antamasta, jos et siihen pysty. Ja jos kieltäytyy, niiin vaihda terapeuttia. Jos olet itsemaksava, niin sitten se ainakin onnistuu helposti. Ja onhan niitä muuten ihan pelkkiä puhelinterapeuttejakin, jotka ei edes koskaan pidä muuta kuin äänipuheluja asiakkaiden kanssa.
Voit kysyä. Usein toivotaan, koska liikkeet ovat suuri osa kommunikaatiota. En kuitenkaan usko että on pakollista, eikä varmasti heti jos et siihen kerran pysty. Tsemppiä!