Te 70 luvulla tai aijemmin syntyneet. Puhuitteko koskaan kavereiden kanssa menkoista?
Itse en puhunut, vaan se oli tabu kuten niistä puhuminen aikuisten tai oman äidinkään kanssa. Piti aina elää, kuin niitä ei olisikaan, tai ottaa kaverin vihat niskaan miksi ei lähtenyt uimaan.
Kommentit (57)
Totta kai asiasta puhuttiin kavereiden kanssa täysin avoimesti, jos syytä oli. Oman äidin kanssa aiheesta ei sitten niinkään puhuttu. Lähinnä kerroin menkkojen alkamisesta, mutta siihen se jäi (aihetta olisi tuntunut todella hankalalta ottaa puheeksi). Vm. 1969.
60-70 luvulla muijat käytti sanaa -paskatauti- lapsena luulin pitkään, että se on ripuli. mutta myös sanaa kuukautiset käytettiin ja ehkä enemmän -moonikset. ne jotka käytti sitä olivat muka oppineisempia, maalaisemännät eivät sitä sanaa omaksuneet,eli olen kaupunkilainen moonisten kanssa ja parempaa väkeä.
siteet usein lakanoista leikattuja, vanhoissa alumiinipotissa kloritilla valkaistuja riepuja joiden imukyky nolla, narulla kuivuivat salaa. tuoksu oli verinen naisissa. pesut harvakseltaan, 2x viikko sauna ja väliajoilla pesuvadissa. ei ollut pidettä. kun tuli tampax,, lapset salaa näkivät yhteisellä ulkohuusireissulla mitä äitee teki- eli huusivat kaiken kuulten. äitee työnsi kynttilän peppuun
Eipä juuri puhuttu. Äidilleni kuukautiset olivat niin hävettävä asia, että ei niistä voinut puhua. Kotoaan oli tämän opin saanut. Mä sitten laihdutin niin paljon, että kuukautiset jäivät pois, ja äiti oli tyytyväinen.
Ei koska menopaussit ja vaihdevuodet nyt ikä harukkaamme nyt 47-49-51 ja 53vTarkoitaa kuukaustiset ohi on ja elämä villiä ja vapaata,
En muista että olisi puhuttu.
m50
Joidenkin kanssa puhuin. Ei se mikään tabu ollut ainakaan minun kaveripiirissäni. Olen syntynyt vuonna 1968. Äitini ja kaksi siskoani kertoivat minulle kuukautisista jo hyvissä ajoin, etten ylläty.
Äiti, joka syntyi 1940, ei tiennyt kuukautisista mitään ja järkyttyi kun ne alkoivat. Samaa hän ei tahtonut tyttärilleen.
En puhunut, olen syntynyt 1974.
Kotona menkat oli myös melkoinen tabu. Äidilleni tietysti kerroin, kun ne alkoi, koska tarvitsin kuukautissuojia eikä mulla 12-vuotiaana ollut omaa rahaa niitä ostaa. Äiti meni vaikeaksi, näytti alakerran WC:ssä tietyn allaskaapin alalaatikon, jossa oli siivousliinojen alle piilotettuna sidepakkaus. Että ota sieltä. Ja sanoi, että käytetyt pitää sitten kääriä hyvin paperiin ja laittaa jonnekin alimmaiseksi muiden roskien alle, "ettei perheen miehet joudu katselemaan tai haistelemaan naisten vitturättejä". Siinä oli kaikki mitä koskaan menkoista puhuttiin.
Aiemmin, ei aijemmin.
Ja kyllä puhuttiin kavereiden kanssa menkoista. Mutsin kanssa ainut "keskustelu" oli, kun hän näytti mistä kaapista löytyy kuukautissiteitä, kun tarvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei koska menopaussit ja vaihdevuodet nyt ikä harukkaamme nyt 47-49-51 ja 53vTarkoitaa kuukaustiset ohi on ja elämä villiä ja vapaata,
Ei puhuttu, ei äiti eikä kaverit. En itse edes huomannut kun ne alkoi, äiti oli huomannut lakanoista.
Itsellä alkoi 10 -vuotiaana ja 35 -vuotiaana oli elämäni viimeiset vuodot kun asennutin hormonikierukan.
Vierailija kirjoitti:
EI puhuttu kavereiden kanssa eikä myöskään äidin. Koulussa oli vain vähän valistusta.
Nainen syntynyt 1975.
sama, syntynyt 1974
Olen syntynyt 70-luvulla ja puhuin kyllä sekä kavereiden että äidin ja joidenkin muiden aikuisten naisten kanssa. Koulussakin asiaa viidennellä luokalla käsiteltiin. Ei mikään tabu silloin eikä nykyään, vaikka nyt ollaankin jo siinä vaiheessa, jossa osalta kaveripiiriä on menkat jo loppuneet ja osalla vielä on.
Olen syntynyt 1955. Äiti oli hyvin valistanut, koulun terveysoppitunnilla katsottiin filmit Tytöstä naiseksi ja Pojasta mieheksi, ja kavereiden kanssa puhuttiin jo senkin takia, että meitä oli luokalla 3 sellaista tyttöä, jotka helposti pyörtyä kupsahtivat. Juteltiin terveyssiteiden merkeistä ja kiinnitystavoista, ihan normaalia kaikki.
Olen syntynyt 1970, ja kuukautisista puhuin ainakin parhaan ystäväni kanssa. Mutta ei tuo mikään yleinen keskustelunaihe kaveripiirissä ollut.
Puhuin äidin kanssa, mutta ystävien kanssa ei oikein ole voinut puhua. Sen verran kuitenkin, että olen huomannut meidät naiset hyvin erilaisiksi tässä. Jos menkkoihin ei liity mitään ongelma, ei varmaan ole tarve puhuakaan. Mutta jos ne ovat esim. kovin runsaat tai kivuliaat, niin on suorastaan pakko puhua
Vm62
Ei puhuttu meillä 70-80-taitteen maaseutupaikkakunnalla, paitsi joskus jos oli jostain "käytännön syystä" aivan pakko. Sama kuin minkä monet ovat kertoneet, eli äiti välttelevän lyhytsanaisesti antoi minimalistisen suppeat ohjeet miten toimia.
Kertoo kyllä paljon siitä millaista aikaa se oli, kun toisaalta oli kaverien kesken aina kerrottu vertaistukihenkisesti toisillemme kaikista muista kodin seinien sisällä tapahtuneista noloista ja hävettävistä asioista, isän kiinteistökaupoissa huijatuksi tulemiset, äidin päihdeongelmat, pienempänä omat hölmöilyt ja niiden seuraukset kuten selkäsaunat yms.
Syntynyt 1950 ei puhunut, eikä puhu tyttärien kanssa edelleenkään. Hyssyttelyä eikä rahaa annettu siteiden ostamiseen, eikä ostanut niitä tyttärille.
Puhuttiin. Mutta ei se nyt mikään kestoaihe ollut.
vm 68