Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Munasarjassa todettiin sekakaikuinen muutos

Vierailija
14.03.2024 |

Kuinka huolissaan pitää olla.? Ikää 38

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taipumusta kystiin ja olin yllättynyt, että niitä tulee vielä vaihdevuosien jälkeenkin. Sekakaikuinen voi olla hyvä- tai huonolaatuinen, tai joskus rajalaatuinen. Täysin varmasti ei voi sanoa ilman leikkausta. Leikkauksessa usein koko munasarja poistetaan, joskus molemmat. Minulla kyllä kaikki eteni nopeasti julkisellakin. Leikkauksessa munasarja pussitetaan ja sitten napsastaan ulos. Sekakaikuinen ei ole niin paha kuin selvä kiinteä kasvain, mutta hermoillehan se käy silti kun ei voi varmaksi tietää. 

Vierailija
22/30 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua luopua munasarjasta ettei ala vaihdevuodet 😭

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometriooma. Ei aina leikata.

Vierailija
24/30 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuolet mieluummin syöpään? RIP

Vierailija
25/30 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri menehtyi gynekologiseen syöpään 36 vuotiaana. Loppu tuli nopeasti. 

Vierailija
26/30 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä asennetaan keltarauhaskierukka ja saat estrogeenin voiteena. Ne vaihdevuodet ei ala sulla koskaan. Itseasiassa noiden hormoonien vuoksi näytät nuorelta pidempään mitä muut.  

Vierailija
27/30 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä asennetaan keltarauhaskierukka ja saat estrogeenin voiteena. Ne vaihdevuodet ei ala sulla koskaan. Itseasiassa noiden hormoonien vuoksi näytät nuorelta pidempään mitä muut.  

Älä nyt höpäjä. Vaihdevuodet alkavat heti, kun munasarjat poistetaan. Niiden oireita helpotetaan esim. mainituilla lääkkeillä, mutta se sitä muuksi muuta. Suomessa suurin osa vaihdevuosi-iässä olevista naisista käyttää hormoneja, mutta ei ne vaihtarit siitä mihinkään katoa. 

Munasarjojen poisto on iso juttu hedelmällisyysikäiselle naiselle. Se on kuin kivesten poisto mieheltä. Sitäkin hoidetaan hormoneilla. Tämmöistä ei tehdä, ellei siihen ole todella painavat lääketieteelliset syyt.

Vierailija
28/30 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla havaittiin aikoinaan endometrioomat molemmissa munasarjoissa. Tuolloin ne olivat noin 5-7 cm halkaisijaltaan. Leikkausaikaa odotellessani ne kokivat kasvupyrähdyksen ja olivat lopulta 11-12 cm kumpikin. Olin kauhusta suunniltani, kun lääkäri niitä ultratessaan totesi, ettei voi poissulkea täysin syövän mahdollisuutta. Leikkaus tehtiin tähystyksenä ja olin kipeänä tosi pitkään. Nyt vatsan alue on parantunut niin hyvin, että ihan kuin mulle ei olisi mitään ikinä tehtykään. 

Vierailija
29/30 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia kommentteja.

Vierailija
30/30 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti siis syöpä, kannattaa kirjata kantaan hoitotahto.

Millainen ihminen kommentoi näin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi