Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Työntekijöitä eroaa nyt liitoista protestina

Vierailija
14.03.2024 |

SAK:n mukaan osa ammattiliittojen jäsenistä eroaa protestina poliittisille lakoille

https://yle.fi/a/74-20079147

Kommentit (227)

Vierailija
181/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä samat limanuljaskat häipyy Suomesta, kun joku hyökkää tänne.

Svårt att försvinna från något man inte är i. Själva har ni bäddat, själva får ni ligga.

Vierailija
182/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eroaa ja jotkut puolestaan liittyvät. Mä en tällä hetkellä ole liitossa, koska vaihdoin alaa enkä tiedä minne työllistyn mutta heti kun joku työpaikka löytyy joltain hakemaltani alalta niin liityn takas liittoon.

Enligt artikeln kommer det 50 nya för var 100 som lämnar facken. En väldigt bra bytesbalans.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussyy lakoille se, että ay-liikkeen johto on demarivetoinen ja hallitus taas on oikeistohallitus. Tarkoitushakuisuus näkyy läpi. Työttömyysturvaa leikataan toki selvästi, mutta muut muutokset ovat aika kosmeettisia. Esim. kohuttu palkaton eka sairauslomapäivä koskisi alle 10%:a palkansaajista koska Tessissä on sovittu muuta. Ay-liike maalaa melkoisia, epärealistisia uhkakuvia.

Edellinen demarivetoinen hallitus sääti mm. hoitajien ns. pakkolain, mutta ei siitä ay-liike mitään vastaavanlaisia tukilakkoja järjestänyt. Jos satamat ovat kuukauden kiinni, tietää se monelle sitä, ettei työpaikkaa enää ole odottamassa - kannattiko?

Kaiken kaikkiaan tilanne on järjetön, osapuolet ovat liian syvällä poteroissaan. Ei tässä ole enää kysymys työmarkkinoista ja niiden toimivuudesta, vaan vallasta ja itsepäisyydestä, ehkä henkilökemioistakin.

Sinisilmäiset luulee että tesit säilyy nykyisenä ikuisesti. Ne neuvotellaan JOKA KERTA KOKONAISUUDESSAAN UUDELLEEN. Niissä yleensä luovutaan jostakin eli vaikka suurimmista palkan korotuksista tai muutetaan esim. helatorstai taas työpäiväksi.

Vierailija
184/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Menisit töihin vaikka työnantaja ei maksa palkkaa? Nyt selvis miksi olet ytk-kassan jäsen."

Tämän takia vastustan ammattiliittoja ja poliittiset lakot pitäisi myös tehdä laittomiksi.

Ammattiliitot aiheuttaa harmia kaikille, myös työntekijöiden urakehitykselle.

M34

Ota nyt selvää vähän historiasta, suunnilleen kaikki hyvä tässä maassa on työväenliikkeen ansiota.

Toinen m34

Työväenliike on saanut aikaan ttalouskasvun pysähtymisen viidentoista vuoden ajaksi. Siinä on ansiota SAK:n emäkrville Jarko Elorannalle ja Riku Allolle. Voi kuin joku hakkaisi nuo rotat henkiheiveriin tekemistään rikoksista Suomen kansaa vastaan.

Älä valehtele. BKT on ollut nousujohdanteinen. Edellisen hallituksen aikana konkurssiin meni vähemmän yrityksiä kuin nykyisen hallituksen aikana yhdessä kuukaudessa. On myös laitonta uhkailla ketään ja syö viimeisimmätkin uskottavuuden rippeet sinusta ihmisenä.

Vierailija
185/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vaan työnantajat bannia liittoutuneille. oikeat tekijät eivät siihen sakkiin kuulu

Vierailija
186/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin eroan heti, jos oma liitto lähtee mukaan tuohon p*rseilyyn. Onneksi vielä järjen valo vielä voittanut.

Miksi edes kuulut liittoon, jos et halua että liitto ajaa etujasi?

Vierailija
187/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja ja työntekijä ei saisi sopia kaikesta ilman mitään liittoa? Eikös se ole yksin heidän välinen asia? Samoin kun pariskunta eroaa, niin pariskunta saa sopia keskenään kaikesta. Mitä jaetaan ja miten lasten huolto jne ilman ulkopuolisia. 

Olin työpaikkassa. Pieni firma. Siellä osa sopi ohi. Esim. Eivät ottaneet pyhälisiä..saatiin puhittua ympäri siihen. Itse en suostunut. No ne olivat sitten sunnuntait ja joulut töissä normipalkalla. Itse olin vapaalla.

Lisäksi yksi nainen laitettiin pihalla,kun tuli raskaaksi.. Toki irtisanomisessa käytettiin muita syitä. Olin vihainen tämän puolesta,koska kyseessä oli ulkkis,joka ei edes osannut/tiennyt oikeuksiaan. Allekirjoitti sopparin,josta ei edes tajunnut mitään.

No Itse olen nähnyt tämän puolen työelämästä.

Kuulostaa varmaan ihanalta?

Itse olen ollut aina suht tietoinen työntekijän oikeuksista, olikin järkytys kun ymmärsin, että osa ihmisistä on lapasia jotka suostuvat lähes mihin tahansa.

Esim. tuttu oli suht pienessä perhefirmassa töissä, 5 perheenjäsentä n. 10 palkattua, joiden vaihtuvuus suurya. Työpaikalla vähät välitettiin mistään, ainoa mikä toimi oli että palkka tuli ajallaan.

Mutta esim. alan yleiset korotukset jäi saamatta, työvuoroja järjesteltiin miten sattuu (kesken viikon jne.) parhaat kesäloma-ajat oli vuodesta toiseen perheenjäsenillä.

Aina kun saatiin, niin otettiin varsinkin ei kantasuomalaisia 'harjoittelijoita' ties millaisilla sopimuksilla. 

No tuo firma oli jossain kohtaa oikeudessakin noista, mutta vasta kun sattui eräs tapahtuma, mistä vyyhti alkoi purkautua. Ilman sitä saattaisi jatkua edelleen.

Vierailija
188/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja ja työntekijä ei saisi sopia kaikesta ilman mitään liittoa? Eikös se ole yksin heidän välinen asia? Samoin kun pariskunta eroaa, niin pariskunta saa sopia keskenään kaikesta. Mitä jaetaan ja miten lasten huolto jne ilman ulkopuolisia. 

Olin työpaikkassa. Pieni firma. Siellä osa sopi ohi. Esim. Eivät ottaneet pyhälisiä..saatiin puhittua ympäri siihen. Itse en suostunut. No ne olivat sitten sunnuntait ja joulut töissä normipalkalla. Itse olin vapaalla.

Lisäksi yksi nainen laitettiin pihalla,kun tuli raskaaksi.. Toki irtisanomisessa käytettiin muita syitä. Olin vihainen tämän puolesta,koska kyseessä oli ulkkis,joka ei edes osannut/tiennyt oikeuksiaan. Allekirjoitti sopparin,josta ei edes tajunnut mitään.

No, niin kun itsekin näet, liitot eivät suojele kaikelta pahalta. Muutenhan tuo naisraukka ei olisi joutunut pihalle. Kaikkea tapahtuu liittojen kaikkivallankin aikana. Yksittäistapauksilla on aina kiva ratsastaa. "Minullapa oli ukki, joka poltti joka päivä ja eli satavuotiaaksi!1"

Vierailija
189/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosta

Missä kohtaa tekstissä mainittiin että työntekijät kuuluivat liittoon?

Vierailija
190/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK:hon liittyneiden määrä lisääntynyt rajusti maaliskuun aikana

Vierailija
191/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko nämä perussuomalaisia äänestäneet kertoa ihan asiallisesti miksi äänestivät perussuomalaisia? Perussuomalaisten vaalilupauksethan oli ettei pienituloisilta eikä lapsiperheiltä leikata eikä työelämäheikennyksiin suostuta. Ja persut sai ääniä enemmän kuin koskaan. Kuinkas sitten kävi: kaikille näille lupauksille käännettiin takki ja nyt nimenomaan leikataan sieltä mikä ei puolueelle eikä äänestäjille sopinut. SILTI täällä solvataan vasemmistoa ja puolustetaan persuja viimeiseen asti. Miksi?

Vierailija
192/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten SDP auttoi teitä? 

Vierailija
193/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä perussuomalaisia äänestäneet kertoa ihan asiallisesti miksi äänestivät perussuomalaisia? Perussuomalaisten vaalilupauksethan oli ettei pienituloisilta eikä lapsiperheiltä leikata eikä työelämäheikennyksiin suostuta. Ja persut sai ääniä enemmän kuin koskaan. Kuinkas sitten kävi: kaikille näille lupauksille käännettiin takki ja nyt nimenomaan leikataan sieltä mikä ei puolueelle eikä äänestäjille sopinut. SILTI täällä solvataan vasemmistoa ja puolustetaan persuja viimeiseen asti. Miksi?

Poliittisten lakkojen kieltäminen ei haittaa töiden tekoa, kuten ei myöskään yhden saikkupäivän palkattomuus, eikä irtisanomissuojan järkeistäminen.

Haittaa vain näitä iän ikuisia saikuttajia, laiskamatoja ja vastarannankiiskejä, joiden työpanos on yleensä +-0. Me työtä tekevät persut kannatamme kaikkia edellä mainittuja uudistuksia. 

Vierailija
194/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaisin itsekin, mutta en ole 35-vuotisen työurani aikana kuulunut liittoon.

Vierailija
195/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallisen sopimisen pitäisi koskea nimenomaan liittojen ulkopuolisia. Neuvotelkoot yksinään ja parhaansa mukaan palkoistaan ja työajoistaan ja lomistaan ja kaikesta muustakin työsuhteeseensa liittyvästä.

Näin omassa työpaikassa on tehty yli 15 vuotta ja edut on paljon paremmat kuin TESsin mukaan.

TES:n yli saa sopia nytkin, mutta alle ei.  Siinähän se pointti onkin.  Hyvä juttu, että teillä on hyvä työnantaja, mutta kun kaikilla ei ole, niin TES tarvitaan turvaksi.

Vierailija
196/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin eroon Marinista, eli olen tyytyväinen lopoutulokseen.

Vierailija
197/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän jo vastasitkin, miksi äänestettiin.  Purra ja öyhöministerit ovat sitten pettäneet duunarit ja pienituloiset.

Vierailija
198/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkureita on aina. Silloin kun on kovat ajat niin pitää seistä yhdessä rintamassa. Turha itkeä parin viikon palkkaa kun kyse on uudistuksista jotka vaikuttavat seuraaviin sukupolviin. Suomalaiset ovat heikkoja kitisijöitä usein.

Vierailija
199/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoinvittu lupauksiin mutta oli viimeinen kerta. Jatkossa heuttäydyn passiiviseksi, en ota mihinkään kantaa. Eihän se auta mitään. Nyt loppu persujen kannatus.

Vierailija
200/227 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliittisten lakkojen kieltäminen ei haittaa töiden tekoa, kuten ei myöskään yhden saikkupäivän palkattomuus, eikä irtisanomissuojan järkeistäminen.

Haittaa vain näitä iän ikuisia saikuttajia, laiskamatoja ja vastarannankiiskejä, joiden työpanos on yleensä +-0. Me työtä tekevät persut kannatamme kaikkia edellä mainittuja uudistuksia. 

Et sitten viitsinyt vastata kysymykseen. Eli miksi äänestit kun kun tätä politiikkaa persut eivät vaalipuheissaan ajaneet? Mistä muuten luulet, että ne loput 10 miljardin lisäsäästöt revitään syksyllä vielä näiden päälle kun pienituloiset, opiskelijat ja perheet on jo kupattu? Siinä ei enää riitä yksi palkaton saikkupäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän