Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Työntekijöitä eroaa nyt liitoista protestina

Vierailija
14.03.2024 |

SAK:n mukaan osa ammattiliittojen jäsenistä eroaa protestina poliittisille lakoille

https://yle.fi/a/74-20079147

Kommentit (227)

Vierailija
101/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse toiminut vuosien ajan liiton kouluttamana sekä luottamusmiehenä että työsuojeluvaltuutettuna. Pelkään pahoin että monen työntekijän osaaminen loppuu pahasti kesken jos pitää yksin lähteä sopimaan paikallisesti vasten yritysten lakimiesten tekemiä työehtosopimuksia.

Vierailija
102/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin eroan heti, jos oma liitto lähtee mukaan tuohon p*rseilyyn. Onneksi vielä järjen valo vielä voittanut.

Et sitten myöskään ota vastaan etuja, jotka liitot on neuvotelleet, et pidä lomia, sairastat omalla kustannuksellasi, teet 12 tuntisia päiviä ja kuusipäiväistä viikkoa, jne.

Minäpä en kuulu liittoon mutta on minulla samat edut kuin näillä vassareillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palkanmaksu lopetettu. poliittiset lakot kieltää, laki, ainoastaan se 24 t. Pitääkö Aleksin jo puuttua vai Salen????????????

Poliittinen lakko on laillinen vaikka miten kauan jatkuisi.

Palkanmaksun katkaisu sen sijaan laitonta.

Ei tässä residenttiä tarvita vaan poliisia.

Vierailija
104/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse toiminut vuosien ajan liiton kouluttamana sekä luottamusmiehenä

Oliko myös kiusaajataustaa jo kouluajoilta, kun ay-toimintaan päädyit mukaan?

Vierailija
105/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ateistit pitävät kirkolliset lomapäivät?  

Täällä yksi ateisti joka tekee töitä kirkolliset lomapäivät koska niistä (vielä) tienaa, eikä ketään muita meinaa saada töihin. Nythän halutaan ajaa pyhäpäiville peruspalkka joten ei kyllä minuakaan enää kiinnostele, sen verran minäkin arvostan vapaa-aikaa. Voin myös sanoa että sopii toivoa ettette sairastu, kohtaa vaaraa tai tulipaloa klo.07-16 aikaraamien ulkopuolella sillä KUKAAN lääkäri, hoitaja, poliisi, palomies jne. ei tule töihin peruspalkalla illalla, yöllä, pyhällä. Heidän palkka perustuu nimenomaan lisiin.

Vierailija
106/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin eroan heti, jos oma liitto lähtee mukaan tuohon p*rseilyyn. Onneksi vielä järjen valo vielä voittanut.

Et sitten myöskään ota vastaan etuja, jotka liitot on neuvotelleet, et pidä lomia, sairastat omalla kustannuksellasi, teet 12 tuntisia päiviä ja kuusipäiväistä viikkoa, jne.

Minäpä en kuulu liittoon mutta on minulla samat edut kuin näillä vassareillakin.

Vain ja ainoastaan sen ansiosta että työntekijät Suomessa ovat tähän asti kuuluneet liittoon. Ja kuuluvat jatkossakin. Toiset eroaa ja toiset liittyy, kuten jutussa kerrottiin. Viime vuonna liittyi yli 10 000.

Vierailija
107/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

palkanmaksu lopetettu. poliittiset lakot kieltää, laki, ainoastaan se 24 t. Pitääkö Aleksin jo puuttua vai Salen????????????

Hakaniemestäkö tämän kuulit vaiko korkeimmasta oikeudesta? Vaiko onko nämä tahot sinulle yksi ja sama?

Vierailija
108/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse toiminut vuosien ajan liiton kouluttamana sekä luottamusmiehenä että työsuojeluvaltuutettuna. Pelkään pahoin että monen työntekijän osaaminen loppuu pahasti kesken jos pitää yksin lähteä sopimaan paikallisesti vasten yritysten lakimiesten tekemiä työehtosopimuksia.

Ei ole iso homma käyttää sopimuksia omalla lakimiehellä. Ei liittoa siihen tarvita.

Vierailija
109/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työntekijän omaa tyhmyyttä, jos ei osaa itse työpaikkaa hakiessa vaatia noita. =D

Tes-sopimus on vain runko joka määrittelee minimit, ää-liö!

Äitiys- ja isyysvapaata ei tarvitse edes neuvotellä pösilö se tulee automaattisesti, samoin työterveyshuolto.

Toivottavasti et ole kovin korkeassa virassa, tai se kertoo meidän ammattikorkea/yliopistotason koulutusesta samaa kuin pisatulokset peruskoulussa.  Tai välittömästi on tehtävä korjauksia pääsykokeisiin, jos noin heikko-aines pääsee korkeakoulutukseen!

Ainahan sitä voi työtä hakiessa vaatia vaikka ja mitä mutta luuletko, että mikään sinun vaatimus menee läpi jos nämä hallituksen uudistukset toteutuu? Kun ajetaan työmarkkinat villiksi länneksi kuten taksiuudistus aikanaan niin tulos tulee olemaan pelkkää kaaosta ja aina on niitä jotka tekee sinunkin työsi halvemmalla. Ai niin ja kappas! Iha

Jäkäti jäkäti!

Vierailija
110/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tämä yllättää? Vuosikymmeniä on nakerrettu yhteishenkeä, niin selvähän se on, että osa on näitä, jotka hyppää kelkasta, kun työnantajat suuressa armossaan lupaavat ylimääräisen voinapin. Vuosi pari, niin on leivästä jäljellä vain kuiva reunapala, mutta sehän ei tänään haittaa.

Totuus on se, että tämän päivän työläinen tarvii liittoja enemmän kuin pitkiin pitkiin aikoihin, koska suurimmalla osalla ei yksinkertaisesti ole luonnetta tapella yksin oikeuksistaan. Ja ihan ymmärrettävästi, koska vuosikymmeniä täällä on opetettu, että keskivertokansalaisen osana on vain niellä mitä tahansa eteen lyödään. 

Vierailija
111/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat tukea jos sinua vaikka häiritään työpaikallasi tai työnantaja kohtelee sinua laittomasti tai työturvallisuutesi on uhattuna? Liitto ei auta sinua jos et ole jäsen.

Vierailija
112/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja ja työntekijä ei saisi sopia kaikesta ilman mitään liittoa? Eikös se ole yksin heidän välinen asia? Samoin kun pariskunta eroaa, niin pariskunta saa sopia keskenään kaikesta. Mitä jaetaan ja miten lasten huolto jne ilman ulkopuolisia. 

Jos "avioliitto" työnantajan kanssa ajautuu riitaisaan "avioeroon"  ilman ayliittoa yhtenä osapuolena, niin mistä saat   

apua?

Pariskuntaa vastaavassa tilanteessa auttaa oikeuslaitos.

Kannattaa nousta sieltä maakuopasta ylös!

Vierailija
113/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työntekijän asemassa  mutta jos olisin yrittäjä ja minulla olisi työntekijöitä tuskin haluaisin maksaa päivääkään palkkaa kenellekään jos yritykseni toiminta pysähtyisi jonkun lakkoilun takia. Liitot saisivat nyt kyllä kaivaa kuvettaan ja maksaa palkatta jääneille avustusta.

Vierailija
114/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä samat limanuljaskat häipyy Suomesta, kun joku hyökkää tänne.

Päinvastoin, kommarit häipyy.

Hehän täällä nimenomaan pysyvät, koska haluavat venäjän mallin tänne, eli perskokkareet.

Kannattaa googlettaa termi "kommunismi" kun se teillä äo 0- tyypeillä ei selvästikään ole tiedossa.

Vierailija
115/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkoot jos siltä tuntuu. Samaan aikaa liittoihin liittyy vielä enemmän väkeä.

Vierailija
116/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ei tartte lakkoavustusta sitten odotella heidän 

Ei semmoista saa muutenkaan kun käy töissä. 

Johan tässä on nähty kuinka työnantaja on tehnyt työsulun (paperitehdas) jotta liittoon kuulumattomat, ei lakkoilevat on heitetty tyhjän päälle. Et saa palkkaa, etkä liiton tukia. Härskiä työnantajalta kertakaikkiaan. Miten itse toimit, jos tämä tulee kohdalle omalla työpaikallasi? Alkaako liittoon kuuluminen kiinnostaa? Ettekö te vieläkään tajua että olette pelkkiä pelinappuloita työntekijöinä ja kuinka teiltä voidaan viedä matto jalkojen alta tuosta noin vaan ja lisää on luvassa, jos nämä hallituksen leikkaukset onnistuu.

Etkö sinä ymmärrä, että isommissa kaupungeissa on monia eri työnantajia. Ei ole pakko

Sä olet tässä se joka ei ymmärrä. Se on se ja sama mikä firma tai kaupunki on kyseessä jos/kun heikennykset tulee voimaan, niin se vaikuttaa suoraan työntekijöihin. Mikään työnantaja ei hyvää hyvyyttään nosta sinun palkkaa ja etuja siinä vaiheessa jos lakimuutokset toteutuu. Jo nyt yli 50% työnantajista on vastannut että ovat valmiita laskemaan palkkoja jos uudistukset toteutuu, ihan vaan koska heillä olisi siihen lain suoma mahdollisuus. Ja btw, mitä isompi kaupunki ja firma, sitä isompi kilpailu. AINA on joku sinuakin vielä typerämpi, joka suostuu alempaan palkkaa kuin sinä. Mutta eikö oo mahtavaa että kohta täällä joudutaan tekemään kolmea eri työtä Amerikan malliin että jotenkin selviää, torkahdetaan välillä autoissa kun kotia ei ehdi enää perheen luo?

Vierailija
117/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakaniemestäkö tämän kuulit vaiko korkeimmasta oikeudesta? Vaiko onko nämä tahot sinulle yksi ja sama?

Ilmeisesti työnantajapuolen kanta voisi mennä läpi jos tulkittaisiin ko. firman työntekijöiden hyötyvän lakosta. Tämä olisi kuitenkin aika mielivaltainen linjaus että jos jonkun lakko vahingossa hyödyttäisi toista alaa niin tälle toiselle porukalle ei tarvisi maksaa palkkaa?

Maa jossa lakko-oikeutta murennetaan ei ole unelmien sijoituskohde. Suomen keskeiset kilpailijamaat uudistavat työelämää sekä työnantajan että työntekijän eduksi. Jos Suomi pudottautuu tästä kelkasta ja siirtyy kohti pakkotyövaltiota niin eihän tänne kehtaa mikään maineestaan välittävä firma enää tulla.

Vierailija
118/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole liiton tarjoamia etuja ja työelämäongelmissa olet yksin.

Vierailija
119/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmähän sä olet kuin vasemman jalan saapas. Haukut lakkoilijoita ja vassareita mutta etuudet kyllä maistuu joita sulle(kin) näillä lakoilla ajetaan. Eipä siinä, muista vaan ettet jälkiviisaana tule tänne valittamaan että sinut irtisanottiin tuosta vaan ja uusi otettiin tilalle tai että miksen enää saa lomarahoja ja palkallisiä pyhävapaita ja sairauslomastakin saa karenssia. 

Vierailija
120/227 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työntekijän omaa tyhmyyttä, jos ei osaa itse työpaikkaa hakiessa vaatia noita. =D

Tes-sopimus on vain runko joka määrittelee minimit, ää-liö!

Äitiys- ja isyysvapaata ei tarvitse edes neuvotellä pösilö se tulee automaattisesti, samoin työterveyshuolto.

Toivottavasti et ole kovin korkeassa virassa, tai se kertoo meidän ammattikorkea/yliopistotason koulutusesta samaa kuin pisatulokset peruskoulussa.  Tai välittömästi on tehtävä korjauksia pääsykokeisiin, jos noin heikko-aines pääsee korkeakoulutukseen!

Ainahan sitä voi työtä hakiessa vaatia vaikka ja mitä mutta luuletko, että mikään sinun vaatimus menee läpi jos nämä hallituksen uudistukset toteutuu? Kun ajetaan työmarkkinat villiksi länneksi kuten taksiuudistus aikanaan niin tulos tulee olemaan pelkkää kaaosta ja aina on niitä jotka tekee sinunkin työsi halvemmalla. Ai niin ja kappas! Iha

Lainaus epäonnistui ja vastaukseni tuli yksikseen.

Lue kommentti nro 73. siinä myös lainausta keskustelusta, johon vastaukseni liittyi.

Minä olen täysin järjissäni ja olen kanssasi täysin samaa mieltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi