turhautunut lääkäri tilittää:
Kun tuotte lapsen lääkäriin, niin olisi hyvä jos:
- Tulisitte ajoissa. Jos olet myöhässä, päivän loput potilaat pääsevät vastaanotolleen myöhässä, ja myös laboratorioiden, röntgenin ym. aikataulut voivat mennä sekaisin. Tiedän, ettei lapsiperheessä ole aamu välttämättä aina helppo, mutta ei se elämä aina lääkärillä ja hoitajallakaan sitä ole. Jos me tulemme aamulla ajoissa töihin, meilläkin lienee oikeus lähteä hakemaan lapsiamme päiväkodista ajoissa sen sijaan että teemme ylitöitä, kun potilaat eivät ole olleet ajoissa paikalla.
- Lapsen toisi lääkäriin se henkilö, joka tuntee oireet, tai ainakin puhelinnumero mukaan, jos esim. äiti ei millään pääse. Lapsi ei ole paketti, jonka voi laittaa esim. isoäidin kanssa lääkäriin näyttäytymään. Lääkäri ei voi yleensä suunnitella hoitoa, ellei joku kerro oireista ja osaa vastata kysymyksiin. Korvatulehdus on eri asia.
- Älä anna lapsen koskea vastaanottohuoneessa tutkimusvälineisiin. Niillä tukitaan muitakin lapsia, joten niiden on oltava puhtaita. Älä anna lapsen myöskään leikkiä lääkärin puhelimella, tietokoneella,tms.
- Pidä jotain välipalaa mukana, ellet kelpuuta sairaalakahvilan pöperöitä. On älytöntä jättää lapsen tutkimukset kesken sen takia, että tuli nälkä. On myöskin lapselle rasittavaa olla nälkäisenä vieraassa paikassa oudoissa tilanteissa.
- Ota purkka pois ainakin lapsen suusta ennen kuin menette vastaanotolle, ei haittaa, vaikka itsekin olisit ilman.
- Mieti mielessäsi etukäteen, mitä lääkkeitä lapsi käyttää, ettei vastaanotosta tuhraannu sen asian muisteluun turhaa aikaa.
No, nuo oli päällimmäisenä mielessä....
T: turhautunut lekuri, joka käyttää työpäivästään murto-osan todelliseen lääkärityöhön, loppu menee kaikenlaiseen sumplintaan, osasyynä ajattelemattomat vanhemmat
Kommentit (64)
Olen sairaanhoitaja ja ollut kuntapuolella ja päivystyksessä töissä. Ja ikävä kyllä juuri näitä AP:N ym kertomia tämäntyyppisiä äitejä ja isiä on liikkeellä.
Jos joudut odottamaan 5-8 tuntia on se kyllä tajuttoman pitkä aika enkä käsitä missä tällaista on. Mutta joku muutamankin tunnin viivästys saattaa johtua juuri näistä myöhästelevistä ihmisistä ja siitä että sinuakin sairaampia ihmisiä on tullut päivystyluonteisesti ohitsesi. Näitä kun ei voi silloin ennustaa kun aikoja antaa. Ja koska lääkäreitä on aivan liian vähän saattaa jonkun äkillisen sydänkipupotilaan hoitoon mennä useampikin tunti josta tavallinen lastanvaihtaja kärsii.
Joten piipitäpä siellä itse vaan. Vai toivoisitko että kun sinulle joku tosi hätä tulee, hoidetaan ensin lastanvaihdot ja muut aikajärjestyksessä jotta aikataulut pysyy ja sitten vasta sinun hätäsi ellet ole jo kuollut siihen mennessä.
Ja se että sinä et koskaan myöhästy vasaanotolta ei todellakaan tarkoita ettei kukaan muukaan myöhästy!
Järjestelmä on mätä ja sen myönnän. Ja ongelmat johtuvat suurimmaksi osaksi lääkäripulasta. Mutta se ei varmaan ole meidän kenenkään syy.
t:33
Oikeasti, minuun ei kyllä sopinut yksikään ap: n kohdista, paitsi ehkä purkka, jos olen ollut nikotiinipurkkakuurilla.
mun mielestä lääkäreillä saakin olla iso palkka. Ehdottomasti. Vastuullinen työ ja pitkä ja vaativa koulutus. Vertaa tilanteeseen, jossa henkilö menee työelämään 18-vuotiaana.
En itse ole lääkäri. En koskaan olisi päässyt lääkikseen.
Lisäisin itse vielä pari ärsyttävää asiaa.
Jos kännykkäsi soi vastaanoton aikana, älä vastaa siihen, älä ainakaan rupea jaarittelemaan, niinkuin valitettavasti aina jollakin on tapana.
Jos olet varannut ajan yhdelle lapselle, älä pyydä samalla vastaanottoajalla tutkimaan muitakin lapsiasi. Älä myöskään ajattele, että lapsellesi varatulla " ilmaisella" ajalla voit hoidattaa näppärästi ilmaiseksi omat vaivasi aikaa varaamatta.
Nimimerkillä<. tk-lääkäri, jonka olisi tänään lastenneuvolassa yhdelle vauvalle varatulla neuvola-ajalla pitänyt tehdä vauvan äidin perussairauteen lääkitysmuutoksia ja hoitaa samaisen vauvan isoäidin gynekologiset vaivat.
monta väärää tullut vastaan..ja kaiken lisäksi se on hoitaja, joka sitten tekee tutkimukset yms. Ja monesti nähnyt lääkärin tulevan myöhässä. Ei aina syytetä potilaita..Hoitajille lisää palkkaa. Ja ei en ole itse hoitaja, mutta raskasta työtä tekevät.
kiitos mietteitä herättävästä keskustelusta.
27
Se on tietenkin ihan luonnollista että liitto ajaa jäsentensä etuja, mutta se on pöyrityttävää että muu yhteiskunta on niin rähmällään asian edessä.
Mites nämä sydänpotilaat, joita lähetellään kotiin jonottamaan edes tutkimukseen pääsyä ja jotka kuolevat vailla mitään hoitoa, lääkärin kommenttina " sen kanssa pitää oppia elämään"
oikeasti, en olisi näin aggressiivinen tämän asian kanssa, jos näkisin lääkärit aktiivisesti ajamassa potilaan asioita, mutta sellaista ei näy. Puhutaan ainaoastaan omista palkoista ja niiden heikkoudesta.
Ja sairaalajonotukseen olisi näinä tietoteknisinä aikoina monia halpoja ja inhimillisempiä keinoja, mutta enpä ole nähnyt mitään aktiviteettia silläkään suunnalla, kun ideologia on suoraan fordin likuhihnalta.
Ne on ihan kyrpiintyneitä mulkkuja.
johonkin. Siihen asiaan vastaamiseen meni rouvalta yksi lause. Sitten se alkoi puhumaan viikonloppusuunnitelmista, niillä oli jokin työporukan meno jonnekin urheiluopistoon tms, ehken vierumäelle. Sitä puitiin ainakin 5 min.
Niin ja oli lapsen kanssa vastaanotolla.
Itsestäänselvyyksiä luulisi olevan kaikille nuo mainitut asiat.
Meillä on aina retkieväät mukana banaania ja jotain juotavaa.
Lapset ei koske instrumentteihin koska osaavat käyttäytyä isot ymmärtävät puhetta ja pieniä on vahdittava. Riisumme päälysvaatteet ja vaatteet laitetaan aulan naulakkoon tai kaappiin.
Järjestelmässä on kyllä korjattavaa. Oma toiveeni on että omassa kunnassa voitaisi antaa päivystykseen noin aika kaikille eikä vain alle kymmenvuotiaille lapsille. Meillä ei ole autoa käytettävissä ja päivystyvastaanotolle on matkaa joten ei ole mieltä ylentävää notkua odotusaulassa saamassa lisäpöpöjä varsinkaan flunssa-aikaan jos on vti ja pakko mennä lääkärin. Ajan lisäksi rahaa kuluu liika jos erikseen käy ilmoittautumassa se on yksi bussimatka ja sama lippu ei käy paluumatkalle. Ilmottaudut ja sanotaan nyt 2-4 tunnin jonotus ja tekisi mieli mennä kotiin lepäämään. Joten jos teet kaksi erillistä reissua niin hinnaksi tulee 4 x 2,70 ja jos lapsia mukana niin kustakin omat maksut joka on noin puolet aikuisen lipusta.
Kun lasten sairastelukierre oli päällä heidän ollessa alle kouluikäisiä täällä oli käytäntö että edes lasta ei voinut ilmoittaa potilaaksi puhelimessa. Pahimmillaan ollaan odotettu siellä tk:ssa 5 tuntia ja 2-3 tunnin odottelu oli tavallista.
Jos annettaisi aika puhelimessa ja sanottaisi ettei kannata tulla aiemmin kuin klo xx niin homma pelaisi. Kuntien käytännöissä on eroja.
ap sai tässä välissä huollettua vähän omaakin jälkikasvua, ja vastaa nyt (tosin moneen asiaanhan ovat näköjään muutkin vastanneet)
Teen töitä sairaalapoliklinikalla, jossa hoidetaan laidasta laitaan lasten ongelmia, eli tavalliset taudit ovat tavallisia, mutta muutakin on. Olen julkisella puolella töissä, eli valtaa aikatauluihin ei itselläni ole. Olen erikoistumassa lastentauteihin, ja lasten hoitamisesta on jo useamman vuoden kokemus. Yhtään virallista valitusta en ole vielä potilailta saanut, niin että ihan totaalisen väärässä paikassa en ehkä ole. Varmaan parannettavaa kuitenkin olisi, kun näin ärsyynnyn.
Olen itsekin ollut ja lapseni ovat olleet potilaina suhteellisen vakavissa asioissa (ja välillä apua on saatu ja välillä ei), ja ehkä sen takia itsekin suhtaudun vakavasti siihen, että teen mitä pystyn potilaita auttaakseni. Usein se vaatii selvästi enemmän kuin 30 min/potilas (kun paperityöt, todistukset, lähetteet, konsultaatiot ym lasketaan mukaan), joten välillä aikataulu mättää ihan jo senkin takia. Siihen ei ole varaa, että se mättää lisää sen takia, että potilaat eivät ole ajoissa paikalla.
Jos taloudellisissa vaikeuksissa oleva perhe tulee pitkän matkan takaa tuomaan maitoallergista lasta maitoaltistukseen, joka kestää mahdollisesti koko päivän, ja myöhästyy aamuajalta 25 min, hänellä saattaa olla myöhästymiseen kuitenkin joku täysin inhimillinen selitys, ja pakko se potilas on katsoa ja altistus aloittaa. Kuukausi lisää erikoiskorvikkeella ilman KELA-korvausta voi olla perheelle taloudellisesti kohtuutonta, eli pakko se homma on tehdä. Eikä niitä uusia aikoja maitoaltistuksiin ole välttämättä edes kuukauden päähän, niihin on jonoa! Mutta siinä sitten mättää koko päivä. Pinnani venyy hyvin muutamaan tällaiseen potilaaseen silloin tällöin, mutta kun niitä on joka päivä, niin välinpitämättömyyttähän se perheiltä on. Ja se alkaa ottaa päähän. Mutta en minä ehdi siellä erotella välinpitämättömiä ja inhimillisesti erehtyneitä, joille lääkäriasia on todella tärkeä. Ja joskus ongelma nro 1 on äidin jaksamattomuus tms., ja niitäkin perheitä on tarkoitus auttaa. Joten otan yleensä kaikki vastaan.
Nro 7: jos sinulla on aikaa suhtautua kaikkeen turhaan leppoisasti vastaanotollasi, niin olet ehkä paremmin resursoidussa paikassa töissä. Itse haluan monipuolista sairaalatyötä, joten julkinen on ainoa vaihtoehto, ja saan tehdä töitä aika rivakasti, että saan edes lähellä työaikaani minulle suunnitellut potilaat hoidettua hyvin. Siis olen alistunut siihen, että ylitöitä tulee, mutta pyrin siihen, että niitä ei tulisi paljoa. Oman aikataulun sujuvuutta on pakko miettiä, se on niiden potilaiden edun ajamista, jotka oikeasti apua tarvitsevat. Niin että kyllä siinä yrittää karsia kaikkea turhaa. Ja minusta potilaalla on oikeus saada puhdas spaatteli suuhunsa, kun lääkäri tutkii, eikä sellaista, jota edellinen potilas on käsitellyt kuolaisilla käsillään. Tosin kyllähän päiväkodeissakin kuolat vaihtuu, mutta esim. sydänvikainen vauva on vähän eri juttu. Itselläsi ei ehkä ole kuitenkaan kamalasti kokemusta lapsipotilaista? Ja vielä: kyllä todellakin minulta on lähtenyt potilaita (huom monikko) sen takia, että lapset kävivät liian nälkäisiksi. Ei nyt sentään vastaanotolta, mutta jos olisi pitänyt mennä vielä röntgeniin, labraan ja hoitajan ohjaukseen, niin homma jää puolitiehen.
Ja sille joka haluaa lääkäreiden pomoiksi muita kuin lääkäreitä: jos niin käy, niin sitten potilaita ei puolusta enää kukaan, se erottaa lääkärin ja bisnesmiehen.
Ja vertauksesta kosmetologiin, tms: asiakas voi kertoa kampaajalle suurinpiirtein, mitä haluaa, ja kampaaja suunnitella työnsä sen mukaan. Lääkäri taas hahmottelee ongelman tai ongelmat vasta vastaanotolla, kun keskustelee perheen kanssa. Siihen voi tavallisen sairaalan poliklinikan lapsipotilaan kohdalla mennä vähän tai paljon aikaa. Siksi potilaiden on pakko joustaa, ilmankin, että muut perheet myöhästelevät.
Minä en ole nähnyt viimeaikoina lääkäreitä julkisessa mediassa ajamassa potilaan etuja, olen nähnyt ainoastaan poliitikkoja ja muita hallintovirkamieheiä. Se kertonee jotakin.
Lääkärin koulutuksen pääpaino ei kaiketi ole hallinoimisessa (toivon etei ole, vaan itse potilastyössä. Tässä maassa kuitenkin koulutetaan ihmisiä nimenomaan suurten monimutkaisten yksikköjen johtamiseen. Se vaatii ammattitaitoa ja koulutusta. Vaikka lääkärit siis ovatkin selvinneet siitä lääketieteellisen pääsykokeesta, niin ihan se ei mielestäni vielä anna valmiuksia ymmärtää monimutkaisia organisaatioita jne.
Joo, enkä siis itse ole ekonomi/valtiotieteilijä/tuotantotalousinsinööri tms joka puhuisi omassa asiassaan enkä ole koskaa ajatellutkaan pyrkiväni lääketieteelliseen että ei ole hlökohtaista tämä mitenkään.
vaikka kun raskauden aikana aloittaa neuvolakäynnit. Siis myöhästelyt ja purkanjauhamiset kuuluu tietysti käytöstapoihin, mutta voi olla että muut asiat johtuu myös tietämättömyydestä, ei vain välinpitämättömyydestä ja tapojen puutteesta. Minä ainakin olen ollut niin terve, etten ole aikuisena käynyt kuin kerran vuodessa/kahdessa uusimassa pillerireseptin.
Mullekin lääkäritutut ovat sanoneet, että ihan kamalaa, kun ihmiset tulee ei-kiireellisen asian kanssa päivystykseen vain siksi etteivät saa järjestettyä lastenhoitoa päiväaikaan. En ole kehdannut sanoa, että mistä tuollaisen voi tietää. Tai toi, että yhdellä ajalla ei voi hoitaa kahden henkilön asioita, mikä tässä ketjussa mainittiin, ei sitäkään voi tietää, jollei sitä sanota ääneen.
Omien lasten kanssa en todellakaan tiedä missä tilanteessa varataan aika terveydenhoitajalle, milloin lääkärille. Milloin mennään päivystykseen, milloin jonnekin muualle. Mitä eroa on terveyskeskuksella, neuvolalla, laboratoriolla, siis mitä juttuja missäkin hoidetaan. Mitä tarkoittaa reseptin uusiminen, mitä puhelinaika?
En tarkoita olla uusavuton, mutta olisi hyvä jos vaikka puhelimessä kun varaa aikaa, niin kerrottaisiin miten potilaan pitäisi toimia. Ja vaikka perusjutut kirjallisena seinälle, niin niitä voisi odotushuoneessa lukea.
Kiitokset siis lääkärille hyvästä avauksesta ja vinkkinä: jakakaa toimintaohjeita potilaille.
ehdin jo ihan tosissaan ahdistua siitä, että minun pitäisi pystyä järjestämään maamme terveydenhuolto kuosiin - minulle kun ihan tosissaan riittää sairauksien diagnosointi ja hoito.
T:27, joka nyt lähtee laittamaan ipanat nukkumaan
En ole lääkäri vain pelkkä kotiäiti tällä
hetkellä, mutta minua sieppaa ihan täsmälleen samat asiat.
Ja jos olisin tilallasi niin varmasti ärsyyntyisin.
Minusta on käsittämätöntä, ettei ihmiset osaa arvostaa
muiden työaikoja, saati osaa käyttyäytyä lääkäreiden
vastaanotoilla. Minulle ei tulisi mieleenikään
antaa 1,5 käpelöidä lääkäreiden työkaluja.
On aivan oikein että tälläiset asiat tuodaan
tänne rehellisesti päivänvaloon. Toivon,
että moni ottaisi opikseen ja katsoisi sinne peiliinsä.
Ja aina voi sanoa suorat sanat tai vähän vihjailla
asiakkaille, jos eivät muuten tajua varsinkin
jos ronkitaan niitä teidän tykötarpeita tai tietokoneita.
Argh niskakarvani nousevat pysyyn.
Edellä tullut väärinkäsitys. Oli varattu potilaalle 60 min aika isoa työtä varten. Potilas tulee sisään ja ilmoittaa, että voikin olla vain 15 min vastaanotolla, on tärkeä meno. Ja sitä hammashommaa ei voi aloittaa ja tehdä vähän alkua ja jatkaa sitten seuraavalla kerralla. Siis homma jäi tekemättä! ja jonot kasvaa...
jos lähdetään tälle linjalle, niin
miksi kunnajohtajalla pitäisi olla isompi palkka kuin lääkärillä ?
27